قلم

سیاسی/اجتماعی/فرهنگی

قلم

سیاسی/اجتماعی/فرهنگی

جدل بر سر توقیف روزنامه اعتماد

حاشیه‌های ایلنا از دویست‌و شصت‌و چهارمین جلسه شورا/
جدل بر سر توقیف روزنامه اعتماد


ابتکار قصد داشت در مورد توقیف «اعتماد» یک تذکر دهد، که با واکنش منفی و تند چمران مواجه شد/ابتکار: اگر نماینده مردم فرصت حرف‌زدن نداشته باشد نماینده مردم نیست/دانشجو: شش‌ماه است که خانم ابتکار مظلوم‌نمایی می‌کنند.


ایلنا: در جلسه امروز شورای شهر تهران به دنبال تذکر ابتکار پیرامون توقیف روزنامه اعتماد، حواشی بی‌شماری پدید آمد به طوری‌که چمران هرگز تمایلی به اجازه دادن به ابتکار برای طرح تذکر خود نداشت و دانشجو نیز تاکید داشت که بهتر است وقتی ابتکار تذکر می‌دهد ما هم اجازه صحبت‌ کردن داشته باشیم.
به گزارش خبرنگار ایلنا در دویست و شصت و چهارمین جلسه علنی شورای شهر تهران، شکیب رئیس کمیسیون عمران شورای‌شهر در زمان مصاحبه با ایلنا با اعتراض و واکنش شیبانی مبنی بر اینکه «جلسه شروع شده، حتما من باید تذکر دهم» مواجه شد و شکیب را برای نشستن بر روی صندلی خود هدایت کرد.
شکیب نیز خطاب به خبرنگار ایلنا گفت: این موضوع را هم در حاشیه‌های خود ذکر کنید!
در جلسه امروز شورای‌شهر تهران تعدادی از اعضا در زمان شروع جلسه و در طی جلسه چهره مضطرب داشتند به طوری که قبل از آغاز جلسه مسجدجامعی عضو کمیسیون فرهنگی ـ اجتماعی شورای شهر و نجفی عضو کمیسیون برنامه و بودجه قدم‌زنان با یکدیگر صحبت می‌کردند و پس از آمدن ابتکار به جلسه علنی، مسجدجامعی به سوی او آمده و در زمان جلسه به مذاکره پرداختند.
به گزارش خبرنگار ایلنا، معصومه ابتکار رئیس کمیته محیط‌زیست در جلسه امروز قصد داشت در مورد توقیف روزنامه اعتماد یک تذکر دهد، که با واکنش منفی و تند چمران رئیس شورای شهر مواجه شد.
ابتکار رئیس کمیته محیط‌زیست گفت:‌ قصد دادن یک تذکر را دارم که چمران ضمن مخالفت با او اعلام کرد اگر در مورد مسائل شهرداری تذکری دارید، بفرمائید در غیر این صورت عذر می‌خواهیم فرصت ندارید!
ابتکار ادامه داد: یک دقیقه بیشتر طول نمی‌کشد و چمران گفت:‌می‌گوئید یک دقیقه، اما ده دقیقه از وقت شورای شهر را می‌گیرید.
ابتکار که اصرار به مطرح کردن تذکر خود را داشت دائم با مخالفت رئیس شورای شهر مواجه می‌شد، اعلام کرد: به هر حال ما نمایندگان مردم هستیم و می‌توانیم موارد مهم را گوشزد کنیم.
ابتکار که فرصت صحبت را به دست آورده بود، گفت: ابتدا هفته وحدت و آستانه سالروز ولادت پیامبر اعظم(س) را تبریک می‌گویم اما در این ایام که باید خبرهای خوبی را در فضای وحدت جامعه داشته باشیم، متاسفانه شاهد توقیف روزنامه اعتماد که خط‌مشی معتدل و فضایی برای گفت‌وگوهای فراجناحی ایجاد کرده بود، بودیم؛ متاسفیم که روزنامه اعتماد که شرایط پرمخاطبی داشته توقیف شده است.
در این زمان چمران به میان حرف‌های او پریده و گفت: البته دیدگاه شما در مورد روزنامه اعتماد این است در حالی که دیدگاه بقیه تفاوت دارد! حال که شما حرف زده‌اید بقیه هم حرف دارند.
اما ابتکار ادامه داد: تعطیل شدن روزنامه اعتماد یک خبر ناگوار به حساب می‌آید و جا دارد که اعضای شورای شهر به عنوان نماینده مردم که می‌دانیم نسبت به تعطیلی روزنامه اعتراض داشته و نگرانی دارند، به مسئولان ذی‌ربط تذکر دهند.
ابتکار که شاهد جو سنگین در فضای شورای شهر بود، هم‌چنان یادآور شد: باید در شرایط فعلی جامعه، فضای سالم برای همدلی به وجود آید.
البته ابتکار با آوردن نام سایر رسانه‌های توقیف‌شده گفت: پیش از این روزنامه‌های سرمایه، حیات‌نو، اعتمادملی، کارگزاران و .... نیز توقیف شده و هنوز تعداد زیادی خبرنگار در بند به سر می‌برند.
او در پاسخ به اعتراض چمران که اعلام کرده بود برای اعلام این‌گونه تذکرات بهتر است که یک جلسه فوق‌العاده بگذاریم نه اینکه وقت جلسه علنی را بگیرید گفت: ما اگر به عنوان نماینده مردم فرصت حرف زدن در شورای شهر را نداشته باشیم، نماینده مردم نیستیم.
دانشجو سخنگوی شورای شهر تهران در این زمان با عصبانیت دکمه بلندگو را برای حرف زدن فشار داد و با لحن فریادگونه‌ای خطاب به ابتکار و چمران گفت: ایشان می‌گویند، پس ما هم باید بگوییم. لااقل به ایشان اجازه صحبت ندهید تا حرف‌های ما هم نماند!
دانشجو که همچنان عصبانی بود ادامه داد: شش ماه است که ایشان مظلوم‌نمایی می‌کنند!
چمران که خواستار تمام شدن بحث‌ها بود به ابتکار گفت: مرتب درخواست کرده‌ام که از این‌گونه موارد در شورای شهر مطرح نشود؛ شورای شهر محل تلاش است نه چالش. اما متاسفانه رعایت نمی‌کنید!
شکیب رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران نیز اعلام کرد: می‌آئید صحبت از وحدت کنید، اما در اصل تفرقه‌افکنی می‌کنید!
به گزارش خبرنگار ایلنا، سایر اعضای شورای شهر که از جو حاکم در شورا متعجب بودند، خواستار تمام شدن بحث‌ها شده و خادم نیز با اصرار شروع به خواندن دستور جلسات کرد.
در جلسه امروز زمزمه‌های بی‌شماری فضای جلسه را پر کرده بود که چمران به خاطر این‌گونه پچ‌پچ‌ها به خنده افتاده بود و به سایر اعضا گفت: می‌خواهید شورا را تعطیل کنید تا اعضا به مشورت خود بپردازند؟

دوستانه با دوستان رسانه ای: قبر و قیامتی هم هست

ما یلفظ من قول الاّ لدیه رقیب عتید
ماجراهای میرحسین موسوی و محمود احمدی نژاد و این رسانه و آن حزب و فلان بیانیه و بهمان تجمع و ... همه و همه ، در گذر زمان حرکت می کنند و به تاریخ می پیوندند و آنچه باقی می ماند ، کارنامه ای است که هر کدام از ما نزد خداوند قادر و قهار ، رقم زده ایم.
عصرایران - حضرت علی (ع) در طول زندگی پر فراز و نشیب خویش ، برغم آن که جنگ های فراوان داشت و در همه نبردهایش از غزوه های دوران رسول(ص) تا جنگ های بزرگ دوران خلافتش ، شمشیرش از خون دشمنان سیراب بود ، هرگز و هرگز اصول اخلاقی را ولو درباره دشمنانی که علیه او تیغ کشیده بودند ، زیر پا نگذاشت.

او البته ، می توانست به استناد این که طرف مقابل ، در برابر اسلام ایستاده ، علیه اش جوسازی کند ، شایعه درست نماید و به یارانش بگوید که در بلاد دور و نزدیک هر آنچه از دروغ و تمسخر و تهمت و توهین است ، به طرف های مقابل علی(ع) نسبت دهند و نام این کار را "عملیات روانی" بگذارند و به استناد "مقابله به مثل" توجیه اش کنند ؛ چه آن که معاویه ، در شایعه پراکنی و اتهام افکنی ، هیچ پروایی نداشت و البته در این «معصیت» نیز ، به اندازه ای موفق بود که وقتی مولا علی(ع) در مسجد ضربت خورد و خبرش به شام رسید ، مسلمانان با تعجب از یکدیگر پرسش می کردند که مگر علی ، مسجد هم می رفت؟!

اینک ، حکایت ماست که ادعای شیعه گری علی(ع) را داریم و شکافی که شیطان میان باورها و کارهای مان پدیدار ساخته است.

جریان بعد از انتخابات ، امتحانی بود که بسیاری از ما در آن باختیم ؛ یکی رأی ها را باخت ، دیگری ، به تعبیر رهبری در آزمون بصیرت مردود شد ، آن دیگر ، در اصول رفتاری برنده شکست خورد و ... و خیلی ها و از جمله بسیاری از ما رسانه ای ها نیز ، بی هیچ تعارفی "اخلاق" را باختیم.

مثلاً اگر در جبهه مخالفان احمدی نژاد بودیم ، به جای نقد رفتارهای او ، با اسب توهین و تمسخر ، حتی حریم شخصی و چهره ظاهری اش را نیز مورد تاخت و تاز های غیراخلاقی قرار دادیم و اگر از موسوی بدمان می آمد ، هر آنچه از زشت و نازیبا به ذهن مان رسید ، علیه او نوشتیم بی آن که یادمان باشد فردای قیامت برای تک تک کلمات مان ، مورد سوال قرار می گیریم و مواخذه می شویم:«ما یلفظ من قول الاّ لدیه رقیب عتید»(ق18)

البته بر سبیل انصاف باید گفت رسانه هایی که توهین به احمدی نژاد را پیشه خود کرده بودند ، به محاق توقیف و توقف گرفتار شدند و با آنها برخورد شد اما توهین ها و دروغ های طرف مقابل ، نه تنها مورد مواخذه قرار نمی گیرد ، بلکه ای بسا حمایت و تشویق هم می شود!

اصلاً بیایید فرض را بر این بگذاریم که میرحسین موسوی ، جاسوس کد دار "موساد" است ،(بدتر از این که نمی شود تصور کرد!)  آیا اسلام و سیره علوی(ع) به ما اجازه می دهد که فراتر از این جرم ، چیز دیگری به او نسبت بدهیم و مثلاً بگوییم مشکل رواط غیراخلاقی هم دارد؟! قطعاً چنین برچسبی ، دروغ است و آن طور که به ما یاد داده اند ، حرام است و معصیت.

حال مروری کنیم بر آنچه در طول ماه های اخیر درباره او گفته اند: مزدور بیگانه ، حرام خور ، نامسلمان ، محارب ، بیمار روانی ، تروریست ، آدمکش و ... .

هر چند اقدامات موسوی در جریانات بعد از انتخابات ، موجبات نقدهایی شده است و البته منتقدان او نیز حق دارند ، افکار خویش را بیان کنند و او را بی رحمانه به صلابه نقد بکشند ، اما ، وجدان و انصاف و شریعت محمد(ص) که به ما اجازه نمی دهد به خاطر رفتارها و رویکردهایی که از کسی قبول نداریم ، هر صفت زشتی را متوجه او کنیم.

درست است که در حال حاضر - و در شرایطی که کوچکترین نقدها حتی نسبت به یک مسوول دولتی می تواند برای منتقد و خطرناک باشد - هر گونه حمله ای علیه موسوی و برخی افراد دیگر هزینه و عواقب دنیوی خاصی ندارد و ممکن است حتی با "دست مریزاد"هایی هم مواجه شود ، ولی بالاخره آیا قبر و قیامتی هم هست یاخیر؟
آیا اگر در دادگاه الهی ، نتوانیم نسبت هایی که به این و آن می دهیم را ثابت کنیم ، آتش وحشتناک و سوزاننده دوزخ در انتظارمان نخواهد بود؟ به عنوان مثال ، کسی که در رسانه اش مدعی می شود "موسوی با ریگی مرتبط بوده!" یا می نویسد "یک روانشناس که نخواست نامش فاش شود اظهار داشت که موسوی از 10 سال قبل از انقلاب مشکل روانی داشته!" حتی اگر در این دنیا ، از او نخواهند ادعاهایش را ثابت کند ، آیا جوابی برای خداوند دارد؟

موسوی مانند همه سیاستمداران ، حتماً باید نقد شود و مانند همه شهروندان نیز اگر از قانون تخطی کرده باشد ، حتماً باید محاکمه گردد ولی هیچ کدام از اینها باعث نمی شود به راحتی آب خوردن ، گناهان کبیره ای مانند دروغ گفتن و تهمت زدن را به کارنامه اعمال خود اضافه کنیم .
 به راستی چه کسی می تواند بپذیرد موسوی که حداکثر با برخی اشخاص و روش ها سر مخالفت دارد - و منتقدانش نیز خواستار محاکمه اش هستند - با تروریست و آدمکشی مانند عبدالمالک ریگی ، رابطه و سَر و سِر داشته باشد؟! یا امام راحل(ره) - که نامش جاودان باد - اصرار داشته که نخست وزیر کشور یک فرد روانی باشد؟

ماجراهای میرحسین موسوی و محمود احمدی نژاد و این رسانه و آن حزب و فلان بیانیه و بهمان تجمع و ... همه و همه ، در گذر زمان حرکت می کنند و به تاریخ می پیوندند و آنچه باقی می ماند ، کارنامه ای است که هر کدام از ما نزد خداوند قادر و قهار ، رقم زده ایم و چه خسران زده خواهیم بود اگر به خاطر دنیای دیگران یا حتی دنیای فانی خودمان ، آخرت پاینده را تباه کنیم و سال ها در دوزخ بسوزیم به خاطر این که برای خراب کردن کسی یا برای خوش آمد دیگری ، قلم زده ایم که فلانی جاسوس است و دیگری روانی و آن یکی هم آدمکش!
این ، حتماً فضیلت اخلاقی است که در نقد افراد ، تقوا و انصاف پیشه کنیم و از نزد خود ، اتهاماتی فراتر از آنچه هست را متوجه دیگران نکنیم. این فضیلت ها ، آموزه های زیبای مکتب اهل بیت(ع) هستند.

جهان اسلام از وحدت و همدلی فاصله گرفته است

هشدار آیت‌الله هاشمی رفسنجانی:
جهان اسلام از وحدت و همدلی فاصله گرفته است


اخلاقیون باید به داد بشریت برسند/تحجر، دگماتیسم و تعصب مانع آزاداندیشی می‌شود/حوزه‌ها و دانشگاه‌ها باید به اختراعات و ابتکارات جدید در دنیا توجه کنند/فرقه‌گرایی فکری یک موضوع من‌درآوردی است که ریشه آن در خوارج است.


ایلنا:رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام هشدار داد که جهان اسلام از وحدت و همدلی فاصله گرفته است و در همین ارتباط گفت:اختلافات منحصر به جهان اسلام نیست و در مسیحیت هم وجود دارد اما در اسلام با حضور محور اصلی وحدت یعنی قرآن و پخش آن از رسانه‌های گوناگون انتظار بیشتری در مورد وحدت وجود دارد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، آیت‌الله اکبر هاشمی‌رفسنجانی در همایش کنفرانس وحدت اسلامی که در محل سالن اجلاس سران برگزار شد، اظهار داشت: چیزی که برای همه روشن است این است که جهان اسلام با همه وسعت و امکاناتی که دارد و می‌تواند قوی‌ترین بخش جامعه بشیری باشد دچار اختلافات است و از وحدت و همدلی مقداری فاصله دارد که این برخلاف خاص صریح قرآن، اسلام و عقل است.
وی افزود: حیف است که نزدیک به 60 کشور مستقل اسلامی با در دست داشتن بهترین نقاط سوق‌الجیشی جهان و مکتب انسان‌ساز و راهنمایی به نام قرآن نتواند از نعمت اتحاد برخوردار باشند. البته نمی‌گویم که از اتحاد برخوردار نیستیم ولی این میزان کم است.
رئیس مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه ارزش همدلی و اتحاد کاملا روشن است و ضررهای تشتت و جدال نادرست که اتلاف منابع، وقت و فرصت‌ها می‌باشد عیان است یادآور شد: اختلافات منحصر به ما نیست و در مسیحیت هم وجود دارد اما در اسلام با حضور محور اصلی وحدت یعنی قرآن و پخش آن از رسانه‌های گوناگون انتظار بیشتری در مورد وحدت وجود دارد.
هاشمی‌رفسنجانی تاکید کرد: یکی از ملاک‌های به دست آوردن اتحاد تقواست و شاید این کمبود برای جامعه اسلامی وجود داشته باشد و بسیار دردآور است.
وی با بیان اینکه دردهای مربوط به اختلافات بی‌علاج نیستند تصریح کرد: برخی از اختلافات فکری و عقیدتی، بخشی فقهی و قسمتی دیگر هم سیاسی است که دو نهاد درگیر آن هستند و نزاع‌های فرعی فراوانی هم وجود دارد که خود را به سه منبع ذکر شده اختلاف منتهی می‌کنند.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با خاطرنشان ساختن اینکه در اسلام، قرآن و عقل راهکارهای روشنی برای وحدت وجود دارد ادامه داد: راه‌حل اختلافات عقیدتی علم کلام است و اگر بحث‌های کلامی را در فضای آرام بین صاحبنظران بیان کنیم و بدون خشونت و نزاع مسائل کلامی را حل کنیم اختلافات عقیدتی کمتر می‌شود.
وی با بیان اینکه اختلافات فقهی هم مختص علماست و آنها هستند که در مقررات دینی اختلاف دارند البته نمی‌توان گفت: نباید اختلاف در این زمینه باشد و خود خدا هم این را می‌خواهد و اگر اختلاف به نزاع کشیده نشود مضر نیست و می‌تواند منشا پیشرفت شود اما گاهی از اختلاف نظرها استفاده‌های بدی می‌شود و امت را در مقابل هم قرار می‌دهند که ریشه این اختلاف‌ها در اجتهاد است و اگر علما و دانشگاهیان در این زمینه رفع اختلاف نکنند نمی‌توان انتظار داشت که مردم دچار اختلاف نباشند ضمن آنکه وقتی اختلافات به مردم برسد تعصب هم ایجاد می‌شود.
هاشمی‌رفسنجانی با اشاره به بخش سوم اختلافات گفت: امروز و به خصوص پس از تلاش‌های دست‌های استکباری برای جدایی کشورهای استکباری، اختلافات مرزی و عشیره‌ای و نیز بین ملت‌ها و کشورها ایجاد شده است و بسیاری فرصت‌ها را گرفته و در اختیار دیگران می‌گذارد که از آن سوءاستفاده می‌کنند و در اینجا عمدتا احزاب، سیاستمداران، مدیران کشورها و دولت‌ها نقش ایفا می‌کنند که جای آنها در این اجلاس خالی است.
وی یادآور شد: البته سازمان کنفرانس اسلامی و سازمان رابط‌العلمای اسلامیتشکیل شده ولی متاسفانه در اجلاس‌های آنها به جای اینکه به هم برسیم نزاع پیدا می‌شود که در عین حال کارهای خوبی هم در آنها انجام می‌شود و از امکانات کشورهای اسلامی و به خصوص بانک‌ها به خوبی استفاده می‌شود ولی در هر صورت این استفاده کمتر از توقع اسلام و قرآن است که مرجع حل اختلافات هستند.
وی با بیان اینکه علما در بخش سوم اختلافات مذکور هم نقش دارند اظهار داشت: آنها پل ارتباطی مردم و دولت‌ها هستند که دانشگاه‌ها نیز به آنها اضافه شده‌اند زیرا حضور آنها بسیار می‌تواند سازنده باشد و لذا پیوند بین حوزه‌ها و دانشگاه‌ها ضروری است و نباید بین آنها مرزبندی شود که متاسفانه برخی می‌خواهند نگذارند این دو بخش به هم برسند و می‌خواهند مرزبندی کنند.
هاشمی‌رفسنجانی با بیان اینکه راه‌حل اصلی مشکلات در قرآن است خاطرنشان کرد: ممکن است اختلافاتی در تفسیر وجود داشته باشد اما اگر نکات مشترکی را از آن بیرون بیاوریم و تابلوی راه قرار دهیم می‌توانیم بسیاری از اختلافات و نزاع‌ها را حل کنیم و در عین حال مقداری از اختلافاتی که باید باشد بماند.
رئیس مجلس خبرگان رهبری در ادامه با اشاره به اینکه پیامبر تفسیر عملی مناسبی از قرآن است و بیان اینکه ایشان با انسان‌سازی کار خود را آغاز کرد به بیان روند تاریخی آن زمان پرداخت و گفت: پیامبر در طول 10 سالی که اسلام حکومت تشکیل داد توانست امت را به وحدت برساند.
وی با طرح این پرسش که چه چیزهایی لازم است تا انسانی مانند زمان پیامبر به دست بیاید تصریح کرد: اگر انسان‌های عالم، آگاه، متقی و متخلق به اخلاق اسلامی پرورش یابند هم تکامل سرعت می‌یابد و هم اختلافات کم می‌شود و اختلافات باقی‌مانده نیز به بعد نادانی یا بداخلاقی انسان‌ها برمی‌گردد و حتی در بین علما هم اگر کسانی مبتلا به سوءاخلاق باشند اختلافات بروز می‌کند و لذا علم اخلاق عمده‌ترین راه ایجاد وحدت و پرهیز از اختلاف و نزاع است.
وی با بیان اینکه اگر انسان‌ها قرآن را با قیمت مورد بررسی قرار دهند راه‌حل تمام انحرافات اخلاقی را پیدا می‌کنند که رفتار ائمه شیعه و سنی نیز از آن برخواسته است گفت: متاسفانه در حوزه‌ها به این مساله پرداخته نمی‌شود و علی‌رغم پرداختن به ادبیات، اصول و... به اخلاق به طور عینی و تحلیلی توجه نمی‌شود و به طور رسمی تدریس نمی‌شود در حالی که بحث‌های اخلاقی قرآن بیشتر است.
وی با تاکید بر اینکه در مدارس، دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه و رسانه‌ها باید اخلاق در ابتدای کار تدریس شود ادامه داد: خداوند یک مسیر بسیار عظیمی را تعبیه کرده است و آن اجتهاد است و بحث‌هایی که هم‌اکنون مطرح است در ابتدای اسلام و مجتمع کوچکی مانند مدینه مطرح نبود و لذا از همان زمان پیامبر دستور تفقه داده شد و اجتهاد مکمل خاتمیت دین است که اگر آن را نداشتیم آنچه از طریق اصحاب پیامبر و ائمه می‌رسیم کافی نبود.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: اجتهاد باید در فضای آزاداندیشی که انسان بتواند به خوبی مطالعه کند انجام شود و آزاداندیشی عضو اصلی اجتهاد است زیرا قرآن هیچ‌گاه نگفته گوش‌هایتان را ببندید و به حرف کسی گوش ندهید و اوج گرفتن تمدن اسلامی نیز معلول آزاداندیشی آن بود.
وی با تاکید بر اینکه حوزه‌ها و دانشگاه‌ها باید به اختراعات و ابتکارات جدید در دنیا توجه کنند، گفت: خداوند ملتی را که گوش آن باز باشد و به خود اجازه دهد به دنبال بهترین‌ها برود و آنها را بپذیرد دوست دارد و با وجود اجتهاد ما ظرفیت زیادی را در این زمینه داریم و این بابی است که خداوند به روی ما باز کرده است.
وی با بیان اینکه تحجر، دوگماتیسم و تعصب مانع آزاداندیشی می‌شود تصریح کرد: علم و فرهنگ چیزی نیست که انسان بتواند از آن فرار کند و فرهنگ را می‌توان در هر جامعه‌ای گسترش داد البته نشر دانش آسان‌تر از آن است.
رئیس مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه بحث و جدال یک پایه وحدت است و مناظره یک سنت پیامبر و ائمه بوده است که ائمه شیعه و سنی نیز در حضور حکومت‌ها بدان می‌پرداختند افزود: ما در این زمینه جدیدالولاده هستیم و دنیای اسلام باید مسائلش را از طریق همین جدال و مباحثه‌ها انجام دهد ولی اگر به تعصب آمیخته شود و رنگ دوگماتیسم بگیرد مباحثه تبدیل به نزاع می‌شود.
هاشمی‌رفسنجانی با اشاره به سفارش اسلام در مورد قرارگیری علم و دانش و تاکید بر اینکه تعقل هیچ سازگاری با تحجر ندارد به موضوع فرقه‌گرایی پرداخت و اظهار داشت: برخی فرقه‌ها ریشه‌های استکباری دارند اما فرقه‌هایی که خودمان می‌سازیم پایه نزاع و خشونت می‌شود و فرقه‌گرایی فکری یک موضوع من‌درآوردی که ریشه آن در خوارج است.
وی تاکید کرد: تندروی و افراط و تفریط در اسلام وجود ندارد و این مساله از انحرافات تاریخی بشریت است و باید توجه داشت که با اعتدال همه مسائل را می‌توان حل کرد.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به فاجعه غزه که مسیحی‌ها آن را جنایت بشری نامیدند و مسلمانان بدان توجه نکردند و نیز با ذکر فجایعی مانند جنگ 33 روزه لبنان و کشتار در افغانستان و عراق اظهار داشت: این مسائل اصلا با فضای اسلامی سازگاری ندارد و باید با اجتهاد نیرومند، سعه صدر، فکر باز و عقل آماده اندیشیدن به سراغ معارف انسانی برویم.
رئیس مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه از روز اول پیروزی انقلاب مساله اتحاد را مدنظر داشتیم گفت: این توجه مدیون تفکر امام راحل است که رهبر گرانقدر انقلاب بعدا آن را به شکل مجمع تقریب مذاهب درآورد و دانشگاه مذاهب اسلامی تشکیل شد و باید توجه کنیم که ما مسلمانان با یکدیگر پدرکشتگی نداریم و باید به اتحاد توجه کنیم.
وی در پایان با هشدار نسبت به اینکه موج فتنه را در منطقه خودمان می‌بینم که از اختلافات عمدتا سیاسی سرچشمه می‌گیرد، ابراز عقیده کرد: اشکال عمده این اختلافات در اخلاق است و لذا اخلاقیون باید به داد بشریت برسند.

دیدار نمایندگان فرهنگی ایران در خارج از کشور با رهبر

رهبر معظم انقلاب:
اگر کار فرهنگی به درستی انجام شود، هیچ عاملی نمی‌تواند کشور را منزوی کند


اگر کار فرهنگی بدرستی انجام شود و بر ذهن و فکر و عاطفه افراد تأثیرگذار باشد، قطعاً برخی خلأهای احتمالی در عرصه دیپلماسی پُر خواهد شد/ارائه تصویر درست از انقلاب و نظام جمهوری اسلامی یکی از وظایف مهم سفیران فرهنگی است.


ایلنا:حضرت آیت‌الله خامنه‌ای اقتدار حقیقی برای کشور را اقتدار فرهنگی دانستند و تأکید کردند: ارائه تصویر درست و واقعی از نظام جمهوری اسلامی، و واقعیت‌ها و پیشرفت‌های ایران امروز، در کنار ترویج زبان و ادبیات فارسی از جمله وظایف سنگین سفیران فرهنگی نظام اسلامی است.
به گزارش ایلنا،رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز در دیدار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و نمایندگان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور، با اشاره به جایگاه و اهمیت فعالیت‌ها و ارتباطات فرهنگی افزودند: اگر کار فرهنگی بدرستی انجام شود و بر ذهن و فکر و عاطفه افراد تأثیرگذار باشد، قطعاً برخی خلأهای احتمالی در عرصه دیپلماسی و یا ارتباطات تجاری و اقتصادی، پُر خواهد شد.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به شیوه و روش کشورهای استعمارگر برای رسیدن به اهداف نادرست و ظالمانه خود با استفاده از روابط و نفوذ فرهنگی خاطرنشان کردند: این کشورها با حرکت فرهنگی، اهداف غیرانسانی خود را دنبال می کنند در حالیکه در نظام اسلامی که برخاسته از سخن حق و تفکرات ناب الهی است، باید از روش‌ها و ابزار فرهنگی استفاده بهتر و شایسته‌تری شود.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای انزوای حقیقی را انزوای فرهنگی دانستند و افزودند: اگر کار فرهنگی بدرستی انجام شود، هیچ عاملی نمی‌تواند کشور را منزوی کند.
ایشان با تأکید بر اهمیت و نقش فعالیت سفیر فرهنگی، خاطرنشان کردند: سفیران فرهنگی جمهوری اسلامی ایران خط مقدم جبهه فرهنگی در عرصه بین‌المللی هستند و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز مرکز اصلی این جبهه فرهنگی است.
رهبر انقلاب اسلامی سپس به تبیین وظایف سنگین سفیران فرهنگی پرداختند و افزودند: ارائه تصویر درست از انقلاب و نظام جمهوری اسلامی برای مردم دنیا و همچنین مسئولان کشورها یکی از وظایف مهم و کارهای بزرگ سفیران فرهنگی است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به تلاش گسترده تبلیغاتی جبهه استکبار برای ارائه چهره‌ای مخدوش از نظام اسلامی خاطرنشان کردند: آنها قصد دارند با ارائه یک چهره مخدوش از نظام جمهوری اسلامی، مردم دنیا و علاقه‌مندان به این نظام را بدبین کنند و از تأثیر معنوی و روحی انقلاب اسلامی بکاهند، بر همین اساس مهمترین وظیفه نمایندگان فرهنگی، ارائه یک تصویر درست از انقلاب اسلامی است.
رهبر انقلاب اسلامی لازمه ارائه تصویر درست از نظام اسلامی را، تعریف صحیح از اسلام دانستند و تأکید کردند: بدخواهان و مستکبران تلاش دارند تا اسلامی را به جهانیان معرفی کنند که یا اسلام متحجر و یا اسلام بی خاصیت لیبرالی باشد در حالیکه اسلام واقعی و ناب مورد نظر نظام اسلامی، دارای مفاهیم والا، عمیق و روشن از انسان، خدا، جهان آینده، و نیازهای مادی و معنوی بشریت است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، معرفی پیشرفت‌های چشمگیر علمی و معرفی ادب و هنر کشور را از دیگر وظایف نمایندگان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران برشمردند.
ایشان معرفی جلوه های مردم سالاری کشور و اجتماعات عظیم مردمی را، یکی دیگر از وظایف سفیران فرهنگی دانستند و با تأکید بر اینکه جلوه‌های دینی یکی دیگر از واقعیات مهم کشور است افزودند: حضور معنوی و عاشقانه قشرهای مختلف مردم به ویژه جوانان در مراسم مذهبی اعم از جلسات قرآن، دعا، و عزاداریها، یک رویداد بزرگ در کشور است که باید با هنرمندی و مستندسازی، به مردم دنیا نشان داده شود.
رهبر انقلاب اسلامی، معرفی ایران امروز را مورد تأکید قرار دادند و خاطرنشان کردند: باید در کنار معرفی عمق فرهنگ و تمدن کشور، ایران امروز هم برای جهانیان معرفی شود.
ایشان مسئله زبان و ادبیات فارسی را بسیار مهم دانستند و تأکید کردند: یکی از وظایف اصلی سفیران فرهنگی، ترویج زبان فارسی از طریق پیگیری کرسی های زبان فارسی در مراکز علمی و دانشگاهی است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از فعالیت‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی قدردانی کردند.
در ابتدای این دیدار حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی با تأکید بر اینکه دیپلماسی عمومی از بدیهیات مأموریت سفیران فرهنگی است، گفت: توجه بیش از پیش به آموزش و گسترش زبان فارسی، ارائه واقعیتهای ایران، ایجاد نمایشگاههای فرهنگی و هنری، و برگزاری هفته های فرهنگی از جمله اقدامات نمایندگان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور است.
مصطفوی رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز ضمن بیان گزارشی از هشتمین هم اندیشی رایزنان فرهنگی، به فعالیتهای این سازمان در دو بخش مهندسی روابط فرهنگی بین المللی، و باز مهندسی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اشاره کرد و گفت: چشم انداز و محورهای راهبردی فعالیتهای فرهنگی کشور در عرصه بین المللی تدوین و پیش نویس جدیدی نیز برای ساختار سازمان تهیه شده است.
http://ilna.ir/newsText.aspx?ID=111221

‏گرامی باد یاد و نام بنیان گذار هفته وحدت،

‏گرامی باد یاد و نام بنیان گذار هفته وحدت، حضرت آیت الله العظمی منتظری (رضوان الله تعالی علیه)‏

 

‏باسمه تعالی ‏
 
 ‏حضرت آیت الله العظمی منتظری (رضوان الله تعالی علیه) در زمان حیات‏ ‏پر برکتشان روزها و هفته هایی را به مناسبتهای مختلف تاریخی نامگذاری‏ ‏و اعلام داشتند که علیرغم سکوت و بایکوت خبری رسانه های عمومی‏ ‏در این رابطه ، اذهان مردم عزیز هنوز کم و بیش با آنها آشناست ; که از جمله‏ ‏می‎توان از "هفته وحدت"، "هفته ولایت"، "روز جهانی مستضعفین"،‏ ‏"روز وحدت حوزه و دانشگاه" و... نام برد. اکنون که جای ایشان در میان‏ ‏ما و نسل جدید خالی است ، علت و انگیزه اعلام هفته وحدت را با بیان خود‏ ‏ایشان می‎خوانیم :

‏ ‏"... هفته وحدت به خاطر این بود که ما می‎دیدیم در خارج مسأله شیعه و‏ ‏سنی را علیه انقلاب ایران مطرح می‎کنند و در تلاشند که انقلاب اسلامی را‏ ‏از جهان اسلام جدا کنند، از طرف دیگر در ایران ما حدود شش هفت‏ ‏میلیون سنی مذهب در کردستان و بلوچستان و ترکمن صحرا و جاهای دیگر‏ ‏داریم ، من با این کار می‎خواستم یک ارتباط و الفتی بین شیعه و سنی ایجاد‏ ‏کنم و یک جبهه واحدی در برابر کفار و دشمنان اسلام داشته باشیم ; بعد به‏ ‏ذهنم رسید که تولد پیامبراکرم (ص) نقطه عطف مناسبی است ، تولد‏ ‏پیامبراکرم (ص) را اهل سنت می‎گویند دوازدهم ربیع الاول است ، ما‏ ‏می‎گوییم هفدهم است ، البته از علمای ما هم بعضی ها از جمله مرحوم شیخ‏ ‏کلینی دوازدهم را گفته اند; بالاخره من دیدم این هفته برای این منظور‏ ‏مناسب است که همه مسلمانان در این هفته برای تولد پیامبراکرم (ص)‏ ‏برنامه های جشن و سرور برگزار کنند و در مجالس یکدیگر شرکت نمایند و‏ ‏این نقطه عطف تاریخی مشترک را مبنای تحکیم وحدت و اتحاد خودشان‏ ‏در برابر کفار قرار دهند، به همین مناسبت این هفته را به عنوان "هفته‏ ‏وحدت " اعلام کردم و در همین رابطه مطالبی را نوشتم و گفتم ، که در تمام‏ ‏کشورهای اسلامی منعکس شد و خیلی هم اثر مثبتی در هندوستان و‏ ‏پاکستان و افغانستان و لبنان و جاهای دیگر داشت ، مرحوم امام از این‏ ‏پیشنهاد استقبال و حمایت کردند و وزارت خارجه هم در این ارتباط‏ ‏همکاری می‎کرد. من در سال اول و دوم در این هفته درسهایم را تعطیل‏ ‏کردم و افرادی از قم به کردستان و ارومیه و جاهای دیگر رفتند و در‏ ‏جلساتی که از طرف اهل سنت ترتیب یافته بود شرکت کردند، از طرف آنها‏ ‏هم هیأت هایی به قم و تهران آمدند و این رفت و آمدها باعث برطرف شدن‏ ‏کدورتها و زمینه هماهنگی گسترده تر مسلمانان و شکوه و جلوه بیشتر‏ ‏اسلام می‎شد."
(کتاب خاطرات معظم له ، جلد اول ، صفحه 556)

‏ ‏
‏ ‏به دنبال این هدف ، ایشان طی نامه ای به وزیر ارشاد وقت نظرشان را‏ ‏اعلام نمودند:
‏ ‏نامه معظم له به حجة الاسلام معادیخواه - وزیر ارشاد وقت - جهت‏ ‏اعلام هفته وحدت:


‏ ‏بسمه تعالی


‏ ‏جناب حجة الاسلام آقای معادیخواه وزیر محترم ارشاد اسلامی دامت افاضاته
‏ ‏همانگونه که توجه دارید جهان اسلام ، پس از پیروزی انقلاب اسلامی در‏ ‏ایران مورد توجه دشمنان دیرینه اسلام و مسلمین و بخصوص شیطان بزرگ‏ ‏آمریکا و صهیونیسم قرار گرفته و هر روز به شکلی کشورهای اسلامی را‏ ‏دچار تفرقه و خصومت می‎کنند... هم اکنون جهان اسلام با سرعت و با الهام‏ ‏از انقلاب ایران بر اساس حرکت اسلامی و محور رهبری معظم انقلاب‏ ‏حضرت امام خمینی (مدظله)، در حال تولدی جدید می‎باشد، از این رو‏ ‏بجاست طبق آیه شریفه (و من یعظم شعائر الله فانها من تقوی القلوب) و‏ ‏سیره پیامبر و ائمه اطهار (سلام الله علیهم اجمعین)، بر خلاف خواسته دشمنان‏ ‏اسلام ، به شعائر عظیم اسلام که مورد احترام و قبول امت بزرگ اسلامی‏ ‏بوده توجهی بیشتر مبذول گردد. یکی از این شعائر میلاد پر برکت پیامبر‏ ‏عظیم الشأن اسلام حضرت محمد بن عبدالله (ص) می‎باشد ولی از آنجا که‏ ‏مع الاسف تاریخ این میلاد که در حقیقت آغاز حرکت جدید در تاریخ‏ ‏بشریت بود از اختلاف مصون نمانده و در بسیاری از کشورهای اسلامی‏ ‏بر خلاف آنچه در تاریخ و بین ملتها قطعی است به جای هفده ربیع الاول ،‏ ‏دوازده ربیع الاول را تاریخ میلاد آن حضرت می‎دانند; بسیار مناسب و‏ ‏بجاست که روزهای دوازده الی هفده ربیع الاول را هفته وحدت اعلام‏ ‏داشته تا ضمن هماهنگی با سایر مسلمانان به خواست الهی با تنظیم‏ ‏برنامه های پرمحتوا در داخل و خارج کشور صدای انقلاب اسلامی ملت‏ ‏ایران را به گوش جهان محرومین و مستضعفین برسانیم . توفیق همگان را در‏ ‏این رسالت اسلامی از خدای بزرگ مسئلت دارم . والسلام علیکم و رحمة‏ ‏الله .
‏ ‏‏1360/9/6‏
‏ ‏حسینعلی منتظری
‏ ‏
‏ ‏در همان زمان امام خمینی (ره) هم طی سخنانی ابتکار و نظر آیت الله‏ ‏العظمی منتظری را مورد تأیید قرار داده و بر آن تأکید نمودند:

‏ ‏"... در همین قضیه مولد حضرت رسول (سلام الله علیه) که از طرف بعضی از‏ ‏علمای ایران ، آقای منتظری ، دعوت شده است به اینکه از دوازدهم تا‏ ‏هفدهم شرکت کنند همه مسلمین در جشن تا وسیله وحدت بین مسلمین‏ ‏باشد". (صحیفه امام ، جلد 15، صفحه 440)
‏ ‏"... شما ملاحظه بفرمایید در این هفته وحدت که از قم آقای منتظری‏ ‏پیشنهاد کرده اند، خوب این چقدر حسن دارد و چقدر ارزش دارد که‏ ‏برادرها همه را در یک مسأله ای با هم متحد کند، خوب ، این اختلاف اساسی‏ ‏که نیست ". (صحیفه امام ، جلد 15، صفحه 455)

نهم اسفند ماه 1388

دفتر آیت الله العظمی منتظری
http://www.amontazeri.com/farsi/article_read.asp?id=263