قلم

سیاسی/اجتماعی/فرهنگی

قلم

سیاسی/اجتماعی/فرهنگی

همچنان پای سخنرانی هاشمی رفسنجانی می‌نشینیم

آیت‌الله مهدوی‌کنی در گفت‌وگو با ایلنا:
همچنان پای سخنرانی هاشمی رفسنجانی می‌نشینیم


خیال می‌کنیم که همه باید تبدیل به یک مذهب و تفکر واحد شویم/کسی که می‌خواهد در صحنه بماندنباید به دوست خود سیلی بزند/هنوز فرهنگ وحدت را نفهمیده‌ایم.


ایلنا: دبیرکل جامعه روحانیت مبارز با تاکید بر اینکه کثرت در عین وحدت کاملا امکان‌پذیر است، معتقد است که هنوز فرهنگ وحدت را نفهمیده‌ایم.

آیت‌الله محمدرضا مهدوی‌کنی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در پاسخ به سئوالی در مورد راه‌های ایجاد وحدت در جامعه اسلامی اظهار داشت: باید در ابتدا فرهنگ وحدت را یاد بگیریم و معنای آن را بفهمیم و سپس برخوردهای ما بر اثر این یادگیری اصلاح می‌شود‎؛ در حالی که ما هنوز این فرهنگ را نفهمیده‌ایم و خیال می کنیم که همه باید تبدیل به یک مذهب و تفکر واحد شویم، در حالی که مقصود از وحدت گفت‌وگو و یافتن مشترکات است.

وی با بیان اینکه پایه‌های وحدت اصول کلی اسلام، قرآن، قبله و پیامبر واحد است، تصریح کرد: کثرت در عین وحدت کاملا امکان‌پذیر است ولی به شرطی که فرهنگ وحدت را بیاموزیم و فکر نکنیم که یا باید دست از دینمان برداریم و یا با یکدیگر بجنگیم.



دبیرکل جامعه روحانیت مبارز در پاسخ به این سئوال که آیا تلاش برای بیرون راندن نیروهای باسابقه نظام از صحنه با اصول وحدت سازگار است یا خیر؟ گفت: قطعا سازگار نیست؛ البته در صورتی که نیروها خودشان نخواهند از صحنه خارج شوند، زیرا بعضی طرفین رقابت نمی‌خواهند رقابت کنند و به گونه‌ای رفتار می‌کنند که از صحنه خارج شوند که در این صورت کنار گذاشته شدن تقصیر آنها است و فکر نمی‌کنم کسی بخواهد آنها را از صحنه بیرون کند.

آیت‌الله مهدوی‌کنی افزود: بعضی‌ها خودشان می‌خواهند از صحنه نظام بیرون بروند زیرا اگر کسی به دیگری سیلی زد، نمی‌تواند بعدا با او دوست شود و کسی که می‌خواهد در صحنه بماند نباید به دوست خود سیلی بزند.

وی در پایان در پاسخ به این سئوال که برخی جریانات خواهان حذف چهره‌ای مانند آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی هستند، تاکید کرد:‌ این جریانات مهم نیستند و ما همچنان پای سخنرانی آقای هاشمی می‌نشینیم.
http://ilna.ir/newsText.aspx?ID=111566

سخنرانی صانعی به مناسبت میلاد پیامبراکرم

 بیانات حضرت آیت الله العظمی صانعی (مدظله العالی) در پایان درس خارج فقه به مناسبت ولادت با سعادت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم)و امام صادق (علیه السلام)

 

بسم الله الرحمن الرحیم

به مناسبت این که فردا روز تولد رسول الله(صلی الله علیه و آله و سلم) و امام صادق(علیه السلام) است، من چند روایت از این دو بزرگوار می خوانم تا اسلام را بهتر بشناسیم و بعد عرض می کنم که چه استفاده ای از آن باید کرد و چگونه می توان این روایات را کاربردی کرد؟

یکی صحیحه جمیل بن درّاج در باب النوادر از کتاب العشره کافی: «عن ابی عبد الله(علیه السلام) قال: "کان رسول الله(صلی الله علیه و آله و سلم) یقسم لحظاته بین اصحابه فینظر الی ذا و ینظر الی ذا بالسویه" نگاهش همیشه به سمت راست یا چپ و یا روبرو نبود، نگاهش را بالسویه تقسیم می کرد نه این که به یکی پنج دقیقه نگاه کند و به دیگری کمتر. قال: "ولم یبسط رسول الله رجلیه بین اصحابه قطّ" هیچ گاه دو پایش را بین اصحابش پهن نمی کرد؛ یعنی با بی اعتنایی نمی نشست، تقریباً می شود گفت که همیشه دوزانو می نشست همان گونه که بعضی از بزرگان نیز همیشه این طور می نشینند. سوم: "وان کان لیصافحه الرجل" اگر با کسی مصافحه می کرد، "فمایترک رسول الله(صلی الله علیه و آله و سلم) یده من یده حتی یکون هو التارک" دستش را از دست او نمی کشید و به او احترام می گذاشت تا او دستش را بیرون بیاورد "فلما فطنوا لذلک، کان الرجل اذا صافحه قال بیده فنزعها من یده" آن که مصافحه می کرد، وقتی می دید پیامبر احترام می گذارد و دستش را نمی کشد، خودش زودتر اقدام می کرد تا دست پیغمبر فارغ بشود و ایشان گرفتار دست دادن نباشد. این روایت مربوط به رسول الله(صلی الله علیه و آله و سلم)و اخلاق ایشان است.

روایت دیگری از امام صادق(علیه السلام) بخوانم که حدیث پنجم باب حسن الصحابه و حق الصاحب فی السفر بوده و این هم موثقه ای از مسعده بن صدقه است؛ یعنی می توان معمولا طبق چنین روایاتی فتوی داد. "علی بن ابراهیم عن هارون بن مسلم عن مسعده بن صدقه عن ابی عبد الله(علیه السلام) عن آبائه(علیهم السلام) : "ان امیر المؤمنین(علیه السلام) صاحب رجلاً ذمیاً" حضرت امیر با کسی می رفت و باهم رفیق شدند. "فقال له الذمی این ترید یا عبدالله" آدم مؤدب و محترمی بوده است، با احترام می پرسد که بنده خدا کجا می خواهی بروی؟ به صورت تحقیرآمیز نگفته است. این کمال مسالمت و ادب را از این ذمی می فهماند. فقال: "ارید الکوفه" فلما عدل الطریق بالذمی عدل معه امیرالمؤمنین. به جایی رسیدند که راهشان جدا می شد، او هم راهش را کج کرد، عدل معه امیرالمؤمنین. آن فرد هم به طرف کوفه نمی رفت و راه دیگری را در پیش گرفت، امیرالمؤمنین نیز به دنبالش رفت. فقال له الذمی: "الست زعمت انک ترید الکوفه؟" مگر تو نگفتی می خواهم به کوفه بروم؟ فقال له: "بلی"؛ چرا من گفتم می خواهم به کوفه بروم. فقال له الذمی: "فقد ترکت الطریق" تو راه کوفه را رها کردی و به آن سو نرفتی. فقال له: "قدعلمت" می دانم ولی این طور نیست که اشتباه کرده باشم. می دانم که در بیراهه به دنبال تو می آیم و این راه کوفه نیست. قال: "فلم عدلت معی و قدعلمت ذلک؟" تو که می دانی پس چرا به دنبال من به راه افتاده ای؟ فقال له امیر المؤمنین(علیه السلام) : "هذا من تمام حسن الصحبة این یشیع الرجل صاحبه هنیئة اذا فارقه" یکی از حقوقی که دو نفر در مسافرت با هم دارند و تمام رفاقت این است که وقتی که می خواهند از هم جدا شوند، ولو برای چند لحظه او را مشایعت کند "وکذلک امرنا نبینا(صلی الله علیه و آله) " فقال له الذمی: "هکذا قال؟" پیغمبر شما این طور فرموده است که در راه هم چند لحظه بدرقه اش کنی؟ حق راه این است؟ این مقدار را هم باید اهمیت بدهید و حقوق هم را رعایت کنید؟ قال: "نعم" قال الذمی: "لاجرم انما تبعه من تبعه لافعاله الکریمة" پس آن هایی که دنبال پیغمبر رفته اند، برای این اخلاق بزرگوارانه و کرامت های اخلاقی او رفته اند، "فانا اشهدک انی علی دینک" من شما را گواه می گیرم که من هم دین تو را قبول دارم ورجع الذمی مع امیر المؤمنین(علیه السلام). با امیرالمؤمنین آمدند، فلما عرفه اسلم، وقتی شناخت که امیرالمؤمنین است، به دست ایشان اسلام آورد. این هم یک روایت از امام صادق(سلام الله علیه) . روایت دیگری از ایشان در رابطه با حقوق کار و کارگر بخوانم: امام صادق(سلام الله علیه) در منزلش غلامی داشت که کار می کرد. حضرت او را به دنبال کاری فرستاد. او هم که شب را نخوابیده بود، در کنار کوچه به خواب رفت. امام صادق(سلام الله علیه) وقتی دید دیر کرد، به دنبالش آمد و دید که در کنار کوچه به خواب رفته است. ایشان بادبزن را به دست گرفت و شروع به بادزدن او کرد. بیدارش نکرد؛ چون اگر کسی را باتندی برای نماز صبح بیدار کنی خلاف شرع است؛ چون یک جا از خواب می پرد. اگر هم می خواهی بیدارش کنی، آهسته آهسته باید این کار را بکنی نه این که بگویی بلند شو نمازت را بخوان، کافر بی دین! آفتاب طلوع کرده و تو نمازت را نخوانده ای. حضرت با آن چیزی که در دست داشت او را باد زد تا بیدار شد. بعد به او فرمود: فلانی ما کار را بین تو و خودمان تقسیم کردیم. شب ها بخواب و روزها برای ما کار کن. این دیگر -به تقریر منی- بی انصافی است که هم شب بخوابی و هم روز که به دنبال کار می فرستیمت. اگر بیماری، خود را معالجه کن و الا شب ها را بخواب نه این که نخوابی و روزها را بخوابی. شب را گذاشته ایم برای خوابیدن خودت، و روز را برای این که کارهای ما را انجام بدهی.

جالب این است که امام صادق(سلام الله علیه) در حالی این کار را کرد و در کنارش در کوچه نشست که حدود چهارهزار شاگرد دارد و شخصیت والای علمی است. از نظر خانوادگی نیز دارای شخصیت والایی است؛ چون پسر پیغمبر و زهراست، همه قبول دارند که آدم راستگویی است و اصلاً نام «صادق» به این اعتبار بوده است؛ مانند پیغمبر که همه قبول داشتند آدم امینی است.

این چند نمونه بسیار جزئی از اخلاق پیغمبر و امیرالمؤمنین(سلام الله علیه) بود. جلد دوم اصول کافی مملو ازا ین ابواب است. این روایات به ما می آموزد که عزیزان و برادران! امروز اگر بخواهیم اسلام را معرفی کنیم، نمی توانیم اسلام را با شمشیر علی و لافتی الا علی لاسیف الا ذوالفقار بشناسانیم. این ها جای خود دارد، اما امروز معرفی امیرالمؤمنین (همان گونه که شهید مطهری هم می فرماید به زهد ایشان است) من عرض می کنم اسلام را امروز باید به رعایت حقوقی که در اسلام آمده معرفی کنیم و به دنیا بگوییم اسلام این قدر طرفدار مردم است. پیغمبر در اخلاقش کرامت داشته، بیاییم این گونه مسائل را بگوییم، مطمئن باشید دنیا از ما می پذیرد . 

http://saanei.org/?view=01,00,00,00,0#01,01,01,74,0

شربت تریاک بزودی در مراکز درمانی توزیع می شود

وزیر بهداشت: شربت تریاک بزودی در مراکز درمانی توزیع می شود
تهران - وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: مراحل نهایی توزیع تنتور اپیوم(شربت تریاک) انجام شده است و بزودی این داروی درمانی برای ترک اعتیاد معتادان در مراکز درمانی در دسترس این افراد قرار می گیرد.

"مرضیه وحید دستجردی" در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در خصوص "تنتور اپیوم" افزود: توزیع این شربت، در همه مراکزی که آمادگی لازم را برای این منظور داشته و مورد تایید ستاد مبارزه با مواد مخدر باشند، انجام می شود.
وی با اشاره به اجرای موفق طرح آزمایشی درمان با شربت تریاک ، اظهار داشت: در جلسه اخیر کمیته درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر، برای توسعه توزیع این شربت تا پایان سال تصمیم گرفته شد.
براساس اعلام مسولان ستاد مبارزه با مواد مخدر، توزیع شربت تریاک یا همان تنتور اپیوم باید در فصل زمستان در 70 مرکز درمانی که برای این منظور اعلام آمادگی کرده بودند، انجام می شد ولی برخی مسولان وزارت بهداشت با این روند مخالفت کردند و روند توزیع را به تاخیر انداختند؛ هر چند وزیر بهداشت از همان ابتدا، با حضور در همه جلسات کمیته درمان، با توزیع این دارو موافق بود.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: تنتور اپیوم، دارویی درمانی برای ترک اعتیاد معتادان به مواد مخدر محسوب می شود و در مراحل آزمایشی، بر روی افرادی که تحت درمان قرار گرفته اند، نتایج مثبتی داشته است.
وحید دستجردی در عین حال اظهار داشت: درمان اعتیاد، تنها از طریق این دارو امکان پذیر نیست بلکه باید برنامه های روانشناسی و روان درمانی را برای مصرف کنندگان مواد مخدر مد نظر داشته باشیم.
وی با اشاره به ترک اعتیاد و عدم بازگشت 75 تا 80 درصد از معتادانی که در مرحله آزمایشی از این دارو استفاده کرده اند، گفت: در مرحله پایلوت، در مدت یکسال، استفاده از این دارو برای درمان اعتیاد نشان داد باید در کنار دارو درمانی برنامه های حمایتی دیگری همچون روان درمانی و روانپزشکی را مدنظر قرار گیرد.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطر نشان کرد: چنانچه این حمایت ها نباشد، امکان بازگشت به مصرف مواد مخدر در میان افراد معتاد وجود خواهد داشت. 

ریگی از هرمزگان تا تهران مثل بلبل حرف زد

ریگی از هرمزگان تا تهران مثل بلبل حرف زد
آمریکایی‌ها برای اینکه هویت او مخفی بماند ریگی را در چند کشور جا به جا کردند اما وقتی قصد انتقال او را از دبی به قرقیزستان داشتند در یک علیات پیچیده، هواپیماهای جنگی ما به پرواز درآمدند و هواپیمای حامل ریگی را مجبور به فرود در هرمزگان کردند. ریگی از هرمزگان تا تهران مانند بلبل حرف می‌زد.
جانشین فرمانده نیروی انتظامی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری سلاح مقابل فتنه را بصیرت دانسته است، گفت: برای داشتن بصیرت یک کار باید کرد و آن هم حمایت و تبعیت از ولی فقیه است

به گزارش مهر سردار احمد‌رضا رادان، شامگاه پنج‌شنبه در مراسم فیض بصیرت که در مزار ابن بابویه قم برگزار شد، گفت: امروز فتنه تا حدودی دفع شده و دست فتنه‌گران نیز برای مردم رو شده است. فتنه‌گرانی که از ادعای تقلب شروع کردند و در روز عاشورا اوج جریان ضد دینی خود را نشان دادند.

وی ادامه داد: جریان مردم فتنه‌گران را نابود کرد و در جایی که عده‌ای از خواص زمین خوردند، مردم در صحنه ماندند و نشان دادند که خواص همین مردم هستند.

جانشین فرمانده نیروی انتظامی گفت: برای شک انداختن و غبارآلود کردن فضا به کسی در زندان پیام می‌دادند که بگو به من تجاوز شده و پنجاه میلیون بگیر و اگر خجالت می‌کشی حد‌اقل بگو مرا آزار جنسی داده‌اند. وقتی به آن آقایان می‌گفتیم اصل ماجرا این بوده و چرا این ادعا را کردید، می‌گفت: خوب خدا را شکر که این لکه هم از دامن نظام پاک شد.

رادان خاطر نشان کرد: این وعده قرآن است که خداوند مؤمنین را می‌آزماید و برهمین اساس فتنه‌های بسیاری در راه است. امتحان‌هایی در راه است که این فتنه ممکن است در برابر آن چیزی باشد.

غبار‌آلود شدن فضا باعث شد عده‌ای در مقابل امام علی(ع) قرار گیرند

جانشین فرمانده نیروی انتظامی به منظور تبیین فتنه اخیر به بیان مثال‌هایی از تاریخ پرداخت و گفت: کسانی هم که در مقابل امام علی(ع) قرار گرفتند کافر حربی یا جنایت کار نبودند اما در اثر غبار آلود کردن فضا و شبهه افکنی منافقان شرایط به گونه‌ای شده بود که وقتی علی‌(ع) شهید شد گفتند : مگر علی(ع) نماز می‌خوانده است.

وی با مطرح کردن این سئوال که چرا عده‌ای از امام علی‌(ع) و امام حسین‌(ع) دور شدند و عده‌ای امروز یا فردا از ولی دور می‌شوند، گفت: این در کنار علی ماندن یا دور شدن بستگی به این دارد که ولی را برای چه بخواهیم. عده‌ای ولی را تا جایی همراهی می‌کنند که برای دارایی آنها خطری نداشته باشد.

وی در پایان گفت: مقام معظم رهبری سلاح مقابل فتنه را بصیرت دانسته است و برای داشتن بصیرت یک کار باید کرد و آن هم حمایت و تبعیت از  ولی فقیه است.

ریگی باورش شده بود که آدم مهمی است

سردار رادان با اشاره به جنایات ریگی گفت: ریگی پس از این ترور‌های بی‌هدف مورد حمایت سیا و چند سازمان امنیتی قرار گرفت به طوری که در حج امسال مهمان سعودی‌ها بود و خودش هم باورش شده بود که فرد مهمی است. حتی آمریکایی‌ها قصد داشتند به وسیله او و چند گروه مشابه جبهه جدیدی را علیه ایران باز کنند.

ریگی از هرمزگان تا تهران مانند بلبل حرف می‌زد

وی ادامه داد: پس از مسئله‌های بعد از انتخابات، آمریکایی‌ها در جهت القای فضای نا امنی در ایران عملیات جدیدی برای ریگی تعریف کرده بودند که برای توجیه عملیات جدید قصد داشتند او را به پایگاه خود در بیشکک انتقال دهند.

رادان افزود: آمریکایی‌ها برای اینکه هویت او مخفی بماند ریگی را در چند کشور جا به جا کردند اما وقتی قصد انتقال او را از دبی به قرقیزستان داشتند در یک علیات پیچیده، هواپیماهای جنگی ما به پرواز درآمدند و هواپیمای حامل ریگی را مجبور به فرود در هرمزگان کردند. ریگی از هرمزگان تا تهران مانند بلبل حرف می‌زد. 

افتتاح کبابی در حریم مسجد بزرگترین پایانه مسافربری کشور!

افتتاح کبابی در حریم مسجد بزرگترین پایانه مسافربری کشور!
جمعیت مسافران نماز گزار به ویژه در هنگام اذان با وجود سرمای هوای بیرون مسجد، مشکلات زیادی را برای آنان به دنبال آورده است. در همین حال عدم وجود تهویه مناسب هوا در داخل مسجد بوی بسیار نامطبوعی را در هنگام فریضه نماز به استشمام می رساند که برای مسافرین به ویژه برای میهمانان خارجی عازم شهرهای مذهبی از جمله قم بسیار تاسف انگیز است..
در حالی که سرمایه گذاری عظیم چند سال اخیر در پایانه مسافری جنوب تهران(بعثت)، شکل و نمای آن را نسبت به گذشته دگرگون کرده است، مشکل اساسی نماز گزاران در ورود به مسجد ترمینال جنوب در اوقات شرعی نه تنها همچنان حل نشده باقی مانده بلکه به جای حل مشکل مردم در محل مسجد کباب پزی افتتاح شده است!!

به گزارش "تابناک"، این مسجد در محوطه وسیع باز پایانه قرار دارد ولی تعبیه تنها یک در ورودی تنگ سبب ازدحام و معطلی بسیار، جمعیت مسافران نماز گزار به ویژه در هنگام اذان، با توجه به سرمای هوای بیرون مسجد مشکلات زیادی را برای آنان به دنبال آورده است. در همین حال عدم وجود تهویه مناسب هوا در داخل مسجد بوی بسیار نامطبوعی را در هنگام فریضه نماز به استشمام می رساند که برای مسافرین به ویژه برای میهمانان خارجی عازم شهرهای مذهبی از جمله قم بسیار تاسف انگیز است. قابل ذکر این که متاسفانه دیده شده چندین مسافر خارجی از این اقدام شگفت انگیز تصویر برداری هم کرده اند.

گفتنی است که تاکنون درخواست های شفاهی و کتبی بسیاری توسط مردم به مدیریت ترمینال جنوب داده شده تا این مشکل با تعبیه چند در ورودی دیگردر جهات شمال غربی و شمال شرقی مسجد رفع شود ولی با کمال تعجب نه تنها به این تذکرات مهم توسط مسوولان ترمینال هیچ توجهی نشد بلکه به جای نصب در ورودی اضافی در ضلع شمال غربی مسجد اخیرا شاهد افتتاح یک مغازه کباب پزی با یک تابلوی تبلیغی بزرگ در همان محل هستیم !!.

بر پایه این گزارش و به ویژه با توجه به در پیش بودن ایام تعطیلات نوروز و ورود سیل عظیم مسافر به بزرگترین پایانه مسافربری کشورمان، باید هر چه سریعتر به این معضل جدی رسیدگی شود تا خاطره نامطبوعی در ذهن هموطنانمان به جای نگذارد.
 
توجه به موقعیت خاص پایانه مسافربری بعثت به عنوان پایانه مرکزی تقسیم مسافر به نقاط مختلف کشور به نظر می رسد علی رغم اقدامات مثبتی که در سالهای اخیر انجام شده هنوز نیاز به کارهای اساسی وجود دارد تا پایانه ای در خور شان مردم ایران باشد.