منابع مالی محدود شرکت نفت ستاره خلیج فارس، که کارفرمای طرح و صاحب پالایشگاه است، در چند ماهه اول سال جاری به مصرف رسیده و از آن تاریخ به بعد این شرکت هیچ پولی برای انجام تعهدات خود برای واردات و ترخیص کالا و تجهیزات پالایشگاهی در اختیار ندارد. ....وضعیت بخش های اجرایی و ساخت و ساز پالایشگاه نگران کننده است. ماهها است حقوق کارگران و کارمندان شرکت های ساختمانی و پیمانکاران نصب، پرداخت نشده. کارگاههای پرجنب و جوش چند ماه قبل این پالایشگاه به حالت وقفه و تعطیل دچار شده و...
هرچند در سال جاری مقامات کشور و دست اندرکاران طرح پالایشگاه میعانات گازی بندرعباس بطور مکرر وعده داده اند که این طرح در اوایل سال1390 (حدود یک سال دیگر) به بهره برداری می رسد و کشور را از واردات بنزین بی نیاز می سازد، اما روند اجرایی این پروژه متاسفانه به گونه دیگری است.
به گزارش "تابناک"، گرچه تردیدهایی در تحقق این وعده ها در جامعه ابراز می شد اما جدی بودن موضوع زمانی قطعیت یافت که رئیس جمهور علاوه بر بی اهمیت شمردن تهدید آمریکایی ها درباره تحریم واردات بنزین به کشور، با تأکید بر راه اندازی پالایشگاه میعانات گازی بندرعباس، صادر کردن بنزین این پالایشگاه به کشورهای دیگر را هم برای سال 1390 وعده دادند. اما متأسفانه آثار و شواهد و واقعیت های آشکار در روند پیشرفت این پروژه، خلاف فرمایشات و اظهارات فوق را گواهی می دهند.
بر پایه اطلاعات رسیده و روایت شاهدین عینی ، منابع مالی محدود شرکت نفت ستاره خلیج فارس، که کارفرمای طرح و صاحب پالایشگاه است، در چند ماهه اول سال جاری به مصرف رسیده و از آن تاریخ به بعد این شرکت هیچ پولی برای انجام تعهدات خود برای واردات و ترخیص کالا و تجهیزات پالایشگاهی، هزینه های طراحی و پرداخت صورت وضعیتهای کارکرد پیمانکاران در اختیار ندارد. و هم اکنون این طرح با وضعیت نامناسبی که در پایین اشاره می شود مواجه است.
- تعداد زیادی از مهندسان و کارکنان بخش طراحی و مهندسی به علت بی پولی از کار کناره گیری کرده یا اخراج شده اند. کارهای طراحی و تهیه نقشه ها به حالت کندی و رکود دچار شده است. انتظار می رود که از سرگیری مجدد فعالیتها در شرایط فقدان و کمبود طرح و نقشه مدتها با وقفه و سکته در پیشرفت کار همراه گردد.
- بخشی از اجناس و تجهیزات وارده به کشور به علت عدم تأمین اعتبار مدتها در گمرک و یا روی آب سرگردان مانده و کارفرما از این ناحیه متحمل هزینه های زیادی بابت دموراژ کشتی های حامل این بارها شده است که روی دریا به حالت انتظار مانده اند.
- وضعیت بخش های اجرایی و ساخت و ساز پالایشگاه نگران کننده است. ماهها است حقوق کارگران و کارمندان شرکت های ساختمانی و پیمانکاران نصب، پرداخت نشده. کارگاههای پرجنب و جوش چند ماه قبل این پالایشگاه به حالت وقفه و تعطیل دچار شده و کارکنان آن از حدود چند هزار نفر به چند صد نفر کاهش یافته و بسیاری از کارگران و پرسنل هم که ترک کار کرده یا اخراج شده اند هنوز حقوق معوقه خود را دریافت نکرده و در این روزهای پایانی سال با نومیدی و نگرانی به حالت بلاتکلیف و سرگردان رها شده اند.
این گزارش می افزاید: وضعیت پیمانکاران جزء، فروشندگان مصالح، کامیون داران و کسبه بندرعباس که خدمات رسانی به پیمانکاران این طرحها را عهده دار بوده اند بدتر است، چک هایی که بابت بخشی از مطالبات این اشخاص از طرف شرکتهای پیمانکاری صادر شده است بعلت نبود اعتبار غیرقابل وصول مانده و بطور روزمره باعث تنش، مشاجره و درگیری می باشد.
هرازگاهی مدیران شرکتهای پیمانکاری که خود از این اوضاع بی سابقه به ستوه آمده اند، وجه اندکی تهیه کرده و یا از فروش وسایل و ابزار و مصالح کارگاه پولی بدست می آورند که در حساب بانک می ریزند. در این موارد شانس نقد شدن چک فقط همراه کسانی است که همزمان در بانک حضور داشته و چک خود را تسلیم کانتر بانک کرده اند.
متأسفانه هرچقدر در این زنجیره گرفتاران، به قشرهای پائین تر نگاه کنیم در می یابیم که وضعیت اشخاص و عوامل ضعیف تر و فقیرتر بیشتر در معرض آسیب قرار دارد.
با این اوضاع نابسامان نباید انتظار داشت که حتی با تأمین اعتبار از سوی کارفرما، وضعیت کارگاههای پروژه به سرعت به حالت سابق برگردد. زیرا مدتهای مدیدی زمان صرف خواهد شد که تبعات و خسارات سنگین این دوران بلاتکلیفی و رکود فعالیتهای پروژه جبران شود تا وضعیت به حالت عادی برگردد. ضمن آنکه فصل مناسب کاری در شرایط آب و هوایی بندرعباس هم سپری شده و انتظار نمی رود که در بهار و تابستان آینده (اگر تأمین مالی محقق شود) با بهره وری پائیز و زمستان بتوان کار کرد.
اکنون پرسش این است که، با توجه به اهمیت حیاتی و استراتژیک خودکفا شدن کشور در تولید بنزین که در بیانات رئیس جمهور تبلور یافته، چگونه است که در سفر ریاست جمهوری به استان هرمزگان حتی یک بازدید مختصر هم از این طرح پالایشگاهی در برنامه ایشان گنجانده نمی شود؟
و سؤال برانگیز است که چرا بازدید وزیر نفت از این طرح با وجود برنامه ریزی های قبلی، فی البداهه حذف می گردد و از زمان شروع مشکلات فوق تا این تاریخ وزیر نفت حتی یکبار به این پالایشگاه سرکشی نکرده اند؟
یک دیدار کوتاه از این پالایشگاه اگرچه ممکن است ملال آور بوده و انسان را از نحوه اطلاع رسانی مسئولین امر به رئیس جمهور که بیان داشته بود، "بنزین پالایشگاه در اوایل سال 1390 تولید و حتی صادر می شود" حیرت زده نماید. اما این موضوع برای اطلاع از واقعیت امر و راستی آزمائی به مسئولان رده بالای کشور توصیه می گردد.
http://tabnak.ir/fa/pages/?cid=88521