قلم

سیاسی/اجتماعی/فرهنگی

قلم

سیاسی/اجتماعی/فرهنگی

کروبی: افراطیون بر اوضاع مسلط نشده اند

 کروبی: افراطیون بر اوضاع مسلط نشده اند

 

مهدی کروبی، کاندیدای معترض انتخابات ریاست جمهوری، گفت در حالی که "افراطیون" تصور می کنند بر اوضاع مسلط شده و "کنترل بحران را به دست گرفته اند"، واقعیت های اجتماعی "حکایت از اخبار دیگری دارد".

پایگاه اطلاع رسانی سحام نیوز نزدیک به مهدی کروبی، امروز ۳۰ فروردین (۱۹ آوریل) نوشت که آقای کروبی در دیدار "جمعی از فعالین مدنی، سیاسی، دانشگاهی و خانواده های بازداشت شدگان" گفته است: "استقبال و ابراز محبت مردم در کوچه و خیابان، در بازار و محل کار و در هر موقعیتی مناسب از زندانیان آزاد شده، آیا نشان دهنده کنترل و تسلط بر اوضاع است؟"

این اظهارات یک روز بعد از آن منتشر می شود که میرحسین موسوی، دیگر کاندیدای اصلاح طلب انتخابات ریاست جمهوری دهم، با ارائه پیشنهادهایی برای ادامه حرکت های اعتراضی گفته بود که ملت مسببان شرایط موجود کشور را "فراموش نخواهد کرد".

می خواهند کفن و دفن مردم را هم مدیریت کنند

مهدی کروبی در سخنان امروز خود اظهار داشت که "افراطیون دولتی" چنان در کنترل جامعه تحت فشار قرار گرفته اند که "کارشان از زنده ها گذشته و سخت در تلاشند تا مدیریت کفن و دفن و مراسم های خاکسپاری و فاتحه مرده ها را تحت پوشش مدیریتی خود قرار دهند".

آقای کروبی با ذکر نمونه هایی از جلوگیری نهادهای دولتی از برگزاری مراسم یادبود درگذشتگان، به صادر نشدن مجوز برای مراسم سالگرد درگذشت محمدرضا توسلی (رئیس دفتر آیت الله خمینی) در یکی از مساجد اشاره کرد. وی افزود که خانواده توسلی به خاطر هراس از "برخوردهای خودسرانه" و چون معتقد بوده اند "حسینیه جماران امنیت لازم را نداشته" از برگزاری مراسم در حسینیه منصرف شده اند و نهایتا "در یکی از اتاق های دفتر امام، مجلسی محقر برگزار کرده اند".

این رهبر اصلاح طلب سپس با مقایسه وضعیت موجود با زمان قبل از پیروزی انقلاب گفت که در آن زمان، حکومت حداقل مانع برگزاری مراسم های سالگرد و فاتحه نمی شده و پرسید: "یعنی حکومت ما این قدر ناتوان و ضعیف شده که حتی در مراسم به خاکسپاری مردم اعم از سیاسی و غیر سیاسی به مشکل برخوده است؟"

از "مدیریت جهان" تا "مدیریت خانواده ها"

دبیرکل حزب اعتماد ملی با ذکر این که "مدیریت جهان و کشور کم بود که اینک قصد مدیریت در حوزه خصوصی خانواده ها را دارند" تاکید کرد: "در حالی که ... سالها در جهت کنترل جمعیت تلاش شده است، به یک باره می شنویم که اعلام می کنند ما در این کشور فقر نداریم؛ کشور ظرفیت پذیرش ۱۵۰ میلیون ایرانی را در رفاه کامل دارد؛ دو فرزند کم است پس بچه دار شوید و به ازای هر نوزادی هم یک میلیون تومان هدیه بگیرید."

مهدی کروبی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: "طرح خروج ۵ میلیون نفری از پایتخت در از اعطای زمین... آیا تحمیل هزینه گزاف بر نظام نیست؟ بحثی در مورد کاهش جمعیت در تهران نداریم، ولیکن سیاستهای دوگانه و متضاد که از یک سو تشویق به رفتن می کنند و از سوی دیگر خواهان افزایش جمعیت هستند، آیا جز راه اندازی یک جنگ روانی است؟"

روز گذشته هم میرحسین موسوی در همین زمینه گفته بود: "در حالی که دولت مدیریت و قدرت جابجایی حتی چند هزار نفر در تهران را ندارد نباید با لفظ آمرانه از خروج پنج میلیون نفر از مردم تهران صحبت کند... شما یک رشد معقول را برای رفاه و آموزش و بهداشت مردم داشته باشید و سپس تبلیغ افزایش نرخ جمعیت کشور را بکنید."

سخنان انتقادی دو کاندیدای اصلاح طلب انتخابات ریاست جمهوری، در واکنش به اظهارات اخیر محمود احمدی نژاد در مورد انتقال بخشی از جمعیت تهران برای پیش گیری از تلفات زلزله و همچنین سخنان وی در تشویق بچه دار شدن خانواده ها بیان شده است.  

http://www.bbc.co.uk/go/wsy/pub/email/ft/-/persian/iran/2010/04/100419_l39_karoubi_earthquake.shtml

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد