قلم

سیاسی/اجتماعی/فرهنگی

قلم

سیاسی/اجتماعی/فرهنگی

یونسی در گفت‌وگو با ایلنا: ضابط، حق دخالت در امور قضایی را ندارد

یونسی در گفت‌وگو با ایلنا:
ضابط، حق دخالت در امور قضایی را ندارد


اگر قوه قضاییه با عدالت و قانون در رابطه با مجرمین اجتماعی برخورد کرده و در مورد متهمان سیاسی رافت اسلامی را به اجرا بگذارد بسیاری از مشکلات حل خواهد شد/قوه قضاییه نباید اجازه اعمال نفوذ ضابطین در پرونده‌ها را بدهد.


ایلنا: در حالی که در حوادث بعد از انتخابات شائبه دخالت برخی ضابطان دستگاه قضا در کار قضایی مطرح شد، مشاور رئیس قوه قضاییه معتقد است ضابط، حق دخالت در امور قضایی را نداشته و فقط باید گزارش خود را ارایه دهد که پذیرش یا رد آن بستگی به نظر قاضی دارد.
حجت‌الاسلام علی یونسی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به این پرسش که چه پیشنهادی برای مسوولان دستگاه قضایی برای سال جدید دارد، گفت: اگر قوه قضاییه به عدالت و قانون در رابطه با مجرمین اجتماعی برخورد کرده و در مورد متهمان سیاسی نیز رافت اسلامی را به اجرا بگذارد، قطعاً بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.
وی در خصوص لایحه قانون مجازات اسلامی که اخیرا به تصویب مجلس رسیده و در اختیار شورای نگهبان گذاشته شده است، اظهارداشت: این قانون نسبت به قانون گذشته از جهاتی بهتر است اما نقدهایی هم در رابطه با آن مطرح است.
یونسی با تاکید بر اینکه خود نیز نسبت به این قانون نقد دارد، بزرگترین ایراد این قانون را وجود ابهاماتی در موضوع جرم سیاسی دانست.
وزیر اطلاعات دولت اصلاحات همچنین در خصوص دخالت ضابط قضایی در کار قضا، گفت: ضابط یعنی مجری دستورات قوه قضاییه، بنابراین ضابط، حق دخالت در امور قضایی را نداشته و فقط باید گزارش خود را ارایه دهد که پذیرش یا رد آن بستگی به نظر قاضی دارد.
یونسی با تاکید بر اینکه قوه قضاییه به دلیل استقلال خود نباید اجازه اعمال نفوذ به سیستم‌های ضابط اعم از انتظامی و امنیتی در پرونده‌ها را بدهد، خاطرنشان کرد: زمانی که در وزارت اطلاعات بودم به شدت این موضوع را کنترل کرده و به هیچ وجه اجازه نمی‌دادم که ماموران امنیتی در کار قاضی دخالت کنند و در این رابطه دستورالعمل‌هایی نیز صادر کرده و شخصاً این موضوع را نظارت می‌کردم.
وی ادامه داد: مکرر به مسوولان قضایی وقت اعلام می‌کردم که اگر ماموران امنیتی بخواهند در یک پرونده اعمال نظر کنند سریعاً به من اطلاع دهند و زمانی که گزارشی داده می‌شد که یک مامور امنیتی به‌دنبال پرونده‌ از این شعبه به آن شعبه می‌رود، با آن مامور برخورد کرده و به او اخطار می‌شد چون پرونده تحویل مقامات قضایی شده دیگر به شما ربطی ندارد که قاضی چه حکمی صادر خواهد کرد.
وزیر دولت اصلاحات در پایان با تاکید بر اینکه قاضی در تمام مراتب مستقل بوده و از کسی جز قانون و وجدان خود دستور نمی‌گیرد، گفت: قاضی در مقام قضا رئیس مافوق ندارد.
http://ilna.ir/newsText.aspx?ID=114848

برخی دولتمردان و افراد متمکن به دنبال اعمال نفوذ در قوه ........

آیت‌الله مکارم شیرازی:
برخی دولتمردان و افراد متمکن به دنبال اعمال نفوذ در قوه قضاییه هستند


متاسفانه امروز بسیاری از مسائل پیش از آن که دادگاهی شود رسانه‌ای می‌شود، در حالی که هنوز حکمی صادر نشده و قاضی پس از رسانه‌ای شدن موضوع نمی‌تواند به راحتی برای این امر قضاوت کند و به سختی می‌افتد و این یک خطر است.


ایلنا: آیت‌الله مکارم شیرازی تاکید کرد: باید جلوی اعمال نفوذها در قوه قضائیه گرفته شود.
به گزارش ایلنا، این مرجع تقلید در دیدار با رییس قوه قضاییه، ضمن تشکر از زحمات وی، داشتن نیروی کارآمد، متعهد و متخصص را در دستگاه قضایی بسیار مهم برشمرد و گفت: یکی از مشکلات قضایی کمبود نیروهای کارآمد و متعهد است و این امر متاسفانه طی سال‌های گذشته جدی گرفته نشده است.
وی افزود: باید تلاش شود تا نیروهای متعهد، متخصص و نخبه در حوزه‌های علمیه جذب و در مرکزی آموزش داده شوند و حوزه علمیه نیز در این خصوص باید اقدامی جدی را انجام دهد که ما هم به این امر کمک می کنیم.
این مرجع تقلید تصریح کرد: گرچه امر قضا واجب کفایی است، ولی با توجه به نبود نیروی انسانی کافی این امر برای برخی واجب عینی است و باید کسانی که شهامت، شجاعت، تعهد و تخصص و آمادگی لازم را در این خصوص دارند وارد کار قضا شوند و مشکلات مردم را حل کنند.
آیت‌الله مکارم شیرازی تاکید کرد: آبروی نظام جمهوری اسلامی ایران در امر قضاست و اگر دستگاه قضایی کارآمد داشته باشیم در دنیا موفق خواهیم بود.
این مرجع تقلیدخطاب به رییس قوه قضاییه توصیه کرد: برخی از حوزویان دل‌بسته حوزه علیمه قم هستند و شما می‌توانید با بهره گیری از این نیروهای متعهد و متخصص در دستگاه قضایی برخی کارها را به آن‌ها واگذار کنید تا در این خصوص در خود قم اقدام لازم را انجام دهند.
وی ادامه داد: هر چه در قوه قضاییه سرمایه گذاری شود بجاست و آثار مثبت آن در سایر دستگاه های کشور ظاهر می شود.
آیت‌الله مکارم شیرازی در ادامه، از طولانی شدن پرونده‌های قضایی ابراز نگرانی کرد و افزود: بسیاری از مردم از طولانی شدن رسیدگی به پرونده‌های قضایی گلایه دارند؛ گرچه برخی از عوامل این مشکل در زمان تصدی جنابعالی بحمدالله برچیده شده است، اما اگر بخش دیگری از این عوامل برچیده شود، نگرانی مردم هم برطرف می‌شود.
