قلم

سیاسی/اجتماعی/فرهنگی

قلم

سیاسی/اجتماعی/فرهنگی

رهبر انقلاب سال 89 را "سال همت مضاعف و کار مضاعف " نامیدند

رهبر معظم انقلاب سال 89 را "سال همت مضاعف و کار مضاعف " نامیدند
تهران - حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام نوروزی، با نامگذاری سال جدید به عنوان سال "همت مضاعف، کار مضاعف" ابراز امیدواری کردند ملت عزیز و بزرگ ایران و مسئولان بخش های مختلف، در سال 1389، با گام های بلندتر و همت کار بیشتر، به اهداف بزرگ خود نزدیک تر شوند.

به گزارش ایرنا، ایشان با تبریک عید سعید نوروز به همه هم میهنان عزیز در سراسر کشور بزرگ و سرافراز ایران به ویژه خانواده های معظم شهیدان، جانبازان و ایثارگران و نیز ایرانیان در هر نقطه جهان، عید نوروز و بهار را آغاز رویش و سرزندگی طبیعت خواندند و خاطر نشان کردند: باید تلاش کنیم این رویش مبارک در دل و جان ما و حرکت عظیم و رو به پیشرفت کشور نیز متجلی شود.
رهبر انقلاب اسلامی در نگاهی به تحولات و رویدادهای سال 88، این سال را سال درخشش ملت و سال عظمت و پیروزی و حضور تاریخی ملت در عرصه های مرتبط با سرنوشت انقلاب و ایران خواندند.
حضرت آیت الله خامنه ای، با اشاره به حضور بی سابقه مردم در انتخابات بی نظیر و برجسته خرداد 88، افزودند: در امتحان بزرگ ماه های پس از انتخابات نیز مردم در حرکتی عظیم و حضوری سرنوشت ساز " اراده، ایستادگی، عزم ملی و بصیرت" خود را نشان دادند.
ایشان در تفسیر حوادث بعد از انتخابات افزودند: دشمنان ایران و نظام اسلامی در آن حوادث همه ی تلاش و توان و نیروهای خود را متمرکز کردند تا انقلاب را از دورن شکست دهند اما ملت، این توطئه بزرگ را با آگاهی و بصیرت و ایستادگی بی نظیر، به شکست کشاند و تجربه ای پراز درس و عبرت را پشت سر گذاشت که حقیقتا مایه سربلندی ملت است.
رهبر انقلاب اسلامی همچنین با تقدیر از تلاش های با ارزش مسئولان در روند عمران و آبادی و پیشرفت کشور افزودند: در سال 88 در عرصه های علمی، صنعتی، اجتماعی و سیاست خارجی نیز کارهای بزرگی انجام شده است.
ایشان با یادآوری ظرفیت عظیم ایران برای دستیابی به "پیشرفت و عدالت" خاطر نشان کردند: کارهای با ارزش انجام شده، در مقابل ظرفیت عظیم ملت و کشور، کار بزرگی نیست بنابراین باید با همتی چند برابر، کار متراکم تر و تلاش بیشتر، زمینه استجابت دعای تحویل سال نو را فراهم کنیم تا پروردگار کریم، این کشور و این ملت را به بهترین حال ها و " بهترین موقعیت ها و روزها" برساند.
رهبر انقلاب اسلامی در پایان پیام نوروزی ابراز امیدواری کردند در سال جدید که " سال همت مضاعف، کار مضاعف" نامگذاری شده، ملت بزرگ ایران و مسئولان کشور با توکل به خدای متعال و تقویت مضاعف علم و ایمان، در بخش های مختلف اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، عمرانی و اجتماعی گام های بلندتری بردارند و با پیمودن راه های نو، ایران عزیز اسلامی را به قله های بلند پیشرفت و عدالت نزدیک تر کنند.  

آزادی مرعشی، آزمونی جدید برای دستگاه قضایی

آزادی مرعشی، آزمونی جدید برای دستگاه قضایی
تهران - آزادی سید حسین مرعشی عضو ارشد حزب کارگزاران از زندان هرچند به عنوان یک اقدام انسانی به مناسبت آغاز سال نو وانمود می شود، اما برخی از کارشناسان قضایی این نحوه آزادی مرعشی را غیرطبیعی و خارج ازقواعد مرسوم قضایی تفسیر می کنند.

دستور آزادی مرعشی از زندان تنها کمتر از 24 ساعت پس از بازداشت و اجرای حکم محکومیت قضایی وی صادر شده است و این در حالی است که افراد دیگری از مدتها قبل در زندان به سر می برند و اگر بنا بر اعمال رافت اسلامی نسبت به مجرمین باشد به نظر می رسد که آن افراد برای استفاده از مرخصی در ایام سال نو از اولویت بیشتری نسبت به مرعشی برخوردار باشند.
یک مرجع قضایی به مسوولان زندان اوین دستور داده است تا سید حسین مرعشی را برای استفاده از مرخصی تا روز چهاردهم فروردین سال 1389 آزاد کنند.
عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان عمومی انقلاب تهران روز شنبه اعلام کرد که در اعطای مرخصی به زندانیان صرفا به امور انسانی توجه می شود و در این ارتباط به تعداد دیگری از زندانیان محکوم امنیتی مانند مهدی کلاری محسن میردامادی و آذر منصوری نیز مرخصی اعطا شده است.
منابع مطلع اظهار عقیده می کنند افرادی که دادستان تهران اسامی آنها را مطرح کرده است با طی روال قضایی قابل قبول و مرسوم نظیر تودیع وثیقه و موافقت با مرخصی آنان در زمان اداری و قبل از شروع ایام تعطیل از مرخصی برخوردار شده اند، اما اقدامات اداری مربوط به آزادی آقای مرعشی در زمان تعطیلی دادسرا و توسط شخص دادستان انجام شده است در حالی که این امر طبق روال مرسوم برعهده اجرای احکام می باشد.
دادستان تهران اعمال فشار به دستگاه قضایی برای آزاد کردن مرعشی را تکذیب کرده است اما دخالت غیرمترقبه یک مرجع قضایی در این ماجرا بویژه در ایام تعطیل و نحوه تصمیم گیری در مورد آزادی وی از زندان در کمتر از 24 ساعت پس از دستگیری موجب تعجب و حیرت اذهان خصوصی و عمومی شده است.
حسین مرعشی عضو ارشد حزب کارگزاران براساس حکم دادگاه تجدیدنظر با استناد به ماده 500 قانون مجازات اسلامی 27 اسفند ماه بازداشت شد تا محکومیت حبس یکساله خود را سپری کند.
برخی از ناظران معتقدند دستگاه قضایی با آزاد کردن مرعشی از زندان در معرض یک آزمون تازه قرار گرفته است. اگر او روز چهاردهم فروردین ماه به زندان بازنگردد شبهات جدی تری در خصوص نحوه آزادی وی مطرح خواهد شد و دستگاه قضایی ناگزیر از پاسخگویی به این شبهات خواهد بود.َ  

رئیس قوه مجریه حق سرپیچی از قانون مصوب مجلس را ندارد

بیانیه مشترک سه اقتصاددان مجلس؛
رئیس قوه مجریه حق سرپیچی از قانون مصوب مجلس را ندارد

خبرگزاری فارس: سه تن از نمایندگان اقتصاددان مجلس با صدور بیانیه‌ای در واکنش به سخنان رئیس جمهوری درباره اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها برای مناظره با وی پیرامون منافع ملی و مصلحت مردم و اقتصاد کشور اعلام ‌آمادگی کردند.

متن کامل بیانیه غلامرضا مصباحی مقدم، احمد توکلی و الیاس نادران نمایندگان تهران در مجلس که خطاب به ملت ایران صادر شده و نسخه ای از آن در اختیار خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس قرار گرفت، به شرح ذیل است:
شب گذشته جناب آقای دکتر احمدی نژاد در برنامه زنده تلویزیونی پیرامون هدفمند کردن یارانه‌ها و مصوبه مجلس در این باره سخنانی ابراز داشت. بخشی از این مواضع روز پنج شنبه نیز در دیدار با خبرنگاران بیان شده بود. ضمن این مصاحبه حملاتی به مجلس صورت گرفت که طبیعی است هیأت رئیسه محترم مجلس از شأن قوه مقننه دفاع می‌کند. در این حملات روی سخن بیشتر با ما امضاء کنندگان این بیانیه، نمایندگان مردم تهران، ری، شمیرانات، و اسلام شهر در مجلس بود. در این باره توجه شما مردم فداکار و هوشیار را به نکات ذیل جلب می‌نمائیم:
1- شأن و جایگاه منصب خطیر ریاست جمهوری به ما اجازه نمی‌دهد که در این مرحله بخواهیم پاسخ استهزائات و درشت گویی‌های آقای دکتر احمدی نژاد را بدهیم و در اوان نوروز خلق شما مردم خوب را مکدر نمائیم .
2- علت حملات یکطرفه آقای احمدی نژاد به ما بر شما مردم پوشیده نیست. ما در طول دو سال گذشته همواره تلاش برای قانونی کردن هدفمند سازی بوده‌ایم . البته به شکلی که منافع تولید کنندگان و مصرف کنندگان، به ویژه مستضعفان تأمین شود و کار به طریق قابل دفاع علمی با نگاه واقعبینانه از قدرت اجرایی صورت گیرد. در این مسیر ماجراهای گفتنی بسیار داریم که به بعد موکول می‌کنیم. طبیعی است که به اقتضای اینکه کتمان علم در تامین مصالح ملی را حرام می‌دانیم وقتی با تصمیم و اصرار بی‌سابقه دولت در افزایش شوک‌آور قیمت‌ها برای کسب درآمد جهت بازتوزیع‌هایی مواجه شدیم، هر سه نفرمان در جلسه غیر رسمی مورخ 18/12/88 صریح و مستدل مخالفت کردیم و مجلس محترم پس از استماع سخنان رئیس جمهور محترم و مدافعانش که بیش از دو برابر وقت صحبت یافتند درخواست آقای احمدی نژاد را عملی و علمی نیافت و بر رأی قبلی خویش تأکید کرد.
3- قانون اساسی رئیس جمهور را مجری قانون مصوب مجلس دانسته (اصل پنجاه و هشتم) و تمام مصوبات دولت را وقتی مشروع می‌داند که با قوانین و مقررات عمومی کشور مغایر نباشد و تشخیص این امر را نیز بر عهده رئیس مجلس گذارده است(اصل هشتادو پنجم).
رئیس جمهور که به قانون اساسی سوگند خورده است (اصل یکصدو بیست و یکم ) چگونه به خود اجازه می‌دهد بگوید من قانون مصوب مجلس را اجرا نمی ‌کنم، و تهمت و توهین به قوه‌ای روا دارد که متشکل از نمایندگان مردم است و بگوید " با بحث منطقی و علمی نتوانستیم به دوستانمان بباورانیم که 20 هزار میلیارد تومان قطعاً به ضرر مردم است " آیا این تبعیت از قانون اساسی است ؟ همان چیزی که در اصل یکصدو بیست و یکم به اجرای آن سوگند خورده است.
4- بدیهی است رئیس قوه مجریه حق سرپیچی از قانون مصوب مجلس را ندارد. مجلسی که به فرموده امام رضوان ا... تعالی علیه در رأس امور است. البته طبق اصل پنجاه و نهم درخواست ایشان برای همه پرسی یا رفراندوم باید به تصویب دو سوم مجموع نمایندگان مجلس برسد،‌ یعنی 194 رأی مثبت ‌می‌خواهد. و طبق بند 3 اصل یکصدو دهم، فرمان همه پرسی را پس از تصویب مجلس، مقام معظم رهبری باید صادر فرماید. ما به سهم خود پس از طی این مراحل قانونی، از همه پرسی استقبال می‌کنیم . برآورد ما از نظر مردم این است که انتظار آقای احمدی نژاد تامین نخواهد شد و آنگاه معلوم خواهد گشت رأی بالای مردم در انتخابات افتخار آفرین 22 خرداد 88 به ایشان نه به خاطر طرفداری مردم از تدابیر اقتصادی آقای احمدی نژاد بلکه با ملاحظه مجموعه شرایط کشور بود. شاید به برکت همه پرسی، روش و تیم اقتصادی رئیس جمهور اصلاح شود.
5- صدا و سیما که طبق وظیفه خویش وقت مستوفی در اختیار آقای دکتر احمدی نژاد رئیس قوه مجریه می‌گذارد و ایشان بی محابا به قوای دیگر و اعضای آن انتقاد می‌کند ، طبیعی است که طبق همان وظیفه و وظیفه‌ای که امام (ره) و رهبری عزیز معین فرموده‌اند باید وقت مشابهی در اختیار ما بگذارد که از آنچه مصلحت ملی و سود مردم می‌دانیم دفاع کنیم بدون آنکه به طعنه زنی و گزاف گویی مبتلا شویم. وقتی دلیل و برهان موجود است نیازی به درشتگویی نیست. علاوه بر آنکه حفظ وحدت ملی را در عین اختلاف نظر ضروری می‌دانیم .
6- برای روشن شدن بیشتر مردم و پرهیز از یکطرفه‌گویی هر یک از ما حاضریم در مناظره‌ای زنده با آقای دکتر احمدی نژاد از منافع ملی و مصلحت مردم و اقتصاد کشور دفاع کنیم. البته خوب است ایشان که اقتصاددان نیستند این کار را به اهلش بسپارند.

غلامرضا مصباحی مقدم احمد توکلی الیاس نادران  

http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=8812260985

شروع سالی نو دور از خانه و خانواده

شروع سالی نو دور از خانه و خانواده


ما فکر نمی‌کنیم، شیرینی که هنگام تحویل سال به هم تعارف می‌کنیم از کجا می‌آید و اولین دسته‌گل سال نو ، از کدام گلستان آورده شده است، یادمان نمی‌ماند که در همان لحظه قشنگ تحویل سال، ملوانانی در حال سفر هستند، و یا مرزبانان و سربازهایی در حال خدمت، تنهای تنها به‌دور از خانواده سال را نو کرده‌اند.


ایلنا: «یا مقلب القلوب و الابصار» جمله‌ای که سالمان را با آن آغاز می‌کنیم، در خانه و در کنار خانواده، توپ‌ها که شلیک می‌شوند، همه خندان، یکدیگر را در آغوش می‌فشاریم، می‌بوسیم و به هم تبریک می‌گوییم، عیدی می‌گیریم، می‌خندیم و می‌گوییم «دیگر بزرگ شده‌ایم، به بزرگ‌ها که عیدی نمی‌دهند» .
به گزارش خبرنگار ایلنا، در کنار ما، در همین شهر، شاید حتی در خانواده ما، کسانی هستند که سال‌هاست، زمان تحویل سال با خانواده نبوده‌اند، آقای کاظمی کارمند اداره برق است، می‌گوید:‌آخرین سالی که عید را با خانواده بودم، دختر کوچکم چهار سالش بود، حالا او چهارم دبستان است. او می‌گوید: تحویل سال در محل کار با همکاران هم خوب است،‌خیلی می‌خندیم اما دل همه ما در خانه است هر کس از همسر و فرزندان خود یاد می‌کند و با جمع به اینکه الان در خانه‌شان چه خبر است، خاطره‌ها زنده می‌کنند. به هر حال عید را با خانواده بودن مزه دیگری دارد. دختر ده ساله‌اش می‌گوید: هر سال عید بابا زنگ می‌زند و وقتی سال تحویل می‌شود از پشت تلفن به او تبریک می‌گویم، شیفت بابا دوازده ساعته است، همیشه منتظرم دوازده ساعتش تمام شود و بازگردد.
یادم نیست، سال پیش بود یا سال‌های قبل‌تر آن که صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران با بعضی از مشاغلی که هنگام تحویل سال، سر کار هستند مصاحبه می‌کرد، با پلیس، با مامورین آتش‌نشانی، با پزشکان اورژانس با پرستاران ، راهداران و این قبیل مشاغل اضطراری، اما در این همه سال کسی سراغ شیرینی‌فروش‌ها، گل‌فروش‌ها، کارمندان برخی از ادارات از جمله برق یا کارمندانی که کیلومترها آن‌طرف‌تر در شرکت نفت مشغول هستند، نرفت. ملوانانی که با کشتی در حال سفر هستند و لحظه تحویل سال در کنار خانواده‌شان نیستند، کسی به سراغ مرزبانان و سربازهایی که در حال خدمت هستند، نرفت، کسی از راننده‌های بیابان، راننده‌های اتوبوس‌های شهری و رستوران‌دارها خبر نگرفت؛ کسی سراغ، روزنامه‌نگاران، عکاسان خبری، خبرنگاران و دیگر اصحاب رسانه نرفت.
یک راننده تریلی می‌گوید، همیشه سعی می‌کنم سال تحویل به خانه برسم اما گاهی نمی‌شود، زمان‌هایی که می‌دانم قرار نیست تحویل سال را در خانه باشم، سعی می‌کنم با خودم کنار بیایم اما زمان‌هایی که در راه خانه هستم و به هر دلیلی چند کیلومتری خانه در جاده می‌مانم، می‌خواهم دیوانه شوم، هم به من خیلی سخت می‌گذرد، هم به خانواده که منتظر هستند، تا قبل از تحویل سال به خانه برسم.
از در خانه نبودن پدران تا چشم به راه ماندن فرزندان، راه زیادی نیست، کودکانی که سال‌های کودکی خود را بدون حضور پدر کنار سفره هفت‌سین می‌گذراندند گوش به زنگ تلفن تاعیدی پدرشان را با یک «عیدت مبارک» بگیرند.
البته این شامل مادران خانه‌هم می‌شود، مادرانی که شاید نبودشان بیشتر حس می‌شود، مادرانی که به جای روشن کردن شمع سفره هفت‌سین چراغ محل‌کارشان را روشن نگه می‌دارند، برای ما که به این صحنه‌ها عادت نداریم تصور آن هم سخت است، تصور اینکه سال را در کنار سفره‌ای تحویل کنیم که پدر و مادر در کنارش نیست.
پسر یک رستوران‌دار در ابتدای جاده چالوس می‌گوید: وقتی کوچک بودیم، در خانه منتظر می‌ماندیم تا سال تحویل شود و می‌دانستیم که پدر نمی‌اید، بزرگتر که شدیم وقتی احتیاجی نبو کسی مراقب ما باشد، مادرهم می‌رفت تا به پدر کمک کند. نوجوان که شدیم ، وقتی دیگر خودمان می‌توانستیم تصمیم بگیریم ، ما هم به مغازه می‌رفتیم و سال را آنجا در کنار خانواده تحویل می‌کردیم؛ حالا چندین سال است که سال تحویل همه با هم در رستوران هستیم.
او می‌گوید: هر سال عید به عیدهای کودکی‌مان فکر می‌کنم که وقتی باید در موردش انشا می‌نوشتیم، باید می‌نوشتیم، چند روز بعد از سال تحویل از بابا عیدی گرفتیم.
این روندی است که بسیاری از مردمان سرزمین ما طی می‌کنند، بسیاری آدم که در میان مشاغل اضطراری به چشم دیگران نمی‌آیند ؛ ما فکر نمی‌کنیم، شیرینی که هنگام تحویل سال به هم تعارف می‌کنیم از کجا می‌آید و وقتی چند دقیقه پس از تحویل سال اولین مهمان با دسته‌گل در خانه ما را می‌زند، از کدام گلستان به ما رسیده است، یا وقتی سال را در یک رستوران بین راهی تحویل می‌کنیم، به مدیر آن، به جوانانی که به ما سرویس می‌دهند یا به خانواده آنها فکر نمی‌کنیم. اینها تنها چند مثالی بودند از مشاغلی که ما با آنها به طور روزمره سر و کار داریم و شاید هرگز به ذهنمان نرسد که چه لحظات تلخی را باید در ساعت تحویل سال سپری کنند، با چه دلتنگی.
شاید هرگز به‌ذهنمان نرسد که حضور آنها برای ما، چند خانواده را چشم به راه می‌گذارد و شاید تحویل اصلی سال برای آنها حضور پدر یا مادری باشد که هیچ‌وقت در طول سال به این اندازه کمبودشان حس نشده است. پس از خواندن این گزارش شاید باید از فردا به مشاغل اطرافمان با نگاهی دیگر بنگریم و اینکه با همه مشکلاتی که پیرامون مشاغل خود داریم باید به این نکته مثبت دل‌خوش بود که حداقل در لحظه تحویل سال در کنار خانواده خود به صدای شلیک توپ گوش می‌دهیم و شاد بودن سال نو را با خانواده خویش تقسیم کنیم.
http://ilna.ir/newsText.aspx?ID=114182

آزادی حسین مرعشی تا پایان تعطیلات

دستان تهران به ایلنا خبر داد:

آزادی حسین مرعشی تا پایان تعطیلات


مگر هنگام اجرای حکم محکومیت مرعشی دست‌های پنهانی بود که هنگام اعطای مرخصی آن دست‌ها فعال شده باشند؟/ اگر شرایط اعطای مرخصی به فردی فراهم شود، قطعا این کار حتی در ایام تعطیلات نیز صورت خواهد پذیرفت.


ایلنا: دادستان عمومی وانقلاب تهران از آزادی حسین مرعشی تا پایان تعطیلات نوروزی خبرداد.
عباس جعفری دولت‌آبادی در گفت‌وگو با ایلنا با اعلام این مطلب اظهارداشت: بعد از قطعیت حکم محکومیت حسین مرعشی به یک سال حبس تعزیری، وی روز گذشته بازداشت و به زندان اوین معرفی شد، امروز نیز با اخذ ضمانت تا پایان تعطیلات به مرخصی آمد.
دادستان تهران ادامه داد:‌ همان‌گونه که در این چند روز تعدادی از متهمان و محکومان حوادث بعد از انتخابات به مناسبت آغاز سال جدید تا پایان تعطیلات به مرخصی آمدند، حسین مرعشی نیز در این راستا از امروز تا 14 فروردین ماه به مرخصی آمد.
جعفری دولت آبادی در واکنش به خبر برخی رسانه‌ها مبنی براینکه دست‌های پیداو ناپیدا موجبات آزادی مرعشی را فراهم کرده است،با تکذیب این سخنان اظهارداشت: هیچ منعی برای اعطای مرخصی وجود ندارد، اعطای مرخصی روالی دارد که اگر طی شود هر فردی می‌تواند از این امکان بهره‌مند شود.
وی تصریح کرد: مگر هنگام اجرای حکم محکومیت مرعشی دست‌های پنهانی بود که هنگام اعطای مرخصی آن دست‌ها فعال شده باشند؟ دستور بازداشت این شخص برای تحمل محکومیت با دادستان بوده و برای اعطای مرخصی نیز دادستان چنین دستوری صادرکرده است.
جعفری دولت‌آبادی در پاسخ به این پرسش که‌آیا در ایام تعطیلات نیز افرادی به مرخصی خواهند آمد؟گفت: کار دادستان تعطیلی ندارد و اگر شرایط اعطای مرخصی به فردی فراهم شود قطعا این کار حتی در ایام تعطیلات نیز صورت خواهد پذیرفت.