رییس مجلس در گفتوگوی اختصاصی با ایلنا:
رفتار تخریبی در مورد شخصیتهای کشور را درست نمیدانم

گزارش تفریغ بودجه 87 به زودی در مجلس قرائت میشود/رهبری در بحث وزرا دستور و حکمی به مجلس ندادند بلکه تنها نظرشان را گفتند/هر شخصیت سیاسی میتواند نقاط نقدپذیری داشته باشند اما تخریب کردن کار درستی نیست/نوعی همگرایی انتقادی در کار مجلس با دولت وجود دارد.
ایلنا: “روابط دولت و مجلس، ورود رهبری به برخی از چالشهای میان دولت و مجلس، عدم قرائت گزارش تفریغ بودجه 87 در مجلس، تخریب برخی از چهرههای نظام و چالشهای بودجه 89 “ از مواردی است که در گفتوگوی اختصاصی ایلنا با رئیس مجلس شورای اسلامی در بازگشت از سفر 6 روزه وی از ژاپن به ایران مطرح شد.
این گفتوگو بر فراز آسمان ایران صورت گرفت و رئیس مجلس شورای اسلامی به بیان نقطه نظراتش در زمینههای مورد پرسش خبرنگار ایلنا پرداخت.
*با توجه به اینکه عمر مجلس هشتم به نیمه میرسد، روابط قوه مقننه را با قوه مجریه چطور میبینید؟ چرا اغلب اوقات نمایندگان همواره نسبت به اجرایی نشدن مصوبات مجلس توسط دولت انتقاد میکنند؟
استراتژی روشنی در مجلس هشتم نسبت به دولت وجود دارد. مسیر ما این است که با تبیین قوانین و بررسیهای صورت گرفته در مجلس، راههای توسعه کشور را تسهیل کنیم. به همین دلیل نوعی همگرایی انتقادی در کار مجلس با دولت وجود داشت که هم مسیرهای توسعه را باز میکرد و هم برخی از امور را که دارای اشکال بود، مورد نفی قرار میداد تا اصلاح شود.
این مسیر معلومی است. اما اختلاف نظر میان بعضی از موضوعات میان مجلس و دولت چندان عجیب نیست. چراکه دو قوه ممکن است در موضوعات مختلف نظرات کارشناسی متفاوتی داشته باشند. از آن حیث که مجلس بر کار دولت نظارت دارد، در ارزیابیهای خود به نتایجی میرسد که آن را مطرح میکند. این در نتیجه همان چارچوبهایی است که قانون اساسی مشخص کرده است که هرجا مجلس به تخلفی برخورد کرد از مسیر پیگیری آن که یا از طریق اصل 138، 90، و یا کمیسیونها براساس ماده 23 آییننامه داخلی مجلس است این تخلف را پیگیری کند و پس از آن نیز مسیر قضایی خود را طی کند.
در کل بسیاری از مسائل مهم میان دولت و مجلس در رایزنیهای دوجانبه و بحثهایی که منجر به فهم مشترک میشود حل شده است به طور مثال در لایحه هدفمند کردن یارانهها نظر مجلس و دولت در برخی از موضوعات یکی نبود. لذا در مذاکرات و بحثها در نهایت مجلس و دولت مسیر قابل قبولی را طی کردند و حالا ممکن است که همه بخشهای این طرح مطابق میل دولت نباشد اما از آنجایی که ما مقید به قانون اساسی و اجرای مفاد آن هستیم باید دیگران هم این چارچوب را بپذیرند.
*علت عدم قرائت گزارش تفریغ بودجه 87 در مجلس چیست؟ آیا صحت دارد که میزان تخلفات دولت به حدی زیاد بوده است که دیوان محاسبات از قوه قضائیه درخواست قاضی کرده است؟
گزارش تفریغ بودجه به زودی در مجلس قرائت میشود. در حال حاضر این گزارش به کمیسیون برنامه و بودجه مجلس رفته و این کمیسیون این گزارش را به صحن علنی خواهد فرستاد تا قرائت شود. تصور نمیکنم که موضوع درخواست دیوان محاسبات از قوه قضائیه برای قاضی ویژه برای پیگیری تخلفات دولت صحت داشته باشد. چراکه دیوان محاسبات خود دارای سیستمی همچون دادسرا و قاضی است و نیازی به قاضی ویژه ندارد. اما تخلفات وجود داشته است ولی نه به آن اندازه که نیاز به قاضی ویژه باشد.
*چرا گاهی اوقات چالشهای میان دولت و مجلس چنان شدت مییابد که باید با ورود مقام معظم رهبری حل شود؟ چرا این مساله در این دوره به نسبت ادوار گذشته افزایش پیدا کرده است؟
تا آنجا که من میدانم و با توجه به آشنایی دقیقم نسبت به رهبری، ایشان مقیدند که نظامات قانونی در کشور رعایت شود. رهبری در بحث وزرا هم دستور و حکمی به مجلس ندادند، بلکه تنها نظرشان را گفتند و فرمودند اگر اینگونه باشد بهتر است. میتوانیم بگوییم که ایشان تمایلشان را به مجلس پیشنهاد دادند. ما هم از نظرات رهبری استفاده میکنیم. اما در نهایت ایشان مقیدند که نهادها باید بر سر جای خود کار مشخص خود را انجام دهند.
*چرا حمله و تخریب چهرههای کهنهکار نظام که از هر یک از آنها به عنوان ستونهای انقلاب نام برده میشود، افزایش یافته است؟ چنانچه چهرههای انقلاب امروز اینگونه مورد تخریب قرار بگیرند چگونه میتوان انقلاب را برای نسلهای آینده به تصویر کشید؟ من قبلا نظر خود را در این مورد گفتهام و رفتار تخریبی در مورد شخصیتهای کشور را رفتار درستی نمیدانم. اما در شرایط فعلی تصور میکنم که وضعیت مقداری آرامتر شده است.
هر شخصیت سیاسی میتواند نقاط نقدپذیری داشته باشند اما تخریب کردن کار درستی نیست.
*با توجه به آنکه شما با حضور در کمیسیون تلفیق مجلس از رعایت نشدن قوانین مادر در لایحه بودجه 89 سخن گفته بودید و بر لزوم اصلاح آن تاکید داشتهاید؛ آیا نهایتا مجلس تمام اصلاحات لازم را در بودجه 89 اعمال خواهد کرد؟
کار مجلس همین است و یکی از بررسیهای کمیسیون تلفیق این است که مطابقت بودجه پیشنهادی با اسناد بالادستی را مورد بررسی قرار دهد. اگر بودجه براساس اسناد بالادستی تنظیم نشده باشد نقاط انحراف آن را در مجلس اصلاح میکنیم.
یک بخش دیگر از بررسیهای کمیسیون تلفیق متوازنسازی است. برای اینکه بین بخشهای مختلف کشور توسعه متوازنی وجود داشته باشد، انشاءالله همه این اصلاحات لازم از سوی مجلس در بودجه 89 صورت میگیرد.