این مرجع تقلید ادامه داد: برخی از مردم به دلیل طولانی شدن پرونده‌های قضایی به اجبار از حق‌شان می‌گذرند و کاری کنید که به خواست خدا در مدت اندک مردم به حق‌شان برسند و این نگرانی‌ها برطرف شود و برخی از قوانین دست‌وپا گیر نیز که سبب طولانی شدن این پرونده ها می شود برچیده شود.
وی استقلال قوه قضاییه را بسیار مهم برشمرد و اظهار داشت: گاهی دیده می‌شود برخی به دنبال اعمال نفوذ در قوه قضاییه هستند و می‌خواهند استقلال قضایی را زیر سوال ببرند، حتی گاهی این کار از سوی برخی دولتمردان و گاه از سوی افراد متمکن صورت می‌گیرد و باید جلوی همه این اعمال نفوذها گرفته شود.
آیت‌الله مکارم شیرازی افزود: دستگاه قضایی برای ضعفاست که افراد ضعیف بتوانند از این طریق از حقوق خود دفاع کنند، وگرنه افراد متمکن و صاحب نفوذ نیاز به آن ندارند؛ باید به گونه ای عمل شود که دستگاه قضایی همیشه مستقل و تحت نفوذ هیچ کسی قرار نگیرد و امید مردم به دنبال حذف اعمال نفوذها در دستگاه قضایی است.
وی یکی دیگر از دغدغه‌های مردم ضعیف را نداشتن وکیل در هنگام دعوی دانست و گفت: برخی به دلیل نداشتن تمکن مالی هرگز به دنبال وکیل نمی‌روند، زیرا وکلا غالباً پول های بی حساب و کتاب و گزافی را از مردم می طلبند و برخی که توانایی پرداخت آن را ندارند، از حق‌شان می‌گذرند که خوب است فکری برای این کار بکنید.
ایشان ادامه دادند: سزاوار است از سوی بیت‌المال برای کسانی که تمکن مال کافی ندارند وکیل گرفته شود تا مردم بتوانند از حق خود دفاع کنند.
آیت‌الله مکارم شیرازی در بخش دیگری از سخنان خود یکی از مسائل مهم در دستگاه قضایی را اطلاع رسانی دانست و اظهار داشت: خوشبختانه در حال حاضر اقدامات خوبی در قوه قضاییه صورت گرفته است و باید این فعالیت‌های به اطلاع مردم رسانده شود تا آن‌ها نیز به این اقدامات دلگرم شوند.
آیت‌الله مکارم شیرازی در ادامه، همچنین از رسانه‌ها انتقاد کرد و افزود: متاسفانه امروز بسیاری از مسائل پیش از آن که دادگاهی شود رسانه‌ای می‌شود، در حالی که هنوز حکمی صادر نشده و قاضی پس از رسانه‌ای شدن موضوع نمی‌تواند به راحتی برای این امر قضاوت کند و به سختی می‌افتد و این یک خطر است.
وی در پایان این دیدار تاکید کرد: نظارت بر حکم قضات بسیار مهم است در این خصوص طوری رفتار شود که بعضی از قضات احساس نکنند به احکام صادره از سوی آن‌ها هیچ نظارتی نمی‌شود و در نتیجه سست شوند.
آیت الله مکارم شیرازی همچنین توفیق ریاست قوه قضائیه در حل تمام این مشکلات از خداوند مسئلت کرد.  

