قلم

سیاسی/اجتماعی/فرهنگی

قلم

سیاسی/اجتماعی/فرهنگی

هنرمند سینما و تئاتر صورتش را با سیلی سرخ نگاه می‌دارد

رخشان بنی‌اعتماد در افتتاحیه‌ی نخستین اکسپوی عکس تئاتر ایران:
هنرمند سینما و تئاتر صورتش را با سیلی سرخ نگاه می‌دارد

پرستویی گفت: فکر نمی‌کنم مسئولان و کسانی که دلشان برای هنر می‌تپد بتوانند جوابگوی زحمات این بچه‌ها باشند. بنی‌اعتماد هم گفت: کمک هرکس بنابه توان مالی‌اش کافی ندانست بلکه این کمک تعهدی است برعهده مسئولان که باید نیازهای هنرمند را فراهم کنند.

رخشان بنی‌اعتماد در افتتاحیه‌ی نخستین اکسپوی عکس تئاتر ایران:
هنرمند سینما و تئاتر صورتش را با سیلی سرخ نگاه می‌دارد

پرستویی گفت: فکر نمی‌کنم مسئولان و کسانی که دلشان برای هنر می‌تپد بتوانند جوابگوی زحمات این بچه‌ها باشند. بنی‌اعتماد هم گفت: کمک هرکس بنابه توان مالی‌اش کافی ندانست بلکه این کمک تعهدی است برعهده مسئولان که باید نیازهای هنرمند را فراهم کنند.


ایلنا: این‌بار عکاسان برای اعلام مشکلی در جامعه هنری تئاتر و سینما گردهم آمدند و با شرکت در نخستین «اکسپوی عکس تئاتر ایران» حضور حمایت‌گرانه‌شان از وادی هنر را نشان دادند. تمامی عواید حاصل از فروش این عکس‌ها صرف درمان «مجید بهرامی»، بازیگر جوان سینما و تئاتر خواهد شد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، این اکسپو ازسوی انجمن عکاسان خانه تئاتر و با همکاری خانه تئاتر و خانه هنرمندان ایران به دبیری ابراهیم حسینی برپا شده است.
در مراسم افتتاحیه اکسپوی عکس تئاتر که در تالار بتهون خانه هنرمندان ایران، عصر روز چهارشنبه(22 تیرماه) برگزار شد، تمامی کسانی که پشت تیریبون قرار گرفتند، از هنرمند جوانی سخن گفتند که با بیماری سرطان مغز استخوان دست و پنجه نرم می‌کند.
«مجید بهرامی»، بازیگر تئاتر و سینمای ایران در حال حاضر مراحل مداوایش را در ایران پشت سر می‌گذارد و تحت شیمی درمانی قرار دارد. آنچه که در این مراسم به جد مورد توجه قرار گرفت و هنرمندان پیشکسوت سینما و تئاتر همگی درباره آن سخن گفتند؛ مشکلات مالی و اقتصادی بود که نه تنها زندگی بهرامی بهرامی را تحت تأثیر قرار داده بلکه می‌تواند زندگی هر هنرمندی را در ایران مورد مخاطره قرار دهد. و در شرایطی چون بیماری و هزینه‌های درمان دیگر نمی‌توان از آن به آسانی صرف نظر کرد.
نام بهرامی، بازیگر جوان و توانای تئاتر در پوستر اکسپوی عکس تئاتر هم با عبارت «مجید بهرامی در قاب عکس» به چشم می‌خورد. و این مراسم با سخنانی ازسوی «مجید سرسنگی»، رییس رییس ستاد برگزاری اکسپو آغاز شد. در ادامه براساس گفته‌های «ابراهیم حسینی»، دبیر نمایشگاه، در این اکسپو مجموعا 45 اثر در دو بخش به نمایش گذاشته شده است. حسینی که در مراسم افتتاحیه صرفا به ارایه آماری درباره عکس‌های ارسال و به نمایش گذاشته شده در اکسپو پرداخت گفت: «برگزاری این اکسپو از ایده تا اجرا در کل 10 روز زمان به خود اختصاص داد درحالی‌که اجرای چنین برنامه‌هایی، اصولا 5 تا 6 ماه زمان می‌خواهد.»
حسینی افزود: «پس از فراخوان، 603 اثر از 75 عکاس به دبیرخانه رسید که از این میان داوران 30 اثر را انتخاب کردند. در بخش اکسپو معیارهای خاصی وجود دارد که داوران در انتخاب‌هایشان این معیارها را لحاظ کردند. در بخش مهمان هم از 10 عکاس 15 اثر به نمایش گذاشته شده است. از این رو در این اکسپو در مجموع 45 اثر روی دیوار رفت.»
این 45 اثر روی دیوار راهروهای خانه هنرمندان به صورت پنل و در سالن استاد عزت‌الله انتظامی به نمایش گذاشته شده است. 42 اثر در سایز 50 در 70 و در سه نسخه به فروش می‌رسد. حسینی در مورد سه اثر دیگر گفت: «این سه اثر مزین به امضاء هنرمند سینما و تئاتر است که در تک نسخه به فروش می‌رسد.»
هیات انتخاب آثار سیامک زمردی مطلق٬ مسعود پاکدل٬ رضا معطریان و سیف‌الله صمدیان هستند.
در مراسم نکوداشت مجید بهرامی «رخشان بنی‌اعتماد»، کارگردان نام آشنای سینمای ایران پشت تریبون آمد و درباره مجید بهرامی گفت: «مجید بهرامی با حضورش در سینما و تئاتر نقش‌های کوتاه اما به یادماندنی داشت. مهمترین نقش او مقاوتش بود که ایفا کرد. آن خنده به یادماندنی که هنوز بر صورتش است.»
بنی‌اعتماد جماعت هنرمند سینما و تئاتر را جماعتی دانست که با سیلی صورت سرخ می‌کند و بضاعت اندکی دارند. او خواسته خود را حضور دوباره بهرامی در صحنه تئاتر عنوان کرد.
پس از سخنان کوتاه این کارگردان بخش کوتاهی از «خانه در گذشته ماست» کاری از حامد محمدطاهری که در آن بهرامی به ایفای نقش پرداخته به نمایش درآمد. در این بخش تصویر «پرویز پرستویی»، بازیگر پیشکسوت سینمای ایران با چشمانی به اشک نشسته نشان داده شد که می‌گفت: «پس از این که این کار را دیدم به این نتیجه رسیدم که من برای تئاتر ایران کاری نکردم. فکر می‌کنم مسئولان، کسانی که دلشان برای هنر می‌تپد می‌توانند جوابگوی زحمات این بچه‌ها باشند؟ فکر نمی‌کنم.»
پس از این بخش «داوود رشیدی»، بازیگر نام آشنای سینما و تئاتر پشت تریبون آمد و سخنانش را با این جمله آغاز کرد که من فکر می‌کنم تئاتر همیشه زنده است. رشیدی درباره بهرامی گفت: «12-10 سال پیش در فیلم ریچارد سه، نقش کوچکی داشت. مجید بازیگر بسیار منظمی است و با اینکه در این فیلم نقش کوچکی داشت اما همچون یک ستاره عمل می‌کرد.»
رشیدی درباره لزوم توجه به سلامتی هنرمندان بازیگر چه در عرصه سینما و چه تئاتر گفت: «تلویزیون از چهره‌های ماندگار دعوت کرده بود و در آنجا جمعی از متخصصان ما را چک کردند و مشخص شد که چه کسی چه بیماری دارد. بیماری‌ها مداوا شد. اما باید تمامی بچه‌های تئاتر و سینما چکاپ‌های سلامتی شوند تا اگر بیماری دارند مشخص و مداوا شود.»
این بازیگر پیشکسوت تاکید کرد: «شغل بازیگری سخت‌ترین شغل است و پس از آن کار در معدن. به همین دلیل مسئولان باید هنرمندان بازیگر را لای پنبه نگاه دارند.»
رشیدی سخنانش را به خاطر تمرینات تئاترش را کوتاه کرد و ادامه برنامه را به نمایش بخش کوتاهی از دیگر کارهای بهرامی سپرد و پس از آن «فاطمه معتمدآریا» بازیگر سینما روی سن آمد. معتمدآریا گفت: «مجید می‌ماند با این همه انرزی که دارد. ما خیلی وقت است که غم نام خوردن را فراموش کرده‌ایم چراکه خیلی با تئاتر با محبت برخورد نکرده‌اند. مجید به ما یاد می‌دهد که چگونه می‌شود برای همیشه در تئاتر ماندگار شد.»
این بازیگر، درباره هزینه‌های درمان بهرامی که امروزه به مشکلی برای او تبدیل شده گفت: «پول درمان ساده‌ترین چیزی است که نیاز داشته باشد.»
بنی‌اعتماد، کمک هرکس بنابه توان مالی‌اش در چنین شرایطی را کافی ندانست و این امر را تعهدی دانست برعهده مسئولان: مسئولان این مملکت که باید نسبت به یک هنرمند تعهد بدهند تا نیازهایش را فراهم کنند.
به عقیده او، داشته‌ی یک هنرمند روح و روان اوست که در اختیار جامعه‌اش قرار می‌دهد. و مجید بهرامی نیز این داشته‌اش را به ما داده است.
این هنرمند سینما تاکید کرد: «خیلی بد است که ما در هر مناسبت و اتفاقی جلسه‌ای بگذاریم که باید پول جمع کنیم و ... . حضور هنرمندان در این مراسم نشان از آن دارد که قرار است اتفاق مهمتر از این‌ها رخ بدهد.»
او ابراز امیدواری کرد که مجید بهرامی پایان چنین اتفاقی باشد که هنرمندان بگویند نیازمند چیزی هستند.
پس از سخنان بنی‌اعتماد، بخش کوتاهی از فیلم گیلانه به نمایش درآمد که در آن، این هنرمند زن، به همراه باران کوثری و مجید بهرامی به ایفای نقش پرداخته‌اند.
«سیف‌الله صمدیان» هنرمند دیگری بود پس از این نمایش پشت تریبون قرار گرفت. صمدیان که از داوران انتخاب عکس این اکسپو نیز هست، پس از حضور هنرمندان تئاتر و سینما با آمدنش روی سن فضای صرف سینمایی و تئاتری را شکست و فضا را به هنرهای تجسمی نزدیک کرد. او خودش را نماینده عکاسان در این مراسم دانست. و با لحنی طنزآمیز گفت: «بدون دخالت وزارت کشور انتخاب شدم، امیدوارم مشکلی پیش نیاید.»
صمدیان گفت: «آن پشت که بودیم و گیلانه پخش می‌شد فاطمه معتمدآریا بدون استفاده از هیچ تکنیکی اشک ریخت. آرزو کردم که این اشک‌ها به خنده‌ای از ته دل تبدیل شود. مجید برمی‌گردد.»
این عکاس تاکید کرد: «عکاسی با افتخار تمام تمام کاری را که می‌تواند برای این مراسم انجام می‌دهد.»
او درباره عکاسی گفت: «عکاسی از آن معجزاتی است که در طول حیات کسری از ثانیه را فریز می‌کند که حتی قرن‌ها بعد این کسر از ثانیه می‌تواند باعث گرمی شود. عکاسی در سالهای اخیر خیلی کارها برای اهالی تئاتر کرد و عکاس‌ها توانستند لحظه‌هایی را ثبت کنند که یک بار برای یک بازیگر اتفاق می‌افتد.»
صمدیان درحالی‌که سینما را فرزندی از عکاسی دانست، افزود: «در جایی نوشته بودم در آغاز عکس بود و معتقدم انسان اولیه آنچه را که دید در تاریکخانه چشم خود ثبت کرد و چون امکان ظهور نداشت به شکل نگاره‌های غارها به نمایش گذاشت و نقاشی‌های غارها و نقاشی‌ها و پروسه‌ای که طی شد تا عکاسی.»
این داور اکسپو ارائه آمار مربوط به عکس‌ها را به «ابراهیم حسینی» دبیر این رویداد سپرد.
از دیگر کسانی که در این مراسم سخن گفتند «رضا ثروتی» کارگردان تئاتر «عجایب مخلوقات» بود. همان کاری که در زمان تمریناتش بیماری مجید بهرامی دوباره بروز کرد. ثروتی طی خواندن یادداشتی درباره نگاهش به کار تئاتر و حضور بهرامی در کارش گفت و اینکه چرا کسی را جایگزین او در تمریناتش نکرده است.
سپس فیلم کوتاه «کمتر از چند دقیقه» کاری از «احسان بیگلری» که بهرامی در آن بازی کرده به نمایش درآمد و مهدی پاکدل نامه‌ای از «مسعود پاکدل»، برادرش را که در بیمارستان بستری است؛ برای بهرامی خواند.

* مسئولان تنها ابراز امیدواری کردند!
پس از این همه نوبت به مسئولانی رسید که در مراسم حضور داشتند. پاکدل از «حمید شاه‌آبادی»، معاون هنری وزارت ارشاد خواست که به روی صحنه بیاید. شاه‌آبادی گفت: «من چیزی برای گفتن ندارم دربرابر این همه احساس. آنچه که بیش از هرچه اهمیت دارد همین موید جامعه تئاتری است.»
او ابراز امیدواری کرد: «روزی بیاید که هنرمندان ما چنان از حمایت بیمه‌ای برخوردار باشند که دیگر نیازی به چنین جلساتی نباشد.»
او گفت من کارهای مجید بهرامی را در صحنه و به صورت زنده ندیده بودم اما امروز که بخشی از این کارها را دیدم با خود گفتم: تمام کف و دیوارهای سالن‌های تئاتر منتظر توست چراکه تو تنها در کف سالن بازی نمی‌کنی.»
پس از آن پاکدل با تاکید بر این نکته که قرار بود «محمدباقر قالیباف»، شهردار تهران در مراسم حضور یابد اما به‌علت مسافرت این موضوع لغو شد از «سیدمحمدهادی ایازی»، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران خواست که سخن بگوید.
ایازی با آرزوی سلامتی برای مجید بهرامی تاکید کرد: «امیدوارم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فضایی را ایجاد کند که هنرمندان دغدغه روزهای سخت را نداشته باشند و در چنین شرایطی حمایت‌های لازم صورت گیرد.»
در پایان مراسم مجید بهرامی که از ابتدای مراسم را از طریق تصاویر زنده اینترنتی دیده بود با حاضران در سالن سخن گفت. این هنرمند جوان گفت: «آنقد امروز هیجان زده و خوشحالم که همه شیمی درمانی را فراموش کردم و فکر می‌کنم به جای داروها در رگ‌هایم انرژی شماست.»
او که خود را خوشبخت‌ترین بازیگر و آدم دنیا می‌داند، افزود: «با انرژی که امروز به من دادید به زودی زود خودم را روی آن صحنه می‌بینید و قول می‌دهم که هرچه زودتر برگردم. الان آنقدر انرژی دارم که همین الان می‌توانم برایتان یک تئاتر اجرا کنم.»
پایان پیام
http://www.ilna.ir/newsText.aspx?ID=196495

کد خبر : 196495 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد