قلم

سیاسی/اجتماعی/فرهنگی

قلم

سیاسی/اجتماعی/فرهنگی

نگاهی به سیاست خارجی 15 ماهه دولت اوباما

نگاهی به سیاست خارجی 15 ماهه دولت اوباما
اگر سیاست ها و اقدامات 15 ماه گذشته دولت اوباما را کنار هم بگذاریم ، به این نتیجه می رسیم که در نه تنها در سیاست های خارجی و امنیتی ایالات متحده تغییری حاصل نشده بلکه در دوره 15 ماهه دولت اوباما شرایط لازم و کافی برای دورخیز اغاز یک جنگ ویرانگر در منطقه خاورمیانه فراهم شده است .
عصر ایران -  چهل و چهارمین رییس جمهور آمریکا با تمام روسای جمهوری تاریخ 230 ساله این کشور متفاوت بود ، رنگ پوست ، پیشینه مذهبی ، قومیت و نژاد از جمله فاکتورهای بودند که باراک اوباما را متفاوت از اسلاف خود می کرد .

اساسا با وجود این تفاوت ها  بود که در زمان برگزاری انتخابات درون حزبی حزب دموکرات و سپس در جریان رقابت های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا موجی از امید به تغییر در آمریکا و جهان پدید آمد .

این موج اگر چه یک موج قوی اجتماعی و بر پایه احساسات بود و نخبگان آمریکایی و غیر آمریکایی بدون تاثر از فضای احساسی بر ضرورت حرکت رییس جمهور در چارچوب الزامات سیاست داخلی و خارجی آمریکا تاکید می کردند، اما فایده این موج برای اوباما این بود که به راحتی توانست سوار بر این موج به اتاق بیضی کاخ سفید راه یابد .

از 20 ژانویه 2009 ایالات متحده آمریکا صاحب رییس جمهوری است که با شعار تغییر به روی کار آمده ،  اما نه در زمان برگزاری انتخابات و نه در 15 ماه پس از کسب کرسی ریاست جمهوری ، به طور مشخص و صریح مصادیق این تغییر مشخص نشده  است .

به عبارت دیگر چه در زمان انتخابات ریاست جمهوری و چه پس از آن مشخص نبود و نیست که اوباما در صدد تغییر چه چیزی در آمریکا است ؟

آیا او می خواهد ایالات متحده آمریکا را از هرم قدرت در نظام بین المللی به زیر بکشد ، یا اینکه او می خواهد دوستان و دشمنان این کشور را در عرصه جهانی مورد بازتعریف قرار دهد ؟

نشانه های تغییر در سیاست دولت اوباما هر چند مورد انتظار بود ، اما تا کنون جهان شاهد تغییری محسوس در سیاست ها و عملکرد ایالات متحده به جز ارایه برخی شعارها و تغییر ادبیات رییس جمهور آمریکا ( در مقایسه با رییس جمهور جمهوریخواه پیشین ) نبوده است .

در همین 15 ماهی که از دوره ریاست جمهوری اوباما گذشته است و با وجودی که اوباما در سال گذشته در اقدامی بی سابقه به دلیل ایجاد " امید تغییر" برای جهانیان  حتی صاحب مدال نوبل صلح سال 2009 شد ، اما در همین مدت رئیس جمهور ایالات متحده دستور افزایش 30 هزار نیروی نظامی آمریکا در افغانستان را صادر کرد و جنگی جدید با شبه نظامیان طالبان در جنوب این کشور در گرفت .

در عراق با وجودی که اوباما از زمان انتخابات وعده خروج نیروها از این کشور را داده است اما برخی گزارش ها حاکی از تداوم حضور واحدهایی ویژه از ارتش آمریکا (4500 نفر) برای مبارزه با تروریسم و نیز پایگاه های نظامی آمریکایی در عراق دارد .

از سوی دیگر در ماه جاری میلادی ، استراتژی جدید هسته ای دولت آمریکا اعلام شد که طی آن با وجودی که دولت جدید آمریکا به جهانیان وعده داد که علیه آنها از سلاح های هسته ای استفاده نخواهد کرد، اما ایران و کره شمالی از دایره این تضمین مستثنی شدند . این بدان معنی است که دولت ایالات متحده آمریکا استفاده از سلاح هسته ای علیه این دوکشور را منتفی نمی داند . ( این تهدید ضمنی حتی در دوره جورج بوش که به رییس جمهور جنگ طلب مشهور بود نیز به این صراحت بیان نشده بود )

واحدهای تحقیقاتی پنتاگون نیز چه در زمان اوباما و چه در زمان روسای جمهور سابق آمریکا همچنان کار خود را می کنند و به کار تحقیق و تولید جدید ترین سلاح ها با پیچیده ترین تکنولوژی های روز سرگرم هستند .

