قلم

سیاسی/اجتماعی/فرهنگی

قلم

سیاسی/اجتماعی/فرهنگی

اطاعت خداوند جز با مدیریت و حاکمیت ولایت فقیه امکان ندارد

اطاعت خداوند جز با مدیریت و حاکمیت ولایت فقیه امکان ندارد
مشهد - خبرگزاری مهر: امام جمعه مشهد گفت: اطاعت خداوند جز با مدیریت و حاکمیت ولایت فقیه در زندگی اجتماعی مردم امکان ندارد.

به گزارش خبرنگار مهر در مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی در خطبه های نماز جمعه این هفته با تبریک میلاد باسعادت نبی مکرم اسلام(ص) و امام جعفر صادق(ع) گفت: ولادت امام جعفرصادق(ع) بعد از گذشت 136 سال از تولد پیامبر اسلام(ص)  بیانگر این است که حیات جاوید پیامبر(ص) و تمام زندگی شرعی و مکتبی ایشان تا روز قیامت معلول این مولود است.

وی با پرداختن به اینکه امام جعفر صادق(ع) رئیس مذهب شیعه است، عنوان کرد: پیامبر(ص) آورنده دین و مکتب و امام جعفر صادق(ع) عامل تحقق جدی و واقعی این دین و مکتب است.

آیت الله علم الهدی با بیان اینکه همه دین آموختنی نیست، ادامه داد: تفکر شیعه دارای اصل محوری امامت و حامل دو رسالت پیاده شدن دین در زندگی مردم و مدیریت زندگی مردم براساس اجرای دین و اقامه آن هستند.

وی با اشاره به اینکه دین باید پیاده شود و عمده این پیاده شدن در زندگی اجتماعی مردم است گفت: این دو رسالت در تفکر شیعه تنها به وسیله امامت قابل تحقق است و البته آموزش دین نیز از طریق غیر معصوم امکان ندارد.

به گفته آیت الله علم الهدی شیعه می گوید همانگونه که آموزش دین از طریق وحی است پیاده شدن دین نیز باید از طریق وحی و عوامل و عناصر وابسته به وحی در زندگی اجتماعی مردم پیاده شود که رئیس این مذهب و تفکر امام جعفرصادق(ع) است و خداوند با ولادت این دو مولود در یک روز می گوید ناب آنچه پیامبر(ص) آورده است توسط امام جعفرصادق(ع) قابل اجرا و عمل است.

وی اظهار داشت: در زمان غیبت امام معصوم(ع) پیاده کردن دین در زندگی اجتماعی مردم ولایت فقیه را می  خواهد و امروز هرکه می خواهد به اسلام و دین حمله کند چون با سیل عواطف مردم به پیامبر(ص) و اهل بیت (ع) مواجه نمی شود و نمی تواند با قرآن و دین بجنگد ولایت فقیه را هدف حمله خود قرار می دهد.

آیت الله علم الهدی  ادامه داد: امروز در زمان غیبت امام عصر(عج) اطاعت خداوند جز با حاکمیت و مدیریت ولایت فقیه در جامعه امکان ندارد و شعار مرگ برضد ولایت فقیه شما مردم یعنی مرگ بر ضد خداو رسول خدا و حضرت علی(ع)، حضرت زهرا(س) و امام عصر(عج) و همه آنها که ضد بندگی خداوند هستند.

وی یادآور شد: اینکه یک عده در این سرزمین یک عده فریاد مرگ بر ولایت فقیه را سر می دهند در اصل آنها مرگ بر خداوند و پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) را با بی شرمی سر داده اند و یک عنصر سیاسی با کمال بی شرمی آنها را افراد خدا جو بخواند در شان جامعه اسلامی نیست.

علم الهدی با اشاره به حوادث اخیر و بخصوص دستگیری ریگی توسط سربازان گمنام امکام عصر(عج) ادامه داد: اصل کار را فرمانده آنها انجام داد و سرانگشت غیبی امام عصر(عج) در این حوادث مشهود است و اگر این شرور نکبت در دل قدرت آمریکا قرار می گرفت جریان تروریست پرور آمریکا چه مفاسدی دیگری که در این کشور انجام نمی داد

http://www.mehrnews.com/fa/newsdetail.aspx?NewsID=1045782

فیلم کوی دانشگاه در کمیسیون امنیت ملی بررسی شد

فیلم کوی دانشگاه در کمیسیون امنیت ملی بررسی شد/ یک توصیه به انگلیس
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: فیلم پخش شده در شبکه بی بی سی تحت عنوان کوی دانشگاه در جلسه هیئت رئیسه این کمیسیون بررسی شد.

کاظم جلالی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره پخش فیلمی موسوم به کوی دانشگاه در شبکه بی بی سی و اظهارات بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مبنی بر اینکه این فیلم در کمیسیون مورد بررسی قرار می گیرد، تصریح کرد: در پی پخش این فیلم هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی طی جلسه ای با حضور مسئولان مربوطه این موضوع را مورد کنکاش و بررسی قرار داد.

نماینده مردم شاهرود در مجلس هشتم تاکید کرد: در نتیجه بررسی های کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ، آنچه که از ناحیه شبکه بی بی سی به عنوان فیلم کوی دانشگاه پخش شد هیچ مطلب جدیدی اضافه بر آنچه که در همان مقطع وقوع به اطلاع افکار عمومی رسیده بود، نداشت.

جلالی بیان داشت: در همان مقطع از ناحیه مسئولان موضوع کوی دانشگاه مورد بررسی قرار گرفته بود و در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و نمایندگان عضو کمیته منصوب ازجانب رئیس مجلس به ریاست آقای ابوترابی نایب رئیس اول مجلس موضوع به صورت دقیق پیگیری شده بود و گزارشات آن درهمان مقطع به اطلاع مسئولان نظام رسید و پیگیری قضایی موضوع نیز در دستور کار مقامات قضایی قرار دارد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی اضافه کرد: پخش این فیلم در این مقطع زمانی بعد از حضور شورانگیز مردم ایران در راهپیمایی با شکوه 9 دی و 22 بهمن و موفقیت های ملت ایران در بخش های هوا، فضا و هسته ای و دریایی و نیز دستگیری تروریست شرق کشور جهت ایجاد محرک جدید به منظور مهندسی افکار عمومی ملت ایران صورت گرفته است.

وی یادآور شد: البته مردم ایران هوشمندتر از آن هستند که تحت تاثیر این القائات قرار بگیرند.

جلالی در خاتمه بیان داشت: توصیه ما به کشورانگلیس این است که سیاست های خود را در قبال ایران که نمونه های آن در شبکه بی بی سی وجود دارد، تغییر دهد.

http://www.mehrnews.com/fa/newsdetail.aspx?NewsID=1045842

مناظره شکوری‌راد و کوچک‌زاده

 مناظره شکوری‌راد و کوچک‌زاده:
شکوری‌راد: به خط امامی که به دانشجو اجازه فعالیت می‌دهد افتخار می‌کنیم


کوچک‌زاده:سید حسن نصرالله نمونه فردی است که معنا و مصداق ولایت‌فقیه را به طور کامل فهمیده است، زیرا پس از جنگ 33 روزه دستان رهبری را بوسید/ شکوی‌راد:اجرای بدون تنازل قانون اساسی به معنای خط امام است.


ایلنا: مناظره علی شکوری‌راد عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت ایران اسلامی و مهدی کوچک‌زاده نماینده مجلس شورای اسلامی با موضوع ”بررسی خط و اندیشه امام(ره)“ در نشست سراسری سالانه دفتر تحکیم وحدت برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، در ابتدای این مناظره شکوری‌راد با بیان اینکه به نظر من دفتر تحکیم وحدت خاتمه یافته است و هیچ‌کدام از دو تشکل باقی مانده به این نام نمی‌توانند پیشینه آن را نمایندگی کنند، خاطر نشان کرد: نام مسلمانان پیرو خط امام اولین بار به دانشجویان تسخیر‌کننده سفارت آمریکا اطلاق شد و از جمله آنها محسن میردامادی بود که هم‌اکنون در زندان به سر می‌برد.
وی افزود: در اوایل انقلاب هر کس به استنباط خود از خط امام عمل می‌کرد و برای جریانی که به خط امام مشهور بود، کسی چارچوب ننوشت و تا زمانی که امام در قید حیات بود بر اساس رفتار امام عمل می‌شد که آخرین مورد آن در هنگام انتخابات مجلس سوم بود که دفتر تحکیم وحدت در پی این سخن امام که دانشجویان جوان مانند مجتهدین اجازه دخالت در سرنوشت خود را دارند، وارد انتخابات شد، زیرا تا آن هنگام فقط حزب جمهوری اسلامی و جامعه روحانیت مبارز لیست‌هایی را در انتخابات معرفی می‌کردند اما امام خواستار آن بود که رقابت در انتخابات جدی شود و لذا وقتی شورای نگهبان قصد ایجاد مانع در برابر این مسئله را کرد، ایشان نماینده‌ای را تعیین نموده و شورای حکمیت تشکیل شد تا اجازه زیاده‌خواهی به شورای نگهبان داده نشود.
عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت با بیان اینکه ما به این خط امام که به دانشجو اجازه فعالیت می‌دهد افتخار می‌کنیم، تصریح کرد: بعد از رحلت امام کسانی که پایگاهی در میان دانشجویان نداشتند، می‌خواستند دفتر تحکیم وحدت را مخالف رهبری جلوه دهند و برای تعیین نام نشریه آنها با عنوان ”پیرو خط امام“ مانع ایجاد کردند در حالی که نمی‌دانستند ایجاد این تقابل بدین معنا است که رهبری مخالف امام است.
شکوری‌راد با تاکید بر اینکه به برخی رفتارهای پس از سال 76 دفتر تحکیم وحدت انتقادات مفصلی دارم،‌گفت: چاره‌ این مملکت و خروج از وضع فعلی بازگشت به راه و اندیشه امام است که در قانون اساسی بیان شده است و لذا اجرای بدون تنازل قانون اساسی به معنای خط امام است.
در ادامه این مناظره کوچک‌زاده با توصیه به اصلاح‌طلبان مبنی بر اینکه به صراحت بگویید امام را قبول ندارید، اظهار داشت: این سخن که قانون اساسی تبلور افکار امام است، اشکال دارد، زیرا امام قانون اساسی را کامل نمی‌دانستند.
وی درباره سخنان شکوری‌راد در مورد تسخیرکنندگان سفارت آمریکا گفت: نمی‌خواهم تشابه تاریخی انجام دهم اما افرادی که پیامبر به آنها لقب ”خیر“ یا ”سیف‌الاسلام“ داد در جمل مقابل امیرالمومنین ایستادند و این منطق که کسی بگوید من همان فردی هستم که دارای فلان سابقه هستم منطق جاهلی است، زیرا منافقین هم دم از امام می‌زنند و در اوایل انقلاب خط امام به تعداد افراد بود.
این نماینده مجلس همچنین با بیان اینکه هیچ سندی درباره انتخابات مجلس سوم در سخنان شکوری‌راد ارائه نشد، به بیان نقل‌قولی از بهزاد نبوی پرداخت که وی هنگام حضور در جلسه‌ای از عدم نصب تصویر امام ابراز ناراحتی کرد و افزود: این نشان می‌دهد که نبوی عکس امام را معیار می‌داند و اصلاح‌طلبان در خط امام نیستند.
کوچک‌زاده همچنین با بیان اینکه سخنان مطرح شده درباره شورای نگهبان صحیح نیست و امام به آن شورا فرمودند، در تصمیم‌گیری‌ها باید خدا را در نظر بگیرد، تاکید کرد: نباید امام را با محفوظات تحریف کرد.
شکوری‌راد در پاسخ به این سخنان کوچک زاده و تاکید وی بر ارائه اسناد مکتوب برای سخنان خود، گفت:‌ شرایط اطلاع‌رسانی امروز با گذشته که اخبار فیلتر می‌شد، فرق دارد و ظاهرا کوچک‌زاده با آن آشنا نیست زیرا هم‌اکنون مردم تشخیص می‌دهند که اخبار صحیح است یا خیر و اگر وی بطور مثال، نقل‌قول از سخنرانی امام در بهشت‌زهرا را مستند نمی‌داند پس متونی که وی پرینت آن را در این جلسه آورده است، هم می‌تواند اشتباه باشد.
وی با اشاره به نقل قول از بهزاد نبوی توسط کوچک‌زاده گفت: این مطلب نشان‌دهنده خط امامی بودن بهزاد نبوی است که شجاعانه و با شهامت دوستان خود را نقد می‌کند که چرا تغییر رویه داده‌اند؛ پس آنچه از اسناد معتبر نزد آقای کوچک‌زاده مطرح شد ثابت می‌کند بهزاد نبوی چقدر دغدغه خط امام را داشته است.
شکوری‌راد در مورد قانون اساسی نیز خاطر نشان کرد: امام در اواخر عمر گفتند که همه باید به قانون برگردیم و بسیاری کارها به خاطر شرایط جنگ بوده است و لذا اگر قانون اساسی زیر سئوال برود اولین چیزی که مورد تردید قرار می‌گیرد اصل ولایت‌فقیه است.
وی افزود: من وقتی از میردامادی سخن می‌گویم صرفا به دلیل تسخیر سفارت آمریکا توسط وی نبوده است، بلکه به این خاطر است که وی در آن مشی و مرام باقی مانده است.
عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت با بیان اینکه خط امام یک چارچوب سیاسی است، یادآور شد:‌ در دفتر تحکیم وحدت گفته می‌شد که حرف‌های امام به عنوان یک رهبر سیاسی باید پذیرفته شود زیرا عملکردشان به گونه‌ای بود که اگر زمانی فکر می‌کردیم ایشان اشتباه کرده است بعدا متوجه می‌شدیم که این‌گونه نبوده است و دلیل این پذیرش کارشناس بودن ایشان است که بعضی‌ها می‌خواستند این مسئله به رهبری فعلی هم منتقل شود که ما موافق آن نبودیم اما در عین حال ما با مقام معظم رهبری بیعت کردیم.
این نماینده مجلس ششم با اشاره به حوادث پس از انتخابات و بیان اینکه دو اشتباه در این مدت صورت گرفت، تصریح کرد:‌ اینکه صدا و سیما مشابه‌سازی و صحبت‌های امام در دهه 60 را امروز پخش می‌کند کار غلطی است. یکی از کارهای غلطی که در این مدت انجام شده این است که حوادث بعد از انتخابات را انقلاب مخملی نامیده‌اند؛ در حالی که شرایط انقلاب مخملی سرکار بودن نظام دیکتاتوری و وابستگی به روسیه است. البته وقتی غلط بودن ادعای خود را متوجه شدند دکتر تاجیک را در تلویزیون آوردند تا با صحبت‌های خود ثابت کند انقلاب مخملی در ایران امکان‌پذیر نیست و امروز شاهدیم که دیگر اسمی از انقلاب مخملی نمی‌آید.
وی ادامه داد: دومین اشتباهی که در مدت اخیر رخ داده این است که مشابه‌سازی و صحبت‌های امام در دهه 60 را که منافقین در برابر ایشان ایستادند پخش و جنبش سبز را مشابه با آن معرفی می‌کنند؛ در حالی که در آن دوره گروه مسعود رجوی آن‌قدر مطرود بود که پدر دختر خود را به علت اینکه تمایل به منافقین داشت معرفی می‌کرد و انقلاب هم از اعتبار بسیار بالایی برخوردار بود و این موضوع اصلا قابل مقایسه با شرایط فعلی نیست که آقای روح‌الامینی پای قصاص قاتل پسرش ایستاده است و جنبش سبزی که خودتان در انتخابات مشخص کردید 13 میلیون رای داشته و در تهران راهپیمایی عظیم انجام داده است، جمعیت 25 خرداد را نمی‌توان با جمعیتی که در جشن پیروزی احمدی‌نژاد حاضر شدند، مقایسه کرد.
وی خاطرنشان کرد: جنبش سبزی که در الان در جامعه وجود دارد بخش بزرگی از جامعه است که از نظر ما اکثریت است، اما از نظر شما خیر و ما معتقدیم نباید انکار شود.
شکوری‌راد گفت: ما مدعی طرفداری از امامی هستیم که مردم او را قبول داشته‌اند و فکر می‌کنیم بر اساس روش او باید عمل شود تا جامعه در آرامش باشد. اما امروز در نشریاتی مانند همت همه یاران و نزدیکان امام در مقابل ایشان معرفی می‌شوند.
وی با انتقاد از عدم صدور مجوز برای فعالیت تشکل‌های دانشجویی و با انتقاد از توقیف روزنامه اعتماد تاکید کرد: وقتی این همه روزنامه دولتی وجود دارد باید یک روزنامه مستقل هم وجود داشته باشد و اگر ادعای آزاداندیشی دارید این ادعاها را محکوم کنید.
کوچک‌زاده در پاسخ به سخنان شکوری‌راد ادامه داد: شما می‌گویید امام را به خاطر رهبری ایشان قبول دارید؛ این بدان معناست که به ولایت‌فقیه کاری ندارید و پس از امام را نیز قبول ندارید.
وی با قرائت بخش‌هایی از سخنان امام در مورد شان ولایت‌فقیه تصریح کرد: این بدان معناست که اگر چهار نفر از یاران امام در یک طرف و ولی‌فقیه در طرف دیگر باشد باید سخن ولی‌فقیه را پذیرفت و لذا ما علی‌رغم اینکه شما را دوست داریم از عدم صداقت آزرده‌ایم.
نماینده تهران در مجلس هشتم با قرائت آیاتی از قرآن گفت: اگر دوستان دفتر تحکیم وحدت بر همان روش سابق باشند اجر آنها محفوظ است ولی اگر به طور مثال گفته شود که فردی به صرف آنکه همسر شهید همت است، مورد قبول است، باید پرسید مگر همسر پیامبر منحرف نشد؟
وی ادامه داد: در آیه دیگر خداوند می‌فرماید مومنین کسانی هستند که در صراط خود بمانند و امروز مصداق حکایت از خدا و رسول تبعیت از ولی‌فقیه است.
کوچک‌زاده با بیان نقل‌قول‌هایی از اصلاح‌طلبان مبنی بر اینکه از بردن پرونده ایران به شورای عالی امنیت می‌ترسند، اظهار داشت:‌ اینها خط ترسوهای واداده در مقابل استکبار هستند.
شکوری‌راد در ادامه این مناظره با تاکید بر اینکه بنده هرگز نگفته‌ام ولایت‌فقیه را قبول نداریم، تصریح کرد: ولایت‌فقیه مورد نظر ما با ولایت‌فقیه برخی دیگر فرق دارد؛ ما شان امام را فراتر از ولایت‌فقیه قبول داشتیم اما بعضی‌ها خیال‌ می‌کنند اگر ولایت‌فقیه را بالای سر قانون قرار دهند به آن خدمت کرده‌اند، زیرا در این صورت ولایت‌فقیه صرفا تبدیل به یک نظریه می‌شود که می‌تواند موافقین و مخالفینی داشته باشد.
وی درباره نقل‌قول کوچک‌زاده از این سخن امام که ولایت‌فقیه مانند حکومت رسول‌الله است، خاطر نشان کرد: این سخن را امام در مقابل شورای نگهبان وقتی که آن شورا قانون کار را مورد تائید قرار نداد بیان کردند. زیرا آنها می‌گفتند حکومت حق قیمت‌گذاری و مقابله با احتکار را ندارد که یکسر آن دعوا جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و شورای نگهبان بود و در طرف دیگر امام و دولت وقت قرار داشتند.
وی تاکید کرد:‌ امام می‌گوید ولی فقیه به لحاظ شخصی پتانسیلی مثل حضرت رسو‌ل‌الله (ص) دارد. اما زمانی که مردم قبول کنند؛ وگرنه ولی فقیه حق ندارد خلاف نظر مردم ، خود را بر آنها تحمیل کند و به گفته امام (ره) به محض این که دیکتاتوری کند، عزل می‌شود؛ بنابراین تاکید می‌کنم اگر بحث ولایت فقیه را از قانون اساسی بیرون آوریم، آن را دچار مشکل کرده‌ایم؛ چرا که ولی فقیه در قانون اساسی حفظ می‌شود، اما افرادی به اسم دفاع از ولایت فقیه به آن ضربه می‌زنند؛ در حالی که اگر می‌خواهید به ولایت فقیه خدمت کنید باید آن را در چارچوب قانون اساسی بپذیرید.
کوچک‌زاده در پاسخ به سخنان وی با بیان اینکه قانون اساسی زمینه حکومت ولی‌فقیه را فراهم می‌کند، اظهار داشت: ولی‌فقیه کسی است که فرزندانش را فراری نمی‌دهد، آنها را در مناقصه‌ها و مزایده‌ها شرکت نمی‌دهد و از هوای نفس پیروی نمی‌کند؛ اگر رهبری فعلی پیرو هوای نفس بود به طور مثال در قضیه مشایی وقتی که احمدی‌نژاد وی را پس از عزل از سوی رهبری به ریاست دفتر جمهور برگزید با احمدی‌نژاد برخورد می‌کرد.
وی تاکید کرد:‌ سید حسن نصرالله نمونه فردی است که معنا و مصداق ولایت‌فقیه را به طور کامل فهمیده است، زیرا پس از جنگ 33 روزه دستان رهبری را بوسید.
در پایان این جلسه و در بخش پرسش و پاسخ شکوری‌راد در پاسخ به سئوالی در مورد راهپیمایی‌های پس از انتخابات و نیز موضوع بصیرت در جامعه گفت: باید دید که در 29 بهمن و 9 دی چه میزان جمعیت حضور یافتند، ضمن آنکه شما دائما از اردوکشی خیابانی صحبت می‌کنید که رهبری آن را نفی کرد و نمی‌توانیم انکار کنیم که آرای موسوی در تهران بیشتر از احمدی‌نژاد است.
وی افزود: شما می‌توانید بصیرت را در محافل علمی، معلمین و اساتید پیدا کنید.
این دانشجوی پیروی خط امام در ابتدای پیروزی انقلاب در مورد موسسین دفتر تحکیم وحدت نیز گفت: حدود 80 درصد موسسین آن تشکل هم‌اکنون منتقد وضع موجود هستند.
کوچک‌زاده نیز در پاسخ به سئوال دیگری در مورد قضیه تشکیل شورای حکمیت در هنگام مجلس سوم از سوی امام گفت: در آن دوره مرجع قانونی صحت انتخابات را زیر سئوال برد و امام برای فیصله دادن به آن نماینده‌ای را تعیین کرد اما هم در آن دوره و هم در مجلس ششم یک جناح با جنجال و شلوغ‌کاری به دنبال موفقیت بود که در هر دو دوره با بزرگواری رهبری وقت آنها به هدف خود رسیدند.
وی به دانشجویان توصیه کرد: سخنان امام را مطالعه کنند تا کسی نتواند از ایشان مشابه‌سازی کند و نیز پیام ایشان به مناسبت صدور قطعنامه 598 و نامه شماری از نمایندگان مجلس ششم به رهبری وقت که به ایشان توصیه کردند با آمریکا مذاکره شود، مطالعه شود.
وی در پایان گفت: چه کسی خوشحال می‌شود که هاشمی رفسنجانی با آن سوابق به اینجا برسد؟
شکوری‌راد نیز در پاسخ به سخنان کوچک‌زاده گفت:‌ برخلاف گفته‌های کوچک‌زاده در جریان انتخابات مجلس سوم از هنگام بررسی صلاحیت‌ها اختلاف ایجاد شد که امام محمدعلی انصاری را به عنوان نماینده خود برگزیدند و آیت‌الله صافی گلپایگانی نیز در اعتراض به این مسئله استعفا داد.
وی در پایان با تاکید بر اینکه وقایع ادعا شده در روز عاشورای امسال واقعیت ندارد، از صدور حکم اعدام یکی از متهمان حادثه عاشورا انتقاد کرد و گفت:‌ این رفتار مورد پسند حضرت رسول هم نیست و این‌گونه کارها دفاع از اسلام نبوده و ضربه به آن است و کسانی که به نام اسلام این احکام را صادر می‌کنند به آن ضربه می‌زنند.  

سید محمد خاتمی در مراسم جایزه محمدتقی ابتکار:

سید محمد خاتمی در مراسم جایزه محمدتقی ابتکار:
خیرخواهان بشر باید به دنبال ترویج صلح باشند


تحمیل اهداف شیطانی به نام خدا و مقدسات بر مردم مصیبت‌بار است/ فقط در سایه صلح می‌توان زندگی را درک کرد/ اگر نوع نگاه انسان تغییر کند،نوع تعامل انسان با طبیعت نیز تغییر می‌کند/درواقعیت تاریخ کمتر نشانی از صلح می‌بینیم.


ایلنا: رییس جمهور سابق کشورمان گفت: کلمه صلح از دل‌انگیزترین و احساس‌برانگیزترین کلماتی است که وجود دارد اما متاسفانه درواقعیت تاریخ؛ کمتر نشانی از صلح می‌بینیم.
به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد خاتمی که در در مراسم اعطاء جایزه محیط زیستی محمدتقی ابتکار حضور یافته بود‏، در این‌باره توضیح داد: هم در رابطه‌ای که میان حکومت ها و مردم برقرار است و هم در عرصه‌های جهانی و روابط بین‌الملل از صلح،کمتر نشان می بینیم و اگر آرامشی هم در جهان وجود دارد تحت سایه زور، سلاح و ارعاب است در حالی که صلح مسلح، صلح نیست.
رئیس بنیاد باران تصریح کرد: در کنار اصطلاح" قرارداد اجتماعی" که پایه و اساس جوامع مدرن قرار گرفت؛ اصطلاح دیگری به نام "وضع طبیعی"انسانها نیز مطرح شد.
وی ادامه داد: در واقع قرارداد اجتماعی برای آن است که انسان از وضع طبیعی خود بیرون بیاید اما در رابطه با اینکه وضع طبیعی چیست میان فیلسوفان سیاسی اختلاف‌نظر وجود دارد. هابز فیلسوف بزرگ انگلیسی وضع طبیعی یعنی وضع فرضی قبل از اجتماع را به وضع ستیز و خشونت تعبیر می‌کند و معتقد است انسان گرگ انسان است. اما روسو معتقد است وضع طبیعی، وضع انسانی، محبت، نیکی و خوبی است ولی به دلیل اینکه انسان نمی‌تواند در وضع طبیعی در جامعه زندگی کند مجبور است که با قراردادن اجتماعی به صورت جمعی و سازمان یافته زندگی کند.
سید محمد خاتمی گفت: اگر انسان طبیعت ‌ستیزه‌گر داشته باشد ما همواره باید منتظر درگیری و خشونت در جامعه باشیم به همین دلیل هابز حکومت را "لوتیان" یعنی "دیو مهیبی" می داند؛گرچه که موجودیت و مشروعیت خود را از قرارداد اجتماعی و رضایت مردم کسب می‌کند ولی مطلق العنان است تا بتواند گرگ انسان را مهار کند.
رئیس بنیاد باران ادامه داد: در این صورت صلح یک امر اجباری و تحمیلی می‌شود و به همین جهت همیشه در معرض شکنندگی است. اما اگر ما وضع طبیعی انسان یا وجدان آدمی را صلح‌جو بدانیم آن‌گاه استقرار صلح کار آسانی می‌شود و جنگ و ستیز امر خلاف طبیعت انسان و امری تحمیلی محسوب می‌شود.
وی گفت: این امر تحمیلی یعنی جنگ و ستیز در طول تاریخ همواره وجود داشته است اما بدتر و نگران‌کننده‌تر و تکان‌دهنده‌تر؛مطلبی است که تحت عنوان جنگ بین تمدن‌ها در سال‌های پایانی قرن 20 مطرح شده است اما واقعیت این است که اگر دریافت درستی از تاریخ داشته باشیم به این نتیجه می‌رسیم که بین تمدن‌ها جنگ نبوده است.
به گزارش خبرنگار ایلنا، خاتمی توضیح داد: جنگ‌ها همواره جنبه سیاسی و اقتصادی داشته و ناشی ازاستیلا‌طلبی، قدرت‌خواهی و خودخواهی انسان‌ها بوده است ولی حتی در حین وقوع جنگ‌ها، تمدن‌ها به صورت شگفت‌انگیزی به تبادل و تعامل با یکدیگر پرداخته اند مصداق آن نیز تاثیرات فرهنگی است که ایران از رم و یونان گرفته و برعکس آن تاثیراتی که رومیان از فرهنگ و تمدن ایرانی پذیرفته‌اند.
رئیس بنیاد باران گفت: تاریخ نشان داده است که در زمان وقوع جنگ‌ها سیاستمداران با هم می‌جنگند و نمایندگان فرهنگ و تمدن با هم به تبادل نظر می‌پردازند.
وی ادامه داد: وقتی جنگ‌های صلیبی بر دنیای اسلام تحمیل شد، تمدن اسلامی تاثیر فوق‌العاده‌ای بر کشورهای غربی گذاشت به ‌طوری‌که می‌توان گفت یکی از عوامل مهم پیدایش تمدن جدید، آشنایی غرب با دنیای شگفت‌انگیز تمدن اسلامی بوده است بنابراین می‌توان این‌گونه تعبیر کرد که در زیر لایه جنگ‌ها و خونریزی‌ها فرهنگ ها و تمدن‌ها با هم تعامل و یکدیگر را تقویت می‌کنند.
سید محمد خاتمی گفت: وقتی در طول تاریخ تمدنی زاده می‌شود می‌توان مطمئن بود این تمدن جدید با بهره‌گیری از تمدن‌های گذشته به وجود آمده است زیرا تمدن‌ها به‌طور مداوم در حال بده‌ بستان هستند.
رئیس بنیاد باران گفت: به جای اینکه به نظریه‌پردازی و خیال‌پردازی بپردازیم باید به این مسئله توجه کنیم که نیاز مبرم و نیاز اول بشریت صلح است که متاسفانه در حال حاضر خیلی از آن دور شده‌ایم. این دوری از صلح هم در صحنه‌های ملی (که آشتی، محبت، رحمت و احترام به یکدیگر و پذیرش همزیستی و همکاری برای پیشبرد جامعه را می‌طلبد) مورد نیاز است و هم در عرصه‌های بین‌المللی که همواره سلطه‌طلبی، لشکرکشی، تحریم و فشار را شاهد بوده‌ایم.
وی گفت: بشر واقعا نیازمند به صلح است تا بتواند خود را از این ورطه ویرانگری که امروز به آن دچار شده است (و با پیشرفت شگفت‌انگیز تکنولوژی و علم این درگیری، ستیز و چالش بیشتر نیز شده است) نجات دهد.
خاتمی تصریح کرد: خیرخواهان بشر باید به دنبال ترویج صلح باشند و خشونت‌گرایان را چه در عرصه‌های ملی و چه در عرصه‌های بین‌المللی به هر صورتی که می‌توانند مهار کنند زیرا بشر فقط در سایه صلح می‌تواند معنای زندگی را درک کند.
رئیس بنیاد باران ادامه داد: در بینش اسلامی و به‌خصوص بینش شیعی این مسئله مطرح شده که پایان تاریخ با استقرار صلح و عدالت در کل جامعه بشری تحقق پیدا می کند و ما مفتخریم که پیرو این مکتب هستیم و در این مسیر حرکت می‌کنیم.
خاتمی گفت: صلح فقط، صلح میان انسان‌ها نیست بلکه صلح با طبیعت نیز مسئله مهمی است که امروز علاوه بر ستیز انسان‌ها با یکدیگر شاهد آن هستیم و ستیز انسان با طبیعت باعث به وجود آمدن مشکلات زیادی شده است.
او با بیان اینکه یک صلح‌طلب واقعی علاوه‌بر صلح میان انسان‌ها و ملت‌ها باید به فکر صلح انسان و طبیعت هم باشد، ادامه داد: وقتی انسان محور و مدار عالم و آدم تصور می شود، این پندار شکل می گیرد که انسان همه کاره هستی است و تنها ابزار او عقل خودبنیادش است، آن‌وقت وضعیتی پیش می‌آید که مهمترین مسئله انسان در عرصه زندگی طبیعی مسئله محیط زیست و مهمترین مسئله در عرصه امور انسانی استعمار و استیلای قدرت‌های بزرگ می‌شود.
به گزارش خبرنگار ایلنا، خاتمی گفت: بشری که فقط به فکر استیلا، تصرف و استخدام همه‌چیز در مسیر خواست‌های خود است طبیعی است که زمانی‌که قدرت بیشتری پیدا می‌کند تصرف‌گری او نیز بیشتر می‌شود بنابراین صلح انسان با انسان مستلزم تغییر بنیادین بینش بشر امروز است.
رئیس بنیاد باران تصریح کرد: بشری که گل سرسبد کائنات و موجودی است که خداوند وقتی او را خلق کرد به خودش آفرین گفت گویا فراموش کرده است که بنده خداست و همه طبیعت بر حق و عدل استوار شده است و روح قدسی بر کل عالم حاکم است و همه انسان‌ها که دارای گوهر و جوهر انسانی هستند از ارزش برابر برخوردارند اگر انسان این آفریده خدا این موضوع را فراموش نکند رابطه انسان با انسان رابطه محبت و دوستی می‌شود.
خاتمی گفت: چنین انسانی عاشق طبیعت است و گرچه از طبیعت برای بهبود زندگی خود بهره‌برداری می‌کند ولی به خودش حق نمی‌دهد که هیچ‌گونه تصرف بی‌حساب و کتابی در طبیعت انجام دهد.
وی تصریح کرد: جهان امروز متوجه شده است که تصرف‌های بی‌جا چه بر سر طبیعت آورده است و طبیعت نیز پاسخ استفاده ناروای انسان‌ها از محیط طبیعی را به انسان داده است و زندگی تلخی برای انسان‌ها ایجاد شده است.
رئیس بنیاد باران گفت: امروز در همه عرصه‌های جهانی مسئله محیط زیست یکی از مهمترین مسائلی است که به آن پرداخته می‌شود و وضعیت کنونی محیط زیست نه تنها بالفعل برای انسان‌ها زیان‌بار است بلکه به مهمترین تهدید برای هستی انسان‌ها و موجودات زمین تبدیل شده است و آینده بسیار خطرناکی را نشان می دهد.
خاتمی گفت: اگر نوع نگاه انسان تغییر کند آنگاه نوع تعامل انسان با طبیعت تغییر می‌کند و به جای درگیری با طبیعت و پیدایش مسائل زیست محیطی شاهد یک زندگی آرام خواهیم بود و دیگر محیط زندگی انسان‌ها محیطی تنگ و تاریک نیست.
وی ادامه داد: دوری از خدا، فراموش‌کردن خود، از خودبیگانگی، از یاد بردن عظمت هستی، و خود را فاعل مایشاء دانستن و مبنای کار را هوی و هوس قرار دادن سبب شده است زندگی امروز بر انسان تنگ شود.
رئیس بنیاد باران تاکید کرد: فراموشی خدا مسئله بسیار مصیبت‌باری است و مصیبت‌بارتر از آن این است که ما اهداف شیطانی و راه و رسم غیر انسانی خود را به نام خدا و به نام مقدسات بر مردم تحمیل کنیم.
خاتمی گفت: اگر کل جهان را تجلی‌گاه حکمت مطلق، عقل مطلق، مهربانی مطلق و عدل مطلق یعنی خداوند بدانیم و هر چیزی را نشانی از آیتی از خدا در نظر بگیریم جور دیگری رفتار خواهیم کرد.
او سپس از استاد تقی ابتکار یاد کرد و گفت: پس از گذشت سال‌ها هنوز جای خالی این استاد فرزانه در جامعه و دل‌ها احساس می‌شود انسان بزرگواری که قهرمان صلح با طبیعت بود.
رئیس بنیاد باران گفت: مرحوم استاد تقی ابتکار انسانی مومن، نوعدوست و دارای دغدغه‌هائی نسبت به محیط زیست و زندگی سالم انسان بود و اکنون فرزند برومندش خانم دکتر معصومه ابتکار که به حق عنوان قهرمان زمین را یافته است؛می‌تواند جانشین مناسبی برای ادامه راه پدر باشد.همچنان‌که تاکنون نیز آثار و برکات زیادی داشته است. 

با تکذیب اخباری مبنی بر صدور فتوای اجرای حکم اعدام یک جوان؛

با تکذیب اخباری مبنی بر صدور فتوای اجرای حکم اعدام یک جوان؛
آیت‌الله مکارم شیرازی:مطلقاً فتوایی درباره اعدام چنین اشخاصی نداده‌ایم


بعضی از جوان‌ها تحت تأثیر هیجانات خاصی دست به بعضی از خشونت‌ها زده‌اند که باید آنها را ارشاد و راهنمایی کرد و در صورتیکه وابسته به گروهای خاص فاسد و مفسد بیگانه نباشند؛ مشمول عفو واقع شوند.


ایلنا:آیت‌الله مکارم شیرازی از مراجع تقلید با تکذیب شایعه فتوای اجرای حکم اعدام که از سوی برخی سایت‌ها مطرح شده بود،تاکید کرد: بعضی از جوان‌ها تحت تأثیر هیجانات خاصی دست به بعضی از خشونت‌ها زده‌اند که باید آنها را ارشاد و راهنمایی کرد و در صورتیکه وابسته به گروهای خاص فاسد و مفسد بیگانه نباشند؛ مشمول عفو واقع شوند.
به گزارش ایلنا، دفتر اطلاع رسانی آیت‌الله مکارم شیرازی، با صدور اطلاعیه‌ای با اشاره به اخبار برخی سایت‌ها مبنی بر اینکه یکی از احکام اعدام با استناد به سخنان آیت‌الله مکارم شیرازی درخصوص محارب بودن حرمت‌شکنان روزعاشورا صورت گرفته است وسوء استفاده گسترده افراد معلوم‌الحال که همواره و به هر بهانه‌ای در صدد ضربه زدن به نهاد مقدس مرجعیت شیعه بوده و هستند،نظر آیت‌الله در خصوص این موضوع بدین شرح اعلام کرد:
« ما مطلقاً چنین فتوایی درباره چنین اشخاصی نداده‌ایم و این شیطنتی است که بعضی از سایت‌ها انجام داده‌اند.ان شاءالله طبق موازین اسلام عمل کنید و عجولانه قضاوت نفرمایید؛ خداوند همه را مشمول لطف خود قرار دهد. در ضمن ما می‌دانیم بعضی از جوان‌ها تحت تأثیر هیجانات خاصی دست به بعضی از خشونت‌ها زده‌اند که باید آنها را ارشاد و راهنمایی کرد و در صورتیکه وابسته به گروهای خاص فاسد و مفسد بیگانه نباشند؛ مشمول عفو واقع شوند.
http://ilna.ir/newsText.aspx?ID=111468