قلم

سیاسی/اجتماعی/فرهنگی

قلم

سیاسی/اجتماعی/فرهنگی

حمله به عراق مصیبت‌بارترین تصمیم انگلیس بود

معاون نخست‌وزیر انگلیس:
حمله به عراق مصیبت‌بارترین تصمیم انگلیس بود

خبرگزاری فارس: معاون نخست‌وزیر انگلیس حمله آمریکا و انگلیس به عراق در سال 2003 را مصیبت‌بارترین تصمیم انگلیس و اقدامی غیر قانونی دانست.

به گزارش فارس به نقل از پایگاه خبری الجزیره، "نیک کلگ " معاون نخست‌وزیر انگلیس دیروز در اظهاراتی اشغال عراق به دست نیروهای اشغالگر آمریکایی و انگلیسی در سال 2003 را غیرقانونی خواند.
رهبر حزب لیبرال دموکرات که به نمایندگی از "دیوید کامرون " نخست‌وزیر انگلیس که به آمریکا رفته است، در پارلمان این کشور سخنرانی می کرد، با طرح این سخنان بی‌سابقه دولت ائتلافی را زیر فشار قرار داد تا موضع خود را نسبت به جنگ عراق مشخص کند.
این مقام دولت ائتلافی انگلیس "جک استراو " وزیر خارجه وقت انگلیس در زمان حمله به عراق را نیز به باد تمسخر گرفته و گفت: من خرسندم که تمام کارهایی که ما در دولت ائتلافی انجام می‌دهیم را شرح دهم، دولت ائتلافی متشکل از دو حزب در راستای منافع ملی سعی دارد تا هرج و مرجی را که استراو به جای گذاشته است، از بین ببرد.
کلیگ ادامه داد: احتمالا باید منتظر خاطرات استراو باشیم تا نقش او را در مصیبت‌بارترین تصمیمات [انگلیس] که همان حمله غیرقانونی به عراق است، درک کنیم.
این در حالی است که سخنگوی دیوید کامرون در واکنش به این اظهارات گفته است که اینها نظر شخصی کلگ است، وی موضع ائتلاف را درباره این حمله به صورت واضح بیان نکرد.
وی بدون اشاره به اینکه آیا نظر کامرون هم در مورد جنگ عراق همین است یا نه، گفت که معاون نخست‌وزیر حق دارد نظر شخصی خود را بیان کند.
سخنگوی کامرون ادامه داد که گمان نمی کند دولت ائتلافی نظر مشخصی درباره مشروعیت حمله به عراق داشته باشد.
انگلیس سال گذشته نیروهای خود را از عراق خارج کرد، اما این کشور همچنان 9500 نظامی خود را در افغانستان مستقر کرده است که همین موضوع باعث افزایش تلفات نظامیان این کشور شده است.
http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=8904310644

انجام چندین طرح عملیاتی در حوزه سرقت و اراذل اوباش طی روزهای بعد

فرمانده انتظامی تهران بزرگ خبر داد:
انجام چندین طرح عملیاتی در حوزه سرقت و اراذل اوباش طی روزهای آینده


92 درصد ماموران پلیس پس از 5 تا 10 دقیقه به محل حادثه می‌رسند/ پس از اعلام عمومی برنامه جدید به مردم می‌گوییم اگر پلیس بین 6 و 7 دقیقه به محل نرسید برای شکایت تماس بگیرند/ 93 درصد مردم از نیروی انتظامی رضایت دارند.


ایلنا: فرمانده انتظامی تهران بزرگ گفت: به تهرانی‌ها نوید می‌دهم که در روزهای آینده چندین طرح عملیاتی در حوزه سرقت و اراذل اوباش خواهیم داشت.
به گزارش خبرنگار ایلنا، سردار ساجدی‌نیا در حاشیه افتتاح مجتمع انتظامی سرکلانتری ششم (جنوب شرق تهران) در جمع خبرنگاران در تکذیب افزایش حجم زورگیری گفت: متاسفانه دو فیلمی که ما برای نشان دادن توان پلیس در دستگیری مجرمان در اختیار صداوسیما قرار دادیم باعث ایجاد شبهاتی در این زمینه شد. این دو فیلم را برای نمایش گذاشتیم تا اگر اتفاقی در سطح شهر می‌افتد نیروهای پلیس در جریان آن قرار گرفته و رسیدگی ‌کند.
وی با اشاره به باند‌هایی که در چهار ماه اخیر کشف شده‌اند، افزود: در زمان گذشته باندهای بزرگی در تهران دستگیر کرده‌ایم که میانگین دستگیری‌ها بیش از 8 تا 10 باند در هفته بوده است که عوامل دستگیر شده به پلیس آگاهی و مراجعه قضایی معرفی شدند.
ساجدی‌نیا با اشاره به مطلبی که در یکی از روزنامه‌های کثیرالانتشار در ارتباط با زورگویی در خیابان نیروی هوایی رخ داده است گفت: درباره این زورگویی خبری به 110 گزارش داده نشده و ماموران پلیس نیز در تحقیق میدانی خود از منطقه به نتیجه‌ای نرسیده‌اند.
وی با تکذیب این خبر گفت: این‌ها برای نیروی انتظامی محفوظ است که در صورت اطلاع‌رسانی نادرست توسط این روزنامه کثیرالانتشار اقدامات لازم را انجام دهد.
وی با بیان اینکه در تماس‌های مردم با پلیس 110 و 197 مشخص است که 93 درصد از مردم از نیروی انتظامی رضایت دارند، گفت: بیشتر سعی می‌شود در حوزه خدمات‌رسانی به مردم خدمت شود.
وی همچنین در خصوص سرعت رسیدن پلیس پس از تماس مردم به 110 تصریح کرد: هم اکنون استاندارد جهانی 7 دقیقه است، اما با طرحی که دو ماه به صورت پایلوت در تهران انجام شده است 47 درصد از ماموران نیروی انتظامی پس از 5 دقیقه به محل حادثه می‌رسند و 45 درصد نیز پس از ده دقیقه به محل حادثه می‌رسند در واقع میانگین این حرکت به 6.5 تا 7 دقیقه رسیده است.
وی گفت: امیدواریم پس از اعلام عمومی برنامه جدید پلیس 110 این میانگین حفظ شود وما به مردم اعلام کنیم اگر پلیس بین 6 و 7 دقیقه به محل حادثه نرسید برای شکایت کردن با پلیس تماس بگیرند.
وی در پاسخ به خبرنگار ایلنا، درباره تلفیق نوسازی ساختمان‌های کلانتری و ساخت ساختمان‌های جدید در این حوزه از نگاه مردم گفت: مجموعا مردم از پلیس مقتدر خوششان می‌آید و یکی از راه‌هایی که اقتدار پلیس را نشان می‌دهد ساختمان‌هایی است که پلیس در آنها مستقل است که برای آن به دو صورت برنامه‌ریزی شده است یکی از این روش‌ها نوسازی ساختمان‌هاست و دیگری تجمیع حوزه‌های مختلف در یک ساختمان است یعنی اینکه برای مثال اگر کسی می‌خواهد از چنین سرقتی شکایت کنند احتیاج نداشته باشد به چندین ساختمان نیروی انتظامی، پلیس آگاهی و... برود و با مراجعه به یک ساختمان تمام کارهایش را انجام دهد.
http://ilna.ir/newsText.aspx?ID=136965

تفتیش عقاید در دین ممنوع است

آیت‌الله سبحانی تاکید کرد :
تفتیش عقاید در دین ممنوع است



امور اعتقادی تسلیم پذیر نیست ،پذیرش دین، بر اساس عقیده و تصدیق است که این تصدیق با مقدماتی همراه است/ بسیاری از فعالیت‌ها با واژه آزادی انجام می‌گردد، اما علیه آن به کار برده می‌شود.


ایلنا : آیت‌الله سبحانی تاکید کرد: باید توجه داشت که بین تفتیش عقاید و ارتداد تفاوت وجود دارد؛ زیرا اصل اصالة الصحه در فقه اسلام، اصلی محکم و متقن می‌باشد و بر همین اساس تفتیش عقاید در دین ممنوع است.
به گزارش ایلنا ، آیت الله سبحانی در چهارمین نشست از سلسله جلسات کلام اسلامی در مشهد ضمن تاکید بر عدم تفتیش عقاید در دین اظهار داشت : دشمن برای ایجاد هسته‌های مخالف در جامعه، از ابزارهای مختلفی مثل ارتداد ، استفاده می‌کند کاری به اسلامی یا مسیحی شدن ندارد.
وی در ادامه درباره حکم ارتداد در اسلام، تصریح کرد: امروزه برخی از ارتدادها و گرایش‌ها به مذاهب دیگر ، ارتداد ریالی و دلاری است و ارتداد واقعی نمی باشد.
این مرجع تقلید با بیان این که فقه اسلامی، آزادی‌های کامل و فراوانی دارد، گفت: برخی محدودیت‌ها به خاطر لطمه زدن به زندگی و آزادی افراد دیگر می‌باشد.
آیت‌الله سبحانی با اشاره به این که امور اعتقادی تسلیم پذیر نیست ، اظهارداشت: پذیرش دین، بر اساس عقیده و تصدیق است که این تصدیق با مقدماتی همراه است.
وی ادامه داد: با توجه به این مطلب آیه « لَا إِکْرَاهَ فِی الدِّینِ قَدْ تَبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ فَمَنْ یَکْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَیُؤْمِنْ بِاللَّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَکَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَى لَا انْفِصَامَ لَهَا وَاللَّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ» ( البقرة : 256 ) حکم تشریعی نیست، بلکه خبر از تکوین و واقعیت دارد.
آیت‌الله سبحانی با بیان این که اساس و پایه پیشرفت اسلام، وضع تبلیغی آن بوده است، خاطرنشان کرد: آیاتی مثل« ادْعُ إِلَى سَبِیلِ رَبِّکَ بِالْحِکْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُمْ بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ إِنَّ رَبَّکَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنْ ضَلَّ عَنْ سَبِیلِهِ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِینَ » ( النحل : 125 ) و .... نشان دهنده تأکید اسلام بر پذیرش منطقی و برهانی دین است.
این مرجع تقلید در ادامه تصریح کرد: باید توجه داشت که بین تفتیش عقاید و ارتداد تفاوت وجود دارد؛ زیرا اصل اصالة الصحه در فقه اسلام، اصلی محکم و متقن می‌باشد و بر همین اساس تفتیش عقاید در دین ممنوع است.
آیت‌الله سبحانی در ادامه با بیان این که نظام‌های موجود در عالم چه الحادی باشد و چه اعتقادی و مذهبی، توطئه علیه خود را نمی‌پذیرد، اظهارداشت : اگر فرد مرتد در کشورهای اسلامی فعالیت تبلیغی انجام دهد، این ارتداد نوعی توطئه علیه آن نظام می‌باشد و باید با او مقابله کرد.
وی تصریح کرد: ارتداد به این معنی برای نظام اسلامی مشکل ساز است و الا با مرتدی که علیه نظام اسلامی تبلیغ نکند،‌آن نظام هم به او کاری ندارد.
این مرجع تقلید با اشاره به این که ارتداد یک ترفند و حیله یهودی در زمان پیامبر اکرم ص بوده است، تأکید کرد: امروز هم این حیله توسط صهیونیزم دنبال می‌شود.
آیت‌الله سبحانی با بیان این که در میان انسان‌ها «آزادی» واژه‌ای دلپذیر و فرح بخش است، خاطرنشان کرد: بسیاری از فعالیت‌ها با این واژه انجام می‌گردد، اما علیه آزادی به کار برده می‌شود.
وی افزود : آنچه تمام دنیا پذیرفته است، آزادی به شرط عدم تجاوز به حقوق دیگران می‌باشد.
این مرجع تقلید تفاوت بین آزادی در کشورهای اسلامی را با نظام‌های لیبرال در این دانست که در این نظام‌ها آزادی معنای عدم تجاوز به حقوق دیگران است، ولی در نظام اسلامی علاوه بر این سلب سعادت نیز مورد نظر می‌باشد. 

غرب آماده گفت‌وگو با ایران است

اوباما و کامرون تاکید کردند:
غرب آماده گفت‌وگو با ایران است


نخست‌وزیر انگلیس گفت که واشنگتن، لندن و هم‌پیمانان آنها آماده گفت‌وگوی توام با حسن‌نیت هستند. رئیس‌جمهوری آمریکا نیز گفت: «همراه با گروه 1+5 همچنان به راه‌حلی دیپلماتیک برای حل مسئله هسته‌ای ایران متعهد هستیم.»


ایلنا: مقام‌های آمریکا و انگلیس با اعلام این‌که هنوز برای یافتن راه‌حلی صلح‌آمیز برای حل مسئله هسته‌ای ایران فرصت باقی است، از مقام‌های این کشور خواستند تا به مذاکرات هسته‌ای بازگردند.
به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، «دیوید کامرون»، نخست‌وزیر انگلیس که به واشنگتن سفر کرده است، در کنفرانس خبری مشترک با «باراک اوباما»، رئیس‌جمهوری آمریکا گفت: «از ایران می‌خواهیم که بدون تاخیر گفت‌وگوها با جامعه جهانی را از سر بگیرد؛ هنوز برای چنین رویکردی فرصت باقی است.»
نخست‌وزیر انگلیس که پیش از این اولویت دولت خود را برنامه هسته‌ای ایران اعلام کرده بود، افزود: «آمریکا، انگلیس و هم‌پیمانان این دو کشور آماده گفت‌وگوی توام با حسن‌نیت هستند.»
باراک اوباما نیز در این کنفرانس خبری گفت: «همراه با گروه 1+5 همچنان به راه‌حلی دیپلماتیک برای حل مسئله هسته‌ای ایران متعهد هستیم.»
قرار است هفته آینده وزرای خارجه اتحادیه اروپا، در بروکسل گرد هم آیند تا به‌طور رسمی درباره نحوه رویکرد به برنامه هسته‌ای ایران تصمیم‌گیری کنند. 

اگر افسردگی‌ها جدی گرفته می‌شد، تعداد مصرف‌کننده کراک نصف بود

یک مشاور خانواده:
اگر افسردگی‌ها جدی گرفته می‌شد، تعداد مصرف‌کننده کراک نصف بود


پژوهش‌ها نشان می‌دهد که نزدیک به 50 درصد از افرادی که کراک مصرف می‌کردند افسرده بودند و اگر افسردگی آنها از قبل تشخیص داده شده بود در حال حاضر تعداد کراکی‌ها به نصف نیز کاهش می‌یافت.


ایلنا: یک مشاور خانواده معتقد است: کشیدن سیگار از سن نوجوانی شروع شده و نشان می‌دهد که نوجوانان با بحران هویت در دوران بلوغ مواجه می‌شوند و با داشتن احساس‌های ناخوشایند سعی می‌کنند در جامعه برای خودشان در میان دوستان خود دست و پا کنند و در نتیجه سیگار می‌کشند.
به گزارش خبرنگار ایلنا، حسین ابراهیم‌مقدم مشاور خانواده و استاد دانشگاه امروز در کارگاه اعتیاد و راهکارهای پیشگیرانه که در شیرخوارگاه آمنه برگزار شد با اشاره به مواد دارویی اعتیادآور در کشور خاطرنشان کرد: مصرف برخی از مواد دارویی چنانچه بی‌رویه باشد باعث ایجاد وابستگی در افراد می‌شود و گزارش شده که برخی از انواع این مواد موجود در داروخانه‌ها مانند شربت اکسپنتورانت کدوئین‌دار در برخی از افراد اعتیادآور بوده و مصرف مواد صرفا شامل مصرف مخدرها نمی‌شود.
50 درصد از کراکی‌ها قبل از مصرف افسرده بودند
او با اشاره به دیدگاه روانشناسی این معضل ادامه داد: پژوهش‌ها نشان می‌دهد که نزدیک به 50 درصد از افرادی که کراک مصرف می‌کردند افسرده بودند و اگر افسردگی آنها از قبل تشخیص داده شده بود در حال حاضر تعداد کراکی‌ها به نصف نیز کاهش می‌یافت.
او با اشاره به اینکه پیش‌زمینه اعتیاد در کشور سیگار بوده گفت: کشیدن سیگار از سن نوجوانی شروع شده و نشان می‌دهد که نوجوانان با بحران هویت در دوران بلوغ مواجه می‌شوند و با داشتن احساس‌های ناخوشایند سعی می‌کنند در جامعه برای خودشان در میان دوستان خود دست و پا کنند و در نتیجه سیگار می‌کشند و این مساله نشان می‌دهد که متاسفانه فقدان احساس هویت باعث گرایش جوانان به سمت مصرف مواد مخدر می‌شود.
68 درصد از سیگاری‌ها والدین سیگاری دارند
ابراهیمی‌مقدم در ادامه با اشاره به انجام کارهای کارشناسی در این حوزه خاطرنشان کرد: در بررسی‌ها مشخص شد که حدود 68 درصد از کسانی که سیگار مصرف می‌کردند یکی از والدینشان سیگاری بوده است؛ نشان می‌دهد که یادگیری مشاهده‌ای نقش برجسته‌ای در گرایش جوانان و نوجوانان به مواد مخدر و مواد اعتیادآور دارد.
افزایش مصرف سیگار در طرفداران یک تیم پرطرفدار فوتبال
به گزارش خبرنگار ایلنا، این استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به تاثیر یادگیری مشاهده‌ای در عده‌ای از افراد یادآور شد: پژوهش‌ها نشان می‌دهد که وقتی مربی یکی از تیم‌های پرطرفدار اروپایی در حین بازی سیگار مصرف می‌کرد نزدیک به 20 درصد از طرفداران آن تیم مصرف سیگار را افزایش داده بودند همچنین استفاده از قلیان در سریال شب دهم نیز که استفاده بی‌رویه از آن را نشان می‌داد باعث شده بود که استعمال دخانیات و مصرف قلیان در برخی مکان‌ها 32 درصد افزایش یابد.