قلم

سیاسی/اجتماعی/فرهنگی

قلم

سیاسی/اجتماعی/فرهنگی

بازداشت فردی که به رئیس جمهوری کفش پرتاب کرد

دادستان کل کشور با اشاره به شناسایی اموال متهمین این پرونده گفت: اموال تازه ای از متهمین پرونده کشف شده و احتمال می رود شرکت ها و املاک خصوصی بیشتری که به صورت صوری واگذار شده باشد کشف شود.

734479 origپلیس بین‌الملل بدنبال خاوری/ بازداشت مدیرعامل کارخانه فولاد اهواز

سخنگوی قوه قضائیه از بازداشت مدیرعامل کارخانه فولاد اهواز در رابطه با پرونده فساد بانکی اخیر خبر داد و گفت: به زودی کیفرخواست این پرونده سنگین صادر و به دادگاه ارسال می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، غلامحسین محسنی اژه ای سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری روز دوشنبه خود با اشاره به آخرین وضعیت پرونده اختلاس سه هزار میلیاردی گفت: همانطور که وعده داده‌ایم اگر اطمینان حاصل کنیم خاوری به کشور باز نمی گردد از طریق پلیس بین الملل پیگیر او می شویم این اتفاق رخ داد و در حال حاضر اینترپل این موضوع را پیگیری می کند. همچنین لیست تعدادی از شرکت های بین المللی وابسته به این فرد نیز به اینترپل داده شد.

وی ادامه داد: دررابطه با پرونده فساد بزرگ بانکی 50 نفر دستگیر شده بودند که توسط دادستان قرار مجرمیت آنها صادر شده بود. در این مدت پرونده این افراد تکمیل و برخی از ابهامات توسط بازرس پرونده با همکاری دادستانی رفع شد. در حال حاضر کیفرخواست در حال تایپ شدن است و به زودی این کیفرخواست سنگین صادر و هر چه زودتر پرونده به دادگاه ارسال می شود.

محسنی اژه ای در ادامه با اشاره به واگذاری برخی از کارخانه ها و املاک وابسته به این پرونده گفت: این موضوع رسیدگی شد و در این راستا 4، 5 نفر بازداشت شدند که اتهاماتی در این رابطه به مدیرعامل فعلی فولاد و مدیر عامل کارخانه فولاد اهواز وارد شد که وی در حال حاضر بازداشت است.

وی ادامه داد: سایر معاملات در حال رسیدگی است که اگر مشخص شود تبانی در کار نبوده است مختومه و اگر مجرمیت ثابت شود به طور جداگانه به دادگاه می رود.

دادستان کل کشور با اشاره به شناسایی اموال متهمین این پرونده گفت: اموال تازه ای از متهمین پرونده کشف شده و احتمال می رود شرکت ها و املاک خصوصی بیشتری که به صورت صوری واگذار شده باشد کشف شود.

وی افزود: پیش از این 175 مورد املاک شخصی کشف شده بود که در این مدت به 200 مورد افزایش پیدا کرد.

نامزدهای انتخاباتی قانون را مطالعه کنند

سخنگوی قوه قضائیه گفت: نامزدهای انتخاباتی و هواداران اصلی آنها برای اینکه ناخواسته جرمی مرتکب نشوند قانون را در این زمینه مطالعه کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای در نشست خبری روز دوشنبه خود با اشاره به سالروز 9 دی گفت: 9 دی از روزهای به یادماندنی در تاریخ کشور است و یکی از ایام الله است.

دادستان کل کشور ادامه داد: 9 دی سال 88 بعد از فتنه های انتخاباتی حضور مردم نقشه های دشمن را خنثی کرد این روز ، روزی بود که مردم مسلمان و انقلابی ما وفاداری خود را به اسلام و انقلاب و پیشوای و مقتدای خود ثابت کردند.

وی با اشاره به کشف هواپیمای جاسوسی آمریکا توسط ایران گفت: یکی از هواپیماهای پیشرفته جاسوسی آمریکا در اختیار نیروهای مسلح و سپاه پاسداران قرار گرفت که این لطف الهی جای سپاسگزاری و شکر دارد. همچنین از نیروهای هشیار و توانای مسلح و تلاشگران حوزه فضای مجازی و سایبر نیز تشکر می کنم هر چند توانمندی های جمهوری اسلامی در این رابطه بیش از اینها است.

محسنی اژه ای با اشاره به آغاز ثبت نام نامزدهای انتخاباتی در چند روز آینده گفت: تمام دستگاهها مقدمات این کار را فراهم کرده اند و تلاش می کنیم امسال هم مانند سالهای گذشته انتخاباتی پرشور و با نشاط در کمال آرامش و با حضور حداکثری برگزار کنیم.

دادستان کل کشور با تاکید بر اینکه نظارت بر انتخابات تنها بر عهده شورای نگهبان است گفت: وزارت کشور نیز نقش اجرایی در این زمینه دارد. همچنین قوه قضائیه نیز بر اساس قانون وظایفی دارد که به طور کامل آماده انجام این وظایف است.

وی ادامه داد: استعلام هیئت های اجرایی و شورای نگهبان جهت نداشتن سابقه قضایی نامزدها یکی از آن وظایف است که ما آمادگی انجام آن را داریم.

محسنی اژه ای گفت: قانون قوه قضایئه را موظف کرده اگر مراجع رسمی گزارشی در خصوص تخلف انتخاباتی نامزدی دادند خارج از نوبت رسیدگی شود که به دادگستری های سراسر کشور طی بخشنامه ای این موضوع تاکید و یادآوری شده است.

دادستان کل کشور با اشاره به نقش پیشگیری از جرایم انتخاباتی که به عهده قوه قضائیه است گفت: طبق ماده 67 قانون انتخابات کشور قوه قضائیه موظف است که با همانگی دستگاههای اجرایی از وقوع جرم پیشگیری کند که اولین جلسه هماهنگی روز گذشته با دعوت از دستگاههای مختلف و نمایندگانی از وزارت کشور و شورای نگهبان برگزار و راهکارهایی مصوب شد.

وی از رسانه ها خواست در خصوص قوانین انتخاباتی مردم را آگاه کنند تا ناخواسته مرتکب جرمی نشوند زیرا بسیاری از جرایم اگر اطلاع از قانون وجود داشت اتفاق نمی افتاد.

محسنی اژه ای با اشاره به ایجاد سفارت مجازی توسط کشور آمریکا گفت: این کار بچگانه آمریکا از نظر حقوق بین الملل قابل پیگیری است هر چند این موضوع سطحی و پیش پا افتاده است اما به مردم و جوانها یادآور می شوم که معمولا هدف از این تاسیسات و برنامه ها جهت جذب افراد برای سوءاستفاده از آنهاست.

وی ادامه داد: به جوانها هشدار می دهم در دام دشمنان نیفتند زیرا برخی از جاسوسان آمریکا از این طریق جذب می شوند.

ردپای همسران متهم در پرونده فساد مالی/ خرید 16 میلیارد تومان جواهرات و خانه

سخنگوی قوه قضائیه با اشاره به ابعاد مختلف پرونده فساد مالی اخیر گفت: متوجه شدیم متهم این پرونده 16میلیارد تومان جواهرات و خانه برای دو همسر خود خریداری کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای در نشست خبری روز دوشنبه خود با بیان این مطلب افزود: در پرونده فساد مالی اخیر متوجه شدیم که متهم بخشی از اموال را برای بستگان خود خریداری کرده و در جاهایی پنهان کرده‌اند. به طور مثال بیش از 10 میلیارد تومان برای دو همسر خود جواهرات خریده که موجود است و حتی سند یک برلیان که حدود 6 میلیارد تومان هزینه آن بوده است به دست آوردیم که البته خود برلیان را هنوز پیدا نکرده‌ایم.

وی ادامه داد: همچنین متهم برای یکی از همسران خود آپارتمان 600 متری در برجی خریداری کرده که دو میلیارد و 400 میلیون تومان هزینه آن است که تقدیم آن خانم شده است و روز به روز چنین مسایلی در پرونده روشن می‌شود.

محسنی اژه‌آی با بیان اینکه برخی از متهمان در پرونده صداقت ندارند، افزود: این افراد راستگو نیستند و ما باید با کنکاش و جستجو ابعاد مختلف پرونده را روشن کنیم چرا که آنها چیزی را مطرح نمی‌کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که نقش این دو خانم که بیش از 16 میلیارد تومان برای آنها هزینه شده است در پرونده فساد مالی اخیر چه بوده، گفت: ممکن است که این دو هیچ نقشی در پرونده نداشته باشند و متهم بخشی از این اموال را برای آنها خریداری کرده باشد. به هر حال تا کنون آن دو به عنوان متهم شناسایی نشده‌اند تا بازداشت شوند.

پیگیری شکایت ایران از دو نماینده کنگره آمریکا

سخنگوی قوه قضائیه درباره شکایت جمهوری اسلامی ایران از دو نماینده کنگره آمریکا که مسئولان ایرانی را تهدید به ترور کرده بودند، افزود: این شکایت انجام شده و از طریق پلیس بین‌الملل آن را پیگیری می‌کنیم. ضمن آنکه دادگستری تهران نیز این موضع را دنبال می‌کند.

وی در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه آیا اسامی افرادی را که بر قوه قضائیه در خصوص پرونده فساد مالی فشار وارد می‌کنند اعلام می‌کنید، گفت: به نظر نمی‌رسد که هم اکنون نیازی به ذکر نام این افراد باشد اما به هر حال در این گونه پرونده‌ها به طور طبیعی کسانی هستند که منافعشان به خطر می‌افتد و یا احساس خطر می‌کنند و به دنبال جوسازی علیه قوه قضائیه هستند که ما در مقابل باید کار خودمان را به درستی انجام دهیم.

بدون وابستگی به منابع قدرت امکان ارتکاب چنین تخلفی وجود ندارد

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سئوال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه احمد توکلی نماینده مردم تهران در نطق قبل از دستور خود به پرونده فساد مالی اخیر اشاره کرد و عنوان کرده‌اند 29 فساد و تخلف و جعل اسناد در این پرونده وجود داشته گفت:‌ من سخنگوی قوه قضائیه هستیم اما من در گذشته گفته‌ام و بار دیگر تکرار می‌کنم که یک شخص حقیقی و یا حقوقی بدون وابستگی به قدرت نمی‌تواند چنین تخلفی را مرتکب شده باشند. قطعاً کسانی بوده که راه را برای آنها هموار کرده‌اند، عده‌ای آنها را حمایت کرده‌ و یا در این جریان شرکت و یا معاونت داشته‌اند که به حول قوه الهی آنها را شناسایی و با همه آنها برخورد می‌کنیم.

وی ادامه داد: طبیعی است که افراد در یک رده نیستند و ما به تناسب جرم افراد بدون اغماض و کوتاهی با آنها برخورد می‌کنیم. همچنین در نظر داریم از این پرونده مطالبی را برای پیشگیری از موارد مشابه استخراج کنیم و دستگاه قضائی و سایر دستگاه‌ها آسیب شناسی خود در این زمینه را انجام می‌دهند.

اژه‌ای با بیان اینکه رسانه‌ها و مردم خواهان این هستند که زودتر به این پرونده رسیدگی شود، افزود: باید این پرونده با ظرافت و دقت لازم بررسی شود تا همه ابعاد ماجرا روشن شود ولی به هر حال ما سعی می‌کنیم این پرونده را با دقت، سرعت و ظرافت جمع‌بندی کنیم.

آخرین وضعیت پرونده روزنامه ایران

سخنگوی قوه قضائیه درباره آخرین وضعیت پرونده روزنامه ایران و نویسندگان و روزنامه‌نگارانی که مورد ضرب و شتم قرار گرفتند، نیز گفت: من اطلاعی از مراحل نهایی این پرونده ندارم اما این موضوع در دادگستری مطرح است و پیگیری می‌شود.

هنوز هیچیک از جاسوسان محاکمه نشده اند

وی درباره جزئیات اقدامات 15 جاسوسی که دادستان تهران هفته گذشته دستگیری آنها را اعلام کرد، اظهار داشت: این افراد کسانی هستند که با اعلام وزارت اطلاعات دستگیر و به دادگاه احضار شدند اما هنوز هیچ یک از آنها محاکمه نشدند ضمن آنکه دو جاسوس دیگر نیز در گذشته در این باره دستگیر شده‌ بودند که باید به پرونده آنها رسیدگی شود.

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه اخیراً شرکت همراه اول اطلاعات مردم به خصوص نخبگان را در اختیار شرکت‌های تبلیغاتی قرار می‌دهد که این موضوع ممکن است از لحاظ امنیتی آنها را به خطر بیاندازد، آیا دادستانی در این باره موضعی نخواهد گرفت،‌گفت: این موضوع برای من روشن نیست اما اگر ضرورت پیدا کند وارد این ماجرا می‌شویم اما تا کنون از مراجع رسمی چیزی در این باره نشنیده‌ام.

بازداشت فردی که به رئیس جمهوری کفش پرتاب کرد

سخنگوی قوه قضائیه از بازداشت فردی که لنگه کفش به سمت رئیس جمهور پرتاب کرده بود خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای در نشست خبری که عصر دوشنبه برگزار شد در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا فردی که به سمت رئیس جمهور کفش پرتاب کرده بود دستگیر شده و آیا دولت در این باره شکایت داشته است، گفت: فردی در این باره بازداشت شده و لازم نیست که دولت در این باره شکایت کند چرا که اگر توهینی به مقامات رسمی در حین انجام وظیفه شود نیاز به شکایت ندارد و ما در این باره اقدام می کنیم.

سخنگوی قوه قضائیه همچنین درباره صحت بازداشت رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی و فرزند وی به دلیل اتهامی که در خصوص مشارکت آنها درباره پرونده فساد مالی اخیر بوده نیز گفت: این دو نفر بازداشت نشده اند ولی برای انجام تحقیقات احضار شده اند.

اژه ای درباره آخرین وضعیت پرونده بیمه ایران نیز اظهار داشت: این پرونده چند ماه پیش به دادگاه رفته بود اما به آن نقص وارد شد و به دادسرا اعاده شده که دادسرا رفع نقص کرده و برای رسیدگی مجدد به دادگاه فرستاده است و هم اکنون در نوبت رسیدگی در دادگاه است.

احضار 4 نماینده مجلس در مورد پرونده فساد مالی به عنوان متهم یا مطلع

سخنگوی قوه قضائیه گفت: چهار نفر از نمایندگان مجلس به عنوان مطلع و متهم به دادگاه احضار شده‌اند اما هیچ نماینده ای در خصوص پرونده بزرگ فساد مالی بازداشت نشده است.

به گزارش خبرنگار مهر، غلامحسین محسنی اژه ای در نشست خبری که بعد از ظهر روز دوشنبه برگزار شد در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه گفته می شود برخی از نمایندگان مجلس به افرادی که در پرونده فساد بزرگ مالی دست داشته اند برگه سفید امضا داده اند و چه تعداد از نمایندگان به عنوان مطلع و متهم به دادگاه احضار شده اند، گفت: تاکنون 4 نماینده مجلس به عنوان مطلع یا متهم برای تحقیق فرا خوانده شدند اما هیچ کدام بازداشت نشده اند.

وی ادامه داد: اگر نماینده ای با دادن برگه های سفید امضا کمک به تسهیل اقدام مجرمانه ای کند ما آن را بررسی و به عنوان جرم تلقی می کنیم.

اژه ای ادامه داد: در این پرونده گفته شد برخی از موارد واگذاری کارخانجات به صورت صوری بوده که پس از اینکه سازمان بازرسی کل کشور به این موضوع ورود پیدا کرد این اتهام وارد دانسته شد و 4، 5 نفر در این رابطه دستگیر شدند.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر وجود جرم ربا در این پرونده گفت: آنچه در این پرونده مشخص است این است که این افراد به صورت خارج از ضوابط و مقررات ال سی داخلی باز کردند و تنزیل کردند و در این تنزیل سنگین یکی از شعبه های بانک ملی نیز نقش داشته است.

وی ادامه داد: این تنزیل در قالب خرید دین بوده است اما این موضوع همچنان در حال بررسی است و رسیدگی در این رابطه ادامه دارد.

اژه ای در پاسخ به پرسشی مبنی بر حضور نمایندگان قوه قضائیه در شعب انتخاباتی برای پیشگیری از تخلفات انتخاباتی گفت: من این موضوع را مطرح نکرده ام و قوه قضائیه چنین وظیفه ای ندارد.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به این پرسش آیا تاکنون پرونده ای در خصوص آلودگی هوا و سلامت شهروندان تشکیل شده است گفت: یا هیچ پرونده ای در این رابطه تشکیل نشده است یا من خبری از این پرونده ها ندارم. من تا به حال با این عنوان شکایت نه چیزی شنیده ام و نه چیزی دیده ام.

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که چرا آرای قطعی موقوفات اجرایی نمی شود، گفت: پرونده های موقوفات گاهی به نفع دادخواست دهنده است و گاهی بر علیه آن این موضوع بستگی به رای دادگاه دارد.

اژه ای ادامه داد: گاهی موانعی برای اجرای احکام به وجود می آید که با تمهیدات شورای تامین حتما اجرایی می شود و تاخیر در اجرایی شدن آن نشان از عدم توانایی اجرای حکم نیست و بن بستی در این رابطه وجود ندارد. در سایر پرونده ها نیز که حکم قطعی وجود دارد ممکن است اجرای حکم با موانعی روبرو شود اما مطمئنا این احکام اجرایی می شود.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به این پرسش که چندی پیش اعلام کردید کمیته ای جهت رسیدگی به اقدامات آمریکا علیه ایران تشکیل می شود، چرا گزارشی از فعالیت های این کمیته ارائه نمی شود، گفت: در خصوص اقدامات اخیر آمریکا پرونده ای تنظیم و از طریق دادگستری به وزارت امور خارجه ارسال شد. جنایت های آمریکا در خصوص ایران یکی دو تا نیست که ظرف یک هفته تمام شود. ما این اقدامات را یکی پس از دیگری توسط مراجع بین المللی و داخلی پیگیری می کنیم اما پرونده دو نماینده آمریکا که خواستار ترور یک مقام رسمی کشورمان بوده تهیه شده و شکایت نیز انجام شده است و برخی شکایات نیز در آینده اعلام می شود.

در ادامه یکی از خبرنگاران با بیان اینکه پرونده فساد مالی آنقدر گسترده است که گفته می شود برخی از تیم های فوتبال نیز درگیر این موضوع هستند آیا مقام ورزشی در این رابطه دستگیر شده است، سخنگوی قوه قضائیه در این رابطه گفت: پرونده آریا بسیار گسترده است و کارهای متنوعی نیز انجام داده اند اما تاکنون کسی از حوزه ورزش دستگیر و یا به عنوان متهم احضار نشده است.

اژه ای در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر پیشگیری قوه قضائیه در خصوص حضور جریان انحرافی در انتخابات مجلس گفت: اصل توصیه شما که پیشگیری بهتر از درمان است درست است اما اگر منظور شما دستگیری کسی است که هنوز اقدام مجرمانه ای انجام نداده است قابل پیگیری نیست. اگر کسی در انتخابات از امکانات دولتی استفاده کند جرم محسوب می شود و حتما دستگاه قضا با آن برخورد می کند. همچنین اگر مطبوعات جرمی در این رابطه انجام دهند و به ما گزارش شود ما اقدامات لازم را به عمل می آوریم مردم در این رابطه بسیار به ما کمک می کنند و از آنها می خواهیم از وقوع جرمی مطلع شدند با ما در میان بگذارند اما نمی توانیم کسی را که احتمال دارد در آینده مرتکب جرم شود مجازات کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که شنیده می شود نمایندگان مجلس از مطهری به دلیل برخی از اظهاراتش در مجلس شکایت کرده اند، گفت: من نیز این موضوع را در رسانه ها شنیده و خوانده ام اما شکایتی در این رابطه به دادسرا واصل نشده است.


اژه ای ادامه داد: اگر یک نماینده مجلس در حیطه وظایف نمایندگی خود اظهار نظر کند پیگرد قانونی وجود ندارد اما اگر خارج از حیطه کاری خود کار مجرمانه ای انجام دهد در صورت وجود شاکی و یا گزارش تخلف به این موضوع رسیدگی می شود.

http://mehrpress.com/policy-news/33443-1.html
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد