قلم

سیاسی/اجتماعی/فرهنگی

قلم

سیاسی/اجتماعی/فرهنگی

نشر چشمه با ممانعت از حضور؛ تنبیه می‌شود!

در نشست خبری بیست و پنجمین نمایشگاه کتاب مطرح شد:

نشر چشمه با ممانعت از حضور؛ تنبیه می‌شود!


در این نشست؛ ضمن اعلام آمار و ارقام‌های مربوط به نمایشگاه بیست و پنجم؛ بهمن دری در مورد چگونگی برخورد با ناشران متخلف در نمایشگاه توضیح داد. وی همچنین اعلام کرد که گران شدن کاغذ در سال گذشته، آمار نشر را پایین نیاورده.

ایلنا: نشست خبری بیست و پنجمین نمایشگاه کتاب تهران؛ صبح امروز(4 اردیبهشت) برگزار شد و بهمن دری؛ معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد، ضمن تشریح برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ در ابتدای این مراسم، پوستر بیست و پنجمین نمایشگاه کتاب تهران رونمایی شد و در ادامه بهمن دری به ارائه‌ی توضیحاتش درمورد نمایشگاه کتاب پرداخت.

وی ضمن اشاره به 3 مراسمی که در نمایشگاه کتاب برگزار می‌شود، گفت: نمایشگاه روز 12 اردیبهشت با حضور رییس جمهور افتتاح می‌شود و روز 23 اردیبهشت اختتامیه‌ی نمایشگاه را خواهیم داشت. همچنین جشن ربع قرن جهاد فرهنگی را، شب میلاد حضرت زهرا برگزار می‌کنیم.

دری درمورد بخش‌های مختلف نمایشگاه گفت: این نمایشگاه بخش‌های متنوعی دارد که عبارت‌اند از؛ بخش ناشران داخلی، ناشران بین‌المللی، بیداری اسلامی و بخش جنبی که در آن نشست‌های متعددی برگزار می‌شود و مردم می‌تواند با برگزیدگان جوایز ادبی پروین، جلال، کتاب سال، گام اول دیدار کنند.

وی ادامه داد: متراژ فضای نمایشگاه بیست و پنجم، 125 هزار متر مربع است که 50 هزار متر مربع از آن مسقف و الباقی در فضای باز و با احداث سازه‌های مناسب تعبیه شده.

وی گفت: البته برای پاسخگویی به تقاضای تمام ناشران ما به 200 هزار متر مربع فضا احتیاج داشتیم ولی باتوجه به محدودیت‌های موجود غرفه‌های ناشران را کوچکتر کرده‌ایم تا به تمام ناشران مطابق با ضوابط غرفه تعلق بگیرد.

دری در مورد مراحل آماده سازی نمایشگاه کتاب تهران اظهار داشت: ما کارهای ابتدایی را از خردادماه یعنی 12ماه قبل آغاز کردیم و در آستانه برپایه نمایشگاه نیز فعالیت‌های اجرایی شروع شده است. همچنین بخش دیگری از فعالیت ما به بعداز نمایشگاه معطوف ‌می‌شود که عبارت از بررسی مطالبات ناشران، آنالیز فروش و بررسی آمارهای مختلف.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین اقدامات ما پیش از نمایشگاه پخش تسهیلات با اعطای یارانه‌های خرید کتاب است که امسال مبلغ 3 میلیارد تومان به 25 هزار دانشجو‌، دو میلیارد تومان برای تجهیز کتابخانه‌های دانشگاه ها، دو میلیارد تومان به افرادی که دانشگاه ها معرفی کرده اند، دو میلیارد تومان به طلاب و یک میلیارد تومان نیز به اداره‌های فرهنگ وارشاد در استان‌های مختلف تحویل شده تا مطابق با تفاهم نامه‌های خود این مبالغ را اختصاص دهد.

دری درمورد پخش ویژه نمایشگاه کتاب گفت: نمایشگاه برای فروش کتاب‌های تازه است اما این سوال همواره مطرح بوده که چرا جنبه نمایشگاهی نمایشگاه حفظ نمی شود و بیشتر به جنبه فروشگاهی آن توجه ‌می‌شود. ما معتقدیم بخش فروش در این نمایشگاه اتفاقا خیلی هم خوب است زیرا اگر نمایشگاه فروش کتاب نداشته باشد این استقبال کثیر از آن صورت نمی گرفت.

دری اضافه کرد: به هر حال در راستای تقویت جنبه‌های نمایشگاهی این اتفاق فرهنگی سالن ویژه‌ای را برای نمایش کتاب‌های چاپ اولی در سال 90 درنظر گرفتیم که از هر عنوان یک نسخه از آن ها در این سالن به نمایش گذاشته ‌می‌شود‌.

وی ضمن بیان این مطلب که این سالن ویژه به نوعی کارنامه نشر 90 به شمار ‌می‌آید گفت: همچنین در این بخش دایره المعارف و دانشنامه‌‌هایی که بعداز انقلاب اسلامی منتشر شده‌اند و تعدادشان به 210 عنوان ‌می‌رسد به نمایش گذاشته ‌می‌شود‌. دانشنامه و دایره المعارف پزشکی نیز که با حمایت مامراحلش طی شده اگر ظرف مدت باقیمانده منتشر شود در این بخش رونمایی ‌می‌شود.

وی با اشاره به بخش ربع قرن جهاد فرهنگی و جشن به این مناسبت در نمایشگاه کتاب برگزار ‌می‌شود؛ توضیح داد: ما در این بخش تقدیر از روسای نمایشگاه‌های کتاب در سال‌های مختلف را خواهیم داشت که یک جشن عمومی است و همه ‌می‌توانند در این جشن شرکت کنند همچنین برنامه‌های دیگر نیز در نظر گرفته شده که جزییات آنها متعاقبا اعلام خواهد شد.

معاون امور فرهنگی در تشریح بخش داخلی نمایشگاه کتاب گفت: این بخش توسط 4 تشکل اداره ‌می‌شود که عبارتند از ناشران عمومی‌: اتحادیه ناشران ایران‌، ناشران دانشگاهی: انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی، ناشران آموزشی: انجمن فرهنگی ناشران آموزشی، ناشران کودک و نوجوان: انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان.

وی ضمن بیان این مطلب که به اجرا گذاشتن برنامه‌های بخش داخلی به اتحادیه ها و بخش‌های مربوطه محول شده گفت: ما سعی کرده‌ایم عدالت نسبی را درقبال ناشران داخلی حفظ کنیم اگر چه با تقاضاهای بسیار روبرو بودیم اما فضا و امکانات لازم برای پاسخ به ناشران متقاضی دراختیار نیست.

دری ادامه داد: در نمایشگاه کتاب بیست و پنجم‌، 1396 ناشر در بخش عمومی‌، 610 ناشر دانشگاهی‌، 146 ناشر آموزشی و 299 ناشر ویژه کودک و نوجوان حضور خواهند داشت که البته در این بخش 32 ناشر مطابق با ضوابط ما نمی بایست در نمایشگاه شرکت داده ‌می‌شدند اما با تدابیر صورت گرفته سالنی را در جنب سالن‌های ناشران کودک و نوجوان تعبیه کردیم تا تمام ناشرهای کودک و نوجوان در نمایشگاه بیست و پنجم حضور داشته باشند.

وی ضمن بیان این مطلب که در مجموع 2451 ناشر در بخش داخلی به نمایشگاه حضور دارند گفت: در این نمایشگاه 207 هزار و 170 عنوان کتاب طبق آمارها حضور خواهند داشت که البته روز به روز به آمار انتشار کتاب‌های ناشران اضافه ‌می‌شود.

دری افزود: 100 هزار عنوان کتاب از کتاب‌های مورد نظر چاپ اولی هستند و همچنین 500 ناشر حاضر در بخش داخلی از ناشران شهرستانی ما هستند البته ناشرهایی از شهرستانها بودند که علیرغم تقاضای دریافت غرفه به دلیل این که در سال گذشته کتابی منتشر نکردند غرفه‌ای به آنها تحویل داده نشد.

وی اضافه کرد: علیرغم پیش بینی‌های صورت گرفته قیمت کاغذ و نوسان قیمت ارز در سال گذشته نه تنها ضربه‌ای به میزان کتاب‌های منتشر شده وارد نکرده بلکه عناوین کتاب‌های منتشر شده در سال 90 با افزایش نیز روبرو بوده و به 69 هزار عنوان کتاب رسیده است.

معاون امور فرهنگی ارشاد درباره بخش بین‌الملل نیز توضیح داد: بر خلاف سنگ اندازی‌های برخی از کشورهای خارجی بسیاری از ناشرانی که حتی در دوره‌های قبل به تهران نمی آمدند در نمایشگاه بیست و پنجم حضور خواهند داشت که تعدادشان به 1600 ناشر رسیده است‌.

وی اضافه کرد: ما اصولا با دخالت مسایل سیاسی در حوزه فرهنگی مخالفیم اما برخی از کشورهای غربی چنین رویکردی را اعمال کردند و این نشانه خوی استکباری آنهاست.

وی خاطرنشان کرد: در بخش بین‌الملل 26600 عنوان کتاب در بخش ارزی‌، 85هزار عنوان کتاب در بخش ریالی، 10 هزار عنوان کتاب در سالن کشورها و 15 هزار عنوان کتاب و نسخه الکترونیکی در بخش بازار جهانی به نمایش گذاشته ‌می‌شود که در مجموع تعدادشان به 136 هزار و 600 عنوان کتاب رسیده است.

وی ادامه داد: در مجموعه 77 کشور قرار است در نمایشگاه کتاب شرکت کند که برخی از آنها به صورت دولتی و برخی دیگر نیز به صورت مستقیم ناشرانی را در نمایشگاه کتاب تهران خواهند داشت.همچنین غرفه‌های به سازمان ملل‌، کمیسیون حقوق اسلامی‌، کشورهای عضو اکو، اتحادیه ناشران و‌... اختصاص یافته و برخی از کشورها نیز از قبیل برزیل‌،‌ آفریقای جنوبی، تاتارستان و مصر برای اولین بار در نمایشگاه تهران حاضر ‌می‌شوند.

در بخش دوم از این نشست بهمن دری به پاسخگویی به سوالات خبرنگاران پرداخت.

وی درمورد وضعیت ناشران تعلیقی در نمایشگاه کتاب گفت: تعداد ناشرهای تعلیقی بیشتر از سه ناشر( ثالث‌، چشمه و آفرینش) بوده که اتفاقا آن ناشرانی که چندان سروصدایی در مورد تعلیق شدنشان نشد مشکل شان حل شده و در نمایشگاه حضور خواهند داشت.

دری ادامه داد:‌ از هر سه ناشر نامبرده نیز ثالث و پیدایش اجازه حضور در نمایشگاه را دارند اما از آنجایی که مطابق با آیین نامه‌های مصوب در کتاب قوانین وزارتخانه تخلفات نشر چشمه بیشتر بوده‌، حکم کمیته نظارت بر تخلفات ناشران‌، حکمی متفاوت برای این ناشر بوده و به همین دلیل تصمیم گرفته شده تا جهت جلوگیری از تکرار تخلفات از حضور نشر چشمه ممانعت شود.

وی در مورد بیمه نویسندگان نیز توضیح داد: مسوولیت بیمه کردن نویسندگان به صندوق حمایت از هنرمندان‌، نویسندگان و روزنامه نگاران سپرده شده. چنانکه نویسندگان متقاضی ‌می‌توانند تقاضایشان را به خانه کتاب ارائه دهند تا درنهایت دستورات لازم به صندوق اعمال شود و بیمه صورت گیرد.

دری اضافه کرد: بیمه تکمیلی نیز از وظایف همین صندوق است و تنها در صورت بیمه شدن موثر خواهد بود از طرفی نویسنده‌‌هایی که حداقل دو کتاب منتشر کرده‌اند امکان بیمه شدن دارند و آنهایی که توسط محل کار خود بیمه هستند شامل این بیمه نمی شوند.

وی در ادامه و در پاسخ به سوالی در مورد محل برگزاری نمایشگاه گفت:‌ باغ کتاب فضای خوبی است همین امروز نیز امکانات و المان‌های لازم را برای برگزاری نمایشگاه کتاب ندارد چه برسد به سال‌های آینده از طرفی ما نمی توانیم در محلی که هنوز هیچ نمایشگاهی در آن برگزار نشده نمایشگاه را دایر کنیم زیرا این کار برای ما یک ریسک بزرگ است.

معاون فرهنگی اضافه کرد: نباید فراموش کنیم که باغ کتاب تنها 36 هزار متر مربع فضا دارد و این بسیار کمتر از نیازی است که نمایشگاه کتاب به آن دارد لذا به نظر ما باغ کتاب تنها برای نمایشگاه‌های تخصصی مناسب است.

وی در پاسخ به خبرنگار ایلنا، در مورد اقدامات صورت گرفته برای ایجاد مراوده بین ناشران ایرانی و خارجی در نمایشگاه بیست و پنجم گفت: بازار جهانی نمایشگاه پاسخگوی این نیاز خواهد بود زیرا در بخش بین‌الملل امکان مراوده و تعامل بین ناشران ایرانی و خارجی وجود دارد و اتفاقا بسیاری از ناشران خارجی دلشان ‌می‌خواهد در بازار پررونق کتاب ایران سهمی داشته باشد.

بهمن دری در مورد تخلفات احتمالی ناشران نیز توضیح داد: ناظران حاضر در نمایشگاه به تخلفات ناشران نظارت دارند اما این طور نیست سطح یک تخلف منجر به تعطیل شدن یک غرفه ‌می‌شود زیرا این حکم بعد از تذکر شفاهی‌، تذکر کتبی و در صورت تکرار تخلفات رخ خواهد داد.

http://ilna.ir/newsText.aspx?ID=258451