قلم

سیاسی/اجتماعی/فرهنگی

قلم

سیاسی/اجتماعی/فرهنگی

ملی‌گرایی مخالف با آموزه‌های اسلامی است

آیت‌الله مصباح یزدی:
ملی‌گرایی مخالف با آموزه‌های اسلامی است


در جنگ تحمیلی ایران، آنچه ما را از شکست در برابر دشمن حفظ کرد، روحیه ملی‌گرایانه نبود، بلکه روحیه اسلامی رزمندگان بود/اگر تفکر انسان این باشد که تنها برای پیشرفت و سربلند کردن ایران تلاش کند، تفکری غیرالهی و محدود است.


رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌(ره)‌ گفت: امروز در برخی از شخصیت‌های کشور،‌ روحیه ملی‌گرایی وجود دارد، آنان تلاش دارند، تنها ایران را مطرح کنند و به تعالیم اسلامی کم‌توجه هستند.
به گزارش ایلنا،آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی در دیدار اعضای انجمن‌ اسلامی دانشگاه‌های کشور، ملی‌گرایی را مخالف با آموزه‌های اسلامی دانست و گفت: در برنامه‌های علمی، با تکیه بر ارزش‌های اسلامی، پیشرفت‌های بیشتری نسبت به حفظ ارزش‌های ملی‌گرایانه به دست می‌آید.
وی افزود: اگر تفکر انسان این باشد که تنها برای پیشرفت و سربلند کردن ایران تلاش کند، تفکری غیرالهی و محدود است.
مصباح یزدی ادامه داد: در جنگ تحمیلی ایران، آنچه ما را از شکست در برابر دشمن حفظ کرد، روحیه ملی‌گرایانه نبود، بلکه روحیه اسلامی رزمندگان بود.
وی خاطرنشان کرد:‌ ارزش هر انسانی به اندازه‌ای است که در راه آن فدا می‌شود، ‌ حال اگر در راه خدا باشد، ارزش الهی می‌گیرد و اگر تنها در راه ایران باشد، فقط در میان ملت ایران ارزش دارد.
رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در پاسخ به افرادی که حمایت ایران از مردم مظلوم فلسطین را اشتباه می‌دانند، تصریح کرد:‌ با توجه به آموزه‌های اسلامی که هزاران شهید در راستای زنده نگه داشتن آن جان خود را فدا کرده‌اند، وظیفه داریم از مسلمانان مظلوم در جهان حمایت کنیم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه همه مردم با مفهوم همت مضاعف، کار مضاعف آشنا هستند،‌ گفت: مقام معظم رهبری، در سال 89 ما را به جریانی فرا می‌خواند که با فطرت و دین ما همسو است.
مصباح‌یزدی افزود: عده‌ای هستند که برای دست‌یابی به هدف خود همت مضاعف دارند، اما در کنار آن کار مضاعف ندارند و تلاش دارند که از راه نامشروع به هدف مورد نظر دست یابند که اسلام با آن مخالف است.
وی خاطرنشان کرد: بیشتر مردم می‌خواهند ترقی داشته باشند،‌ اما در این راه نباید به راحتی و منافعشان آسیبی برسد. گاهی اوقات همت مضاعف چنین افرادی به جای این که به سود جامعه باشد، به ضرر آن‌ها تمام می‌شود.
رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، تربیت دانشجویان پیرو ولایت فقیه را از دستاوردهای انقلاب اسلامی دانست و اظهار داشت:‌ پس از گذشت سه دهه از پیروزی انقلاب، ایران اسلامی دانشجویانی را دارد که پیرو ولایت فقیه و ادامه دهنده آرمان‌های انقلاب اسلامی هستند.
وی با تأکید بر این که ضعف‌هایی در جامعه وجود دارد، خطاب به دانشجویان بیان داشت: درست است که نقش حوزه علمیه در از میان برداشتن مشکلات و ضعف‌های جامعه زیاد است،‌ اما بدانید که بسیاری از مشکلاتی که در جامعه وجود دارد،‌ به دست مسئولان نظام و دانشگاهیان برطرف می‌شود.
مصباح یزدی در پایان تاکید کرد: حل مشکلاتی که در جامعه اسلامی ایران وجود دارد، با تعامل و همکاری تمامی مسئولان و مردم محقق می‌شود.
http://ilna.ir/newsText.aspx?ID=115775

دولت به دنبال کوچک، فعال و چابک کردن ساختارهای اداری کشور است

رئیس‌جمهور:
دولت به دنبال کوچک، فعال و چابک کردن ساختارهای اداری کشور است


خبط بزرگی که در سالیان گذشته در کشور صورت گرفته این است که به مدرک تحصیلی کارکنان بیشتر از کارآیی و توانمندی آنان توجه شده است و این مسأله‌ای است که باید اصلاح شود.


ایلنا:رییس‌جمهور معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس‌جمهور را از مهمترین دستگاه‌های اداری کشور دانست و گفت: مجموعه‌های اداری کشور مأموریت‌های روشن و البته بزرگ و مهمی را باید دنبال کنند و این معاونت موظف است ساختارهای اداری را متناسب با مأموریت‌های آن‌ها تعریف کند.
به گزارش ایلنا، محمود احمدی‌نژاد در دیدار مدیران و کارکنان معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس‌جمهور و مراکز وابسته با تبریک آغاز سال جدید گفت: خداوند بهار و نوروز را در چرخه زندگی انسان‌ها برای تحول در احوال تعبیه کرده است و از الطاف خدای متعال این است که ما را به بهار حقیقی انسان و جامعه بشری که برقراری حاکمیت انسان کامل در جهان است، نوید داده است.
وی در ادامه با بیان این‌که " ساختارهای اداری باید در خدمت تحقق اهداف متعالی یک ملت باشند" خاطرنشان کرد: اولین کاری که معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی باید انجام دهد، این است که به طور مدام این اهداف را برای همه واحدهای اداری کشور بازتعریف و یادآوری کند به نحوی که ساختارهای اداری کشور باید بدانند که فلسفه تأسیس و تشکیل آن‌ها چیست؟
وی افزود: مأموریت‌های ساختارهای اداری باید به درستی ترسیم شده و به روز شود و ساختارهای اداری متناسب با این مأموریت‌ها ایجاد گردد یعنی شکل و ساختار اداری باید متناسب با مأموریت‌ها باشد.
رییس‌جمهور کوچک‌سازی ساختارهای اداری را مورد تأکید قرار داد و گفت: دولت حقیقتاً به دنبال کوچک، فعال و چابک کردن ساختارهای اداری کشور است. کوچک‌سازی ساختار اداری یعنی این‌که حیطه وظایف و اختیارات ساختارها محدود شود. اصلاح چرخش کارها از جمله اقداماتی است که می‌تواند ساختارهای اداری کشور را کوچک کند.
وی تصریح کرد: کوچک‌سازی ساختارهای اداری باید بر اعتماد و نظارت مؤثر بنا باشد در غیر این صورت ساختارها کوچک نخواهند شد. هر چه قدر روند تصمیم‌گیری‌ها کوتاه‌تر و سریع‌تر باشد، کشور نیز سریع‌تر پیشرفت می‌کند.
وی گفت: سیستم اداری باید در خدمت حرکت ملت باشد و ساختارهای اداری به مانند پلیس راهنمایی و رانندگی در کنار مردم و به دنبال تسریع در حرکت آنان باشد. در تنظیم و اصلاح ساختار اداری باید حتی به ملاحظات روحی و روانی کارکنان نیز توجه شود.
احمدی‌نژاد با اشاره به تسهیل نقل و انتقال کارکنان دولت از مراکز استان‌های بزرگ به شهرستان‌ها گفت: باید امتیاز و تسهیلات ویژه‌ای برای کارکنانی که از مراکز استان‌ به پایین نقل و انتقال پیدا می‌کنند داده شود.
وی همچنین خواستار سر و سامان دادن به مقررات استخدامی کشور و آزمون‌های ورودی شد و گفت: باید این مقررات به گونه‌ای اصلاح‌شود که احساس عدالت در کشور تقویت شود؛ چراکه همه مردم کشور عزیز و محترم هستند.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیتی که در معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وجود دارد، این امیدواری هست که در طول دوره دولت دهم، سازمان منظم و منظبط اداری در کشور تشکیل شود.
رییس‌جمهور همچنین قاعده‌مند کردن مصارف اداری را مورد تأکید قرار داد و اظهار داشت: هم‌اکنون ساختمان‌های دولتی فراوانی در سطح شهر تهران وجود دارند که استفاده خاصی از آن‌ها انجام نمی‌گیرد که معاونت توسعه به راحتی می‌تواند به این‌گونه موارد رسیدگی کرده و منابع حاصل از آن را در خدمت رفاه کارمندان دولت قرار دهد. به هر میزانی که هزینه‌ها کاهش پیدا می‌کند می‌توان از این هزینه‌ها در جهت رفاه و تأمین نیازهای کارکنان دولت که از پرکارترین، منظم‌ترین و منظبط‌ترین نیروهای کشور هستند، استفاده کرد.
وی گفت: خبط بزرگی که در سالیان گذشته در کشور صورت گرفته این است که به مدرک تحصیلی کارکنان بیشتر از کارآیی و توانمندی آنان توجه شده است و این مسأله‌ای است که باید اصلاح شود.
احمدی‌نژاد تاکید کرد: سرمایه اصلی یک دولت همکاران و کارکنان سیستم اداری دولت هستند . کارمندان دولت در خدمت مردم هستند از این‌رو باید به نیازها و مطالبات آنان توجه شود تا فکر و ذهنشان آزاد باشد که بتوانند با آرامش خاطر به مردم خدمت کنند.  

چه کسانی از آشتی سخن می گویند؟ راهی که کارگزاران رفت

چه کسانی از آشتی سخن می گویند؟ راهی که کارگزاران رفت
کارزار پس از انتخابات پایان یافته است و گردو غبار فتنه در حال فرونشستن است. اکنون مطالبات عموم مردم متدین برای محاکمه آمران و عاملان تعرض به نظام اسلامی بار سنگینی را بر دوش دستگاه قضا نهاده است. سکوتی مرگ آلود بر جبهه فتنه انگیزان حاکم است و هرازگاهی درخواست هایی ترس آلود از خیمه سران فتنه به گوش می آید که بیایید آشتی کنیم!
این نوشتار در پی آنست تا ماهیت افکار طرف دعوا و زیرساخت های فکری آنان را واکاود تا امکان یا عدم امکان آشتی را به قضاوت عمومی بگذارد.
بی تردید احیای فرهنگ دینی علت العلل قیام امام راحل در برابر حکومت طاغوت بوده است و بدیهی است که محور توافق و مدارا در جبهه دفاع از انقلاب و سنگ محک تشخیص حق از باطل و تفکیک سره از ناسره سنجش اعتقادات جریانها و افراد مدعی و میزان پایبندی عملی آن ها به آن اعتقادات است. این واکاوی ما را در شناخت دوست، دشمن و دشمن پنهان شده در لباس دوست یاری می کند. فرهنگ دینی، مشتمل بر مؤلفه ها و عناصر درونی مختلفی است که در واقع، همان ارزش ها و باورهای اسلامی را در بر می گیرد. حیا، عفاف، حجاب، تقوا، آخرت گرایی، ایثار، انصاف، صداقت، معنویت، عدالت، صبر، توکل،زهد و... از جمله مصادیق فرهنگ اسلامی محسوب می شوند. بنابر این، چنانچه به طور کلی از فرهنگ اسلامی سخن بگوییم به مصادیقی همچون موارد فوق نیز اشاره کرده ایم.
روشن است که سیر نزولی یا صعودی فرهنگ دینی، معلول عوامل مختلفی است. این عوامل را می توان به دو دسته تقسیم کرد: عوامل خردکه به کنشگران انسانی باز می گردند و عوامل کلان که راجع به ساختارهای اجتماعی هستند.
یکی از عوامل کلان مؤثر بر فرهنگ دینی جامعه، مقوله رفتار دولتمردان سیاسی است. رویکردها، برنامه ها و اقدامات هر دولت، از جمله متغیرهای علّی است که بر فرهنگ دینی فرد و جامعه اثر می گذارد. از این رو، در این فرصت، به تحلیل و تبیین تأثیرات گفتمان های دولت های پس از جنگ بر فرهنگ دینی جامعه می پردازیم. مدعای این نوشتار آن است که در طول حاکمیت گفتمان های دولت های پس از دوران جنگ، فرهنگ دینی به دلیل مضامین و درون مایه های ناهمگون با اصول اسلامی و ارزش های انقلابی این گفتمان ها، آسیب دیده است. البته میزان این آسیب ها در عرصه ها و مقاطع مختلف، یکسان نبوده است. بدین جهت، تبیین علّی خود را در چهارچوب هر یک از این گفتمان ها ساماندهی کرده و هر یک را به صورت مجزا طرح می نماییم.
دوره اول: گفتمان سازندگی: این گفتمان که طی سال های 76- 1368 در عرصه سیاسی، کشور حاکم بود. محور اصلی حرکت و برنامه ریزی خود را، پیشرفت اقتصادی و بازسازی زیر ساخت های مادی و اقتصادی کشور و جبران ویرانی های حاصل از جنگ تحمیلی قرارداد. با وجود این که گفتمان سازندگی توانست خدمات قابل توجهی را در حوزه اقتصاد به انجام برساند، اما برخی از اساسی ترین جهت گیری ها و فعالیت های آن نیز از مسیر ارزش های انقلاب اسلامی خارج شد. از جمله:
1- حوزه فرهنگ
1-1- فرعی و حاشیه ای قلمدادکردن مقوله فرهنگ و درنتیجه، بی توجهی نسبت به ضرورت برنامه ریزی جدی فرهنگی و هدایت فرهنگی عمومی، در اثر اقتصاد محوری.
1-2- بی تفاوتی نسبت به نشر و نهادینه سازی باورها و ارزش های اسلامی و مقابله با نابهنجاری های ضدارزشی در جامعه در اثر تلقی سکولاریستی از فرهنگ.
2- حوزه سیاست.
2-1 حاکمیت یافتن افراد بوروکرات و تکنوکرات (متخصص ) در مراکز دولتی که بیگانه و یا احیانا مخالف ارزش های اسلامی (تعهد) هستند.
2-2- شایع شدن رفاه طلبی، تجمل گرایی، ثروت اندوزی و اسراف و تبذیر میان برخی از مدیران و مسئولان حکومتی
2-3- وجود شکاف و فاصله میان مردم و مسئولان در اثر تفاخر و کبر برخی از مسئولان
2-4 -دست اندازی و خیانت برخی از مدیران دولتی به بیت المال و در نتیجه شکل گیری مفاسد اقتصادی
2-5- پدیدآمدن باندبازی، حزب گرایی، تبارسالاری و قوم و خویش گرایی درمیان برخی از مسئولان
3- حوزه اقتصاد
3-1- اصالت یافتن اقتصادی نسبت به سایر حوزه ها
3-2- تکیه بر مدل اقتصاد سرمایه داری و نه اقتصاد اسلامی
3-3 -مغفول واقع شدن عدالت اقتصادی و اجتماعی
3-4- گسترش و تعمیق یافتن شکاف های طبقاتی و فاصله فقیر و غنی
روشن است که چنین رویکردها و رویه هایی که مخالف ارزش های اجتماعی اسلام هستند به هیچ روی به تقویت فرهنگ اسلامی منجر نمی شود، بلکه میزان پایبندی افراد جامعه را به قیود و اصول دینی کاهش داده و آنها را -همچون حاکمان- در مسیر منفعت جویی شخصی، تحصیل ثروت به هر وسیله، فردگرایی،قدرت طلبی، دنیاگرایی و.... قرار می دهد. بدین ترتیب این گفتمان از یک سو رسالت خود را در حوزه فرهنگ به فراموشی سپرد و جامعه را به سوی ارزش ها و باورهای دینی سوق نداد (چرا که قائل به اصالت اقتصاد و ضرورت توسعه اقتصادی بود). و از سوی دیگر، رویه هایی بدعت آلود را در حوزه مدیریت در پیش گرفت که هیچ سنخیتی با سنت اسلامی نداشت.
از این رو، چندی پس از آغاز این دوره، نابهنجاری های اجتماعی و فرآیند عبور از ارزش های دینی- نسبت به گذشته - گسترش یافت و به تدریج، فسادهای فرهنگی و الگوهای رفتاری وپوششی ضد ارزشی درعرصه عمومی جامعه ظهور یافتند. در اوایل همین مقطع بود که مقام معظم رهبری نسبت به تهاجم و شبیخون فرهنگی هشدار دادند و توجه مسئولان را به این مقوله جلب کردند، اما متأسفانه اقدام و برنامه دلسوزانه و حساب شده ای در راستای مقابله با امواج تهاجم فرهنگی صورت نپذیرفت و این امواج، روز به روز بیشتر، لایه ها و قشرهای اجتماعی را درنوردید.
افزون براین، توسعه بی تفاوتی نسبت به عدالت نیز مقوله ای بود که همواره مقام معظم رهبری نسبت به آن تذکر می دادند:
«هدف اصلی درکشور ما و در نظام جمهوری اسلامی عبارت از تأمین عدالت است و رونق اقتصادی و تلاش سازندگی، مقدمه آن است. ما نمی خواهیم سازندگی کنیم که نتیجه اش این باشد که عده ای از تمکن بیشتری برخوردار شوند و عده ای فقیرتر شوند... این را باید در برنامه مورد نظر قرار بدهند(1/1/72).
«در برنامه های اقتصادی دولت، آن نقطه ضعفی که خیلی زود به چشم انسان می آید این است که از لحظه شروع و مقدمات، تا وقتی که بخواهد به نتایج مورد نظرش برسد. در اواسط کاربه ضعفای جامعه خیلی سخت می گذرد. این کاملًا محسوس است.»
(11/12/70)
البته اکنون وقتی به گذشته می نگریم می توانیم دریافت های دقیق تر و جامع تری را بدست آوریم؛ چرا که اغلب پیامدهای فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی یک گفتمان سیاسی یک دوره، مدت ها بعد از آن به ظهور می رسد و جلوه گر می شود. علاوه بر این ، اعترافات برخی افراد توانسته به خوبی، فضای فکری حاکم بر مدیران گفتمان سازندگی را شفاف سازد. به عنوان مثال برخی آراء و ایده های سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی -حزب برخاسته از دولت و گفتمان سازندگی- که درسال های اخیر مطرح شده است می تواند روشنگر واقعیت های گذشته باشد:
«اگر بخواهیم تعریف روشنی از حزب کارگزاران سازندگی ارائه کنیم می توانیم بگوییم حزب کارگزاران یک حزب لیبرال دموکرات مسلمان است.» (روزنامه کارگزاران، 22/3/85)
«ما قائل به این که اسلام نظام اقتصادی دارد نیستیم. اسلام دین هدایت است. همان طور که نظام مهندسی ندارد. نظام اقتصادی هم ندارد... مگر امام جعفر صادق (ع) متخصص روابط پول و بانک بود که بیاید و دراین حوزه وارد شود و نظام اقتصادی معرفی کند؟!» (روزنامه کیهان، 25/4/86).
«گرایش حزب کارگزاران سازندگی برای مدیریت کشور، گرایشی لیبرالیستی است.» (پیشین)
«تکرار می کنم که کار دین، دستگاه سازی درزمینه امور سیاسی، اقتصادی و فرهنگی نیست. بلکه کارش روشن کردن چراغ هدایت است و نشان دادن راه و بیراهه به مؤمنان.» (روزنامه کارگزاران (26/4/86)
حال باید تأمل کرد که آیا دراین چارچوب فکری، اساساً جمهوری اسلامی به عنوان یک نظام سیاسی برخاسته از اسلام، می تواند قابل قبول باشد؟! آیا چنین تفکری می تواند معتقد به حضور دین درعرصه عمومی باشد یا آن را به حریم خصوصی محدود می کند و برای حاکمان در قبال فرهنگ دینی، حق و باطل، ارزش ها و ضد ارزش ها و... قائل به تکلیف و رسالتی نیست؟! آیا این تلقی، همان سکولاریسم و تفکیک دین از سیاست و فرهنگ و جامعه نیست که انقلاب اسلامی دقیقا تعارض ذاتی با آن دارد؟! و آیا بستر مناسب و شرایط هم سنخی برای آشتی وجود دارد؟! مگر نه آنکه نص گفتمان امام (ره) آشتی با لیبرال ها، غرب و شرق زدگان و نااهلان و نامحرمان راجایز نمی شمارد! 

http://kayhannews.ir/890118/12.htm

ملاقات با سران فتنه اقلیت مجلس را دوپاره کرد

ملاقات با سران فتنه اقلیت مجلس را دوپاره کرد (خبر ویژه)
جمعی از اعضای فراکسیون اقلیت به طور جداگانه به ملاقات خاتمی، موسوی و کروبی رفتند. این ملاقات ها هر چند به بهانه دیدار نوروزی انجام گرفت اما هدف اصلی از آن در آوردن جبهه از هم پاشیده اصلاحات از بن بست و ورشکستگی خود ساخته بود.
اما گزارش های منتشره حاکی از آن است که از قضا سرکنگبین صفرا فزوده است. در حالی که فراکسیون اقلیت حدود 50 نفر عضو دارد تصاویر منتشره حاکی از آن است که در هر یک از این ملاقات ها بین 14 تا 20 نفر حضور داشته اند که البته در بین آنها بعضاً افراد غیرنماینده هم دیده می شوند. به تعبیر دیگر 60 تا 70 درصد (اکثریت) اعضای فراکسیون اقلیت به دلایل مختلف ترجیح داده اند در این ملاقات ها حاضر نشوند. عدم حضور در ملاقات با کروبی و موسوی به ویژه از آن جهت قابل تفسیر است که شماری از اعضای اقلیت در برخی اظهارات خود نسبت به تندروی کور این دو و نوشتن هزینه های گزاف به پای اصلاح طلبان معترضند.
خاتمی در دیدار اقلیت «اقلیت مجلس» خواستار فعال شدن مجلس در جهت خواسته ها (از جمله آزادی زندانیان و آزادی انتخابات شد). وی بررسی سیاست های کلی انتخابات در مجمع تشخیص را گامی امیدوارکننده توصیف کرد.
وی برخلاف رویه تاثیرپذیری اقلیت مجلس و حملاتی که متضمن اهانت به اقلیت هم هست گفت: مجلس نباید تابع جریانی بیرون از خود باشد. اتفاقاً وقتی می گوییم انتخابات آزاد یعنی مجلسی بیاید که واقعاً نماینده افکارعمومی و اراده ملت باشد.
اما کروبی در دیدار جمعی از اعضای اقلیت ضمن انتقاد از رواج تهمت و دروغ مدعی شد: علاوه بر آن که عزای امام راحل و انقلاب را گرفته ام، امروز عزای اسلام و امیرالمومنین را با این رفتارها گرفته ام.
این اظهارات در حالی است که وی چند ماه پیش به خاطر عقده های شکست انتخاباتی و آلت دست واقع شدن برای طیفی از ضدانقلاب، مدعی تجاوز به بازداشت شدگان گردید و حتی کسانی به عنوان کشته حوادث پس از انتخابات معرفی کرد که بعدها معلوم شد ربایش آن افراد صحنه سازی خود افراطیون بوده است. سایت وابسته به حزب کروبی (سحام نیوز) دیروز از باب «الخائن خائف» نسبت به اعتراف احتمالی محمد داوری سردبیر بازداشت شده این سایت که با کروبی در ترویج دروغ و شایعات همکاری داشته، ابراز نگرانی کرد و مدعی شد وی احتمالا تحت شکنجه علیه کروبی اعترافاتی را مطرح خواهد کرد!
میرحسین موسوی هم در حالی که پیشه کردن دیکتاتوری و قانون شکنی به مقابله با انتخابات و رای اکثریت (عقل جمعی) پرداخته در دیدار جمعی از اعضای اقلیت مجلس به ستایش از حضرت امام پرداخت و گفت: اگر در انتخابات و حوادث پس از آن به عقل جمعی رجوع می شد شاهد اتفاقات تلخ نبودیم. 

http://kayhannews.ir/890118/2.htm#other206

خوشحال می‌شویم که فرزندان هاشمی محاکمه شوند

متن کامل سخنان ذوالنور در مسجد اهل بیت قم:
خوشحال می‌شویم که فرزندان هاشمی محاکمه شوند


موسوی و کروبی اگر در زندان باشند و آش و سوپ آنها سرد باشد، فریاد می‌کنند که حقوق بشر از بین رفت/سقوط هاشمی،کروبی و موسوی به به نفع نظام نیست/معنی ندارد که لاریجانی هم این طرف و هم آن طرف را داشته باشد.


ایلنا:جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: اگر امروزه 4نفر آمدند و به رهبر ایراد گرفتند که باید کنار برود، مگر ولایت برای خودشان است که کنار بکشند؟ مگر دلبخواهی است که کنار بکشند؟،ولایت که وکالت نیست که کنار بروند.
به گزارش خبرنگار ایلنا از قم، حجت الاسلام و المسلمین مجتبی ذالنور دوشنبه شب در مراسمی با عنوان نشست بصیرت که در مسجد اهل بیت قم برگزار شد ضمن تأکید بر لزوم داشتن بصیرت، اظهار داشت: در بسیاری از موارد خیلی از خواص و دانشمندان به علت نداشتن بصیرت لازم دچار لغزش می‌شوند اما یک روستایی که حتی نمی‌داند اینترنت چیست، بصیرت دارد.
وی افزود: یک دوره در زمان انقلاب است که یک آیت‌الله العظمی به دلیل نداشتن بصیرت مقابل امام(ره) ایستاد، به او مهر ساواکی بودن می‌خورد و یک زمان در دوران جنگ قرار داریم که عده‌ای می‌گفتند امام(ره) باید در قیامت پاسخگوی خون این همه جوان باشد و این به دلیل محدود بودن افق دید آنهاست.
جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران با اشاره به تعیین قائم مقام رهبری در زمان امام(ره)، گفت:بسیاری ولایت فقیه را نفهمیده‌اند و آن را در حد یک وکیل می‌دانند؛ اگر افراد معنی ولایت فقیه را می‌فهمیدند، قائم مقام رهبری تعیین نمی‌کردند، که بعدها در آن گیر کنند؛ آن‌هایی که این کار را کردند برای روز مبادا این کار را انجام دادند.
وی اظهار داشت: در جریان پس از انتخابات، اینها آمدند و اعتماد مردم که سرمایه اصلی کشور بود را هدف قرار دادند که متعاقب آن امنیت کشور را به چالش بکشند؛ این ها دقیقا اصل نظام را هدف گرفته اند، چرا که اعتماد را از جامعه گرفته‌اند.
ذالنور گفت: جریان مخالف گاهی آنچنان تشکیلاتی عمل می‌کند که باید به آن ها نمره 20داد، چرا که از کمترین امکانات، بیشترین استفاده‌ها را کرده‌اند؛ همیشه پشت هم بوده‌اند و برای خود شهید درست کردند.
وی با ذکر این نکته که ما در زمینه بصیرت در جامعه خوب عمل نکرده‌ایم، گفت:ما توانستیم که یک فوتبالیست را به مردم خود بشناسانیم اما نتوانسته‌ایم رهبری را آن طور که باید معرفی کنیم؛ هنوز هم بعد از 20سال بعضی سؤال می‌کنند که چگونه شد که رهبر انقلاب که حجت‌الاسلام و المسلمین بود، یک شبه آیت‌الله العظمی شد؟ ما می‌گوییم که آیا تأیید 80مجتهد خبرگان برای تأیید اجتهاد یک شخص کافی نیست؟
جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران با تأکید دوباره بر اهمیت داشتن بصیرت در جامعه گفت: اگر بصیرت شما نبود، که دیگران در دوران اصلاحات همه چیز را برده بودند.
وی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی در بخش موشک‌های بالستیک به موفقیت‌های زیادی دست یافته است، اظهار داشت: دشمن اگر بخت خود را امتحان کند و یک موشک به سمت ایران پرتاب کند، هنوز گرد و خاکش تمام نشده، گرد و خاک موشک‌های ما از قلب تل‌آویو بلند می‌شود.
در بخش دوم این مراسم که با پرسش و پاسخ همراه بود، ذالنور در پاسخ به سوالی در مورد برخورد دستگاه قضایی با فرزندان آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، گفت: اگر زور پدر زور باشد، گاهی آقایان زیر بار زور می‌روند و در هر صورت ما امیدواریم که قوه قضاییه به وظیفه خود عمل کند.
وی ادامه داد: ما خوشحال نیستیم فرزندان آقای‌هاشمی محکوم شوند ولی خوشحال می‌شویم که آنها محاکمه شوند تا وضعیت آنها روشن شود.
جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران گفت: اگر پاک بودن فرزندان ‌هاشمی در دادگاه ثابت شود ما هم دفاع خواهیم کرد، ولی اگر آنها مشکل دارند چرا باید در فضایی قرار بگیرند که مردم روحانیت را زیر سئوال ببرند، ما می‌‌گوییم آقای ‌هاشمی دفاع خود را از فرزندانش بردارد تا ما بگوییم که گناه فرزندان ربطی به پدر ندارد.
وی خاطرنشان کرد: اگر به پرونده فرزندان ‌هاشمی رسیدگی شود مردم هم امیدوار خواهند شد و دیگر استخوان لای زخم نخواهند ماند، چرا که امروز آبروی افراد از نظام بالاتر نخواهد بود و البته کسی خوشحال نمی‌شود که فردی محکوم شود ولی وضعیت آنها باید روشن شود.
ذالنور ادامه داد: اگر هاشمی متوجه شد فرزندانش اشتباه کردند باید دست از حمایت از آنها بکشد، و نباید با طناب پوسیده فرزندانش به چاه برود.
وی گفت: ما نه تنها از سقوط آقای هاشمی، بلکه از سقوط موسوی و کروبی هم نگرانیم و معتقدیم که سقوط‌شان به نفع نظام نیست، چرا که یک نفر از انقلاب جدا و به اردوگاه دشمن ملحق می شود و ما همه دعا می کنیم که این ها روشن شوند.
جانشین نماینده ولی فقیه درسپاه پاسداران در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه نظرش در ارتباط با مواضع دکتر لاریجانی چیست، خاطرنشان کرد: ما از مواضع آقای لاریجانی گله داریم و ناراحت هستیم، جایی که رهبری در وسط میدان درگیری آمده است، معنی ندارد که لاریجانی هم این طرف و هم آن طرف را داشته باشد.
وی تصریح کرد: وقتی رهبری می‌‌گوید که خواص مواضع خود را شفاف بگویند یعنی اینکه آقای لاریجانی طوری صحبت کند که کسانی که علیه جمهوری اسلامی شعار می‌‌دهند علیه آقای لاریجانی نیز پر رنگ شعار دهند.
ذوالنور در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه چرا با سران فتنه برخورد نمی‌شود، تصریح کرد: برخورد با سران فتنه فقط پای قوه قضائیه نیست بلکه شورای امنیت ملی هم می‌‌تواند نقش داشته باشد، این توپ باید از زمین قوه قضائیه خارج شود.
وی تاکید کرد: فکر نکنید که اگر برخورد نمی شود، اسناد و مدارک کافی وجود ندارد، و یا نظام نمی‌تواند این افراد را ساکت کند، چرا که نظام بزرگ‌تر از این افراد را سر جای خود نشانده است.
جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اظهارداشت: اگر ما در آن زمان با این افراد برخورد می‌‌کردیم آتش فتنه حقیقت را می‌‌سوزاند.
وی گفت: باید بپذیریم که 13میلیون به رئیس جمهور رأی ندادند و وقتی افکار عمومی با این آقا همراه بود، اگر با وی برخورد می‌شد، این امر آتش فتنه را عمیق‌تر می‌‌کرد؛ برخورد باید متناسب با سوژه باشد، اگر با برخی‌ها برخورد شود به قهرمانان ملی تبدیل خواهند شد.
ذوالنور گفت: اگر الآن هم این‌ها را زندانی کنیم، بعد از یک هفته حس ترحم در جامعه شروع می شود.
وی با طرح سوالی مبنی بر اینکه مگر نمی‌دانید که موسوی و کروبی اکنون در زندان هستند؟، گفت: امروز سران فتنه به مرده‌های سیاسی تبدیل شده‌اند و امروز آنها در زندان هستند، ولی این زندان به وسعت همه ایران است و زندانبانان آنها مردم هستند، امروز آنها هر کجا که می‌‌روند از مردم کتک می‌‌خورند، همه دیدند که در روز راه پیمایی 22 بهمن آقای موسوی هنوز رئیس جمهور نشده میراث بنی‌صدر را به ارث برد و با پوشش از بین مردم فرار کرد.
جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: موسوی و کروبی اگر در زندان باشند و آش و سوپ آنها سرد باشد، فریاد می‌کنند که حقوق بشر از بین رفت ولی الآن به هر کجا می روند کتک می خورند و این هم هیچ هزینه‌ای برای نظام ندارد.
وی درباره بر موضع‌گیری‌های‌ هاشمی رفسنجانی اظهار داشت:آقای ‌هاشمی را ما نباید با موسوی و کروبی مقایسه کنیم، همه می‌‌دانند که «اصلاحات» مرهون دولت ‌هاشمی است و «مشارکت» فرزند نامشروع کارگزارانی بود که در دامن دولت‌ هاشمی شکل گرفت، نگرانی ما زمانی است که ‌هاشمی به ستون خیمه ضد انقلاب‌ها تبدیل شود.
ذوالنور با اشاره به سخنان آقای‌هاشمی در مشهد گفت: آقای ‌هاشمی گفت که اگر مردم رهبری را نخواهند باید کنار برود، من از آقای‌هاشمی می پرسم که مگر مردم در انتخابات بین شما و آقای احمدی‌نژاد او را انتخاب نکردند، پس چرا شما کنار نرفتید ؟
وی گفت: آنها از این سخن پیامبر(ص) به امام علی(ع) استفاده می‌کنند که اگر مردم تورا نخواستند خود را به مردم تحمیل نکن، اما این سخن برای قبل از قبول ولایت است و زمانی که ولایت را کسی قبول کرد که نباید کنار برود.
جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران، بیان کرد: اگر امروزه 4نفر آمدند و به رهبر ایراد گرفتند که باید کنار برود، مگر ولایت برای خودشان است که کنار بکشند؟ مگر دلبخواهی است که کنار بکشند؟، ولایت که وکالت نیست که کنار بروند.
وی با اشاره به اینکه آقای هاشمی 3روز قبل از انتخابات بر اساس مناظره‌های رئیس جمهور به رهبری نامه نوشت، اظهار داشت: آقای هاشمی، اگر هم احمدی‌نژاد اشتباه کرده چرا از او شکایت نمی کنید؟،شما که نفوذتان در قوه قضاییه کم نیست.
ذالنور ادامه داد: آقای هاشمی در موقع رأی دادن از اطرافیان می‌پرسد کد آقای موسوی چند است؟ و آن وقت می‌گوید من در انتخابات دخالت نکردم؛ یا همسر آقای هاشمی به همه می‌گوید که من به موسوی رأی دادم و اگر هرکس غیر از آقای موسوی انتخاب شود تقلب است؛ خبرنگار از ایشان می پرسد که اگر این گونه شود مردم باید چه کنند؟ که ایشان از همان جا فرمان آشوب و حضور مردم در کف خیابان‌ها را می‌دهند.
وی در پاسخ به سئوالی در ارتباط با مواضع سید حسن خمینی، خاطرنشان کرد: البته آنگونه که آقایان می‌‌خواستند نشد، آنها می‌‌خواستند که از سید حسن آقا استفاده ابزاری داشته باشند ولی آنگونه که توقع داشتند نشد و سید حسن آقا در دهه فجر با رهبری در مرقد امام (ره) حاضر شدند و همچنین با تماسی که رهبری داشتند رئیس جمهور را نیز همراهی کردند.
جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: بهتر این بود که زمانی که بعضی شعار های ساختار شکنانه می‌دادند، ایشان به عنوان یادگار امام(ره) موضع‌گیری می‌کردند و باید توجه داشت که فرزندان واقعی امام(ره) کسانی اند که آرمان های امام(ره) را حفظ کنند.