قلم

سیاسی/اجتماعی/فرهنگی

قلم

سیاسی/اجتماعی/فرهنگی

1388 به انتها رسید ، درنگی در سالی که بر ما گذشت

1388 به انتها رسید ، درنگی در سالی که بر ما گذشت
رئوف پیشدار- شهناز حسنی – حسن فتحعلی – احمد نساجی – ایرج منصوری – ایرج احمدی و هادی برادران افتخاری : سال 1388 هجری شمسی ، سالی که بر پیشانی خود عنوان " سال اصلاح الگوی مصرف " را به انتخاب مقام معظم رهبری داشت ، به پایان خود رسیده است .

اگر چه سال به انتها رسیده است ولی اصلاح الگوی مصرف به عنوان یک نیاز اساسی کشور در همه ی ابعاد و زمینه ها ، همچنان یک هدف اصلی خواهد بود.
در شکل گیری الگوی مصرف پایگاه هایی که افراد در آنها قرار دارند و یا می گیرند ، مانند پایگاه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی سهم خود را دارند ، ولی سهم فرهنگ بیشتر از دیگر پایگاه هاست ، و از همین روست که اعتقاد داریم نهادهای فرهنگی می توانند نقشی در خور در ساخت و اصلاح الگو بخصوص در بلند مدت ایفا کنند. این نقش در حوزه فرهنگ ، با ورود همه ی نهادهای ارتباطی ، اجتماعی ، فرهنگی و مذهبی مانند مساجد ، ائمه جماعات و نهادهای مرجع حوزه ، و سهم گیری آنها تکمیل می شود. اصلاح الگوی مصرف علاوه بر جنبه های فردی آن ، برای آنکه در جامعه به امری نهادینه مبدل گردد ، نیاز به یک عزم ملی درابعاد مختلف و بخصوص فرهنگی دارد . اسلام به عنوان زیربنای فکری جامعه و منبع و منشا تعالیم رفتاری ما ، در همه زمینه ها و از جمله در باب مصرف امر به اعتدال دارد . این امر مغایر با خوب خوردن ، خوب پوشیدن و خلاصه داشتن یک زندگی کیفی که همه ی نیازهای ما را آنهم به بهترین شکل برآورده کند ، نیست ، اما آنچه مذموم و نکوهیده است ، اسراف و تجمل گرایی در امور می باشد ، که غایت هدف اصلاح الگوی مصرف نیز پرهیز دادن این امر ، یعنی خودداری از اسراف است.
سال 1388 برای بخش های علمی و فناوری جمهوری اسلامی ایران و نهادهای تحقیقاتی و دانشگاهی سالی سرشاراز موفقیت های بی مانند و بی سابقه بود . در این سال نهادهای علمی و تحقیقاتی جمهوری اسلامی ایران دهها طرح اساسی را در عرصه های مختلف رونمایی ،‌عملیاتی و مورد بهره برداری قرار دادند که این امکان را به جمهوری اسلامی ایران می دهد تا درعرصه های مختلف علمی و تحقیقاتی و مراقبت های محیطی ، همچنان حرف اول را در منطقه بزند.
جمهوری اسلامی ایران برای اولین بار در بهمن ماه سال 1387 در یک موفقیت بزرگ علمی ، توانست ماهواره "امید" را پرتاب و در مدار کره زمین قراردهد. با این موفقیت ایران اولین کشورمنطقه و از اندک تعداد کشورهای جهان بود که به فناوری فاخر و بسیار پیچیده و دقیق و ظریف پرتاب ماهواره ، و سامانه های فوق العاده حساس و پیچیده پرتاب ، راهبری و استقرار آن در مدار کره زمین آنهم به صورت کاملا بومی دست یافت . ماهواره ملی امید بوسیله ماهواره بر سفیر 2 که در کشور طراحی و ساخته شد، درمدار زمین قرار گرفت که فناوری پیچیده این صنعت در ایران را نیز کامل کرد . با پرتاب ماهواره امید و بهره برداری از آن ، ایران به باشگاه کم عضو فضایی جهان ملحق شد و با رونمایی از ماهواره های جدید و پرتاب کاوشگرهای تازه ، ایران به رتبه ای بالاتر در این باشگاه دست یافت. موفقیت بزرگی که ایران در عرصه تحقیقات فضایی کسب کرد بخشی از آن متوجه این مهم می باشد که پس از پرتاب موفقیت آمیز کاوشگر 1 و 2 به فضا، دانشمندان و متخصصان فضایی ایران موفق شدند برای نخستین بار محموله ای زیستی را با کاوشگر 3 به فضا پرتاب کنند. در این کاوشگر با فرستادن کپسول زیستی براساس ضوابط و استانداردهای مربوط، جبهه جدیدی از فعالیتهای علمی در عرصه فناوری فضایی جمهوری اسلامی ایران گشوده شد. تله متری فعالیتها و عملکرد کاوشگر در فرآیند پرتاب، ارسال تصاویر همزمان به ایستگاه زمینی متحرک، کنترل رایانه پرواز در کل فرآیند، کنترل عملیات فرامین و جدایش، نمایش کپسول زیستی و موجودات زنده درون آن به صورت بهنگام، دستیابی به مجموعه امکانات آزمایشگاهی برای داده برداری از فضای جو رقیق و خارج از جو و آزمایش زیرسیستم فضایی از دیگر دستاوردهای پرتاب کاوشگر 3 به فضا به شمار می رود. کاوشگر 3 از زیرسامانه های سازه، محفظه زیستی، تغذیه، ارسال داده های تله متری، تصویربرداری و ارسال همزمان، رایانه پرواز، سنجش محیطی و بازیابی تشکیل شده است.
درعرصه سیاسی ، انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران را باید عمده ترین واقعه سیاسی سال 1388 دانست . در این انتخابات پیش از آنکه آقای احمدی نژاد برنده شناخته شود ، ملت بزرگ ایران را باید برنده واقعی دانست که با حضور پرشور و کم سابقه خود دراین آزمون ملی ، جهان را مبهوت کرد. بلوغ عقلانی بالای ملت ایران در این دوره از انتخابات ، همه حتی دست اندرکاران برگزاری آنرا غافلگیر کرد.
این انتخابات ،ویژگی های آن و بخصوص حضور تاریخی ملت ایران در پای صندوق رای نشان داد که مردم فهیم ، غیور ،‌مومن و متعهد ایران هر وقت که احساس کنند حضور و ایفای نقش و مسوولیت آنها برای کشور و انقلاب آنها حیاتی است ، و علاوه بر آن می توانند با جهت دادن به سمت و سوی حرکت سیاسی خواسته ها و آمال خود را تعقیب کنند ، در صحنه حضور خواهند داشت و آموخته اند که انتخابات نماد مردم سالاری است ، و این امر جز با مشارکت در امور و ایفای مسوولیت شهروندی ممکن نیست . مردم فهیم ایران در این انتخابات نشان دادند که از سطح بسیار بالای دانش سیاسی برخوردارند و این دانش آنها را یاری خواهد کرد تا ضرورت ها و نیازها ی درون مرزی و برون مرزی را بشناسند و با شناخت نسبت به تکالیف خود درجامعه مردم سالار عمل کنند.
انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران را از بعضی جهات می توان متفاوت با انتخابات قبلی دانست یکی از ویژگی های بارز این انتخابات ، ورود پرشور و پراحساس و توام با مسئولیت شناسی جوانان به عرصه تبلیغات برای نامزد های مورد نظر خود بود که به اذعان عموم در این دوره، از نشاط فوق العاده ای برخوردار بود و نظام به آن می بالد .
بیگانگان و فتنه گرانی که انتخابات مذکور چشم آنها را کور کرد ، حضور گسترده و آگاهانه ملت ایران در انتخابات را تاب نیاوردند و حوادثی را به راه انداختند که درنهایت با داریت مقام معظم رهبری و حضور گسترده ملت در صحنه ، چشم فتنه گورشد و ملت باز هم پیروز صحنه گردید . در ارزیابی وقایع و حوادث سال باید گفت که دشمنان انقلاب در سال 88 بیشترین چشم امید را برای براندازی انقلاب اسلامی داشتند که مردم با بصیرت خود وارد صحنه شده و از نظام دفاع کردند تا دشمن سنگین‌ترین شکست را متحمل شود. حضور ده‌ها میلیونی مردم در راهپیمایی 22 بهمن و حماسه 9 دی در تاریخ انقلاب اسلامی بی سابقه بود .
درعرصه های دفاعی در سال 1388 آزمایش پیشرفته‌ترین موشک‌های دوربرد و ساخت و بکار گیری ابزار مختلف دفاعی توسط سربازان امام زمان (عج) در ارتش و سپاه موجب دلگرمی ملت ایران و همه مسلمانان جهان شد.
یکی از بزرگترین موفقیت های ایران در حوزه های امنیتی در سال 1388 در روزهای پایانی این سال و با دستگیری شرور تروریست عبدالمالک ریگی رغم خورد . اینکه جنابتکار هر که باشد ، هرکجا باشد ، و در پناه هر قدرتی به سر برد ، روزی به دام خواهد افتاد ، باوری عمیق و عمومی در میان ملت های جهان است. مصداق این باور عبدالمالک ریگی یکی از سرآمدهای جنایتکاران و دهشت افکنان است که سرانجام با پنجه قدرت مند فرزندان غیور ملت ، سربازان پرافتخار ملت و حافظان امنیت کشور شکار شد. این دستگیری ،‌چگونگی و کیفیت آن ، دست همیشه بالای فرزندان سربلند امام زمان (عج) و قدرت بالای اطلاعاتی و عملیاتی آنها را در حالی که سرکرده تروریستها از تمامی امکانات و پوشش های سرویس های اطلاعاتی و امنیتی بیگانه و حتی فرامنطقه ای برخوردار بود ، نشان داد. عبدالمالک ریگی و چند تروریستی که او را در تشکیلاتی موسوم به جندالله همراهی می کردند ، عامل شهادت دهها نفر ازبهترین فرزندان این ملت ، رنج دیدگان و سختی کشیدگان برای رفاه ، سعادت و سربلندی ملت ایران و از جمله هموطنان ساکن شرق کشور و بخصوص برادران و خواهران اهل سنت هستند . تروریست بازداشت شده ، اگر چه خود را اهل یکی از طایفه های بلوچ به نام ریگی و سنی مذهب معرفی می کرد ، اما همانطور که رهبران مذهبی و اجتماعی اهل سنت منطقه بارها و بارها تاکید کردند ، " حرکات او نه سیاسی ، و نه مذهبی ، بلکه از روی شرارت بود و سرویس های امنیتی فرامنطقه ای و دسته های سلفی با اندیشه های تخریب گرانه ، با شناسایی و آموزش و پشتیبانی او ، از این تروریست برای تنظیم ! روابط خود با دولت ایران ، و تفرقه اندازی میان امت اسلامی استفاده می کردند ."
موفقیت های ایران درعرصه شکافت هسته و بهره برداری از آن در جهت اهداف علمی و تحقیقاتی و انسانی و تحصیل انرژی در سال 1388 نیز ادامه یافت . دراین سال نیز دشمنان ملت ایران و پیشرفت کشور ما ، همچنان و با تمام توان به مقابله و مخالفت های خود با برنامه های هسته ای مسالمت آمیز جمهوری اسلامی ایران ادامه دادند.
عدم تمایل ایران برای رفتن به سوی سلاح هسته ای به عنوان یک اصل اساسی و غیر قابل تغییر در این سال نیز بارها از سوی ارشد ترین مقامات کشور و از جمله رهبری معظم انقلاب و نیز ریاست جمهوری اسلامی ایران مورد تاکید قرار گرفت .
عدم تمایل حتی برای رفتن به سوی سلاح هسته ای در نظام اسلامی و ارزش مدار ایران خط قرمزی است که هرگز نباید از آن عبور کرد. در نگاه مقامات ایرانی که خواسته مردم را نیز به اعتبار نظر سنجی ها منعکس می کند ، بهره مندی از انرژی هسته ای مسالمت آمیز نیز خط قرمزی است که به تعبیر رهبری معظم انقلاب هیچ فرد ، گروه و یا جناحی حق چشم پوشی از آنرا ندارد. تعاملات جهانی که آقای احمدی نژاد نیز در سخنرانی خود در حضور میلیونها تهرانی در مراسم یوم الله 22 بهمن به آن اشاره کرد ، گواه این واقعیت است که بعضی کشورهای قدرتمند با برخورد تبعیض آمیز در دستیابی کشورهای عضو پیمان ان پی تی به مواد و تجهیزات و فناوری صلح آمیز هسته ای ، در حال پی ریزی نظام آپارتاید هسته ای هستند . چنین وضعیتی بدون تردید به سلطه کامل بعضی کشورهای قدرتمند بر منابع و فناوری انرژی هسته ای و ممانعت از برخورداری کشورهای دیگر خواهد انجامید و در آینده شکاف عمیق بین کشورهای برخوردار و غیر برخوردار را عمیق تر خواهد کرد. براساس بند چهارم پیمان ان پی تی همه ی اعضا پیمان می توانند به فناوری صلح آمیز هسته ای دست پیدا کنند و بنا بر همین پیمان کشورهای برخوردار متعهد و موکلف هستند که دراین راه به کشورهای غیر برخودار کمک کنند. با این همه ، کشورهای برخوردار عملا در طول نزدیک به 40 سال عمر پیمان نه تنها به تعهدات خود در برابر کشورهای غیر برخوردار عمل نکرده اند ، بلکه با برخوردهای سیاسی زمینه را برای حاکمیت آپارتاید هسته ای به گونه ای فراهم ساخته اند که مواد و تجهیزات و فناوری هسته ای امروز در سطح جهان تنها در اختیار تعدادی معدود از کشورها قرار دارد و دسترسی دیگران عملا به آن ممکن نیست. این امر ضرورت اجرایی کردن حقوق به رسمیت شناخته شده کشورهای عضو پیمان ان پی تی در دستیابی و بهره برداری صلح آمیز از انرژی هسته ای را بدور از ملاحظات سیاسی انکار ناپذیر می سازد.
در سالی که به آخرین روزها و ساعتهای آن رسیده ایم در عین اینکه دشمن بیرونی ! به تلاشهای خود برای مسدود کردن همه ی منافع ایران ادامه می داد ، در داخل نیز برخی ! افراد با اظهارات ، اعمال و اتخاذ مواضعی غیر اصولی به سیاه نمایی های خود به قصد ناامید سازی مردم ،‌ و شاد کردن دل دشمنان این ملت ادامه دادند .آمارها و گزارشهایی که انتشار یافته ، گزارشهایی که هر روز مردم از تلویزیونهای خود می بینند ، و در زندگی شان شاهد هستند و آثار وجودی آنها را می بینند ،‌همه دلالت بر آن دارد که به رغم خیلی مسایل ، دولت در سال 1388 نیز با تمام توان سازندگی کشور را به پیش برد .بدیهی است که سیاه نمایی اقدامات دولت برای رفاه وسعادت ملت ،‌ به نوعی ادامه فتنه گری هایی است که دسته ای هر چند کم تعداد ، مدتهاست در مقابل خدمات دولت به راه انداخته اند ، تنها با این هدف که مردم را دلسرد و آنها را به آینده ناامید سازند. اینکه در جامعه ما افرادی هر چند هم تعداد شان اندک ، ‌ولی هستند که کارشان فقط متوجه آن است که دل ها وذهن ها را از مسایل اساسی کشور و خدمت به مردم و سازندگی میهن به کارهای بی مبنا و اساس معطوف کنند ، ‌متاسفانه یک واقعیت است .
از راهکارهای آنها یکی مشغول کردن مدیران جامعه و درگیر ساختن اذهان با مسایل و موضوعات بی ارزش ، و بردن جامعه به سمت بازیهای بی حاصل است . جامعه ایران خوشبختانه نشان داده که از آگاهی و شعور بالایی در شناسایی و شناخت این افراد و جریان سازیهایی که می کنند ، برخوردار است ‌ولی با این همه ،‌انرژی هایی که از جامعه به طور کل با این دغل بازیها گرفته می شود را نمی توان انکار کرد. کشور ما به صورت تاریخی دچار عقب ماندگی های بسیاری در همه ی زمینه هاست که عبور از آنها جز با تلاش و همت عمومی ، آنهم در همه ی رده های جامعه ، و توام با وحدت و هم نظری و همدلی و یکرنگی ممکن نیست. با همه ی کارشکنی های نظام سلطه و فتنه گران همسو با آن ،‌ ایران اسلامی امروز مسیر ساختن را به سرعت طی می‌کند و همانطور که رییس جمهوری روز دوشنبه 24 اسفند در سفر به اصفهان گفت و خواست ،‌ " در این مسیر همه ی مدیران باید خود را وقف خدمت به مردم کنند و از تمامی فرصت‌ها برای پیشرفت و آبادانی حوزه مسوولیت و مدیریت خود بهره بگیرند. ساختن ایران و معرفی الگوی آن به دنیا ، یک وظیفه همگانی است و این ساختن باید بر پایه الگوی انسانی، آرمانی و مکتبی باشد."
سال 1388 سالی پرفراز و نشیب برای ورزش ایران بود. سالی که با ناکامی تیم ملی فوتبال در راه یابی به جام جهانی آغاز شد و با ثبات در سایر رشته های ورزشی دیگر به پایان رسید.
سال 1388 درعین حال سالی پر عنوان و مدال در ورزش ایران بود. عنوان های کسب شده بیشتر در رده های سنی پایه و امید بود که نشان از سرمایه گذاری ورزش ایران در این رده های سنی است.
هر چند فوتبال ایران در این سال نتوانست پاسخ گوی طرفداران میلیونی خود باشد، اما سایر رشته های ورزشی مانند کشتی، ورزش های رزمی، والیبال، بسکتبال، رشته های ورزشی معلولین و جانبازان و.. کارنامه خوبی از خود برجا گذاشتند.
آرامش بسیار خوبی در ورزش ایران به ویژه در شش ماهه دوم سال 88 حاکم شد که کمک بزرگی برای مسوولان ورزشی کشور بود تا در این فضای آرام به وظایف خود به خوبی عمل کنند.
آرزوی هر ایرانی این است که در سال آینده نتایج درخشان ورزش کشور تداوم یابد تا باعث افتخار و سربلندی ایران عزیز شود.
دو محور مهم کاری برای ورزش ایران در سال آینده قابل لمس است که تمرکز زدایی در ورزش مهمترین آن است. تمرکز زدایی در ورزش به عنوان یکی از سیاست‌های اصلی دولت در سال آینده است که برای رشد و توسعه آن در سطح کشور نیاز مبرم محسوب می شود، زیرا در صورت تحقق این امر، شاهد افزایش جایگاه ورزش در بین آحاد مردم خواهیم بود.
دومین محور مهم کاری برای ورزشی ایران در سال 89، افرایش 5 برابری بودجه ورزش است. با تصویب یک درصدی بودجه دستگاه‌های دولتی به امر ورزش یک سرمایه عظیم در بحث توسعه ورزش ایجاد می شود که هزینه، نظارت و سرمایه گذاری آن نیاز به دقت بیش از حال را دارد.، زیرا برخی استان‌ها از ظرفیت بالایی در این زمینه برخوردارند و بهتر می‌توانند از این فرصت در راستای توسعه ورزش استفاده کنند. به همین دلیل پیش بینی می شود که سال آینده بهترین سال برای گسترش و توسعه ورزش کشور باشد.
نباید از ورزش بانوان نیز در سال آینده غافل شد زیرا جامعه سالم در گرو وجود مادران سالم و ورزشکار فابل لمس است. یکی دیگر از مواردی که سال آینده توجه خاص ورزش را می طلبد کسب میزبانی مسابقات آسیایی و جهانی است.
یکی از موضوعات مهم و ناتمام ورزش ایران در سال 1388، طرح پیشنهادی برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی مبنی بر ایجاد وزارت خانه برای ورزش بود که به احساس نظارت بیشتر بر این مقوله اجتماعی مطرح شد.
مجلس شورای اسلامی باید راهکارهایی برای انجام وظیفه ذاتی خود که همان نظارت بر کلیه مسایل است، در امور ورزش نیز پیدا کند تا بتواند بدون وارد کردن استرس به بدنه ورزش ایران، نظارت کامل را داشته باشد.
در حوزه امور اجتماعی ، سال 1388 تحولات زیادی به خود دید . یکی از این تحولات ورود دکتر مرضیه وحید دستجردی اولین خانم وزیر به کابینه پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سمت وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی بود. در این سال بحث تغییر نظام آموزشی کشور و تبدیل آن به دو دوره شش ساله و نیز حذف دوره پیش دانشگاهی مطرح شد که قرار است از اول مهرماه سال 1389 عملیاتی شود. از دیگر رخدادهای این حوزه تغییر ریاست قوه قضاییه بود که با پایان دوره خدمت آیت الله شاهرودی ،‌آیت الله لاریجانی بر این مستند نشست .
سال 1388 تحولات اساسی و مهمی در حوزه اقتصاد به خود دید. برای تحقق طرح تحول اقتصادی که قرار است ساختار اقتصادی کشور را از نو معماری کند، شناخت امکانات و پتانسیل های فعلی کشور ضروری و این حالی در است که بررسی توانمندی ها و پتانسیل های موجود اقتصاد ایران، حاکی از آن است که کشور از ظرفیت های بالقوه مناسبی برخوردار است که می توان آنها را به طور کلی در چهار گروه فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و طبیعی طبقه بندی کرد. با این حال زمانی می توان نسبت به تحقق این چشم انداز اطمینان یافت که متغیرهای کلان اقتصادی از عملکرد مطلوبی برخوردار باشند.
بررسی عملکرد رشد اقتصادی، وضعیت سرمایه گذاری، اشتغال، نرخ تورم و تراز تجاری از شاخص های اصلی تبیین کننده قابلیت توسعه اقتصادی کشور هستند که دولت در راستای مباحث یادشده پس از بررسی های کارشناسی، ریشه های اصلی مشکلات را شناسایی کرده و نسبت به حل آنها متناسب با اهداف پیش بینی شده در برنامه پنجم توسعه و چشم انداز 20 ساله اقدام کرده است.
به هر حال برای اجرایی شدن طرح تحول اقتصادی اصلاح هفت حوزه کلیدی از جمله نظام بانکی، مالیاتی، گمرکی، ارزشگذاری پول ملی، توزیع کالاها و خدمات و افزایش بهره وری از نظام های کلیدی مطرح شده هستند.
این در حالی است که با تمام فراز و فرودها و اظهار نظرات موافق و مخالف در نهایت طرح تحول اقتصادی و هدفمند کردن یارانه‌ها در مجلس به قانون تبدیل شد.
مهم‌ترین اهداف طرح تحول اقتصادی، هدفمند کردن یارانه‌ها است که نتیجه آن اصلاح الگوی مصرف است، علائم اقتصادی به ما می‌گوید که در حوزه انرژی سرمایه‌گذاری نکنید و اگر این راه را ادامه دهیم‌، باید همه ی انرژی موجود خود را مصرف کنیم که در آن صورت دیگر قادر به صادرات نفت نخواهیم بود. به شهادت آمار ، از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی ‌تا بهمن ماه سال 1388 دولت بیش از 640 میلیارد دلار یارانه پرداخت کرده است این در حالی است که تولید ما نیز 400 میلیارد دلار است.
اگر مسیر پرداخت ‌یارانه ادامه یابد تا سال 1404 یک هزار و 500 میلیارد دلار باید یارانه پرداخت شود که در آن صورت عدالت هم محقق نخواهد شد. این در حالی است که دولت دنبال حذف یارانه‌ها نیست، بلکه روش توزیع را تغییر خواهد داد‌، کسانی که بیشتر مصرف می‌کنند‌، باید هزینه‌ بیشتری بپردازند و دولت اجازه نخواهد داد به اقشار پایین دستی و فقرا آسیبی وارد شود. کشور هم اکنون با رشد مصرف انرژی مواجه است، اغنیا از پول فقرا استفاده می‌کنند؛ ولی با هدفمند کردن یارانه‌ها این مشکلات رفع می‌شود.
اگر هدفمند کردن یارانه‌ها اجرایی شود، اقتصاد به سمت کارآیی، عدالت و کاهش مصرف پیش می‌رود. کسانی که نگران تورم در کشور هستند‌، توجه کنند که در طرح تحول اقتصادی و هدفمند کردن یارانه‌ها، افراد کم مصرف بیشتر حمایت می‌شوند.
به هر حال عدم همراهی نمایندگان مجلس در تصویب رقم پیشنهادی دولت (40 هزار میلیارد تومان)با توجیه ایجاد تورم و کاهش آن به 20 هزار میلیارد تومان سبب نگرانی دولت در تحقق مناسب هدفمند کردن یارانه ها شده است.
براساس این گزارش ساماندهی موسسه های مالی و اعتباری از سوی بانک مرکزی از دیگر محورهای کاری این بانک در سال جاری بود. براساس تاکیدات بانک مرکزی تنها چهار تا پنج درصد از موسسات مالی و اعتباری ساماندهی نشده اند که بیشتر آنها نیز به بانک مرکزی مراجعه کرده و تعداد زیادی از آنها نه تنها توانسته اند مجوز لازم را دریافت کنند بلکه برخی نیز موافقت اصولی اخذ کرده اند.
به هر حال بانک مرکزی برای موسساتی که موفق به کسب مجوز نشده اند، مجازاتی را در نظر گرفته است.
ساماندهی بدهکاران سیستم بانکی از دیگر برنامه ها در اقتصاد کلان بود، ‌بطوری که هیات دولت دو ماه به بدهکاران سیستم بانکی برای پرداخت مطالبات معوق فرصت داد بطوری که اگر نسبت به تسویه بدهی های خود اقدام می کردند کل جریمه های آنها بخشیده می شد.
از دیگر برنامه های دولت در سال 1388 که از سوی بانک مرکزی صورت گرفت، کنترل نقدینگی بود، لذا اگر نقدینگی به سمت تولید و تکمیل واحدهای نیمه کاره حرکت کند، اقتصاد کشور با مشکلی مواجه نخواهد شد اما در صورتی که به سمت جامعه سوق یابد منجر به ایجاد مشکل خواهد شد. برای مقابله با این امر بانک مرکزی با انتشار اوراق مشارکت اقدام به جمع آوری نقدینگی و هدایت آن به سمت تولید کرد.
تلاش برای کاهش نرخ رشد تورم از دیگر برنامه های بانک مرکزی در سال جاری بود. میانگین نرخ تورم در اسفندماه سال گذشته 4/25 درصد بود که این نرخ در پی برنامه های صورت گرفته از سوی دولت در دی ماه به 2/12 درصد رسید. بطوری که می توان مدعی شد ‌بانک مرکزی به نرخ تورمی که در ابتدای سال وعده داده بود، نزدیک شده و کاهش رشد نرخ تورم در اسفند ماه سالجاری نیز ادامه یافت بطوری که یش بینی می شود این نرخ در ماه پایانی سال به حدود5/10 درصد برسد.
کنترل نقدینگی، تقویت نظارت در تزریق منابع و مقابله با سفته بازی پول از دلایل اصلی کاهش رشد نرخ تورم بوده است.
تحقق وصولی بودجه پیش بینی شده از محل درآمدهای ناشی از خصوصی سازی در سال جاری به 2900 میلیارد تومان از جمله برنامه های خصوصی سازی در کشور در سال جاری بوده است. این میزان نسبت به سال گذشته رشد دو برابری داشته است. از این میزان تاکنون هزار میلیارد تومان به سازمان تامین اجتماعی،‌ 250 میلیارد تومان به شرکت های مادر تخصصی و مابقی به حساب خزانه واریز شده است.
با توجه به حجم بالای فعالیت های اقتصادی در کشور طی سال 1388 و برای جلوگیری از اطاله کلام ، اهم آنها را به صورت خلاصه و حتی فهرست وار ذکر و مرور می کنیم:

** عملکرد وزارت نفت در سال 88
مهمترین تلاش های وزارت نفت در سال 88 اعمال مدیریت صحیح برای کاهش مصرف حامل های انرژی، گسترش جایگاههای عرضه گاز طبیعی، تلاش برای کاهش واردات بنزین و شکوفایی صنایع پتروشیمی بوده است.
** کنترل رشد مصرف حامل های انرژی:
روند مصرف حامل‌های انرژی در 10 سال اخیر افزایشی و بسیار خطرناک بوده و در سال 2007 نرخ رشد مصرف حامل‌های انرژی در ایران، 1/6 درصد ثبت شده است، در صورتی که در جهان این رقم 1/2 درصد بود و اگر نرخ رشد مصرف انرژی در کشور با همین سرعت پیش می رفت، سال 1405 به نقطه‌ای می‌رسیدیم که همه تولید را باید به مصرف می رساندیم.
اما طی سال های اخیر وزارت نفت با اتخاذ تدابیری همچنین سهمیه بندی بنزین و هوشمند کردن تحویل آن در کارت های سوخت،‌ افزایش تعداد جایگاههای تحویل گاز طبیعی فشرده (سی.ان.جی)، تشویق مردم به استفاده کمتر از خودروهای شخصی و تشویق خودروسازها برای ساخت خودروهایی با مصرف بنزین کمتر و یا خودروهایی با پایه گاز سوز، تلاش های جدی و اثرگذار بر روند مصرف حامل های انرژی در کشور داشته است.
اگر طرح سهمیه‌بندی سوخت اجرا نمی‌شد، هم ‌اکنون باید بیش از 57 میلیون لیتر در روز بنزین وارد می‌کردیم و پایانه‌ها و بنادر ما ظرفیت تحویل این میزان سوخت را نیز نداشتند.
متوسط مصرف بنزین روزانه کشور در زمان حاضر 65 میلیون لیتر در روز است که با توجه به تولید 44 میلیون لیتر بنزین در کشور، بطور متوسط روزانه 21 میلیون لیتر (‌حدود 40 درصد)از بنزین مصرفی، از طریق واردات ‌تامین می شود.
** افزایش جایگاههای عرضه سوخت سی ان جی:
همزمان با تلاش پالایشگاهها برای افزایش تولید بنزین، جایگاه عرضه گاز طبیعی فشرده
(CNG) نیز در کشور گسترش یافته و تعداد این جایگاه ها در کشور به بیش از یک هزار و 120 باب رسید.
وزارت نفت مکلف شد به متقاضیان بخش خصوصی علاقمند به احداث اینگونه جایگاهها که زمین داشته باشند، تجهیزات رایگان در حد 5 میلیارد ریال(500 میلیون تومان) ارایه دهد.
با مصرف روزانه شش میلیون و 500 هزار مترمکعب گازطبیعی فشرده در خودروها، نه فقط روزانه شش میلیون لیتر در مصرف بنزین صرفه جویی شده بلکه در پاکیزه نگهداشتن محیط زیست نیز نقش اساسی داشته است.
گفتنی است، ایران چهارمین رتبه را در بین 10 کشور جهان از نظر مصرف گاز در خودروها دارد.
** جزییات کشف میدان های نفتی جدید در خوزستان و فارس:
بخش اکتشاف شرکت ملی نفت ایران در سالجاری لایه نفتی جدیدی در میدان بند کرخه در اهواز و ذخایر جدید گاز در میدان سفید باغون در استان فارس را کشف کرد.
میدان بند کرخه در مجاورت میدان نفتی اهواز قرار دارد که در سال 1385 با حفاری چاه بند کرخه – 2 کشف نفت در لایه ایلام با حجم ذخیره نفت درجا مورد انتظار و ممکن به میزان دو میلیارد بشکه به اثبات رسید.
میزان ذخایر گاز در میدان سفید باغون نیز در حالت مورد انتظار و ممکن معادل شش تریلیون و سیصد میلیارد فوت مکعب است که با قابل برداشت بودن 70 درصد از این میزان گاز، بیش از چهار تریلیون و 450 میلیارد فوت گاز می توان برداشت کرد.میدان گازی سفید باغون در نزدیکی میدان گازی هما که هم اکنون در حال تولید است واقع شده و دارای 39 کیلومتر طول و 7/5 کیلومتر عرض است.
** امضای قرارداد صدور گاز ایران به پاکستان:
با امضای قرارداد پروژه انتقال گاز ایران به پاکستان در خردادماه سالجاری، صادرات گاز ایران به این کشور برای عرضه 750 میلیون فوت مکعب در روز از سال 2014 آغاز می شود.
** آغاز بهره برداری از طولانی ترین خط لوله انتقال گاز ترش جهان در عسلویه:
شهریور ماه امسال بهره برداری از خط 56 اینچ پنجم سراسری انتقال گاز بعنوان طولانی ترین خط لوله انتقال گاز ترش جهان بطول 504 کیلومتر در عسلویه آغاز شد.
** افتتاح پالایشگاه گاز پارسیان 2:‌
فاز دوم پارسیان یک و پالایشگاه گاز پارسیان دو خرداد ماه گذشته در شهرستان لامرد فارس به بهره برداری رسید.
پالایشگاه پارسیان با ظرفیت تولید اسمی حدود 83 میلیون مترمکعب در روز گاز طبیعی، تامین 7/10 درصد از سبد انرژی و 5/17 درصد از گاز طبیعی کشور را برعهده دارد.
این پالایشگاه دارای دو بخش پارسیان یک شامل واحدهای 400،500 و 800 تولید گاز و پارسیان 2 است ضمن اینکه پارسیان دو از نظر حجم تولید بعنوان سومین پالایشگاه گازی کشور محسوب می شود.
این پالایشگاه در 12 کیلومتری جنوب منطقه مهر (MOHR) واقع در شهرستان لامرد در 450 کیلومتری جنوب شرقی استان فارس واقع شده است.
** تولید دو برابری نفت در میدان آغاجاری:
در خرداد ماه امسال با تزریق روزانه دو میلیارد فوت مکعب گاز فازهای 6 تا 8 میدان مشترک پارس جنوبی به مخزن آغاجاری دستیابی به دو میلیارد بشکه نفت، افزایش برداشت از مخزن ، جلوگیری از کاهش تولید و بالا بردن تولید تاسقف 300 هزار بشکه در روز میسر شد.
** ایران، بزرگترین تولیدکننده متانول جهان:
محصولات پتروشیمی تقریبأ 40 درصد صادرات غیرنفتی ایران را طبق گزارش شرکت ملی پتروشیمی ایران (NPC) تشکیل می دهند.
سهم ایران از محصولات پتروشیمی با تکمیل طرح های برنامه چهارم تا پایان سال 1391 به پنج درصد از جهان و 40 درصد از خاورمیانه خواهد رسید. همچنین پیش بینی می شود 9 درصد از صادرات محصولات عمده شیمیایی در جهان و صادرات 37 درصد از این محصولات در خاورمیانه تا پایان سال 1391 مربوط به کشور ما باشد.
طبق چشم انداز، ظرفیت تولید باید به 75 میلیون تن در سال برسد که ارزش محصولات نهایی 20 میلیارد دلار در سال خواهد بود.
برهمین اساس ایران طی برنامه های پیش بینی شده تولیدکننده اول محصولات پایه پتروشیمی (اتیلن، متانول و آروماتیک ها) در منطقه خواهد بود.
** امضا ی تفاهمنامه بین ایران، عراق و چین:
تیرماه امسال نمایندگان ایران و عراق با امضای یادداشت تفاهمی توافق کردند میادین مشترک نفت و گاز خود را توسعه دهند.
براساس این یادداشت تفاهم میدان های مشترک نفت و گاز میان دو کشور با سرمایه گذاری مستقیم توسعه پیدا خواهند کرد و یا اینکه به هر کشور سهم مشخصی برای سرمایه گذاری در این میدان ها اختصاص می یابد و یا اینکه توسعه میدان های مذکور به یک شرکت بی طرف واگذار می شود و پس از آن به هر کشور سهم مربوط به آن داده می شود.
براساس یادداشت تفاهم دیگر بین ایران و چین که تیرماه امسال امضا شد شرکت‌های چینی برای ساخت پالایشگاه 300 هزار بشکه‌ای هرمز و اجرای طرح توسعه پالایشگاه آبادان با ایران همکاری می‌کنند.
** سوابق نفت و گاز :
عمر ذخایر هیدروکربوری مایع و گاز طبیعی قابل استحصال جمهوری اسلامی ایران بر اساس ظرفیت تولید سال 87 به ترتیب معادل 84 و 160 سال برآورد شده است.
براساس گزارش‌های مدیریت برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت،‌ ذخایر کنونی قابل‌استحصال هیدروکربور مایع ایران شامل نفت خام، مایعات و میعانات گازی، حدود 137 میلیارد و 620 میلیون بشکه برآورد شده است و باقیمانده عمر این ذخایر نیز با وضعیت تولید کنونی، معادل 84 سال تخمین زده می‌شود.
همچنین ذخایر قابل ‌استحصال گاز طبیعی ایران حدود 29 تریلیون و 610 میلیارد متر مکعب برآورد شده است؛ به این ترتیب باقیمانده عمر این ذخایر نیز تا ابتدای سال 1387 معادل 160 سال تخمین زده می‌شود.
ایفای نقش اساسی در تحقق اهداف کلان اقتصاد ملی در افق چشم انداز 20 ساله، پیشبرد دیپلماسی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و تضمین امنیت ملی کشور از طریق توسعه همکاری‌ها و تعامل‌های منطقه‌ای و بین‌المللی، سهم 28 درصدی در تولید ناخالص داخلی کشور، سهم 84 در‌صدی از در‌آمد ارزی کشور و سهم بیش از 95 در‌صد در تأمین انرژی اولیه مورد نیاز کشور، از نقش های محوری صنعت نفت است.
در سه دهه گذشته تولید نفت خام ایران با 40 درصد افزایش به 37 میلیارد بشکه رسیده و در زمان حاضر ظرفیت تولید نفت خام ایران به 4 میلیون و 300 هزار بشکه در روز افزایش یافته است.
وزارت نفت در برنامه پنجم توسعه دسترسی به تولید روزانه پنج میلیون و 150 هزار بشکه نفت را هدف گذاری کرده است.
در بخش نفت علاوه بر جبران کاهش سالانه که حدود 410 تا 420 هزار بشکه است باید حدود یک میلیون بشکه نیز تولید افزایش یابد.
وزارت نفت در برنامه پنجم توسعه دسترسی به تولید روزانه پنج میلیون و 150 هزار بشکه نفت را هدف گذاری کرده است.
در بخش نفت علاوه بر جبران کاهش سالانه که حدود 410 تا 420 هزار بشکه است باید حدود یک میلیون بشکه نیز تولید افزایش یابد.

بخش صنعت:
** سیمان
میزان تولید سیمان در 11 ماهه گذشته نیز بالغ بر 47 میلیون و 440 هزار تن بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیش از 17 درصد رشد داشت و پیش بینی می شود در مجموعه صنعت سیمان با رشد 15 درصدی در پایان سال جاری به بیش از 55 میلیون تن افزایش یابد.
همچنین میزان تولید کلینکر واحدهای سیمانی کشور در 11 ماه سال جاری به 62 میلیون و 843 هزار تن رسید و با رشد 15 درصدی در پایان سال جاری تولید این محصول به بیش از 70 میلیون تن می رسد.
براساس آخرین آمار ارایه شده تولید سیمان در کشورمان تنها در بهمن ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته با 23 درصد افزایش به سه میلیون و 988 هزار تن رسید.
این میزان تولید،‌ سبب شده است ایران هم اکنون در زمینه صادرات سیمان رتبه دهم و در زمینه تولید سیمان رتبه نهم جهان را به خود اختصاص دهد.

**‌ خودرو
در این گروه خودروسازان ایرانی موفق شدند تا پایان سال جاری با تولید بیش از یک میلیون و 400 هزار دستگاه انواع خودرو سواری و تجاری ایران را بعنوان بزرگترین خودروساز منطقه و خاورمیانه مطرح کنند.
تولید این میزان خودرو در کشورمان زمانی محقق شد که خودروسازان بزرگ جهان به دلیل بحران اقتصاد تا 40 درصد از تولیدات خود را کاهش دادند و قیمت محصولات خود را نیز بین 10 تا 40 درصد کاهش دادند.
در پایان سال جاری میزان تولیدات گروه صنعتی ایران خودرو به بیش از 700 هزار دستگاه خودرو سواری و تجاری و میزان تولیدات گروه خودروسازی سایپا به بیش از 650 هزار دستگاه افزایش یابد.
آمارهای دو خودروساز بزرگ کشور حاکی از آن است که ایران خودرو به بالاترین میزان تولید و فروش در 42 سال گذشته دست یافت و سایپا با بیش از 40 سال سابقه به بالاترین میزان تولید و فروش خودروهای تجاری و سواری در کشور دست یافت.
جمهوری اسلامی ایران با این میزان تولید، مقام نخست در منطقه و رتبه دوازدهم در جهان را در زمینه تولید خودرو سواری بدست آورده است.
** فولاد
صنعت فولاد ایران در سال جاری موفغقیت های زیادی را کسب کرد، در حالی که بیشتر تولیدکنندگان فولاد در جهان بیش از 50 درصد تولید خود را کاهش دادند ایران موفق شد در پایان سال جاری بیش از 11 ملیون تن فولاد تولید و روانه بازارهای داخلی و خارجی کند.
آمار صادرات فولاد ایران طی 11 ماهه امسال نشان می دهد در مجموع یک میلیون و 61 هزار و 315 تن به ارزش 476 میلیون و 779 هزار دلار فولاد ایران به بازارهای جهانی صادر شده است.

** آلومینیوم
در سال جاری با راه اندازی بزرگترین واحد تولید آلومینیوم هرمزان در مجموع تولید این محصول صنعتی در آلومینیوم المهدی، ایرالکو و شرکت هرمرآل بندرعباس با بیش از 15 درصد رشد به حدود 300 هزار تن افزایش یافت.
براساس آمارهای موجود میزان صادرات آلومینیوم تا پایان بهمن ماه سال جاری در شرکت ایرالکو 56 هزار و 881 تن به ارزش 97 میلیون و 354 هزار دلار و شرکت المهدی 74 هزار و 847 تن به ارزش 136 میلیون و 375 هزار دلار بوده است.

** ذغال سنگ
میزان تولید کنسانتره ذغال سنگ در کشور در پایان بهمن ماه سال جاری به یک میلیون و 76 هزار و 11 تن رسید و پیش بینی می شود در پایان سال جاری تولید این محصول در کشورمان به یک میلیون و 200 هزار تن برسد. تنها در بهمن ماه سال جاری میزان تولید کنسانتره ذغال سنگ در کشورمان (شرکت ذغال سنگ کرمان، ذغال سنگ البرز شرقی، شرکت البرز مرکزی و سایر شرکتها) 91 هزار و 99 تن بود.

** سنگ آهن
تولید سنگ آهن در کشور در 12 ماه سال 88 در مجموع به بیش از 24 میلیون تن رسید این در حالی است میزان استخراج آن از معادن کشور به حدود 30 میلیون تن رسید.
آمارها نشان می دهد تولید سنگ آهن در بهمن ماه امسال با دو میلیون و 139 هزار و 542 تن و میزان استخراج آن دو میلیون و 886 هزار و 425 تن بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ترتیب هشت و 18 درصد رشد داشته است.
صادرات سنگ آهن در پایان بهمن ماه سال جاری معادل 254 میلیون و 120 هزار دلار بود که این رقم در پایان سال به حدود 300 میلیون دلار افزایش یافت.
بررسی عملکرد دولت دهم در بخش مسکن وشهرسازی حاکی از تلاش و پیگیری جدی برای به ثمر نشاندن برنامه ساخت حدود یک میلیون و احد مسکونی شهری و 200 هزار
واحد مسکونی روستایی دارد .

بخش مسکن:
بخش مسکن که از مهمترین بخش های اقتصادی کشور محسوب می شود، سهم شاخصی را در تولید ناخالص داخلی، سرمایه گذاری و اشتغال به خود اختصاص می دهد.
بخش ساختمان و مسکن همواره به عنوان محرک بسیاری از فعالیت های اقتصادی مورد توجه بوده و کارشناسان براین باورند که رونق بخش ساختمان و مسکن در کشورمان می تواند تاثیر چشمگیری بر اقتصاد کشور برجای گذارد.
آخرین آمارهای رسمی در حوزه عملکرد این وزارتخانه در حوزه مسکن مهر حاکی از آن است که تا پایان سال جاری برای ساخت 630 هزار واحد مسکونی در قالب برنامه واگذاری اراضی به اجاره 99 ساله عقد قرارداد شده است.
همچنین برای ساخت 500 هزار واحد مسکونی پروانه ساختمانی صادر شده و 310 هزار واحد مسکونی مهر مرحله پی سازی را به اتمام رسانده اند.
در واقع از مجموع یک میلیون و 200 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی برنامه ریزی شده 480 هزار واحد مسکونی پی سازی را انجام داده اند.
علاوه بر این مجموع منابع جذب شده در این بخش از محل خط اعتباری 35 هزار میلیارد ریالی بالغ بر 27 هزار و 500 میلیارد ریال است.
طی 9 ماهه سال جاری مجموع پروانه های ساختمانی صادر شده نسبت به مدت مشابه با کاهش 19 درصدی مواجه شده است.
براساس برنامه ریزی ساخت یک میلیون واحد مسکونی طرح مهر در شهرهای کشور احداث
600 هزار واحد مسکونی در سطح شهرهای بیش از 25 هزار نفر طراحی شده و ساخت حدود 120 هزار واحد مسکونی در شهرهای کمتر از 25 هزار نفر برنامه ریزی شده است.
در عین حال ساخت 250 هزار واحد مسکونی در 17 شهرجدید پیگیری می شود و 30 هزار واحد مسکونی نیز در داخل اراضی بافت های فرسوده شهری ساخته خواهد شد.

بخش بازرگانی:
** نمایشگاه بین المللی و موضوع واگذاری
واگذاری شرکت سهامی نمایشگاههای بین المللی جمهوری اسلامی به سازمان تامین اجتماعی وزارت دفاع برای رد دیون بدون در نظرگرفتن قانون انتزاع سازمان توسعه تجارت ایران
و نقش حاکمیتی این نمایشگاه موجب شد تا براساس درخواست وزیر بازرگانی، رییس جمهوری در حکمی این توافق را لغو کند.
مقرر شد پس از بررسی های کامل و در نظر گرفتن نقش حاکمیتی وزارت بازرگانی، مراحل واگذاری این نمایشگاه طی شود.
** تصویب قانون حمایت از حقوق مصرف کننده
سرانجام پس از 13 سال انتظار قانون حمایت از حقوق مصرف کننده امسال توسط مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید.
این قانون در 22 ماده به تصویب رسیده، راه اندازی انجمن های غیردولتی حمایت از حقوق مصرف کننده از دستاوردهای مهم این قانون محسوب می شود.

** ممنوعیت ورود 99 قلم کالا
براساس پیگیری های صورت گرفته از سوی وزارت بازرگانی و با همکاری موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی و وزارت بهداشت امسال از ثبت سفارش 99 قلم کالا غیرکیفی تاکنون خودداری شد.
** واگذاری طرح تنظیم بازار به برخی استان ها
جلوگیری از نوسانات بازار، حمایت از بخش تولید از عوامل موثری بود تا دولت در سال جاری تنظیم بازار برخی محصولات تولیدی همچون برنج و چای را به استانداران شمال کشور واگذار کند.
** پایانه های صادراتی
اعطای مجوز هفت پایانه صادراتی، ارائه و حمایت‌های مالی به 45 اتحادیه و تشکل برای توانمند سازی بخش خصوصی، راه‌اندازی سیستم‌های آی.تی مناسب برای تجارت کشور، حمایت از خطوط کشتیرانی در جنوب و شمال کشور و همچنین اعزام و پذیرش 72 هیات تجاری از جمله این برنامه ها است.
** برگزاری نزدیک به 50 نمایشگاه
تاکنون حدود 50 نمایشگاه توسط شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی برگزار شده که 33 مورد بین‌المللی و بقیه صادراتی و ویژه بوده است.
** الحاق ایران به پروتکل تعرفه ترجیحی کشورهای اسلامی
جمهوری اسلامی ایران به پروتکل تعرفه ترجیحی کشورهای اسلامی پیوست، دراین پروتکل که هنوز کشورها در خصوص زمان اجرای آن تصمیمی نگرفته اند قرار است 70 درصد کالاهای مشمول این طرح 20 درصد کاهش تعرفه را تجربه کنند.
** بهره برداری از بزرگترین سیلوی کشور در رباط کریم
همزمان با بزرگداشت سی و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در مراسمی با حضور "مهدی غضنفری" وزیر بازرگانی بهره برداری از بزرگترین مجتمع انبارها و سیلوی شهید مدرس (120 هزار تن) در رباط کریم آغاز شد.
با راه اندازی مجتمع انبارها و سیلوی شهید مدرس، مجموع سیلوهای بتنی، فلزی و مکانیزه افزون بر شش میلیون و 700 هزار تن خواهد بود و پنج میلیون تن دیگر گندم های ذخیره سازی شده در محیط های مسقف چادری و انبارهای ساده است. با توجه به میانگین مصرف 5/10 تا 5/12 مصرف سالانه کشور افزایش سیلوها بطور عملی ظرفیت ذخیره سازی کشور را نسبت به مصرف افزایش می دهد.
** دریافت 700 پرسش ازسازمان جهانی تجارت
پس از ارسال رژیم تجاری کشورمان به دبیرخانه سازمان جهانی تجارت برای الحاق کامل به این سازمان، در نخستین مرحله 700 پرسش برای جمهوری اسلامی ایران ارسال شد.
ایران در خردادماه 84 به عضویت ناظر سازمان جهانی تجارت درآمد، برای آغاز روند الحاق کشورمان به این سازمان باید ابتدا گزارش رژیم تجاری ارایه می گردید.
رژیم تجاری ایران برای پیوستن WTO شامل 105 سرفصل است که در آن واقعیت های موجود قوانین و مقررات کشورمان را به تصویر کشیده است. این گزارش در دولت دهم به دبیرخانه سازمان جهانی تجارت ارسال شد.
کارشناسان پیش بینی می کنند در روند الحاق ایران به سازمان جهانی تجارت همچون سایر کشورها حداقل نزدیک به 20 هزار پرسش دریافت گردد، روند دریافت پرسش و ارایه پاسخ به طور معمول دو تا پنج سال بطول می انجامد.
** افتتاح دومین واحد بزرگ تولید نان صنعتی کشور
دومین واحد بزرگ نان صنعتی کشور با نام "هومت" تحت پوشش گروه صنعتی صابر 20 بهمن ماه امسال با حضور وزیر بازرگانی در کیلومتر 12 کرج افتتاح شد.
این واحد نان صنعتی که با سرمایه ای بالغ بر 80 میلیارد ریال راه اندازی شده، قرار است روزانه 50 تن نان تولید کند.
سنان به عنوان نخستین واحد نان صنعتی کشور، ‌مهرماه سال گذشته با حضور رییس جمهوری فعالیت خود را به طور رسمی آغاز کرد.
** تفاهمنامه همکاری وزارتخانه های بازرگانی و دادگستری
وزرای بازرگانی و دادگستری کشور، اسفندماه جاری تفاهمنامه همکاری در زمینه کنترل بازار را امضا کردند.
تفاهمنامه کنترل بازار در راستای اجرای سیاست های راهبردی دولت و قانون هدفمند سازی یارانه ها با هدف اصلاح ساختار اقتصادی کشور و ضرورت اقدامهای پیشگیرانه نظارتی و مدیریت بازار در سال 1389 به امضا رسید.
اجرای بهینه طرح نظارتی ویژه نوروز 1389 با هدف تقویت و گسترش نظارت،‌ بازرسی و کنترل قیمت ها و پیشگیری از هرگونه تخلف در شبکه عرضه و تقاضا که از یازدهم اسفند ماه امسال آغاز شده است و تا 20 فرودرین 1389 ادامه دارد،‌با محوریت سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و سازمان تعزیرات حکومتی و همکاری شورای اصناف کشور عملیاتی می شود.

بخش کشاورزی:
** تولید محصولات کشاورزی
در سالی که گذشت، میزان تولید محصولات کشاورزی در کشور به 102 میلیون تن رسید
که با این میزان، کشورمان در برخی از محصولات به خودکفایی بعنوان یکی از برنامه های کلان
دست یافت.
** تولید مرغ:
در سال جاری تولیدکنندگان مرغ کشور توانستند ماهانه 130 تا 140 هزار تن گوشت مرغ در کشور تولید کنند که حجم آن در پایان سال به رقمی معادل یک میلیون و 680 هزار تن رسیده است که این میزان برابر با نیاز مصرف کشور است.
در تولید مرغ گوشتی، نه تنها نیازی به واردات وجود ندارد، بلکه هم اکنون یکی از صادرات کنندگان مرغ و تخم مرغ تبدیل شده ایم.

** تولید گوشت قرمز:
بنابر گفته های مسئولان این بخش، در تولید این محصول در کشور به مرز 920 هزار تن در سال جاری رسیده ایم.
** آبیاری تحت فشار:
یکی از برنامه های دیگر کشور در بخش کشاورزی، گسترش اراضی تحت پوشش آبیاری تحت فشار بوده که تا پایان سال، بیشتر از 800 هزار هکتار از اراضی کشور تحت پوشش این آبیاری ها قرار گرفته است.
** رشد صادرات محصولات کشاورزی:
وزیر جهاد کشاورزی رشد میزان صادرات کشور در بخش کشاورزی را 2 میلیارد دلار عنوان کرده که این میزان نسبت به سال گذشته، 23 درصد افزایش داشته است.  
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد