قلم

سیاسی/اجتماعی/فرهنگی

قلم

سیاسی/اجتماعی/فرهنگی

همه شکست‌های مدیریت دولتی سینما در دو سال اخیر

همه شکست‌های مدیریت دولتی سینما در دو سال اخیر

امیرحسین علم‌الهدی

ظاهرا کینه‌توزی ارشاد در دو سال گذشته باعث نشده، این کینه ورزان به وظایف اصلی خودشان که همان ایجاد امنیت و آرامش برای هنرمندان است بپردازند و ترجیح می‌دهند که ناتوانی‌هایشان را در سینمای ایران به نحوی پوشش دهند.

 
اگر خانه سینما راهم با توپ منهدم نکنیم ( مثل واقعه به توپ بستن مجلس در زمان قاجار!) و به جای آن این خانه را زیر نظر سازمانی که هنوز از اساس سینماگران با آن نتوانسته‌اند ارتباط ساختاری و ذهنی برقرار کنند، دوباره برقرار کنیم این کینه‌توزان همچنان فکر می‌کنند، می‌توانند دوباره خانه سینمایی با همان سینماگران بسازند همانند گذشته!
 
البته این هم مثل ایجاد چتر واحد تهیه‌کنندگان، خیالی بیش نیست و اطلاع ندارند که با حکم دولت قرار نیست در دهه 90 شمسی و در دهه چهارم پیروزی انقلابمان کسی اجبارا به کاری دست زند بالاخص هنرمندان این نظام مقدسمان.
 
این مسئولان دولتی که از همه دولت‌های گذشته سیاسی‌ترند در حالی خانه سینما را سیاست‌زده می‌شمارند که خود شب و روزشان را با سیاست می‌گذرانند و مگر می‌شود دولتی بدون سیاست معنا شود و زمانی این سیاست گریبان‌گیر حوزه فرهنگ می‌شود که بخواهی با کینه سیاسی با اهالی فرهنگ وهنر برخورد کند و مصداق حرکت اخیر ارشاد همین کینه‌ورزی سیاسی است.
 
شکست در تولیدات سینمایی این دولت در جذب مخاطب، شکست در سیاست‌های نمایش خانگی، شکست در تشکیل صنف واحد تهیه‌کنندگان، شکست در سیاست‌های شورای عالی سینما، شکست در جلوگیری از اثرات مخرب هدفمند کردن یارانه‌ها در حوزه سینما، شکست در اجرای سیاست‌های خودنوشته ارشاد در سینما، شکست در وفاق و همدلی بین سینماگران، شکست در جذب بودجه متناسب با سینمای ایران، شکست در جلوگیری از رشد قارچ‌گونه فرصت‌طلبان فرهنگی که با مجیزگویی دولت به دنبال منافع شخصی خود هستند، شکست در حرکت به سوی آرمان‌های اصیل انقلاب با بهره‌گیری از دلسوزان واقعی نظام و هنرمندان برتر آن و ...، تنها بخشی از شکست‌های چند سال گذشته ارشاد در حوزه سینما است.
 
توصیه برادرگونه این جانب به مسئولان ارشاد این است که حسب فرمایش مقام معظم رهبری به جای لجاجت و اصرار بر پاشیدن بذر نفاق و دورویی در جامعه و ضرورت لحظه شناسی شناختن موقعیت، فهمیدن نیاز، حضور در لحظه مناسب و مورد نیاز؛ این اساس کار است که مؤمن باید این را هم با خود همراه داشته باشد تا بتواند وجودش مؤثر بشود.
 
اگر می‌توانند به سمت وحدت که لازمه نظام مقدسمان است حرکت کنند و اگر نمی‌توانند در جامعه همدلی و وحدت بیافرینند بهتر است که باز هم حسب آموزه‌های دینی وقتی توان اداره کردن مسئولیتی را ندارند استعفا دهند که در این زمان بهترین راه برای کاهش التهاب جامعه هنری است و قرار نیست نظامی را که با خون صدها هزار شهید و جانباز و فداکاری خانواده‌های معزز شهدا شکل و رشد یافته است، توسط تصمیمات نابخردانه بعضی از سیاسیون ناکاربلد خدشه‌ای به آن وارد شود.

اهداف تاریکخانه دولت برای انحلال خانه سینما

اهداف تاریکخانه دولت برای انحلال خانه سینما

محمدرضا اسدزاده - انحلال خانه سینما می رود تا به بحرانی جدی در میان نخبگان و هنرمندان و کانون های فرهنگی و هنری تبدیل شود.

چه قرار باشد رئیس جمهور یا افرادی منسوب به او برای خودنمایی در افکار عمومی نخبگان برای حل این بحران وساطت بکنند یا نه، جای این سوال باقی است که به راستی این بحران سازی اتفاقی است؟ به نظر می رسد که فروکاستن این بحران تا این اندازه که علت انحلال، اختلافات بین شمقدری و عسگر پور بوده است نیز بسیار سطحی است و...
آنچه از قرائن و شواهد و گفته های پشت صحنه پیداست ، انحلال خانه سینما یک کار ویژه تازه از سوی تاریکخانه ای است که مقاصد سیاسی خود را دنبال می کند. تمام قرائن و شواهد و شنیده های پشت صحنه حاکی از آن است که طراحی این بازی نه در وزارت فخیمه ی زنده، پویا، پر تحرک، اثر بخش، فرهنگ ساز و هنر آفرین ارشاد – خصوصا در دوره جناب سید محمد حسینی- بلکه در تاریکخانه ی دیگری دردولت رقم خورده است.
دوستان نزدیک در فرهنگستان هنر تا روزنامه و سایت های نزدیک به جریان انحرافی، روایت های جالبی از این ماجرا نقل می کنند....
همه آنها که جناب سید محمد حسینی وزیر محترم ارشاد کنونی را می شناسند می دانند که او نه آنقدر جرات و جسارت دارد و نه آنقدر تحرک و تاثیرکه خواسته باشد اینگونه در مقابل انحلال یک خانه موثر در سینمای کشور بایستد. بنده ماه های متمادی با جناب حسینی در صدا و سیما کار کرده ام و از نزدیک با مشی و مرام شخص ایشان آشنا هستم که از قضا آن همکاری به استعفای جمعی ما در مجموعه تحت مدیریت ایشان انجامید. این جرات ها ریشه در مرام جناب وزیر ندارد. چه آنکه او بیشتر مشی اش بر سکوت و عافیت طلبی است تا تجدید نظر طلبی و در افتادن با ساختارها و قس علی هذا...
استاد سید مهدی شجاعی نقلی می کرد از برخوردش با این وزیر محترم و می گفت ایشان آنقدر بی تاثیر و تاثراند که اساسا فرقی نمی کند مدیر کجا و کدام وزارتخانه باشند. چون باید مطمئن باشی نه کلام موثری و نه عمل به درد بخوری از این وزیر مهمترین نهاد فرهنگ مملکت نخواهی یافت.
حال چه شده است که بعد ازاین سال های سکوت و بی تاثیری و در انزوا سپری کردن، جناب وزیر ارشاد برای انحلال خانه سینما آن هم در آستانه جشنواره فجر و بزرگداشت دهه فجر و در آستانه انتخاباتی که باید ملاحظات فرهنگی و سیاسی در برخورد با نخبگان صورت بگیرد، مجاب شده است که یک تنه به صحنه بیاید و پای یک حرکت غلط که همه هنرمندان و نخبگان کشور – جز چند نفر نان به نرخ ارشاد خور- بر آن اذعان دارند، بایستد.
روایت دوستان نزدیک به رسانه ها و نهادهای دولتی ما از این دستور بالادستی که به هدایت تاریکخانه ی جریان انحرافی در دولت دهم صادر شده و جناب وزیر فقط مجری آن هستند، چیز دیگری است. در جلسه خصوصی انتخاباتی وبلاگ نویسان با عوامل دولت، دوستی پرسیده است: آیا در این شرائط انتخاباتی انحلال خانه سینما به نفع دولت است؟ که جواب شنیده است: این خیری است که به نفع ما تمام خواهد شد!
حال باید پرسید که چه خیری پشت این انحلال برای دولت نهفته است؟
تحلیل یکی از عناصر نزدیک به رسانه های جریان انحرافی در نشست انتخاباتی اخیر از واقعه انحلال خانه سینما شنیدنی است:
' دولت احمدی نژاد، دولت مردم است. نه نخبگان. این برنامه ها اتفاقا در آستانه انتخابات جواب می دهد. مردم با جریان احمدی نژاد هستند. هنرمندان دلسرد می شوند که بشوند. به صحنه نمی آیند و ساختار آراء برای ما فراهم تر می شود. مردم و احمدی نژاد راه خودشان را می روند و جریان طبقه متوسط به بالا و نخبگان علیه حاکمیت رسمی درون نظام صف می کشند. دیگر لازم نیست احمدی نژاد جلوی نگاه رسمی حاکمیت بایستد تا خراب شود. خود نخبگان به حاکمیت بد بین می شوند و از حاکمیت دور می شوند...'
همان تاریکخانه ای که در دولت دهم با طراحی دسیسه های فراوان قصد دور کردن و اختلاف افکنی بین روحانیت و ارکان حکومت را نشانه گرفت، و پس از آن به طراحی بازی هایی برای القاء حاکمیت دوگانه پرداخت و سپس در همه این سال ها به مردم القاء کرد که نگاه رسمی در حاکمیت جمهوری اسلامی با نگاه احمدی نژاد متفاوت است، اینک می رود تا با هر شیوه ای هنرمندان و نخبگان جامعه را از نهادهای رسمی دور کند.
عناصر تاریکخانه ی دولت دهم که ریشه های انجمن حجتیه ای آنها برای تیزبینان از ابتدا مسجل بوده است، از این اختلاف افکنی ها و بحران سازی های که به دست خود دولتی ها اجرایی می شود، اهداف سیاسی خود را دنبال کرده و می کنند تا در آینده دور یا نزدیک، پاسخ های مد نظر خود را بگیرند. تا چه شود و کی پرده ور افتد؟

صحبت های وزیر ارشاد در گفتگوی ویژه خبری

وزیر ارشاد: خانه سینما اعتقاد به انقلاب و ارزشهای اسلامی را از اساسنامه خود حذف کرده بود

گفتگوی ویژه خبری شبکه 2؛
چند روزی می شود که خبر انحلال خانه سینما در محافل سینمایی کشور به گوش می رسد، خبری که درنهایت توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تایید شد و مشخص شد تخطی اعضای هیئت مدیره خانه سینما از اساسنامه اولیه این صنف دلیل اصلی به تعطیلی کشیده شدن این نهاد صنفی بوده است.

به گزارش خبرنگار سینمایی باشگاه خبرنگاران، گفتگوی ویژه خبری چهارشنبه شب شبکه دو سیما با حضور دکتر سید محمد حسینی وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی به بررسی دلایل انحلال خانه سینما پرداخت. البته توحیدی رئیس هیئت مدیره خانه سینما نیز به این برنامه دعوت شده بود که به دلایلی موفق به حضور در برنامه نشد.
وزیر ارشاد در پاسخ به اولین سوال مجری برنامه مبنی براینکه مهمترین دلایل تعطیلی خانه سینما از سوی وزارت ارشاد چیست گفت:در مباحث ایجاد شده پیرامون خانه سینما دو مساله اساسی وجود دارد.مساله اول اینکه وزارت ارشاد به تغییرات صورت گرفته در اساسنامه این واحد صنفی اعتراض دارد چراکه هر گونه ایجاد تغییر در اساسنامه خانه سینما مطابق با اساسنامه اولیه اش می بایست باتصویب شورای فرهنگ عمومی انجام می شد.

وی تصریح کرد: با وجود دعوت از هیئت مدیره خانه سینمادر اوایل امسال و سال قبل برای تصویب تغییرات اساسنامه در شورای فرهنگ عمومی آنها اعلام کردند با وجود داشتن مجمع عمومی نیازی به تصویب تغییرات در شورای فرهنگ عمومی ندارند.

وی در ادامه افزود: متاسفانه خانه سینما از همان ابتدای شکل گیری خود در سال 1366وشروع کار با 21ماده روال قانونی را طی نکرد ودر سال 72بدون تصویب شورای فرهنگ عمومی تعداد مواد اساسنامه را به 31ماده ودر سال جاری نیز به 52ماده رسانده است. تغییراتی که بدون تصویب شورای فرهنگ عمومی انجام گرفته است.

حسینی برگزاری انتخابات داخلی از بین عده ای محدود و بدون مشارکت تمامی اعضای صنف را از دیگر مشکلات خانه سینما عنوان کرد و افزود: در مباحث نظارتی نیز هر تشکلی نیاز به نظارت دارد.
وی مباحث ارزشی در خانه سینما را از دیگر مباحث مورد انتقاد سینماگران دانست و خاطرنشان کرد: در طول سالیان گذشته و در تغییراتی که در اساسنامه این تشکل صنفی صورت گرفته است مواردی مانند رسیدن به سینمای مطلوب جمهوری اسلامی ،همسو بودن آثار با شئونات اسلامی وحتی اعتقاد و التزام به نظام جمهوری اسلامی وقانون اساسی از اساسنامه خانه سینما حذف شده است. حتی در طول این سالها دارا بودن تقوا وتعهد و صلاحیت حرفه ای سینما گران نیز از اساسنامه این تشکل صنفی حذف شده و در مقوله نظارتی هم تشکیلاتی که در ابتدای تاسیس تحت نظارت وزارت ارشاد فعالیت می کرد کم کم کار رابه جایی رسانده است که وقتی نامه دستورالعمل انحلال خانه سینما از سوی وزارت ارشاد صادر وبرایشان ارسال می شود اعلام می کنند خانه سینما هیچ ارتباطی با وزارت ارشاد ندارد.
مجری برنامه در راستای صحبتهای وزیر ارشاد از قول مسئولان خانه سینما گفت: مسئولان این تشکل صنفی معتقدند مجوز فعالیت خود را از سازمان ثبت شرکتها گرفته اند و برای انحلال نیز مراجع قضایی باید اعلام نظر کنند نه وزارت ارشاد. باتوجه به این اظهار نظرها آیا انحلال خانه سینما از سوی وزارت ارشاد صحیح است؟
وزیر ارشاد در پاسخ به این سوال اظهار داشت: ثبت صنف در ثبت شرکتها لازم است ولی کافی نیست و بدین معنا نیست که صنفی برای فعالیت خود به مجوز وزارتخانه مرتبط با فعالیتش نیازی نداشته باشد. چرا که ثبت ثبت شرکتها کار محتوایی انجام نمی دهد و به همین دلیل است که برای شروع به کار هرصنفی هم مجوز لازم است هم ثبت در ثبت شرکت ها.

وی در ادامه صحبت های خود این سوال را مطرح کرد که درشرایطی که در برخی صنوف سینمایی مانند صنف تهیه کنندگان 4گروه مشغول به فعالیت هستند اگر مشکلی بین این گروهها پیش بیاید چه کسی باید فصل الخطاب باشد و به مشکلات خاتمه دهد؟

وی در ادامه به بروز مشکل درصنف خوشنویسان اشاره کرد و تصریح کرد: در مورد اختلافات این صنف وزارت ارشاد وارد عمل شد و نقش فصل الخطاب بودن را اجرا کرد. در مجموع یک تشکل نمی تواند بگوید که کاری با وزارت خانه مرتبط بافعالیتش ندارد.

وی به ذکر نمونه های مشابه دیگری در طول چند سال گذشته پرداخت؛ نمونه هایی مثل ادعای استقلال دفتر تحکیم وحدت در زمان علی افشاری که در نهایت با دخالت وزارت علوم منحل شد و یا انحلال انجمن روزنامه نگاران به دلیل انجام کار سیاسی در زمان مزروعی که الان در اروپا به سر می برد.
مجری باطرح این سوال از وزیر ارشاد که چرا شورای فرهنگ عمومی پس از هربار تغییر در اساسنامه خانه سینما آنرا تصویب کرده است از وزیر خواست علت تصویب تغییراتی که حال دولتیان آنرا خلاف موازین می دانند را توضیح دهد.
حسینی در پاسخ به این سوال ابتدا به اعتراضی که در هشتم تیرماه سال 88 و در دوران فعالیت دولت نهم به برخی تغییرات صورت گرفته انجام شده بود اشاره کرد و گفت: در تاریخ مذکور مشاور اجرایی معاونت سینمایی وزارت ارشاد نامه ای را خطاب به ثبت شرکت ها نوشته و در آن نامه مراتب اعتراض وزارت ارشاد را نسبت به انجام تغییرات در اساسنامه خانه سینما بدون مجوز وزارت ارشاد اعلام کرده است.

وی افزود: ممکن در گذشته تخلفی در بخشی انجام شود ولی به محض مشخص شدن این تخلف باید به آن رسیدگی شود. به عنوان نمونه در دولت نهم دانشگاهی به نام هاوایی بدون داشتن مجوز از وزارت علوم اقدام به پذیرش دانشجو کرده بود و حتی به برخی مسئولین دولتی نیز مدرک اعطا کرده بود.در خصوص این پرونده هم پس از پی گیری هایی که در وزارت علوم انجام شد برخی افراد محکوم شدند و از ادامه کار دانشگاه هاوایی جلوگیری به عمل آمد. لذا باید گفت هیچ کار غیر قانونی با مرور زمان قانونی نمی شود.
حسینی در پاسخ به این سوال که جدای از تخلفات اساسنامه ای چه تخلفات دیگری در خانه سینما انجام می شده است اظهار داشت: متاسفانه بروز برخی اتفاقات در کشور باعث شده بود متدینین و مسئولان این سوال را ازما بپرسند که چرا وزارت ارشاد به عنوان متولی امور فرهنگی کشور در مقابل این اتفاقات واکنشی از خود نشان نمی دهد. به عنوان نمونه می توان به نحوه برگزاری جشن خانه سینما در سال 89و90اشاره کرد؛ جشنی که در آن از افرادی با تفکرات سیاسی خاص دعوت شده بود و نمادهایی هم که دراین دو جشن به کار گرفته شده بود جای تامل دارد. وزیر ارشاد جشنهای دو سال گذشته خانه سینما را بیانگر انجام فعالیت سیاسی در این تشکل صنفی دانست و گفت: در این جشنها از عده ای از معاندین نظام اسلامی حمایت می کردند و جمعی نیز برایشان کف می زدند. این درحالی است که ما نسبت به حوادث سال 88اغماض کردیم.
این مقام مسئول در حوزه فرهنگ کشور حمایت این تشکل صنفی از برخی مستند سازانی که با شبکه معاند بی بی سی همکاری داشته اند را از دیگر مشکلات خانه سینما دانست و گفت: همین افراد پس از مدتی از اطلاعیه خود عدول کردند و گفتند قانون باید در این مورد حکم کند.

وی با تاکید براینکه اینگونه موضع گیریهای سیاسی کار خانه سینما را از حالت صنفی خارج کرده است اذعان داشت: این صنوف در طول سی سال فعالیت های خود مشکلات زیادی داشته اند و امروز نیز اگر خدماتی به هنرمندان ارائه می شود از طریق صندوق حمایت از هنرمندان وزارت ارشاد است؛ خدماتی تجون بیمه اجتماعی، بیمه تکمیلی و تکریم سالمندان هنرمند.
وی در جواب به این پرسش که این 29صنف چگونه بدون حضور نماینده وزارت ارشاد نسبت به برگزاری انتخابات داخلی خود اقدام می کردند گفت: این صنوف به تدریج نقش وزارت ارشاد را حذف کردند. در خصوص انتخابات باید بگویم آنرا که حساب پاک است از محاسبه چه باک است. اگر مشکلی در این صنوف وجود نداشت چه ایرادی داشت تا نظارت از سوی وزارت ارشاد انجام شود.
وزیر ارشاد با بر تاکید اساسنامه اولیه تشکیل خانه سینما بر این موضوع که اعضای هیئت مدیره باید توسط اعضا انتخاب شوند گفت: در هیئت نظارت برمطبوعات نیز برحضور یکی ازمدیران مسئول روزنامه ها به عنوان نماینده مطبوعات در هیئت نظارت تاکید شده که این فرد از طریق رای گیری توسط تمامی مدیران مسئول انتخاب می شود اما متاسفانه این موضوع در خانه سینما تغییر یافت و به 29نماینده صنوف محدود شد. محدودیتی که می تواند باعث بروز برخی اتفاقات ولابی گری ها در سینما شود.
وی در واکنش به اظهارات وکیل خانه سینما مبنی براینکه تا تاریخ 21دی ماه یعنی زمان برگزاری دادگاه خانه سینما از فعالیت دست نخواهد کشید گفت: قانون تعطیلی مراکزی که بدون مجوز قانونی دایرشده اند در سال 72 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است و مطابق این قانون ثبت در ثبت شرکتها لازم است ولی کافی نیست و بر اساس همین قانون اگر مرکزی که انحلال آن توسط وزارت خانه مرتبط با فعالیتش اعلام شده است به فعالیت خود ادامه دهد در حکمش در حکم کلاهبرداری است و در صورت شکایت از طرف وزارت خانه مربوطه تحت تعقیب قانونی قرار خواهد گرفت.
حسینی با تاکید بر همکاری تنگاتنگ وزارت ارشاد با صنوف و خدمت رسانی به صنف های هنری گفت: مطابق اصل 44قانون اساسی دولت قصد دارد تصدی گری را به بخش خصوصی واگذار کند و در این مورد خاص نیز به دلیل تخلفات قانونی وارد عمل شده ایم.

وی از تدوین لایحه نظام صنفی سینمایی در وزارت ارشاد خبر داد و در خصوص آینده کاری خانه سینما گفت: هدف نهایی ما برقراری ارتباط نزدیک با صنوف است و قصد نداریم از فعالیت خانه سینما جلوگیری کنیم بلکه با منحل شدن هیئت مدیره فعلی عده ای از اعضای خانه سینما برای دوره ای موقت مشغول به کار خواهند شد تا در آینده ای نزدیک سازمان سینمایی تشکیل شود.

این  مقام مسئول خطاب به بنگاه های دروغ پراکنی غرب مانند بی بی سی و صدای امریکا که سعی دارند بروز اختلاف دربین سینما گران را القا کنند گفت: هیچ اختلافی وجود ندارد و وزارت ارشاد با صنوف و تشکل ها مخالفتی ندارد و به جد حامی صنوف و تشکل هاست. نظر ما توجه بیشتر به تمامی اهالی سینما و دیده شدن تمامی جامعه سینمایی کشور است نه اینکه تنها عده ای نورچشمی مد نظر قرار گیرند و حمایت شوند.

وی خاطرنشان کرد: دولت دهم معتقد به توزیع مساوی امکانات در سراسر کشور است و حتی در اعزام گروه های هنری به خارج از کشور نیز استانهاو شهرستانهای دیگر و حتی مرزی را در اولویت قرار داده ایم.
وی در خصوص زمان تشکیل سازمان سینمایی که در مصاحبه های گذشته قول تشکیل آنرا در مهرماه داده بود اظهار داشت: وزارت ارشاد در مقوله سینما به سمتی می رود که سینما انسجام بیشتری پیدا کند و جایگاه این هنر در جامعه ارتقا یابد. در شرایطی که وزارت خانه ها بایکدیگر اذغام شده اند معاونت سینمایی از حد یک معاونت در حال ارتقابه سازمان سینمایی است و در همین راستا شورایی تحت عنوان شورای عالی سینما به ریاست شخص رئیس جمهور در کشور تشکیل شده است.

وی تاکید کرد: تشکیل شورای عالی سینما نه به منظور کاهش اختیارات وزارت ارشاد بلکه به منظور استفاده از اختیارات دولت در این بخش بوده است.

حسینی در ادامه با اشاره به تصمیم اتخاذ شده توسط 10نفر از اعضای شورای عالی سینما در اولین جلسه خود مبنی بر تشکیل سازمان سینمایی گفت: شورای عالی و سازمان سینمایی مانند سازمان حج وزیارت و شورای عالی حج فعالیت خواهند کرد در این حوزه نیز شورای عالی حج شاید سالانه دو جلسه برگزار کند و در مورد مسایل کلان تصمیم گیری کند ولی کار اجرایی برعهده سازمان است.

وی در ادامه اظهار امیدواری کرد: با تخصیص اعتبار قابل توجهی که رئیس جمهور برای تشکیل سازمان سینمایی اختصاص داده اند این سازمان در دهه مبارک فجر شکل بگیرد و پس از آن مردم شاهد تاثیر گذاری این سازمان بر تولیدات سینمایی باشند. چرا که تا امروز برخی افراد در مقابل هر قدمی که برای اعتلای سینما می خواست برداشته شود موضع می گرفتند.

وی با اذعان به برخی موضع گیری ها نسبت به تشکیل سازمان سینمایی گفت: بسیاری مسایل از سوی ارشاد بیان و رسانه ای نشد اما در شرایط فعلی بسیاری از نیروهای متعهد کشور نسبت به محتوای برخی فیلمها گلایه مندند.
وی در پاسخ به برخی شبهات در خصوص پیشنهاد پیوستن خانه سینما به شورای عالی سینما اظهار داشت: با تشکیل سازمان سینمایی جنبه صنفی بودن کار حفظ خواهد شد و قصد دولتی کردن سینما را در ارشاد وجود ندارد. بلکه تاکید ما بر لزوم تعامل منطقی صنوف با دستگاه های اجرایی است.

وی در پاسخ به گلایه برخی منتقدین نسبت به زمان انحلال خانه سینما و انحلال این تشکل صنفی در آستانه برگزاری سی امین دوره جشنواره فیلم فجر گفت: جشنواره فیلم فجر در شرایط مختلف حتی در شرایط خاص سال 88نیز برگزار شد. امسال هم عده ای تهدید به تحریم جشنواره کردند ولی کار فراتر از این موضوعات است و جشنواره در هر شریطی برگزار خواهد شد. البته همین افراد پس از مدتی از ادعای خود عدول کردند و گفتند ما چنین چیزی نگفتیم چون می دانند جشنواره فجر یک جشنواره ملی و حتی فراملی است و وزارت ارشاد نیز بر حضور تمامی اهالی سینما در این جشنواره ملی تاکید دارد.
وی در خاتمه از طراحی طرح جامع اشتغال وکارآفرینی فرهنگی برای اولین بار در کشور و طرح آن در شورای عالی اشتغال خبر داد و گفت: در این طرح تنها برای اهالی سینما پیشنهاد ایجاد 13هزار و 604شغل دائمی داده شده و برای سایر حوزه های هنری مانند موسیقی و تئاتر هم ایجاد فرصتهای شغلی دائمی در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل خانه سینما: به کل ماجرا مشکوکم/ ازمجلس گله مندیم

مدیرعامل خانه سینما: به کل ماجرا مشکوکم/ ازمجلس گله مندیم

مدیرعامل خانه سینما ضمن گلایه از مجلس شورای اسلامی به دلیل عدم نظارت بر عملکرد صحیح دولت در زمینه حمایت از اصناف بااشاره به نامه انحلال خانه سینما از سوی وزارت ارشاد گفت: به کل این ماجرا مشکوکم.

به گزارش خبرنگار مهر، پس از آنکه روز گذشته نامه‌ای از سوی وزارت ارشاد مبنی‌بر انحلال خانه سینما و لزوم تخلیه ساختمان مرکزی این نهاد ظرف 48 ساعت روی خروجی خبرگزاری‌ها منتشر شد، مدیرعامل خانه سینما صبح امروز در نشستی فوق‌العاده میزبان اهالی رسانه شد.

محمد مهدی عسگرپور؛ مدیرعامل خانه سینما در این نشست ضمن تأکید بر وظایف مصرح دولت در برنامه 5 ساله چهارم در زمینه حمایت از اصناف گفت: استقرار نظام صنفی در مدیریت فرهنگی، تأسیس صندوق بیمه بیکاری و نیز تصویب طرح امنیت شغلی از وظایف قطعی دولت در این برنامه بوده‌ که هیچ یک تا به امروز اجرایی نشده‌است.
 
عسگرپور افزود: ما در این زمینه از مجلس گله‌مندیم. چرا که روی چنین مواردی نظارت لازم را نداشته و درباره عملکرد دولت در این زمینه به مردم گزارش نداده‌اند.

مدیرعامل خانه سینما در ادامه ضمن انتقاد از عملکرد مسئولان سینمایی در مواجهه با خانه سینما تصریح کرد: ما دیگر در این زمینه نگران شأن و جایگاه مسئولان دولتی نیستیم چراکه به نظر می‌رسد خودشان هم در این زمینه نگرانی ندارند.
 
وی افزود: این که امروز بخواهیم در دل دولت صنف تشکیل دهیم قطعاً طرحی از پیش شکست‌خورده است چرا که عملکرد اینگونه در حوزه اصناف در هیچ دولتی امکان‌پذیر نیست.
 
عسگرپور در ادامه به تحولات هفته اخیر در زمینه اختلافات معاونت سینمایی و خانه سینما اشاره کرد و گفت: من به کل این ماجرا مشکوکم چرا که ما از همان ابتدای کلید خوردن بحران و اعلام شکایت وزارت ارشاد از خانه سنیما، رسماً اعلام کردیم که به قانون تمکین خواهیم کرد و در انتظار رأی دادگاه خواهیم ماند. با وجود این موضع روشن اما دوستان ارشاد بصورت عجولانه در طول هفته گذشته چنین رفتاری از خود بروز دادند که کاملاً  شک‌برانگیز است. وی افزود: به‌ویژه که در این زمینه شاهد احکام و اظهاراتی ضدونقیض از سوی مسئولان ارشاد بوده‌ایم که گاه با هم در تعارض هم بوده‌اند.
 
فرهاد توحیدی رئیس هیأت مدیره خانه سینما هم که در این نشست عسگرپور را همراهی می‌کرد پیش از اظهارات عسگرپور به بهانه ارائه گزارشی از آنچه میان ارشاد و خانه سنیما گذشته است گفت: مشکل فعلی ارشاد با خانه سنیما ناظر بر تغییرات اساسنامه فعلی است که در تاریخ 20 خرداد 87 مصوت و در زمان دولت دهم به ثبت شرکتی نیز رسیده‌است.
 
وی افزود: دو بندی که ارشاد از این اساسنامه مورد ایراد دانسته‌است یکی حذف قید موافقت شورای فرهنگ عمومی و دیگری حذف امکان نظارت ملی ناظر وزارت ارشاد بر امور مالی خانه سینما است. اما این ایراد در حالی وارد شده‌است که وزارت ارشاد در شکایت هفته گذشته خود به دادگاه اساسنامه سال 83 ما را ضمیمه پرونده کرده‌است که از نگاه ایشان قانونی و دارای مهر ارشاد است. توحیدی ادامه داد: در اساسنامه سال 83 هم قید موافقت شورای فرهنگ عمومی وجود ندارد.
 
توحیدی گفت: ارشاد بر اساس همین ایراد اساسنامه فعلی را غیرقانونی می‌داند و در اداره ثبت شرکت‌ها درخواست ابطال آن را مطرح کرده‌است.
 
وی تأکید کرد: با تمام این‌ها ما تابع قانون هستیم و حتی اگر حکم دادگاه به زیان ما صادر شود به طور کامل به آن تمکین خواهیم کرد.
 
محمدمهدی عسگرپور در این نشست از شکایت خانه سینما از وزارت ارشاد به دیوان عدالت اداری هم خبر داد و گفت: مسئولان هر دو قوه در جریان این شکایت هستند.
توحیدی: بر اساسنامه فعلی اصرار داریم
فرهاد توحیدی با اشاره به پیشنهاد یکی ازا هالی سینما مبنی‌بر استعفای هیإت مدیره فعلی برای رفع مشکلات گفت: ما عنوان کردیم که کاملا آمادگی استعفا را داریم اما باید مجمع عمومی برای انتخاب هیات مدیره جدید بر اساس اساسنامه فعلی تشکیل شود.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست مطبوعاتی مدیرعامل خانه سینما محمدمهدی عسگرپور به همراه فرهاد توحیدی رئیس هیات مدیره و اعضا صبح امروز با حضور خبرنگاران در تالار سیف‌الله داد خانه سینما برگزار شد.

در ابتدای این نشست فرهاد توحیدی رئیس هیئت مدیره خانه سینما گفت: خیلی متاسفیم که امروز بابت این موضوع کنار هم جمع شدیم در صورتی که در شرایط فعلی کشور ما نیاز به آرامش دارد. سینما در آستانه جشنواره فجر است و نیازمند همین آرامش است و باید همه حواس‌ها به توجه جشنواره فجر باشد.

وی افزود: باز هم متاسفیم به خاطر التهاب‌آفرینی‌ها و ناچاریم امروز به پاره‌ای از ابهامات که درباره خانه سینما مطرح شده توضیح دهیم. همانطور که در جریان هستیم دبیر جشنواره مدتی پیش به دیدار اعضای صنوف سینمایی آمدند و تمامی اصناف از ایشان استقبال کردند. با دلگرمی با یکدیگر صحبت کردیم و تا امروز نیز رابطه ما با ایشان خوب است. مطمئن باشید هر جا اصناف با صداقت روبرو شوند پاسخ آنها آغوش باز است.

توحیدی در ادامه با اشاره به صحبت‌های چند نفر از اعضای هیات مدیره خانه سینما  عنوان کرد: برخی از دوستان می‌گویند پنج نفر در هیات مدیره خانه سینما هستند که نمی‌خواهند اوضاع خوب شود و اگر این افراد نباشند اوضاع درست می‌شود. همین افراد می‌گویند در اساس‌نامه خانه سینما دست برده شده‌است. در صورتیکه همه ما می‌دانیم نظام اصناف سینمایی از پایین به بالا است.

وی ادامه داد: مطمئن باشید با این نظامی که بر اصناف حاکم است چهار یا پنج نفر در هیات مدیره خود به خود نمی‌آیند تا اداره امور را به دست بگیرند و بعد حتی مدیرعامل انتخاب کنند. شورای مرکزی حاصل مجامع عمومی که از دل این شورای مرکزی نمایندگان اصناف انتخاب می‌شود و پس از آن هیئت مدیره و با جلسه آنها مدیرعامل انتخاب می‌شود.

توحیدی تاکید کرد: هر وقت اصناف احساس کنند که نماینده‌آنها در هیئت مدیره لایق نیستند می‌توانند آنها را تغییر دهند. حضور بازرس و یا در جلسات مجمع عمومی فوق‌العاده ما مدام در معرض نقد و دیده‌بانی صنوف هستیم. آخرین مجمع عمومی خانه سینما همین ماه تشکیل شد و یک بار دیگر در آن مکان گزارش عملکرد و مالی تصویب شد. مطمئن باشید کسی این دوستان در اصناف را مجبور نکرده که کنار هیئت مدیره بایستند.

وی افزود: آحاد صنوف تعارفی با کسی ندارند بعضی از دوستان می‌گویند اینها به قدرت چسبیده‌اند چند شب پیش یکی از اعضای شورایعالی سینما به دیدار هیات مدیره آمد و پیشنهاد مصالحه داد ما نیز عنوان کردیم آماده هر نوع گفتگویی هستیم. از ایشان خواستیم پیشنهادی برای شرایط فعلی ارائه کنند. وی معتقد بود باید هیات مدیره فعلی خانه سینما استعفا دهد.

رئیس هیات مدیره خانه سینما ادامه داد: ما در ارتباط با پیشنهاد ایشان عنوان کردیم که کاملا آمادگی استعفا را داریم اما باید مجمع عمومی برای انتخاب هیات مدیره جدید بر اساس اساسنامه فعلی تشکیل شود. ایشان استقبال کردند و تاکید داشتند که قطعا موضوع حل می‌شود و تفاهمنامه به امضا می‌رسد.

توحیدی با اشاره به شکایت وزارت ارشاد از خانه سینما گفت: ما دوستان را تشویق کردیم از خانه سینما شکایت کنند چون توصل به قوه مقننه ادعاهای متعددی که می‌توانند فله‌ای اعلام شوند را محدود می‌کنند، آنها این کار را انجام دادند ما نیز آماده دفاع در همین دادگاه هستیم که قرار است روز 21 دی ما برگزار شود.

وی در ارتباط با تغییرات اساسنامه توضیح داد این اساسنامه حاصل تلاش این هیات مدیره و حتی دوره قبلی ما نیست. ما در تغییرات آن کوچکترین نقشی نداشتیم این تغییرات توسط هیاتی که منتخب اصناف در دوره دهم بودند انجام گرفته و حتی به ثبت رسیده است. استدلال ما این است که این موسسه که مراحل قانونی پشت سر گذاشته است نمی‌تواند منحل شود و این انحلال فقط با حکم قضایی صورت می‌گیرد. یک اداره فرعی در یکی از طبقات ارشاد نمی‌تواند دستور انحلال صادر کند.

توحیدی افزود: ما در دادگاه آماده هستیم یک‌بار برای همیشه این موضوع حل شود. یک سوء‌تفاهم صورت گرفته است. تغییراتی که اساسنامه که در سال 87 انجام شده است عبارتند از: حذف تصویب اساسنامه در فرهنگ عمومی و حذف ناظر مالی ارشاد در گذشته چک های خانه سینما دو امضا داشت یکی توسط خانه سینما و دیگری توسط ارشاد صورت می‌گرفت اگر قرار بود از خانه سینما منابع دیگر مالی را جذب کنند و آنها پولی را به حساب خانه سینما می‌ریختند باید برای برداشت از همین منبع به ارشاد می‌رفتند و التماس می کردند تا آنها پای این چک و حساب‌های مالی را امضا کنند.

وی عنوان کرد: قانون اساسی یک کشور هم در معرض نقد است و یک زمانی ممکن است اصلاح شود. تغییرات اساسنامه همین دو بند است که عنوان کردم. اما در صدر اساسنامه خانه سینما عنوان شده موسسه‌ای مستقل و غیردولتی. این چه موسسه غیردولتی مستقلی است که شخصی باید خارج از موسسه پای چک‌های آن را امضا کند؟

رئیس هیات مدیره خانه سینما در ادامه توضیح داد: روند کار ما مشخص است و ما مدام درباره آن اطلاع رسانی می کنیم آنها در کار ما به شکل های مختلف در طی این سالهای اخیر از قبیل حصر اقتصادی، دادن نامه‌های مختلف قصد اختلال ایجاد کردن داشتند پرده آخر برگزاری دادگاه بود که ما هم موافقت کردیم تا یک بار این اختلاف عقیده در اساسنامه خانه سینما در مرجع قضایی بررسی شود.

توحیدی تاکید کرد: ما مقید به هر عمل قانونی هستیم حتی اگر به زیان ما باشد ما قانون را تمکین می کنیم. دادخواست ارشاد بر این اساس است که اساسنامه سال 87 باید غیر قانونی اعلام شود ثبت شرکت‌ها، ابطال خانه سینما اعلام کند و خانه سینما به اساسنامه قانونی برگردد. جالب است اساسنامه قانونی با مهر ارشاد همان اساسنامه سال 83 خانه سینماست. مصوبه سال 83 مصوبه شورای فرهنگ عمومی را ندارند.

وی افزود: اصلاح اساسنامه فعلی از معاونت سینمایی مطرح شد و ما نیز آن را پذیرفته ایم. جالب است آنچه در معاونت سینمایی قانونی بوده حالا در دوره دیگر غیرقانونی است. ما کاملا آماده هستیم تا به دادگاه برویم. چرا قبل از اجرای قانون یک اداره کوچک در ارشاد حکم دستور انحلال را نوشته اند و آن را به خانه سینما فرستاده اند. باور کنید با این فشارها نمی توان اصناف را زیر یک پرچم جمع کرد با بخشنامه نمی شود ذهن ها را تسخیر کرد. می شود خانه سینما را فتح کرد آیا در این زمین سوخته اصناف حضور پیدا می کنند؟

توحیدی ادامه داد: آیا ما به اصناف گفتیم به جلسه معاونت سینمایی نروند؟ اداره کردن یک موسسه با دست خالی در یک سال و نیم اخیر کار راحتی نبود. ما با حامی مالی این کار را انجام دادیم ولی آنها از هر طرف به این حامی مالی ما فشار آوردند تا شخص توبه کار شود. باز هم تاکید می‌کنم ما به قانون تمکین می‌کنیم ولی در مقابل هر بی‌قانونی محکم می‌ایستیم.

وی با اشاره به جلسه امروز اصناف عنوان کرد: امروز اصناف در خانه سینما دور هم جمع می‌شوند و نظرات خود را مطرح می‌کنند از روز گذشته سیل تلفن‌ها و مصاحبه‌ها شروع شده‌است و نظرات بزرگان نیز مشخص است ما طالب آرامش در فضای سینمایی کشور هستیم کار ما تنظیم روابط در فضای کار و حرفه است. خانه سینما محلی برای موضع‌گیری سیاسی نیست. اینکه می‌گویند اعضایی از ریش‌سفیدها بیایند و اموال اصناف خانه سینما را در دست بگیرند ما این کار را انجام نمی‌دهیم. اصناف هیات مدیره‌ای را می پذیرد که از دل مجمع عمومی آمده باشد.

وی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره حذف شرط التزام اعضای هیات مدیره به قانون اساسی جمهوری اسلامی گفت: تمام اعضایی که در صنوف وارد می شوند ملزم به امضای این بند هستند و از آنجا که اعضای هیات مدیره نیز از صنوف برگزیده می شوند همه ما ملزم به  رعایت این موضوع هستیم حتی اگر در اساسنامه نباشد.

عسگرپور: تابع قانونیم
مدیرعامل خانه سینما ضمن تشریح جزئی مشکلات بود آمده در میان معاونت سینمایی و خانه سینما بر پایبندی به قانون تأکید و تصریح کرد: ما با وکلای زیادی درباره موضوع خانه سینما صحبت کردیم مطمئن باشید ما خودمان را قانونی می دانیم و تابع قانونیم.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدمهدی عسگرپور مدیرعامل خانه سینما در نشست مطبوعاتی در خصوص مشکلات اخیر، گفت: بخش عمده‌ای از رفتارهایی که امروز با آن مواجهیم حاصل اطلاعات اشتباهی است که مطرح می‌شود. یک نفر که عقل کل است و سابقه صنفی نیز داشته اطلاعاتی به طور اشتباه به مسئولان می‌رساند. این نگاه خوشبینانه به موضوع است.

وی افزود: اما نگاه بدبینانه این است که ما در ایام نزدیکی به جشنواره فجر هستیم چرا باید چنین بی‌تدبیری در این زمان صورت گیرد؟ من درباره انتخابات مجلس صحبت نمی‌کنم خود آنها این موضوع را مطرح می‌کنند که اگر به این هم فکر کنیم اوضاع بدتر است در فضایی که کشورمان نیاز به آرامش دارد چرا باید چنین اتفاق‌هایی بیفتد؟

عسگرپور ادامه داد: من در قدیم نگران شأن مسئولان دولتی بودم اما حالا اینگونه فکر نمی‌کنم چون با اتفاقات پیش آمده احساس می‌کنم حتما لیاقتشان این است. اینکه مطرح می‌شود صنف‌ها باید در درون دولت باشند قطعا یک پروژه شکست خورده است. اساسنامه خانه سینما که در سال 66 تصویب شده در آن عنوان شده که مجمع عمومی باید با آحاد سینما برگزار شود در صورتیکه در آن موقع 15 نفر در خانه سینما بوده است اما ما حالا بیش از 5 هزار نفر عضو داریم چطور می‌شود مجمع عمومی با این تعداد برگزار شود این بیشتر شبیه یک انیمیشن است.

وی در ادامه عنوان کرد: امروز با 20 سال پیش متفاوت است این موضوع مهمی است که باید به آن توجه کنیم. همانطور که می‌دانید ما چند موضوع را در خانه سینما پیگیری می کنیم شاید بخشی از همین دعواها به خاطر پیگیری این موضوعات است.

مدیرعامل خانه سینما این موضوعات را چنین برشمرد: استقرار نظام صنفی در مدیریت فرهنگی، در این بخش ما از مجلس گله‌مندیم برنامه توسعه را تصویب می‌کند اما پیگیری نمی‌کند که آیا آنها اجرا شده‌است یا خیر؟ دولت موظف بوده در پایان برنامه چهارم توسعه کارهایی را انجام دهد در صورتیکه این برنامه تمام شده و برنامه پنجم هم در حال حاضر آغاز شده است اما هیچ گزارشی به مردم ارائه نشده است.

وی افزود: دومین موضوع تاسیس صندوق بیمه بیکاری و موضوع بعدی تصویب طرح امنیت شغلی است. آنها می‌خواهند صنف‌هایی را تشکیل دهند که از آنها درباره این مسائل سئوال نکنند. ما آمادگی حضور در دادگاه را داریم و قطعا به قانون تمکین می‌کنیم. نمی‌دانم این تصمیمات عجولانه، حرف‌های ضد و نقیض که از مسئولان در ارشاد می‌شنویم چرا باید قبل از برگزاری دادگاه قانونی مطرح شود.

وی تاکید کرد: برخورد ریاکارانه نکنید بهتر است روشن صحبت کنید؛ ما به قانون امیدواریم و موضوع را پیگیری می‌کنیم. رئیس دو قوه در جریان موضوعات پیش آمده هستند و ما از کمک آنها استفاده می‌کنیم. همانطور که عنوان کردم ما 3 یا 4 موضوع داریم که در حال پیگیری آن هستیم حال می‌خواهند اسم آن را بگذارند همراهی با بی‌بی‌سی یا هر چیز دیگر! اگر آنها تضمین می‌کنند این موضوعات را پیگیری می‌کنند ما اصراری به ماندن نداریم.

عسگرپور با اشاره به صحبت‌های اخیر فرج‌الله سلحشور در ارتباط با جشنواره فیلم فجر گفت: چطور است که آقای سلحشور می‌تواند بگوید شرکت در جشنواره فیلم فجر یک بلاهت است و حضور فیلم من مانند بردن قرآن به کاباره است! این دهن کجی به نظام نیست؟ قطعا تاریخ قضاوت می‌کند.

مدیرعامل خانه سینما در پایان صحبت‌هایش عنوان کرد: ما با وکلای زیادی درباره موضوع خانه سینما صحبت کردیم مطمئن باشید ما خودمان را قانونی می دانیم و این موضوع را در دادگاه پیگیری می‌کنیم.

فرهاد توحیدی در ادامه توضیح داد: مدام این روزها درباره این چند نفر در هیئت مدیره صحبت می‌کنند. بهتر است آنها را امروز که در جمع ما هستند برای شما معرفی کنم. محمدمهدی عسگرپور مدیر عامل خانه سیما، سید مهدی خادم بازرس، حسین موئینی، ابراهیم مختاری، امیر اثباتی، مریلا زارعی، دکتر محمد سریر، سیروس الوند، تورج منصوری و من از اعضای خانه سینما هستیم.

محمدمهدی عسگرپور در ارتباط با تشکیل هیئت مدیره موزه سینما که ممکن است یکی از مشکلات مسئولان با خانه سینما باشد عنوان کرد: جلسه‌ای برای تشکیل هیئت مدیره موزه سینما برگزار شد. ابتدا مایل نبودم در آن جلسه حضور داشته باشم اما به آنجا رفتم و معاون سینمایی نیز که از هیئت امنا بودند در این جلسه حضور داشتند ایشان عنوان کردند که در جریان موضوع این جلسه نیست و بهتر است تلفنی هیئت مدیره را انتخاب کنیم. من تاکید کردم انتخاب هیئت مدیره موضوع مهمی است و نمی‌شود تلفنی آن را دنبال کرد و همانطور که می‌دانید تا همین امروز هیئت مدیره قبلی در جایگاه خود مانده است.

وی افزود: مشکل خانه سینما و اختلال در کار آن با قطع بودجه شروع شد. در ابتد اصلا بحث اساسنامه مطرح نبود. اگر خاطرات باشد هیئت مدیره فعلی خانه سینما جلسه‌ای با معاونت سینمایی برگزار کردند و من به عنوان ناظر در آنجا حضور داشتم. شمقدری در آن جلسه عنوان کرد که 3 روز پیش متوجه شده که اساسنامه ما مشکل دارد در صورتیکه برخی دیگر از دوستانشان امروز می گویند که ایشان از مدتها قبل درگیر اساسنامه بوده است.

وی درباره دیدار با رحیم مشایی نیز عنوان کرد: من نمی‌دانم چه وضعیتی است که ما با یک بخشی از دولت صحبت می‌کنیم ولی درباره همین صحبت‌ها باید به بخش دیگر جواب دهیم. قوه مجریه در این کشور وجود دارد که ما نیز با آنها بیشترین تماس را داریم اقتصاد هنر هم در این کشور دولتی تعریف شده است. گلوگاه در تولید و اکران هم در حوزه دولت است داستان جلسه ما نیز که مدتی بعد روشن شد اما موضوع کمک های ما در مجلس پیگیری می شود مطمئنم چیزی دست آنها را نگرفته است تعدادی از بزرگان سینما در جلسه با مشایی حضور داشتند و نظرات خود را شفاف عنوان کردند. نباید اینچنین موضوعات که شفاف بیان می شود برای افراد دیگر برخورنده باشد.

توحیدی در ارتباط با جلسات کمیته مشترک با معاونت سینمایی گفت: این جلسه با حضور من، ابراهیم مختاری و موئینی از طرف خانه سینما و از طرف معاونت سینمایی با حضور خانیان، رجبی فروتن و رسولیان برگزار شد. چندین جلسه برگزار شد اما موضوعات پیش نمی رفت. به طور نمونه درباره حضور نمایندگان خانه سینما و پروانه ساخت در این جلسات صحبت می‌کردیم اما وقتی این کمیته به ارشاد بر می گشت دیگر این موضوع را پیگیری نمی‌کردند. ما جلسات را ترک نکردیم درست است بی نتیجه بود اما خود دوستان به بهانه نبودن عضو هاجلسات را تشکیل ندادند.

عسگرپور درباره مهلت 48 ساعته که در حکمی روز گذشته مطرح شده و در خروجی یک خبرگزاری قرار گرفت گفت: تنها نامه مکتوب که بیانگر موضوع دعوا باشد همین نامه ای است که دیروز منتشر شد. در صورتیکه وزیر ارشاد گفته است که چندین بار به ما تذکر داده اند من نمی دانم کی و کجا؟ چون ایشان را از ابتدای حضورشان در ارشاد تا کنون ندیده ام.

وی افزود: من امروز به عنوان مدیر عامل خانه سینما اگر حکم انحلال یک صنف را مطرح کنم قطعا خنده دار است زیرا آنها هیئت مدیره دارند و خودشان می توانند درباره وضعیت موجود تصمیم بگیرند. قطعا در ارتباط با تمام این اتفاقات یک اساسنامه قانونی وجود دارد. این نامه وجاهت قانونی ندارد و بر اساس رای وحدت رویه دیوان عدالت اداری 556 سال 88 باطل کردن و انحلال با حکم قوه مجریه امکانپذیر نیست ما همچنان منتظر دادگاه هستیم.

وی درباره بحث تحریم جشنواره فجر توسط صنوف خانه سینما عنوان کرد: جشنواره فجر جایگاهی نیست که ما آن را نادیده بگیریم این رویداد حاصل تلاش‌های تمام دست اندرکاران سینماست و همانطور که می‌دانید این جشنواره در ایام خوبی برگزار می‌شود که ما از آن خاطراتی به یاد داریم. در این موضوع بحث تحریم مطرح نبوده و این خلاف فعالیت‌های صنفی است.

عسگرپور ادامه داد: معاونت سینمایی به ثبت شرکت‌ها نامه داده و آنها در جواب عنوان کرده‌اند که ثبت خانه سینما قانونی بوده و حتی تغییر اساسنامه نیز تایید شده‌است. معاونت سینمایی کاملا در جریان این موضوع است. باور کنید بخش عمده دعواها برای پوشاندن کارنامه است یک بار باید همه دعواها را کنار بگذاریم همه ما یک دور نمایی را حس می‌کنیم من پیش از این عنوان کردم که امسال به گونه‌ ای پیش می‌رود که قطعا یک دعوایی راه می‌افتد.

وی تاکید کرد: بهتر است به جای پرداختن به این موضوعات درباره تهاجم فرهنگی فکر کنیم. واقعیت این است که باید برویم به سمت خانه‌ها و ببینیم که ماهواره چه کاری انجام می‌دهد. چه هجمه ای از مردم روزانه از آن استفاده می‌کند. برنامه‌های ماهواره بنیان خانواده‌های ما را نشانه گرفته است. با این وضعیت درست است که چنین دعواهایی را راه بیندازیم.

فرهاد توحیدی در ادامه درباره سازمان سینمایی گفت: اگر سازمان سینمایی قرار است به عنوان یک دورنما تصویر شود باید این موضوع را مد نظر داشته باشیم که لایحه آن باید به مجلس رود و تصویب شود. هر وقت چارچوب سازمان سینمایی اعلام شد اصناف درباره آن صحبت می‌کنند.

وی در ارتباط با استعفای هیئت مدیره فعلی خانه سینما عنوان کرد: استعفا به این معناست که اگر همه سازوکارهای قانونی رعایت شود آگاهی در خانه سینما به درجه‌ای رسیده که فرقی نمی‌کند چه افرادی در هیئت مدیره باشد ما به نمایندگی ازدوستانمان اینجا هستیم هر جمع 7 نفره‌ای که همین نکات عسگرپور را مطرح کنند ما با آنها موافقیم. یکی از برکات این ماجرا بالا رفتن آگاهی صنفی بود. هیئت مدیره بعدی نیز بیانگر وجدان عمومی است فرقی نمی‌کند که چه کسانی در آن باشند.

توحیدی ادامه داد همانطور که آقای عسگرپور عنوان کردند ما تصور می‌کنیم که در کشورمان قانون رعایت می‌شود. اما باید برخی دوستان بدانند که به هزینه‌های این اقدام پی ببرند. ما زور بازو نداریم سلاحمان متانتمان است. وکیل خانه سینما امروز به دیوان عدالت اداری رفته و دنبال ابطال دستور است ما قطعا به ظرفیت نظام امیدوار هستیم.

خمسه در گفتگو با مهر: ما ز یاران چشم یاری داشتیم

خمسه در گفتگو با مهر:
ما ز یاران چشم یاری داشتیم

علیرضا خمسه بازیگر با سابقه سینما، تئاتر و تلویزیون موضع و نظر خود را در خصوص وضعیت پیش آمده برای خانه سینما در قالب غزلی از حافظ شیرازی بیان کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، خمسه اظهار نظر خود را در خصوص وضعیت پیش آمده برای خانه سینما و بحث انحلال این نهاد صنفی با استفاده از غزلی از شیخ اجل، خواجه حافظ شیرازی چنین بیان کرد:

ما ز یاران چشم یاری داشتیم/ خود غلط بود آنچه ما پنداشتیم

تا درخت دوستی کی بر دهد/ حالیا رفتیم و تخمی کاشتیم

گفتگو آیین درویشی نبود/ ورنه با تو ماجراها داشتیم

شیوه چشمت فریب جنگ داشت/ ما غلط کردیم و صلح انگاشتیم

گلبن حسنت نه خود شد دلفروز/ ما دم همت بر او بگماشتیم

نکته‌ها رفت و شکایت کس نکرد/ جانب حرمت فرو نگذاشتیم

گفت خود دادی به ما دل حافظا/ ما محصل بر کسی نگماشتیم

http://www.mehrnews.com/fa/newsdetail.aspx?NewsID=1501447