امام واقعا می‌خواست مردم حاکم واقعی جامعه باشند

تحلیل موسوی تبریزی از همه‌پرسی 12 فروردین؛
امام واقعا می‌خواست مردم حاکم واقعی جامعه باشند

12فرودین،روز تولد مدیریت مردم است/ امام معتقد بود کارها باید خیلی سریع به عهده خود مردم گذاشته شود/ مقصود اسلام این نیست که با زور و دیکتاتوری اسلام پیاده شود/همه کار مسئولین باید به این باشد که مردم را راضی نگه دارند.


ایلنا:دبیر مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه روز 12فروردین، روز جمهوریت است،تاکید کرد:روز12فروردین، روز تمام مردم ایران است و روز مسلمان‌هایی است که با انتخاب نام جمهوری اسلامی، متعهد شدند با تمام اقلیت‌های قومی و مذهبی کشور، در صلح و آرامش زندگی کنند و همینطور بر اساس قانون اساسی تمامی حقوق آنها مراعات شود.
آیت‌الله سید حسین موسوی تبریزی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به سالگرد 12فروردین، روز جمهوری اسلامی و رفراندوم سال 58، گفت: روز جمهوری اسلامی، روز شروع و تولد نظام و روز تولد مدیریت مردم است و ما باید همیشه این روز را بزرگ بداریم.
وی افزود: کمتر از 2ماه پس از پیروزی انقلاب، امام(ره) نظام را به رأی مردم گذاشت و بیش از 98درصد مردم هم به آن رأی دادند و این مسئله نشان‌گر اهمیت نظر و رأی مردم برای امام(ره) بود، و اولین حرکت ایشان بعد از پیروزی انقلاب برای اینکه مردم را در حرکت جامعه قرار دهد برگزاری رفراندوم بود.
این استاد حوزه با انتقاد از کسانی که در حال حاضر هر رویدادی را نوعی رفراندوم قلم داد می‌کنند، اظهار داشت: اگر نگاهی به تظاهرات روزعاشورای قبل از پیروزی انقلاب بیاندازیم، می بینیم که آن تظاهرات قابل قیاس با تظاهرات‌هایی که در 22بهمن سال‌های گذشته و حتی امسال،برگزار شد، نیست و امام(ره) حتی با دیدن تمام این حمایت‌ها، می دانست که مردم باید به سر صندوق بیایند و تنها در سر صندوق است که مشخص می‌شود که واقعا مردم چه می‌خواهند.
وی خاطرنشان کرد: امام خمینی(ره) چند ماه قبل از پیروزی انقلاب، فرمودند که شعارهای مردم از "استقلال،آزادی،حکومت اسلامی" به "استقلال،آزادی،جمهوری اسلامی" تغییر کند و این عنوان را اولین بار خود امام(ره) در بیانیه‌اش مطرح کرد و بعد از آن هم مردم عنوان جمهوری اسلامی را مطرح کردند.
موسوی تبریزی با اشاره به این که در ابتدای انقلاب، نام‌های مختلفی از سوی احزاب و شخصیت‌ها برای نظام پیشنهاد می‌شد، گفت: امام خمینی(ره) در نهایت نام جمهوری اسلامی را برای نظام انتخاب کردند، و واقعا این دو کلمه می‌تواند تابلوی تمام عیار خواست‌های مردم ایران باشد.
وی یادآور شد: مردم از طرفی می‌خواستند که حکومتشان را خود اداره کنند و خودشان حاکم جامعه باشند، دیگران برای آنها تعیین تکلیف نکنند، استبداد و استعمار از بین برود که این همان جمهوریت است و از طرفی به دلیل این که مردم ایران اکثرا مسلمان بودند، دین را هم می خواستند که همان اسلامیت بود.
دبیر مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم، اظهار داشت: به نظر امام(ره) جمهوریت در درون اسلامیت بود و باید دانست اسلام هم همان جمهوریت و رأی مردم را می‌خواهد، چرا که قرآن بر اساس آیه "و امرهم شورا بینهم" اداره امور مردم را به خود مردم واگذار کرده است و البته یکسری قوانین اسلامی هم وجود دارد که از مردم خواسته شده است که به آنها عمل کنند.
وی ادامه داد: عمل به قوانین اسلام را خود مردم باید انتخاب کنند و مقصود اسلام این نیست که با زور و دیکتاتوری اسلام پیاده شود و این یعنی اختیار و اراده انجام فرامین اسلام را هم خود مردم داشته باشند.
موسوی تبریزی با اشاره به اصرار امام(ره) به برگزاری هرچه سریعتر رفراندوم، خاطرنشان کرد: امام(ره) معتقد بود که کارها باید خیلی سریع به عهده خود مردم گذاشته شود تا مردم در در تعیین حاکمیت نقش مستقیم و دائمی داشته باشند.
وی تاکید کرد: روز12فروردین، روز تمام مردم ایران است و روز مسلمان‌هایی است که با انتخاب نام جمهوری اسلامی، متعهد شدند با تمام اقلیت‌های قومی،مذهبی کشور، در صلح و آرامش زندگی کنند و همینطور بر اساس قانون اساسی تمامی حقوق آنها مراعات شود.
این استاد حوزه علمیه قم گفت: 12فروردین، روز جمهوریت است، چرا که تمام مردم به انتخاب خودشان آمدند و این نظام را برگزیدند و از این جهت بسیار اهمیت دارد و هرکس به آرای مردم و به جمهوری اسلامی اعتقاد داشته باشد، باید بداند این روز، روزی بسیار بزرگ است، اگرچه در چند سال اخیر، بزرگداشت های این روز کمرنگ شده است.
وی با انتقاد از کسانی که برگزاری رفراندوم از طرف امام خمینی(ره) را راهی برای جلوگیری از بهانه‌های دشمنان می‌دانند،گفت : امام(ره) هیچ گاه برای جلوگیری از بهانه‌ها و این که دیگران چه می‌گویند اقدامی انجام نمی‌داد؛ این حرفی است که تاحدودی آن‌هایی که مخالف نظام جمهوری اسلامی هستند شایعه می‌کنند؛ امام(ره) واقعا جمهوریت را می‌خواست و واقعا می‌خواست که مردم حاکم واقعی جامعه باشند.
موسوی تبریزی خاطرنشان کرد: حتی در پیشنهاد قانون اساسی، با اینکه امام(ره) از نظر فقهی، معتقد به ولایت فقیه بود و در سال 46هم درسش را در نجف تدریس کرده بود، اما از نظر سیاسی معتقد بود که تنها اگر مردم بخواهند باید بگویند ولایت فقیه باشد.
وی ادامه داد: وقتی افرادی از جمله دکتر حبیبی که قرار بود پیش نویس قانون اساسی را بنویسند، وقتی که آن را آماده کرده بودند، بحث ولایت فقیه در قانون اساسی نبود و اصرار امام(ره) هم این بود که همین پیش نویس را که ولایت فقیه در آن مطرح نبود را به رأی مردم بگذارند و امام(ره) می خواستند که همه چیز از طریق خود مردم حل شود و واقعا هم به این امر معتقد بود.
دبیر مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: بعد از آن که مجلس خبرگان برای بررسی پیش نویس قانون اساسی تشکیل شد، در زمان بررسی پیش نویس قانون اساسی و با پیشنهاد بعضی از نمایندگان، مسئله ولایت فقیه در قانون اساسی مطرح شد و امام(ره) هم طبیعتا در این مورد دخالت نمی‌کردند.
وی ادامه داد: امام(ره) پیش نویس قانون اساسی بدون ولایت فقیه را امضاء و به مجلس خبرگان فرستاد، تا آن را بررسی کنند و حتی ایشان میخواستند که بدون بررسی مجلس خبرگان این پیش نویس را که ولایت فقیه در آن نبود را به رأی مردم بگذارند.
موسوی تبریزی افزود: این‌ها نشان‌گر این است که امام(ره) می‌خواست که مردم هرچیزی را که خودشان خواستند انجام پذیرد و اعتقاد داشت که مردم باید در میدان باشند و تا چیزی را مردم نخواهند نباید انجام شود.
وی تاکید کرد: شاید حتی اگر امروز هم امام(ره) زنده بود و عده‌ای هم می‌گفتند که با توجه به رویش نسل‌های جدید پس از انقلاب، شک داریم که اکثریت ولایت فقیه را می خواهند یا نه؟ و ما میخواهیم بدانیم رأی مردم درحال حاضر چیست؟، حتما امام(ره) با یک رفراندوم دیگر موافقت می‌کرد؛ کما اینکه امام خمینی(ره) در 12بهمن 57 در بهشت زهرا فرمودند که"40یا 50 سال پیش اگر هم اجداد ما به یک چیزی رأی دادند ، الان باید نسلی که عوض شده و جدید است رأی دهند".
موسوی تبریزی تاکید کرد: همه کار مسئولین نظام باید به این باشد که مردم را راضی نگه دارند و مردم احساس نکنند که نظام جمهوری اسلامی و بعضی از قوانینی که در مجلس تصویب می‌شود، مانع پیشرفتشان و خوشبختی‌شان است.
موسوی تبریزی گفت: هبچ اشکالی هم ندارد که دوباره رفراندوم برگزار شود و مردم آن چیزی را که میخواهند دوباره ابراز کنند؛ مثل اینکه ما قانون اساسی را دوبار به رفراندوم گذاشتیم، و دومین بار آن مربوط به اصلاح قانون اساسی در سال 68 بود، که وقتی به رأی گذاشته شد رأی خوبی آورد.
دبیر مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم، گفت: نباید از این که بعضی رفراندوم را مطرح می‌کنند، وحشت کنیم و یا این که بگوئیم کسانی که رفراندوم را مطرح میکنند، خائن و یا ظالمند، و به نظر من، حتی آنهایی که دلسوز هم هستند می‌توانند رفراندم را مطرح کنند.
موسوی تبریزی در پایان با ذکر این نکته که معتقدم هنوز هم مردم ایران نظام جمهوری اسلامی را می‌خواهند، اظهار داشت: اگر امروزه هم دوباره رفراندوم برگزار شود و بالای 50درصد هم رأی بیاورد، یک مشروعیت بسیار محکم، چه در جامعه و چه در دنیای امروز است که مورد قبول هم خواهد بود.  

http://ilna.ir/newsText.aspx?ID=114763

امام می‌دانست حکومتی که رای اکثریت را نداشته باشد دوام ندارد

منتجب‌نیا در گفت‌وگو با ایلنا:
امام می‌دانست حکومتی که رای اکثریت را نداشته باشد دوام ندارد


چنان‌چه مردم به نظام جمهوری اسلامی رای منفی می‌دادند بی‌شک امام چنین حکومتی را با یک اقلیت تشکیل نمی‌داد/امام هیچ‌گاه اندیشه حکومت منهای مردم را در سر نداشت و برای خوش‌آمد دنیا و ملاحظات دیگر نیز به رفراندوم تن نداد.


ایلنا: قائم مقام حزب اعتماد ملی معتقد است که امام خمینی(ره)هیچ گاه به تاسیس نظامی منهای جمهوریت وعدم توجه به رای مردم نمی‌اندیشیده است و همواره اندیشه توجه به رای مردم را در سر داشته است.
حجت‌الاسلام رسول منتجب‌نیا در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به سوالی درباره فلسفه وجودی برگزاری رفراندوم در 12 فروردین 58 تاکید کرد:امام خمینی(ره)در تمام طول انقلاب به تاسیس حکومتی مردمی و مبتنی بر دموکراسی می‌اندیشید.
وی افزود:حکومتی که امام به تاسیس آن می‌اندیشید حکومتی بود مبتنی بر آراء و خواسته‌های مردم و هرچند که ایشان یک مرجع تقلید بلندپایه و کارشناس عالی‌رتبه اسلامی بودند اما به عنوان یک مرجع تقلید دستور تاسیس حکومت را ندادند بلکه یک ایده اسلامی را مطرح کردند که بر آراء مردم تکیه داشته باشد.
منتجب‌نیا خاطرنشان کرد: هنگامی‌که امام در نوفل لوشاتو حضور داشتند طی مصاحبه‌های خود بارها اعلام کردند که به دنبال تشکیل یک حکومت سلطنتی نیستند و تنها به رای مردم توجه دارند.
وی تصریح کرد: امام خمینی این حکومت را ماهیتا مردمی می‌دانست و به دنبال آن بود که این حکومت برخواسته از آراء مردم باشد و در همین راستا در بدو ورود به ایران در بهشت زهرا اعلام کردند که چون مردم ایشان را قبول دارند حکومت تشکیل می‌دهند و خود را نماینده مردم می‌دانستند و بارها اعلام کردند که انقلاب اسلامی را همین مردم به پیروزی رساندند.
این استاد دانشگاه یادآور شد: چنین دیدگاهی اقتضاء می‌کرد که مردم خود نوع حکومت را انتخاب کنند و امام خمینی نیز مردم را در این انتخاب آزاد گذاشتند و چنان‌چه مردم به نظام جمهوری اسلامی رای منفی می‌دادند بی‌شک امام چنین حکومتی را با یک اقلیت تشکیل نمی‌داد چراکه معتقد بود حکومتی که آراء اکثریت مردم را در پشت سر خود نداشته باشد نمی‌تواند مقبولیت و مشروعیت داشته باشد و حتی در آینده نیز دوامی نخواهد داشت.
وی ادامه داد: امام ایده خود را به رای گذاشت و اکثریت مردم نیز به آن رای مثبت دادند و در قانون اساسی نیز به صراحتا بر اساس همین دیدگاه اعلام شده است که حکومت جمهوری اسلامی حکومتی بر پایه آراء مردم است.
این تحلیل‌گر سیاسی در پاسخ به سئوالی در رابطه با برخی ادعاها در مورد آنکه امام خمینی اندیشه دیگری جدای از جمهوری اسلامی در سر داشته‌اند گفت: چنین ادعایی تهمتی بزرگ و ظلمی فاحش به امام است چرا که امام از دوران جوانی به مردم توجه داشت و در تمام طول انقلاب نیز از مردم و حق و حقوق آنها دم می‌زد.
وی تاکید کرد: کسانی‌که چنین تهمتی را به امام می‌زنند قابل بخشش نیستند چرا که امام هیچ‌گاه اندیشه حکومت منهای مردم را در سر نداشت و برای خوش‌آمد دنیا و ملاحظات دیگر نیز به رفراندوم تن نداد.
منتجب‌نیا خاطر نشان کرد: تمام انقلابیونی که در دوران انقلاب در خارج از کشور در خدمت امام بودند متفق هستند که امام همواره به تاسیس جمهوری اسلامی می‌اندیشید اما برخی برای توجیه عقاید غیر عقلانی خود چنین تهمت‌هایی را به امام می‌زنند تا جمهوریت را حذف کنند.
وی خطاب به این افراد گفت: بهتر است دست از روح پاک امام بر دارند و امام را متهم نکنند که به دنبال تشکیل حکومتی غیر مردمی بوده است، ما امامی را قبول داریم که می‌گفت به من خدمت‌گذار بگویید نه رهبر!  

ملت ایران باید عقب‌افتادگی دوران طولانی استبداد را جبران کند

 
رهبر معظم انقلاب اسلامی:
ملت ایران باید عقب‌افتادگی دوران طولانی استبداد را جبران کند


ملت ایران نشان داد که در جنگ در میدان‌های سیاسی و امنیتی، بصیرت و ایستادگی‌اش کمتر از بصیرت و ایستادگی دوران جنگ نظامی نیست.


ایلنا: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی ظهر امروز با حضور در محل یادمان عملیات غرورآفرین فتح‌المبین در منطقه عملیاتی دشت عباس، یاد و خاطره رشادت‌ها و دلاورمردی‌های رزمندگان غیور اسلام در این عملیات ظفرمند را که در سال 1361 انجام شد، گرامی داشتند و برای شهدای گرانقدر این عملیات، علوّ درجات مسئلت کردند.
به گزارش ایلنا، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در جمع کاروان‌های راهیان نور که برای بازدید از این منطقه عملیاتی دوران دفاع مقدس، به محل یادمان عملیات فتح المبین آمده بودند، در سخنانی با تجلیل از فداکاری، ایستادگی، هوشمندی و عزم راسخ نسل جوان دوران دفاع مقدس تأکید کردند: تنها راه سعادت دنیا و آخرت ملت ایران، ادامه همان راه با حفظ شجاعت، بصیرت، تدبیر، عزم راسخ و اراده مستحکم مبتنی بر باور و ایمان اسلامی است.
رهبر انقلاب اسلامی اهداف خود از حضور در مناطق عملیاتی دوران دفاع مقدس را گرامیداشت فداکاری و ایستادگی رزمندگان اسلام و شهدای والامقام و قدردانی از ایثار و جانفشانی مردم عزیز خوزستان در یکی از حساس‌ترین و سخت‌ترین شرایط کشور دانستند و افزودند: مردم خوزستان در دوران دفاع مقدس در صف اول رزمندگان بودند و پیوستگی آنان با ایران اسلامی آنچنان بود که وسوسه‌های قومی و زبانی دشمن بعثی هم نتوانست این پیوند مستحکم را سست کند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مناطق عملیاتی دوران دفاع مقدس را زیارتگاه خواندند و یکی دیگر از دلایل حضور خود در این مناطق را قدردانی از زائران و بازدیدکنندگان این مناطق برشمردند و تأکید کردند: این سنت بسیار ستودنی و حرکت با برکت که از چند سال پیش در قالب کاروان‌های راهیان نور آغاز شده، باید همچنان ادامه یابد.
ایشان خاطرنشان کردند: ملت ایران هرگز نباید مقطع حساس، تاریخی و پرافتخار دوران دفاع مقدس را فراموش کند زیرا آن مقطع یک تجربه گران سنگ است.
رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: اگر جوان‌های نسل امروز نیز در دوران دفاع مقدس بودند، با همان عزم راسخ در میدان حاضر می‌شدند و امروز همین جوانان، پایمردی خود را در میدان علم و سیاست، تلاش و کار، همبستگی ملی، و بصیرت به اثبات رسانده‌اند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر اینکه هدف دشمنان نظام جمهوری اسلامی از به راه انداختن جنگ تحمیلی، تحقیر ملت ایران با جدا کردن بخشی از خاک کشور بود، افزودند: در آن دوران امریکا، شوروی سابق، و برخی کشورهای اروپایی که دم از حقوق بشر می‌زنند، همه به دشمن خبیث بعثی کمک کردند تا نظام اسلامی ایران را شکست دهد اما جوانان این ملت با فداکاری، عزم راسخ و ایمان قوی خود، توطئه قدرت‌های استکباری را خنثی و دشمن را ذلیل و منکوب کردند.
ایشان خاطرنشان کردند: همواره عزم راسخ، هوشمندی، بصیرت، ایستادگی، قاطعیت و شجاعت ملت می‌تواند دشمنان را هر چند که در ظاهر بزرگ و نیرومند باشند، شکست دهد.
رهبر انقلاب اسلامی توانایی، قدرت و نفوذ ملت ایران در دنیای اسلامی را به مراتب بیشتر و گسترده‌تر از دوران دفاع مقدس دانستند و افزودند: امروز نیز توطئه‌های دشمنان زیاد است اما ملت ایران با ایستادگی خود، به این توطئه‌ها پوزخند می‌زند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای جنگ فکری و سیاسی را سخت‌تر از جنگ نظامی خواندند و تأکید کردند: ملت ایران نشان داد که در جنگ در میدان‌های سیاسی و امنیتی، بصیرت و ایستادگی‌اش کمتر از بصیرت و ایستادگی دوران جنگ نظامی نیست.
ایشان با تأکید بر لزوم همت مضاعف و کار مضاعف در همه عرصه‌ها، خاطرنشان کردند: ملت ایران باید عقب‌افتادگی دوران طولانی استبداد و دخالت خارجی را جبران کند.
رهبر انقلاب اسلامی جوانان کشور را در سطح دنیا کم‌نظیر برشمردند و تأکید کردند: وجود چنین جوانانی، نویدبخش آینده درخشان کشور است و جوانان با لطف و عنایت خداوند متعال، آن روزی را خواهند دید که کشور از لحاظ علمی، فناوری، سیاسی و نفوذ بین‌المللی در سطحی است که شایسته ایران اسلامی و ملت بزرگ ایران است.