خبر رییس قضا از مفاسد اقتصادی جریان انحرافی؛
جریانی انحرافی که گویا همه نکات انحرافات گذشته را با هم در یک جا جمع دارد، در کمرنگ کردن نقش علما و در ترویج ایرانیگری و قومیتگرایی بسیار تلاش میکند و مردم را ارجاع میدهد به کورش و هخامنش و دیگران و پس از آن طرف در ترویج عرفان های کاذب، در جن گیری و رمالی هم تلاش میکند که مشخص نیست اینها چه نسبتی با دین دارد.
بنا بر اعلام اداره کل روابط عمومی و تشریفات قوه قضاییه، رئیس قوه قضاییه گفت: جریان انحرافی اتفاقاً در مفاسد اقتصادی هم غوطهورند و بیامان جلو میروند.
به گزارش «تابناک»، آیت الله صادق آملی لاریجانی در نشست امروز مسئولان عالی قضایی به تلاشهای صورت گرفته در رژیم گذشته برای دور کردن مردم از اسلام و روحانیت اشاره کرد و افزود: همه ما میدانیم که در اواخر دوره طاغوت، رژیم به ترویج ملیتگرایی و ایرانیگرایی افراطی و بر پا ساختن جشنهای آنچنانی پرداخته بود که هدفی جز کمرنگ کردن نقش اسلام و نقش عالمان دین نداشت.
وی تأکید کرد: در جامعهای که بر پایه دین شکل پذیرفته و آحاد مردم مسلمان هستند و بناست بنا بر توحید، کتاب، سنت و وحی پیامبر زندگی کنند، مسلماً باید «تفقه در دین» داشته باشند؛ تفقه در دین یعنی درک عالمانه و درست از دین و درکی که بر اساس اجتهاد روشمند و مضبوط از دین حاصل شده باشد.
رئیس قوه قضاییه افزود: البته به نظر میرسد، از میان همه این اصطلاحات مثل معرفت دینی و درک درست یا عالمانه، تعبیر قرآنی «تفقه در دین» از همه پرمعناتر و پربارتر باشد. از اقتضائات چنین جامعهای، طبیعتاً و عقلاً این است که باید تفقه در دین داشته باشد و عالمانی باشند که دین را بفهمند و این فهم را در اختیار مردم گذارند و زندگیها بنا بر فهم عالمانه و مجتهدانه از کتاب و سنت شکل گیرد.
آملی لاریجانی به تأکید قانون اساسی بر این مسأله اشاره کرد و گفت: در اصول متعددی از قانون اساسی مستقیم و غیرمستقیم بر این مسأله تأکید و از جمله در اصل دوم قانون اساسی تصریح شده که نظام جمهوری اسلامی، نظامی است بنا بر توحید (لااله الا الله) و اینکه از طریق اموری از جمله اجتهاد مستمر فقهای جامعالشرایط بر اساس کتاب و سنت معصومین ـ سلام الله علیهم ـ قسط و عدل و استقلال سیاسی و اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی و همبستگی ملی را تأمین میکند و یا در اصل چهارم قانون اساسی تصریح شده است که همه مقررات و قوانین باید بر پایه موازین اسلامی باشد و البته طریق تشخیصتش را هم نظر فقهای شورای نگهبان قرار داده است.
وی به آیه 122 سوره توبه اشاره کرد و گفت: صدر این آیه این است که «و ما کان المومنون لینفروا کافه»؛ یعنی نهی میکند که مومنین همه «نفر» یعنی کوچ و حرکت داشته باشند و به میدان جهاد بروند؛ نهی میکند که همه مومنین بروند جهاد، میگوید عدهای باقی باشند و این عده بروند تفقه در دین کنند و این گونه نباشد که همه جهاد بروند و تفقه در دین زمین بماند.
رئیس قوه قضاییه با اشاره به این که در تفسیر این آیه اختلافاتی میان علما هست گفت: در این مسأله نمیتوان تردید کرد که این آیه تحریض و تحریک مومنان و الزام به بقای عدهای برای تفقه در دین است و این موضوع قابل تردید نیست. مرحوم شیخ انصاری در کتاب گرانسنگ رسائل پس از اینکه در استدلال این آیه بر حجیت خبر واحد تشکیک و اشکالات متعدد وارد میکند، میفرماید، در اصل این که این آیه ظهور در لزوم و وجوب تفقه و انذار در دین دارد، نمیتوان تردید کرد.
آملی لاریجانی افزود: مسلماً بحث از حلال و حرام قدر متیقن این تفقه است؛ یعنی باید کسانی باشند که دین را عالمانه بفهمند و یا اقلاً حلال و حرام آن را بدانند. منتها بعید نیست بر حسب پارهای قراین بگوییم، اصلاً معنای آیه این است که در همه معارف باید تفقه داشته باشند و نه تنها در حلال و حرام، مرحوم علامه طباطبایی نیز در ذیل این آیه شریفه میفرماید که از تعبیر انذار در این آیه شریفه استفاده میشود که باید در همه معارف تفقه کرد، چون بدون تفقه در مبدأ و معاد، انذار در حلال و حرام پیدا نمیشود.
وی در ادامه به تلاش برخی از جریانهای انحرافی در طول تاریخ برای دور کردن امت اسلام از تفقه در دین و از عالمان راستین اشاره کرد و ایده «اسلام منهای روحانیت» را زاییده این تلاش دانست و گفت: از قرنها پیش، پارهای جریانات انحرافی در مقابل نقش عالمان در دین بوده است و همه ما میدانیم که در برهههای متعددی در همین جامعه اسلامی ما دراویش و صوفیه را در مقابل علمای ما قرار میدادند و بهانه آنان، رجوع به باطن و باطن گرایی و اهمیت عالم معنا و معنویت بود؛ اما در واقع نقش علمای دین را میخواستند تضعیف کنند.
وی ادامه داد: ما یادمان نمیرود که در زمان طاغوت دراویش را تأیید و کمکشان میکردند، خانقاهایشان را آباد میکردند، مساجد را اگر نگوییم خراب میکردند، ولی هیچ کمکی نمیکردند و مراسم دینی را در خانقاهها میگذاشتند. این همراهی با جریانهای انحرافی برای کمرنگ کردن نقش عالمان دینی بود.
رئیس قوه قضاییه با اشاره به اینکه عالمان حقیقی دین توجه اصلیشان به عالم واقعیت و معنا بوده، منتها به خوبی دریافته بودند که اگر میخواهیم توجه به باطن پیدا کنیم و به عالم معنا بپردازیم، راه همین است و نمیشود انسان حلال و حرام خدا را نداند. بعد بگوید من دارم به عالم معنا میپردازم و نیز نمیشود حدود الهی را نداند و حرام و حلال الهی را پاس ندارد بعد بگوید من به عالم باطن میپردازم، این سخن نادرستی است.
آملی لاریجانی ظهور روشنفکران سکولار را ادامه این جریانهای انحرافی توصیف کرد و گفت: جریان سکولاریسم و روشنفکران سکولار را در کشورهای اسلامی تقویت میکردند تا باز در مقابل علما و متخصصان فهم دینی جهتگیری کنند. در همین کشور ما آرام آرام پر و بال دادند به اینها تا جایی که اسلام منهای روحانیت تز اصلی برخیها شد.
وی افزود: البته روحانی کسی نیست که فقط عمامهای بر سر و ردایی بر تن دارد، آنچه مهم است فهم عالمانه دین و تقوا است. آیا از علمای راستین دین از قرون اولیه مثل شیخ صدوق، شیخ مفید، شیخ مرتضی، شیخ طوسی، علامه حلی حتی تا زمان حال عالمی را دیدهایدکه بیاید ادعا کند که به لباس، کسی میشود روحانی. اینها خودشان مجاهد فی سبیل الله بودند در فهم دین و فهم معارف دینی و چه زحمات طاقت فرسایی برای بقای دین کشیدند. روشن است، روحانیتی که میگوییم تفقه در دین دارد همین روحانیت حقیقی است و اتفاقاً مخالفان نیز وقتی میگویند، تز اسلام منهای روحانیت، همین روحانیت حقیقی را مدنظر دارند که فهم آنان از دین عالمانه است.
آملی لاریجانی سپس افزود: واقعاً تأسف آور است که در زمانی که البته بیشتر به زمان دولت اصلاحات برمیگردد، کتاب های متعددی در عرفان های کاذب وارداتی در همین کشور مجوز از وزارت ارشاد گرفته است. وقتی انسان کتاب های آنها را میخواند میبیند که عدهای جاهل و شیاد و زنباره مدعی باطن و معنویت و عرفان شدهاند.
این چه عرفانی است که با همه دنیاپرستی میسازد. عرفان سرخپوستی که با مواد مخدر و امثال آن هم هیچ منافاتی ندارد. عرفان بودایی هم جور دیگری. باید تأسف خورد که این کتابها در این کشور نشر شد و صدایی هم برنخاست؛ کشوری که اساسش اسلام و تشیع و نظامش نظامی است بر اساس توحید و کتاب و سنت، چگونه میتواند این امور را تحمل کند.
رئیس قوه قضاییه تأکید کرد: متأسفانه، باید گفت در زمان ما هم جریانی انحرافی که گویا تمام نکات انحرافات گذشته را با هم در یک جا جمع دارد، در کمرنگ کردن نقش علما و در ترویج ایرانیگری و قومیتگرایی بسیار تلاش میکند و مردم را ارجاع میدهد به کورش و هخامنش و دیگران و پس از آن طرف در ترویج عرفان های کاذب، در جن گیری و رمالی هم تلاش میکند، که مشخص نیست اینها چه نسبتی با دین دارد.
در حالی که اینها هم دم از روشنفکری میزنند و با سکولارها خیلی راحت جمع میشوند و همراهی میکنند و هم با عدهای از هنرمندان لاابالی دم خور هستند و عرفان های کاذب را ترویج میکنند و البته از اینکه با اجانب هم پنهانی ارتباط بگیرند خیلی ابایی ندارند.
آملی لاریجانی ملت ایران را به هشیاری در برابر این جریان انحرافی دعوت کرد و اظهار داشت: باید به هوش باشیم، نظامی که بر اساس اسلام و بنا بر کتاب و سنت تشکیل شده میبایست، مراقب این جریان انحرافی و امثال آن باشد و باید بدانیم که ما مسلمانیم، مسلمانی که با حق تعالی عهد بسته که راه او را پشت سر گذارد و کتاب و سنت را تبعیت کند، اینچنین مسلمانی حتماً نخستین کارش فهم کتاب و سنت است و در اولین قدم نیاز به متخصص و عالم فهمنده دین دارد؛ اما شما در خصایص این گروه انحرافی میبینید که این گروه دین را به گوشهای در زندگی میبرند و میگویند قلبت صاف باشد.
وی افزود: متأسفانه، عقیده اینها اینگونه است که در روابط با نامحرم آزادند، در تماس با روشنفکران سکولار و گاه ملحد و پریدن با آنها آزاد هستند، در رجوع به جن گیر و رمال آزادند، با دراویش آزادند، آیا این است حدود الهی؟ این است حرمات الهی؟
وی تأکید کرد: این جریان اتفاقاً در مفاسد اقتصادی هم غوطهورند و بیامان جلو میروند. وقتی که انسان تقوا را از دست داد، در همه مجاری و در همه مجال مشکل پیدا میکند.
رئیس قوه قضاییه افزود: وظیفه همه عالمان دین است که در مقابل این انحرافات بایستند و مردم ما نیز به هوش باشند. ملت مسلمان و انقلابی ما به یاد دارند که حضرت امام (ره) چگونه با تمام وجود مقابل تز انحرافی اسلام منهای روحانیت ایستاد و هیچ گاه از یادم نمیرود که امام چگونه به آنها خطاب میکرد که شما با روحانیون مخالف نیستید بلکه با اسلام مخالفید.
آملی لاریجانی تصریح کرد: حالا هم همین است. این جریان انحرافی در حالیکه جن گیری و رمالی را روشنفکری جا میزنند، در کمرنگ کردن نقش عالمان دینی و متخصصان علوم حقه تلاش میکنند. مسلماً مقصود ما نفی عوالم باطن و عوالم معنا نیست، ولی یقین داریم بیشتر اینها شیادند. مگر هر چیزی در عالم امکان دارد، وقوعش در مورد شخص خاص هم ثابت است؟ ممکن است کسی بتواند قدرتهای مافوق طبیعی هم داشته باشد اما هر کسی که دکانی باز کند و بگوید، من چنین قدرتی دارم، آیا قدرت دارد؟ وانگهی هر قدرت شیطانی، هم مورد تأیید کتاب و سنت است؟
وی به روایتی در این زمینه اشاره کرد و گفت: از امام صادق (ع) نقل شده است: که فرمودهاند: آیه الکذّاب أن یخبِرَک خَبَر السماء و الارض و المشرقِ و المغربِ فاذا سألته عن حرام الله و حلاله لم یکن عنده شی»؛ این روایت عجیبی است. این روایت در کافی (جلد دوم صفحه 340 ) آمده و میفرماید نشانه آدم دروغگو این است، از آسمان و زمین و از مشرق و مغرب به شما خبر میدهد، اما وقتی از او راجع به حلال و حرام خدا میپرسی هیچ چیز در کفش نیست.
آملی لاریجانی تأکید کرد: این رمال ها و جن گیرهایی که قوه قضاییه با آنها برخورد کرده، مصداق همین روایتند.
رئیس قوه قضاییه در پایان با اشاره به نقش علما و هشیاری مردم در شناسایی جریان های انحرافی گفت: البته این رافع مسئولیت قوه قضاییه نیست و طبیعتاً هر شخصی باید مسئولیت خودش را انجام دهد و دستگاه های اجرایی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید وظایف خودشان را بدانند و نگذارند که کتاب ها و نشریات ضلال چاپ شوند.
در ادامه جلسه مسئولان عالی قضایی مقرر شد اقتضائات حقوقی و قضایی برنامه پنجم توسعه بررسی شود.
همچنین مقرر شد، برنامه سوم توسعه قضایی نیز از سوی مسئولان قضایی بررسی و پس از ارایه پیشنهادهای جدید و اصلاحات برای تصویب و ابلاغ به جلسه مسئولان ارایه شود.
http://www.tabnak.ir/fa/news/164171