روزنامه واشنگتن پست آمریکا اخیرا طی گزارشی پرده از پروژه ای جدید در پنتاگون برای ساخت یک موشک برداشت  . این پروژه که برنامه " ضربه سریع جهانی " نام دارد ، در پی تولید موشکی بالستیک با کلاهکی معمولی است  که بتواند به هر نقطه ای از جهان ظرف یک ساعت ضربه وارد کند.

 به گفته منابع آگاه در پنتاگون ، این موشک جدید که کار طراحی آن آغاز شده  ویژه مبارزه با تروریست ها  است و همچنین می تواند  به ابزاری کمکی برای بازدارندگی و آلترناتیوی برای تسلیحات هسته ای استراتژیک نیز تبدیل شود. این موشک ها همان طور که منابع آگاه در پنتاگون به روزنامه واشنگتن پست گفته اند می توانند  برای حمله به تاسیسات هسته ای ایران و کره شمالی نیز استفاده شوند.

این  موشک ها در خاک آمریکا مستقر خواهند شد. دستگاه های پرتاب می توانند مورد بازرسی بین المللی نیز قرار گیرند. آنطور که نظامیان آمریکایی اعلام می کنند، موشک های بالستیک جدید زودتر از سال 2015 در ارتش نخواهند بود، اما "باراک اوباما" رئیس جمهور آمریکا خواستار این است که ساخت آنها تسریع شود، چرا که او موشک های جدید را جایگزینی برای سلاح های  هسته ای می بیند.

به گزارش خبرگزاری ریانووستی روسیه ، دولت آمریکا از کنگره خواسته است که در سال 2011 میلادی 240 میلیون دلار به برنامه "ضربه سریع جهانی" تخصیص دهد که این رقم 45% بیش از سال گذشته است. به لطف تلاش های اوباما، پنتاگون در ماه مه سال جاری اولین آزمون سلاح بالستیک را آغاز می کند.
 
به گفته نظامیان، تنها تا سال 2015 برای ساخت موشک جدید حدود 2 میلیارد دلار هزینه خواهد شد. با وجودی که پیشنهاد ساخت این موشکها درسال آخر دولت بوش (2008) ارایه شد اما دولت اوباما به کنگره فشار وارد کرد تا با تخصیص بودجه ویژه به این طرح ، ساخت این سلاح جدید تسریع شود.

دولت اوباما همچنین در این دوره 15 ماهه نه تنها پروژه استقرار سپر دفاع موشکی را به طور کلی کنار نگذاشت بلکه با تغییراتی جزئی در این طرح دولت بوش، آن را توسعه داده و به استقرار موشک های پاتریوت در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس نیز تسری داد .

دولت اوباما در چارچوب کار بر روی ایجاد یک سیستم بازدارندگی موثر در قبال ایران اتمی با امضای قرار دادهای کلان میلیارد ها دلار از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس دریافت کرد .

این نمونه ها و شواهد مشابه دیگر ( از جمله انتقال صدها موشک ویژه تخریب تاسیسات زیر زمینی به جزایر دیه گو گارسیا در اقیانوس هند برای استفاده در حمله احتمالی به تاسیسات هسته ای و زیر بنایی ایران و ... ) همگی حاکی از این است که نه تنها در سیاست های خارجی و امنیتی ایالات متحده تغییری حاصل نشده  بلکه در دوره 15 ماهه دولت اوباما شرایط لازم و کافی برای دورخیز آغاز یک جنگ  ویرانگر در منطقه خاورمیانه فراهم شده است .

با این تفاوت که در دوره بوش اگر جنگی در خاورمیانه صورت می گرفت با توجه به پیش زمینه ذهنی ، افکار عمومی جهان ، بوش جنگ طلب را مسبب و مقصر جنگ احتمالی می دانست ، اما اوباما با شعارهایی که داد و با اقدامات نمادینی ( بدون پشتوانه واقعی و عملی ) که به مورد اجرا گذارد  ، به زغم خود زمینه تبری آمریکا از جنگ افروزی احتمالی در خاورمیانه را فراهم کرده است .

بنابراین جهانیان اگر در گذشته با رویای خوش تغییر به بستر می رفتند امروز روز به روز به شرایطی نزدیک می شویم که جهانیان باید با کابوس دهشتناک جنگ از بستر برخیزند .  
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد