قلم

سیاسی/اجتماعی/فرهنگی

قلم

سیاسی/اجتماعی/فرهنگی

'فساد در مصر بیداد می‌کند'

'فساد در مصر بیداد می‌کند'  

سازمان بین المللی شفاف سازی Transparency International که در مورد فساد مالی دولت ها تحقیق می کند از وجود فساد گسترده در مصر صحبت کرده و حزب حاکم حسنی مبارک، رئیس جمهوری این کشور را عامل این روند معرفی کرده است.

در گزارش این سازمان که مرکزش در برلین است آمده است که دخالت های سیاسی، تضاد منافع و عدم اجرای کامل قانون و دسترسی نداشتن به اطلاعات عمومی، تلاش مصر برای مبارزه با سوء استفاده از قدرت را محدود کرده است.

سازمان مورد بحث خواستار تغییر کامل مقررات انتخاباتی این کشور و نیز تقویت نقش قوه قضائیه مصر شده است.

برای کسانی که در مصر زندگی می کنند، این گزارش یک افشاگری محسوب نمی شود چون همه با فسادی که در زندگی روزمره خود با آن مواجهند آشنا هستند.

فساد از نهاد حاکم شروع شده و تا ماموران پلیسی که با توجه به حقوق کمی می گیرند حاضرند در ازای زیر پا گذاشتن قانون رشوه دریافت کنند، ادامه می یابد.

تعداد کارمندان دولت بیش از حد نیاز است و ادارات دولتی پرهزینه است. ترقی اداری بیشتر از این که به نحوه کار کارمند مربوط باشد به ارشدیت او بستگی دارد و دریافت حقوق کم به فساد بیشتر منجر می شود.

چنانچه شخص آنقدر خوش شانس باشد که بتواند به استخدام دولت در آید در آنصورت می تواند مادام العمر شاغل باشد.

در گزارش سازمان بین المللی شفاف سازی، آمده است که پیشرفت هایی در بخش مالی صورت گرفته ولی در ضمن درخواست شده که مقررات سخت تری در مورد تناقض منافع برای بازرگانانی که در ضمن نماینده پارلمان هم هستند، وضع گردد.

در این گزارش همچنین درخواست شده که قبل از برگزاری انتخابات پارلمانی و انتخابات ریاست جمهوری در سال 2011، نظام ثبت نام رای دهندگان هر چه زودتر اصلاح شود.

به عقیده نویسندگان گزارش، قوه قضاییه مصر یکی از نهادهایی است که کمترین فساد در آن دیده می شود و از مستقل ترین نهادهایی است که از احترام مردم برخوردار است. ولی نقش مهم این قوه که نظارت بر انتخابات است اخیرا از این نهاد سلب شده است و باید دوباره احیا شود.

در گزارش خاطر نشان شده که یکی از قضات بلندپایه مصر سال گذشته در اعتراض به دخالت دولت در امور قوه قضائیه و امور سیاسی استعفا داد.

در پایان گزارش خواسته شده که تامین هزینه احزاب سیاسی بخصوص حزب حاکم با شفافیت بیشتری صورت گیرد.

منتقدان می گویند این، حزب حاکم است که رسانه های دولتی و در حقیقت هر چیزی را که به نظر حزب حاکم خطر محسوب می شود، کنترل می کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد