قلم

سیاسی/اجتماعی/فرهنگی

قلم

سیاسی/اجتماعی/فرهنگی

مشاور سابق وزارت دفاع آمریکا معتقد است ........................

تهران - مشاور سابق وزارت دفاع آمریکا معتقد است کشورهای بزرگ هسته ای به مسئولیت ها و وظایف خود در زمینه خلع سلاح هسته ای عمل نکرده اند.

"رابرت گارد" مدیر موسسه کنترل تسلیحات در آمریکا در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار سیاسی ایرنا به سوالاتی در مورد موضوع خلع سلاح و کنترل تسلیحات پاسخ داد.
این ژنرال بازنشسته که در دو جنگ ویتنام و کره شرکت داشته است آینده خلع سلاح و کنترل تسلیحات را روشن می داند و کنترل تسلیحات را از موضوعات مهم در آینده بشریت دانسته و آن را ابزار مهم سیاست بین الملل ذکر کرد.
مدیر "مرکز کنترل تسلیحات و خلع سلاح" که در حوزه های تسلیحات، عدم اشاعه، جنگ در عراق و افغانستان فعالیت می کند، در پاسخ به این پرسش که واکنش قدرت های جهانی به خلع سلاح چیست و آیا با اجرای کامل آن موافقت می کنند، گفت: به نظر من این دولت ها در نهایت با خلع سلاح کامل موافقت نخواهند کرد و حاضر به چشم پوشی از این تسلیحات نخواهند بود.
مشاور ویژه سابق در وزارت دفاع آمریکا تاکید کرد: ما شاهد صفر شدن تسلیحات هسته ای و جهانی عاری از این سلاح ها نخواهیم بود.
گارد در مورد میزان عمل به مقرارت پیمان عدم اشاعه هسته ای "ان پی تی" نیز گفت: قدرت بزرگ هسته ای نتوانسته اند به مسولیت ها و وظایفی که این پیمان درقالب ماده 6 به آن ها محول کرده است، به درستی عمل کنند.
‌‍گفتنی است که ماده شش ان پی تی بر لزوم خلع سلاح کشورهای دارای تسلیحات هسته ای تاکید دارد.
وی که دارای دکترای اقتصاد سیاسی و عضو شورای روابط خارجی آمریکا و چندین نهاد امنیتی در آمریکا است، تصریح کرد که برای تقویت ماده 4 منشور و اجرای ماده6 باید همکاری کشورها را بیشتر کرد. زیرا با عمل به این مسئولیت به وسیله همه طرف ها، آژانس بین المللی انرژی اتمی تقویت می شود.
استاد دانشگاه جان هاپکینز همچنین گفت: با وجودی که پاکستان، هند و رژیم صهیونیستی عضو پیمان عدم اشاعه نیستند باید آن ها را تحریک کرد تا با ان پی تی همکاری بیشتری انجام دهند و در نهایت مواد و مقررات آن را پذیرفته و اجرا نمایند.  
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد