قلم

سیاسی/اجتماعی/فرهنگی

قلم

سیاسی/اجتماعی/فرهنگی

حکایت مسوولانی که یاد نگرفته‌اند از معلولان پذیرایی کنند

/گزارش ایلنا از سرگردانی 50کودک معلول در فرودگاه مشهد/
حکایت مسوولانی که یاد نگرفته‌اند از معلولان پذیرایی کنند


در میان 43 معلول نابینا، معلول جسمی ـ حرکتی نیز وجود داشت، که چندین ساعت بر روی ویلچر نشسته بودند و حتی نتوانستند از دستشویی استفاده کنند/مهمانداران یکی از خطوط‌هوایی عملا از کودکان معلول دوری می‌کردند.


ایلنا: سپیده و سارا و ده‌‌ها کودک معلول جسمی، حرکتی، ناشنوا و .... هر سال با مهرورزی خالصانه مادر یک معلول به پابوس امام رضا (ع)، می‌روند، آنها هر سال گنبد طلایی حرم را زیارت می‌کنند اما سفر امسال با وجود آنکه قرار بود به یادماندنی‌تر باشد، اما تلخی آن به یادماندنی‌تر شد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، زینب ناصری مادر یک کودک روشن‌دل نزدیک به ده سال است که تابستان‌ها حدود 50 کودک معلول را با کمک خیرین به سفر زیارتی مشهد می‌برد، این بار برای اینکه کودکان معلول سفر با هواپیما را تجربه کنند تصمیم به سفر هوایی می‌گیرد اما اتفاقات این سفر آنها را با علامت‌ سئوال‌های بی‌شماری مواجه کرد.
زینب ناصری حامی کودکان برای سفر زیارتی به خبرنگار ایلنا گفت: بلیط اعزام 43 کودک معلول همراه با خانواده‌هایشان که 110 نفر بودند از شرکت هواپیمایی زاگرس بدون هیچ مشکلی تهیه شد، آنچنان که حتی با همکاری مسئولان حراست و با توجه به شرایط بچه‌ها برای چک‌کردن بلیط‌ها زمان زیادی صرف نکردند.اما در مسیر برگشت و در فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد(مشهد) مشکلاتی با شرکت‌ هواپیمایی «ف.ا.ق» به وجود آمد و از سالن انتظار فرودگاه اطلاع داده شد که به دلیل نقص فنی امکان پرواز وجود ندارد.
او با اشاره به اینکه تاخیر و انتظار کودکان معلول همراه با خانواده‌هایشان هفت ساعت و نیم طول کشید گفت: به طور حتم تحمل هفت ساعت انتظار برای افراد سالم که معلولیت هم ندارد امکان‌پذیر است اما با وجود 43 کودک معلول که از میانشان دو کودک معلول جسمی ـ حرکتی و بیش از سه کودک چند معلولیتی بودند، تحمل این ساعت‌های طولانی در فرودگاه بسیار سخت بود.
به گفته ناصری، مسئولان شرکت هواپیمایی فوق، بعد از رفع نقص فنی اعلام کردند که قانون هواپیمایی اجازه حضور بیش از 6 معلول در یک پرواز را نمی‌دهد چرا که در پرواز باید مهمان‌داران بیشتری در اختیار گرفته شود، هرچقدر ما تلاش کردیم که به آنها یادآوری کنیم که قانون فوق مربوط به معلولانی است که تنها سفر می‌کنند در حالی که کودکان و افراد معلول این سفر همگی همراه داشته و با مادر و خواهرانشان مسافر هواپیما هستند، کسی توجی نکرد.
او ادامه داد: بعد از همه این توضیحات، سرانجام مسئولان این شرکت هواپیمایی اعلام کردند که می‌توانند معلولان را به گروه‌های 4ـ5 نفری تقسیم کرده و به‌طور تفکیک شده آنها را به تهران برسانند، یعنی با این شرایط باید برای معلولان 22 پرواز انجام می‌دادند.
به گفته این مادر، آنها اعلام کردند که فرودگاه مهرآباد در این زمینه کار غیرقانونی کرده و سفر از تهران به مشهد کار خطرناکی بوده و نمی‌توانند مانند فرودگاه تهران کار غیرقانونی انجام دهند.
ناصری ادامه داد:در میان 43 معلول نابینا، معلول جسمی ـ حرکتی نیز وجود داشت، که آنها با شرایط جسمی نامساعدشان چندین ساعت بر روی ویلچر نشسته بودند و با توجه به امکانات فرودگاه حتی نتوانستند از دستشویی استفاده کنند. در عین حال سالن انتظار فرودگاه هاشمی‌نژاد نیز از نظر اغذیه‌فروشی وضعیت نابسامانی داشت، که همه این شرایط وضعیت معلولان میهمان در مشهد را سخت‌تر کرده بود. در نهایت پس از هشت ساعت تاخیر حدود 30 نفر از معلولان با یک پرواز به تهران اعزام شده و 80 نفر دیگر نیز با یک پرواز فوق‌العاده به تهران بازگردانده شدند.
اما شرایط آن پرواز هم چیزی کمتر از شرایط سخت فرودگاه نداشت، به گفته ناصری، توهین و بی‌احترامی مهمانداران آن شرکت هواپیمائی خانواده‌ها و کودکان معلول را بسیار آزرد، چرا که مهمانداران پس از پذیرایی به جلوی هواپیما رفته و پرده‌ها را کشیده و چراغ‌ها را خاموش کردند و حتی برای کمک به کودک معلولی که در زمان پرواز دچار حالت تهوع شد، نیامدند.
مادر یکی از معلولان مسافر در این هواپیما با ناراحتی ادامه داد: وقتی در مورد بی‌توجهی مهمانداران به کودکان اعتراض کردیم، گفتند در این سفر با کمبود خدمه مواجه هستیم، اما پس از مدتی یکی از مهمانداران خطاب به بقیه مسافران این هواپیما گفت، اگر کسی از حضور معلولان ناراحت است، می‌تواند صندلی خود را جابه‌جا کند، این نشان می‌دهد که مهمانداران این هواپیما عملا از کودکان معلول دوری می‌کردند.
ناصری در ادامه ضمن اعتراض به این رفتار یادآور شد: چنین برخورد ناشایستی در هفته بهزیستی با کودکان معلول که بچه‌های بی‌بضاعت و ایتام بودند جای سئوال دارد؛ می‌خواهیم بدانیم تا چه زمانی قرار است این مسایل ادامه داشته باشد، انگار هنوز در جامعه دیدگاه‌های ناپسندی در مورد افراد معلول وجود دارد،این درحالی است که این معلولان توانایی های بسیاری دارند و با افراد سالم هیچ تفاوتی ندارند .
همچنین پیگیری خبرنگار ایلنا برای کسب اطلاع از مسئولان این خط‌هوایی بی‌نتیجه ماند.
http://ilna.ir/newsText.aspx?ID=136687
نظرات 1 + ارسال نظر
زینب ناصری پنج‌شنبه 7 مرداد‌ماه سال 1389 ساعت 15:05 http://ROSHANDEL.SPECIAL.IR

سلام
از توجه شما به این خبر متشکرم . به وب سایت بنده جهت اطلاعات بیشتر مراجعه کنید .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد